دکتر محمد حسین نجفی

آپیکسابان داروی ضد انعقاد خون که با نام الیکویس(Eliquis) نیز شناخته می شود. یک داروی رقیق کننده خون یا ضد لخته سازی خون بوده. این دارو متعلق به دسته ای از داروها به نام داروهای خوراکی ضد انعقاد خون (DOAC) می باشد.آپیکسابان برای درمان لخته های خونی (یا پیشگیری از تشکیل لخته های خونی آتی) در بیماران زیر به کار گرفته می شود:

  • مبتلایان به ترومبوز عمقی وریدی (DVT)
  • مبتلایان به آمبولی ریوی (PE)
  • مبتلایان به فیبریلاسیون دهلیزی غیر دریچه ای (NVAF، که به مواردی از فیبریلاسیون دهلیزی اشاره دارد که علت آنها مشکلات دریچه قلب نباشد.)

نحوه ی عملکرد آپیکسابان به چه صورت است؟

آپیکسابان داروی ضد انعقاد است که  به واسطه مسدود کردن فاکتور Xa از تشکیل لخته های خونی پیشگیری می کند. «لخته سازی خون» به فرآیندی در بدن شما گفته می شود که طی آن لخته ی خونی شکل گرفته و می تواند در موارد مختلف خوب یا بد تلقی شود. در مواقع وجود فیبریلاسیون دهلیزی غیر دریچه ای (NVAF) یا ترومبو آمبولی وریدی (VTE یا لخته های خونی)، باید تا حد امکان از ایجاد لخته های خونی جلوگیری شود.

داروی آپیکسابان در کاهش خطر سکته ی مغزی در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی غیر دریچه ای (NVAF) و همچنین، پیشگیری از بازگشت لخته های خونی در مبتلایان به ترومبوز عمقی وریدی (DVT) و آمبولی ریوی (PE)، میزان تأثیر گذاری برابری با داروی وارفارین از خود نشان می دهد. آپیکسابان معمولاً در قالب قرص با یکی از دوز های 5 میلی گرم یا 5/2 میلی گرم تجویز شده و باید دو بار در روز با یا بدون غذا مصرف شود.

مزایای مصرف داروی ضد انعقاد خون آپیکسابان

مزایای استفاده از داروی ضد انعقاد خون چیست؟

  • آپیکسابان در زمینه ی کاهش خطر بروز سکته ی مغزی در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی غیر دریچه ای (NVAF) و پیشگیری از بازگشت لخته های خونی در مبتلایان به ترومبوز عمقی وریدی (DVT) و آمبولی ریوی (PE)، اثربخشی مشابهی با وارفارین از خود نشان می دهد.
  • در آزمایش های بالینی انجام شده، آپیکسابان در مقایسه با وارفارین به میزان کمتری باعث بروز موارد خونریزی شدید در بیماران شده است.
  • مصرف آپیکسابان نیازی به محدودیت های رژیم غذایی یا انجام آزمایش های خون منظم ندارد.

خطر های احتمالی داروی Apixaban چیست؟

جدی ترین خطر احتمالی مربوط به مصرف آپیکسابان خونریزی می باشد. بیماران باید طی دوره ی مصرف این دارو بیش از همیشه مراقب باشند تا از انواع جراحت، زخم و آسیب دیدگی هایی که می تواند منجر به خونریزی شود پیشگیری کنند. 

بیمارانی که در خطر آسیب دیدگی های ناحیه ی سر قرار دارند (مانند ورزشکاران)، به طور ویژه باید در زمان مصرف آپیکسابان، خطر خونریزی شدید را جدی بگیرند و از فعالیت هایی که آنها را در معرض این خطر قرار می دهد اجتناب کنند.

به غیر از خونریزی های شدید، بیماران همچنین ممکن است دچار خونریزی لثه و بینی، افزایش کبودی، خونریزی در اطراف چشم ها (بسیار نادر)، و سایر خونریزی های خفیف شوند.البته، در مواقع خونریزی های جدی یا با خطر جانی، مصرف آپیکسابان می تواند با دارویی ضعیف تر به نام آندکسانات آلفا (آندکسا) جایگزین شود.

عوارض داروی Apixaban

ملاحظات ایمنی داروی ضد انعقاد خون

اگر از داروی ضد انعقاد خون آپیکسابان استفاده می کنید، می توانید با رعایت موارد زیر از خطر خونریزی خود بکاهید:

  • مصرف دارو طبق تجویز دقیق پزشک. شما به هیچ وجه نباید خودسرانه مصرف دارو را قطع کرده یا بدون مشورت با پزشک دوز مصرفی خود را تغییر دهید.
  • اطلاعات کامل در رابطه با تمامی دارو ها و مکمل های غذایی خود (شامل ویتامین ها، دارو های مرسوم، دارو های طبیعی و…) را در اختيار پزشک خود قرار دهید. تا از تداخلات دارویی احتمالی پیشگیری شود.
  • در حین مصرف آپیکسابان، از مصرف برخی از دارو های ضد عفونت (آنتی بیوتیک ها، دارو های ضد ویروس و دارو های ضد قارچ)، سایر دارو های رقیق کننده ی خون (هراپین، وارفارین)، آسپیرین، ایبوپروفن و برخی از دارو های ضد تشنج یا ضد افسردگی خودداری کنید. مگر در صورت توصیه ی پزشک.
  • قطع یا محدود سازی مصرف نوشیدنی های الکلی.
  • حتماً پیش از انجام هر گونه عمل جراحی با پزشک خود مشورت کنید.

ملاحظات زمان بارداری یا شیر دهی

مصرف آپیکسابان در زمان بارداری به هیچ وجه ایمن نبوده و برای زنان شیرده نیز توصیه نمی شود.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

لطفا امتیاز دهید
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر