دکتر محمد حسین نجفی

 احتقان قلب که به عنوان نارسایی قلبی یا نارسایی احتقانی، نیز شناخته می شود. یک وضعیت جدی است که در آن، قلب، خون را به طور درست و موثر پمپاژ نمی کند. برخلاف نام این بیماری، نارسایی قلبی به این معنی نیست که قلب از کار افتاده یا در شرف این اتفاق است. در واقع، نارسایی قلب به این معنی است که، عضله قلب به مرور زمان، کمتر می تواند منقبض شود، یا اینکه دچار مشکل مکانیکی شده و این مساله باعث می شود که، توانایی قلب برای پر شدن از خون، کمتر شود.  در این حالت بدن سعی می کند به روش های مختلف این مشکل را جبران کند، از این رو، قلب با سرعت بیشتری می تپد تا پس از انقباض، زمان کمتری برای پر شدن مجدد آن صرف شود. و این مساله در دراز مدت باعث می شود که خون کمتری در گردش باشد و این تلاش های اضافی باعث تپش قلب می شوند. 

تشخیص بیماری احتقان قلب

قلب نیز برای جبران فضا، بزرگتر می شود تا خون بیشتری در آن جا شود. ریه ها نیز پر از مایع می شوند و باعث تنگی نفس می شود. وقتی که کلیه ها نیز خون کافی دریافت نکنند، میزان آب و سدیم در بدن بالا می رود و باعث نارسایی کلیه می شود. با یا بدون درمان، نارسایی قلب اکثرا پیشرونده است، این بدان معنی است که به تدریج شرایط بدتر می شود. پس کسانی که دچار احتقان قلب می شوند باید به فکر درمان این بیماری باشند، در ادامه اطلاعاتی مفیدی راجع به این بیماری به شما خواهیم داد.

جلوگیری از احتقان قلب

بهترین روش برای جلوگیری از نارسایی قلبی، اجتناب از شرایطی است که این مساله را تشدید کرده یا به وجود می آورند. برخی از آن ها عبارتند از:

سیگار را ترک کنید:

بهتر این است که اصلا سیگار کشیدن را شروع نکنید. سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی آسیب شریانی است که در نهایت می تواند باعث نارسایی قلبی شود.

رژیم غذایی سالم برای قلب:

غذاهای مفید برای قلب، غذاهایی هستند که حاوی مقدار کمی چربی اشباع شده، چربی ترانس بالا، قند یا سدیم هستند. بهتر است از، میوه ها و سبزیجات، لبنیات کم چرب، پروتئین کم چربی مانند مرغ بدون پوست و چربی های سالم مانند روغن زیتون، ماهی و آووکادو استفاده کنید.

در صورت داشتن اضافه وزن، وزن خود را کاهش دهید:

در کنار داشتن رژیم غذایی، فعالیت بدنی می تواند به این هدف کمک کند و برای قلب بسیار مفید است.

در صورت داشتن سایر مشکلات قلبی، برنامه درمانی خود را دنبال کنید:‌

چکاپ دوره ای و پایبندی به داروهای تجویز شده مانند داروهای استاتین برای درمان کلسترول بالا، می تواند بسیار موثر باشد. تحقیقات نشان داده است که یکی از مزایای درمان طولانی مدت با استاتین، کاهش نارسایی های قلبی و پیشگیری از حملات قلبی و حوادث مرتبط با عروق کرونر است.

تشخیص نارسایی قلبی با اکوکاردیوگرام

تشخیص نارسایی احتقانی

هیچ آزمایشی برای تشخیص نارسایی قلبی وجود ندارد. پزشک، برای تشخیص این بیماری، سوابق پزشکی شما، سابقه خانوادگی، معاینات فیزیکی و نتایج سایر آزمایشات را در نظر می گیرد. برخی از این آزمایشات:

الکتروکاردیوگرام (EKG):

یک آزمایش بدون درد است که اطلاعاتی راجع به فعالیت الکتریکی قلب شما، از جمله سرعت ضربان قلب و اینکه تا به حال حملات قلبی داشته اید یا خیر، می دهد.

اشعه ایکس قفسه سینه:

تصویری از قلب، ریه ها و سایر ساختارهای قفسه سینه می گیرد و نشان می دهد که آیا قلب بزرگ شده است یا خیر و آیا نشانه هایی از آسیب ریه وجود دارد یا خیر، می دهد.

آزمایش خون BNP:

پتید ناترونیک نوع-B (BNP)، هورمونی است که نشان دهنده وجود نارسایی قلبی است و شدت آن را نیز نشان می دهد.

اکوکاردیوگرافی:‌

تصویر اولتراسوند از قلب است. این آزمایش، با آزمایش سونوگرافی داپلر، که تصویری از جریان خون به قلب و ریه ها را نشان می دهد، متفاوت است.

هولتر نظارتی:

فعالیت الکتریکی قلب، با استفاده از دستگاه قابل حملی که یک یا دو روز به بدن وصل شده، اندازه گیری می شود.

تست ورزش قلب:

در حالی که روی تردمیل راه می روید یا دوچرخه ثابت استفاده می کنید، بررسی می شود که قلب شما در شرایطی که باید سخت کار کند چگونه عمل می کند. اگر قادر به انجام تست ورزش نیستید، با تجویز داروهایی که شرایط مشابهی را ایجاد کنند، فعالیت قلبی شما بررسی می شود.

درمان نارسایی احتقانی قلب

 باید گفت که، هیچ درمان قطعی، برای نارسایی قلبی وجود ندارد. هدف درمان از بین بردن علائم و کند کردن آسیب های بیشتر است. برنامه درمانی، به شدت و نوع نارسایی قلبی و شرایط زمینه ای بیمار، بستگی دارد. از جمله برنامه درمانی:

دارو برای درمان نارسایی قلبی

داروهای نارسایی قلب

داروهایی که معمولا برای نارسایی قلبی تجویز می شوند، عبارتند از:

درمان نارسایی قلب با جراحی

روش های جراحی در موارد شدید نارسایی های قلبی، مانند باز کردن شریان های مسدود شده یا جایگزین کردن دریچه های قلب، لازم است. برخی از بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، نیازمند استفاده از نوعی دستگاه ضربان ساز قلب هستند، دستگاهی که ضربان سازی دو بطنی انجام می دهد و به هر دو طرف قلب کمک می کند تا به طور هماهنگ کار کنند. یا یک دفیبریلاتور کاردیوورتر قابل کاشت، که به قلب شوک وارد می کند و یک ریتم سریع بالقوه کشنده را به یک ریتم طبیعی تبدیل می کند. 

دستگاه های کمکی بطنی (VAD درمانی)، ممکن است به عنوان پلی برای پیوند قلب یا به عنوان درمان جایگزین پیوند قلب، مورد استفاده قرار گیرند. عمل پیوند قلب، با درجه موفقیت ۸۸٪ پس از یک سال و ۷۵٪ پس از ۵ سال، آخرین راه حل در نظر گرفته شده برای این بیماران است. آپنه خواب، بیماری است که در آن عضلاتی که هوا را به داخل ریه ها هدایت می کنند، برای مدت کوتاهی از کار می افتند، با نارسایی قلبی در ارتباط است.

راه کار های ساده برای درمان نارسایی قلبی

فرد بیمار با انجام دادن اقداماتی که شاید در ظاهر ساده و پیش پا افتاده  به نظر برسند، می تواند در جهت بهبود بیماری خودم قدم بردارد. برخی از این اقدامات عبارتند از:

5/5 - (1 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر