دکتر محمد حسین نجفی

ریواروکسابان که به نام (Xarelto) نیز شناخته می شود، داروی ریواروکسابان ضد انعقاد خون (یا رقیق کننده ی خون) است. که به دسته ی داروهای خوراکی ضد انعقاد خون (DOAC ها) تعلق دارد.

ریواروکسابان برای موارد مصرف متعددی مانند موارد زیر مورد تأیید قرار گرفته است:

  • درمان و پیشگیری از بیماری ترومبوز ورید عمقی (DVT) و آمبولی ریه (PE)
  • پیشگیری از سکته مغزی در مبتلایان به فیبریلاسیون دهلیزی غیر دریچه ای (NVAF، که به مواردی از فیبریلاسیون دهلیزی اشاره دارد که علت آن ها مشکلات دریچه ی قلب نباشد.)
  • پیشگیری از بروز مشکلات مهم مربوط به قلب (قلبی عروقی) در مبتلایان به CAD (بیماری عروق کرونر) یا PAD (بیماری شریان محیطی) به همراه مصرف دوز پایین آسپیرین به صورت روزانه.

نحوه ی عملکرد Rivaroxaban  به چه صورت است؟

داروی ریواروکسابان که یک مهارکننده ی Xa است به واسطه ی مسدود کردن فاکتور Xa به طور مستقیم، از تشکیل لخته های خونی پیشگیری می کند. لخته سازی خون به فرآیندی اطلاق می شود که طی آن، بدن لخته ی خونی ایجاد کرده و از خونریزی بیمار جلوگیری می کند.

 لخته سازی خون در صورتی باعث بروز مشکل می شود که این لخته در مکان نادرستی در بدن شکل بگیرد؛ این اتفاق باعث بروز سکته مغزی، حمله قلبی، ترومبوز ورید عمقی (DVT) یا آمبولی ریه (PE) می شود. به همین دلیل، ریواروکسابان برای متوقف کردن لخته ها و پیشگیری از ترومبوآمبولی وریدی (VTE؛ که شامل DVT و PE است) و سکته مغزی در NVAF به خوبی عمل می کند.

داروی ریواروکسابان که یک مهارکننده ی Xa است

نحوی مصرف داروی ریواروکسابان به چه صورت است؟

ریواروکسابان دارای مزیت های متعددی است که آن را از سایر داروهای DOAC متمایز می کند:

  • این دارو بایستی روزانه به صورت تک دوز و همراه با غذا مصرف شود. (بعضی از DOACها می بایست دو بار در روز مصرف شوند).
  • فراموش کردن مصرف داروهای ضد انعقاد خون، خطر بسیاری برای بیماران دارد. از آنجا که ریواروکسابان یک بار در روز و همراه غذا مصرف می شود، بیشتر از سایر داروها در ذهن بیماران فراموشکار باقی می ماند.
  • می توان آن را برای کودکان 2 سال به بالا برای VTE به صورت مایع با دوز کم استفاده کرد.
  • مصرف ریواروکسابان نیازی به محدودیت های غذایی یا انجام آزمایش های خون منظم ندارد.

خطرهای احتمالی مصرف ریواروکسابان چیست؟

مصرف کنندگان ریواروکسابان در معرض خطر خونریزی بیشتری قرار دارند. ورزش های تماسی یا فعالیت های پرریسک (مانند اسکی، بوکس یا کشتی) می توانند خطر خونریزی را در افرادی که داروی رقیق کننده ی خون مصرف می کنند، بالا ببرد. بیمارانی که در زمان مصرف ریواروکسابان این فعالیت ها را انجام می دهند، بایستی با پزشک خود درباره ی آن مشورت کنند.

داروی زالربان ضد انعقاد خون

ملاحظات ایمنی داروی Rivaroxaban

در صورت مشاهده ی هرگونه علائم خونریزی مانند موارد زیر در زمان مصرف ریواروکسابان، می بایست در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی غیرمنتظره (مانند خون دماغ، خونریزی لثه یا بالا آوردن خون)
  • خونریزی شدید قاعدگی یا وجود خون در ادرار یا مدفوع
  • سرگیجه، سردرد بد یا ضعف در یک طرف بدن
  • با رعایت موارد زیر می توان خطر خونریزی در زمان مصرف ریواروکسابان را بهتر کنترل کرد:
  • مصرف دقیق دارو طبق تجویز پزشک؛ هیچ وجه نباید خودسرانه یا بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را قطع کرده یا دوز مصرفی خود را تغییر داد.
  • می بایست در مورد تمام دارو ها و مکمل های غذایی مصرفی خود (شامل داروهای بدون نسخه، دارو های طبیعی و ویتامین ها) به پزشک اطلاع داد تا از تداخلات دارویی احتمالی پیشگیری شود.
  • دارو های ضد عفونت (آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد ویروس و داروهای ضد قارچ)، سایر دارو های رقیق کننده ی خون (هراپین، وارفارین)، آسپیرین، ایبوپروفن و بعضی از دارو های ضد تشنج یا ضد افسردگی فقط در صورت توصیه ی پزشک می توانند مصرف شوند.
  • محدود کردن یا قطع مصرف الکل.
  • مشورت با پزشک خود قبل از انجام هر گونه عمل جراحی

آیا در زمان بارداری یا شیر دهی داروی ریواروکسابان مجاز است؟

مصرف ریواروکسابان در زمان بارداری ایمن نیست و برای زنان شیرده نیز توصیه نمی شود.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوپلاستی

5/5 - (1 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر