دکتر محمد حسین نجفی

چربی خون بالا در زنان می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. کلسترول یک ماده موم مانند است که بدن به طور طبیعی آن را تولید می کند. برای چندین فرآیند در بدن، از جمله ساخت سلول ها، مورد نیاز است. با این حال، سطح کلسترول بسیار بالا می تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دهد. زنان اغلب در طول سال های باروری خود سطح کلسترول پایین تری دارند، اما زمانی که یائسه می شوند، سطح آنها می تواند افزایش یابد. این ممکن است به سطح استروژن مربوط باشد. گاهی کلیترول بالا خود را با درد پا نشان می دهد. به همین حاطر می توان گفت کلسترول بالا و درد پاشنه پا باهم در ارتباط هستند.

علائم چربی خون بالا در زنان

معمولاً هیچ علامتی از کلسترول بالا وجود ندارد. اما اگر درمان نشود، می تواند منجر به حمله قلبی و سکته شود. این اغلب یک عامل خطر پنهان است که به این معنی است که می تواند بدون اینکه ما بدانیم تا زمانی که خیلی دیر شده اتفاق بیفتد. اما بعضی از علائم هستند که میتوانند نشان دهنده پربی خون بالا در زنان باشند، این علائم شامل:

چربی خون بی علائم در زنان

درست است که در بالا علائمی از چربی خون در زنان برای شما ذکر کردیم اما این را هم ناید نادیده بگیرید که چربی خون اغلب بدون علائم است. هیچ علامت خاصی از کلسترول بالا وجود ندارد. شما ممکن است کلسترول بالایی داشته باشید و آن را ندانید. و این چربی خون بالا حتما در دراز مدت برای شما خطراتی به همراه خواهد داشت.

به مرور زمان، بدن شما ممکن است کلسترول اضافی را در شریان های شما ذخیره کند. اینها رگ های خونی هستند که خون را از قلب شما به بقیه بدن می برند. تجمع کلسترول در شریان های شما به عنوان پلاک شناخته می شود. با گذشت زمان، پلاک ها می توانند سفت شوند و شریان های شما را باریک کنند. رسوبات بزرگ پلاک می تواند به طور کامل یک شریان را مسدود کند. پلاک های کلسترول نیز می توانند از هم جدا شوند و منجر به تشکیل لخته خونی شوند که جریان خون را مسدود می کند.

انسداد شریان قلب می تواند باعث حمله قلبی شود. انسداد شریان مغز می تواند باعث سکته شود.  به همین خاطر برای درمان حمله قلبی در خانه و جلوگیری از آن بهتر است اطلاعاتی داشته باشید. بسیاری از مردم تا زمانی که دچار یکی از این حوادث تهدید کننده زندگی نشوند، متوجه نمی شوند که کلسترول بالایی دارند. برخی از افراد از طریق معاینات معمولی که شامل آزمایش خون است متوجه می شوند.

علائم کلسترول بالا در زنان

چه چیزی باعث کلسترول بالا می شود؟

 کبد شما کلسترول تولید می کند، اما شما کلسترول را از غذا نیز دریافت می کنید. خوردن بیش از حد غذاهای پرچرب می تواند سطح کلسترول شما را افزایش دهد. اضافه وزن و کم تحرکی نیز باعث افزایش کلسترول می شود. اگر اضافه وزن دارید، به احتمال زیاد سطح تری گلیسیرید  بالایی دارید. اگر هرگز ورزش نمی کنید و به طور کلی فعال نیستید، می تواند HDL (کلسترول خوب) شما را کاهش دهد. سابقه خانوادگی شما نیز بر سطح کلسترول شما تأثیر می گذارد. تحقیقات نشان داده است که کلسترول بالا در خانواده ها وجود دارد. اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده (پدر، مادر,خواهر یا برادر) این بیماری را دارد، این برای شما به معنی سابقه خانوادگب است و بعید نیست اگر شما هم چربی خون بالا داشته باشد، اما درمان چربی خون امکان پذیر است حتی درمان چربی خون 500 نیز امکان پذیر است. سیگار کشیدن نیز باعث افزایش کلسترول می شود. HDL (کلسترول خوب) شما را کاهش می دهد.

خطرات بیماری چربی خون برای زنان

در بدن ما چربی خون به دو صورت کلسترول و تری گلیسرید دیده می شود. این مولکول های بیولوژیک در حالت عادی برای برقراری متابولیسم طبیعی بدن و سوخت و ساز و رشد و ترمیم سلولی ضروری هستند و بدون آنها ارگان های مختلف بدن قادر به انجام وظایف خود نیستند.  اما مشکل از جایی شروع می شود که گاهی میزان این مولکول ها در گردش خون و در کبد ما به فراتر از حد نرمال می رسند که خود منشا بسیاری از بیماری هایی است که سلامت ما را تهدید می کنند.  بالارفتن این مولکول های در گردش خون باعث می شود که احتمال رسوب آنها در جداره ی عروق افزایش یابد و به دنبال آن است که خطر بروز سکته های قلبی و مغزی نیز بیش تر می شود. 

چربی خون در زنان

چه عواملی سبب بالا رفتن چربی خون در بدن می شود؟

رژیم های غذایی ناسالم، عدم تحرک کافی، چاقی و مصرف سیگار از مهم ترین عللی هستند که می توانند چربی خون شما را بالا ببرند. اما افزایش چربی خون آیا با علایمی همراه است؟ این علایم در زنان و مردان تفاوتی دارد؟  به عبارت ساده تر از کجا باید بفهمیم که میزان چربی خون ما افزایش یافته و نیازمند مراقبت بیش تری در این زمینه هستیم؟ با وجود اینکه برخی معتقد هستند که تعدادی علایم غیراختصاصی و مبهم نظیر داغ شدن کف دست ها و پاها و کرامپ های عضلانی (گرفتگی های دردناک به خصوص در ناحیه ی ساق پا) می تواند نشانه ی بروز چربی خون بالا در شما باشد.

  واقعیت علمی اینجاست که افزایش چربی خون هیچ گونه علائم مشخص و اختصاصی ندارد و از نظر شدت و نوع علایم نیز تفاوتی در بین زنان و مردان دیده نمی شود. (مگر در موارد بسیار شدید و نادر که با آسیب برخی ارگان ها نظیر پانکراس (لوزالمعده) همراه است). 

نکاتی برای کاهش کلسترول

برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟ نکاتی برای کاهش کلسترول یک فرد می تواند چندین قدم برای کمک به کاهش کلسترول خود انجام دهد، این  اقدامات شامل: 

حتی پس از اینکه فرد اقداماتی را برای کاهش کلسترول خود انجام داد، ممکن است سطح آن بالا باقی بماند. اگر اقداماتی که در خانه انجام می دهد به کاهش سطح کلسترول کمک نمی کند، باید گزینه های درمانی را با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در میان بگذارد.

علائم کلسترول بالا در زنان

از کجا بفهمیم چربی خون داریم؟

گاهی ممکن است میزان کلسترول یا تری گلیسرید شما در حدی بالاتر از حد نرمال باشد مثلا کلسترول ۲۳۰ باشد و حتی شما دچار برخی آسیب ها نظیر کبد چرب هم شده باشید ولی هیچ علایمی به طور معمول در این حالات بروز نکند.  پس راه چاره چیست؟ چطور می شود فهمید که چربی خون ما به حد خطرناکی رسیده است؟ طبق توصیه ی موسسه ی قلب ، بهتر است برای اولین بار در سن 20 سالگی یک بار آزمایش کلسترول خون برای افراد انجام شود. پس از آن در صورتی که خطر بروز بیماری های قلبی عروقی در فرد توسط پزشک کم ارزیابی شود این آزمایش هر 5 سال تکرار شود. 

اگر هم که پزشک خطر بروز بیماری های قلبی عروقی را نسبتا بالا ارزیابی می کند باید این آزمایش هر 2-3 سال تکرار شود. هم چنین تمامی افرادی که در سنین 45 تا 65 سالگی قرار دارند باید هر دو سال و تمامی افراد بالاتر از 65 سال سالانه تحت بررسی آزمایشگاهی از نظر میزان چربی های خون قرار بگیرند. به عبارت دیگر تنها راه بررسی درست و دقیق میزان چربی خون شما از طریق انجام آزمایش خون است.  بنابراین توصیه ی ما این است که اگر تا به حال آزمایش چربی خون نداده اید بر اساس سن خود به فکر این آزمایش باشید تا در صورت نیاز تغییرات مناسب در سبک زندگی شما داده شود و اگر ضروری باشد داروی مناسب کاهنده ی چربی نیز استفاده کنید. این طور می توانید یک قدم به سلامت ایده آل قلبی خود نزدیک تر شوید.

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق و فشار خون

منبع:medicalnewstoday

4.4/5 - (35 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر