دکتر محمد حسین نجفی

تنگی نفس یا از نفس افتادن، نوعی احساس ترس از ناتوانی در نفس کشیدن به طور طبیعی یا احساس خفگی می باشد که اصطلاح پزشکی آن، دیس پنه است. این حالت شایع ممکن است در اثر تغییر وضعیت بدنی رخ دهد، اما می تواند نشانه ی بیماری جدی تری نیز باشد. تنگی نفس، احساس ناراحتی بدلیل در اختیار نداشتن هوای کافی برای نفس کشیدن می باشد. اما مهم است بدانیم تنگی نفس ما ناشی از بیماری قلبی است یا مشکلات ریوی؟و راز سلامتی قلب در چیست؟

این حالت ممکن است به هنگام راه رفتن، بالا رفتن از پله، دویدن و حتی بی حرکت نشستن رخ دهد و می تواند به طور ناگهانی یا ظرف مدت چند هفته تا چند ماه به وجود بیاید. اگر نفس کشیدن شما بدون هیچ دلیل واضحی دچار مشکل شده، ممکن است نشانه ی یک مشکل جدی باشد. اگر همراه با تنگی نفس، درد یا فشار قفسه سینه، ضعف کردن یا حالت تهوع را تجربه کنید، باید آن را به عنوان یک شرایط اضطراری پزشکی درمان کنید. 

عواملی که باعث تنگی نفس می شود؟

تنگی نفس به هنگام شرایطی همچون ورزش سخت، تغییر دمای شدید، کیفیت هوای بد و چاقی، حتی برای یک فرد سالم طبیعی است. اما اگر تنفس شما به طور ناگهانی و بدون هیچ دلیلی دچار تغییر شد یا به مرور زمان و به آهستگی تشدید پیدا کرد، ممکن است علامت بیماری جدی تری باشد. بالا رفتن سن به تنهایی نمی تواند دلیلی برای تنگی نفس باشد. وقتی که بی نفس شدن به طور ناگهانی رخ می دهد، عوامل مختلفی ممکن است دلیل آن باشند، به همین دلیل شما باید هرچه سریعتر با یک پزشک مشورت کنید. برخی از علل احتمالی عبارتند از:

اگر علائم تنگی نفس به مدت 4 هفته یا بیشتر طول بکشند، ممکن است مزمن در نظر گرفته شوند. بسیاری از شرایطی که موجب تنگی نفس مزمن می شوند، شامل موارد زیر می شوند:

تفاوت تنگی نفس قلبی و ریوی

یکی از مهم ترین دلایل مراجعه به متخصصین ریه و قلب بروز تنگی نفس است. تنگی نفس به طور کلی علل متعددی دارد که می تواند از یک کم خونی ساده در یک خانم جوان تا بیماری های پیشرفته ی ریه و قلبی در افراد مسن را شامل شود. اما چطور می توان تشخیص داد که تنگی نفس منشا ریوی دارد یا قلبی؟

برای این منظور لازم است که حتما نزد متخصص معاینه شوید. برخی علل تنگی نفس در همان معاینه ی اولیه مشخص می شوند (مثلا تنگی نفس ناشی از آسم یا بیماری های انسدادی مزمن ریوی که با بررسی و سمع ریه خود را نشان می دهند). برای بررسی سایر علل معمولا از روش های دیگری نظیر اکوکاردیوگرافی برای بررسی علل قلبی تنگی نفس استفاده می شود. با این روش وضعیت دیواره و دریچه های قلبی بررسی می شوند و اگر علل قلبی برای بروز این حالت مطرح باشد با کمک این روش می توان آنها را شناسایی کرد. 

همچنین گاهی شرح حال بیمار نیز در توضیح علل تنگی نفس می تواند کمک کننده باشد. مثلا بیمار با سابقه ی مصرف چندین ساله ی سیگار احتمالا به بیماری های انسدادی مزمن ریوی مبتلاست یا مثلا بیمار با سابقه ی سکته ی قلبی احتمالا به خاطر گرفتگی عروق و نارسایی قلبی تنگی نفس دارد. در کل تشخیص علت تنگی نفس نیازمند معاینه و بررسی نزد پزشک می باشد و هر کدام روش های درمانی جداگانه ای دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت تجربه ی هرگونه تنگی نفسی که به هنگام یک فعالیت خاص و در وضعیت فعلی شرایط سلامتی شما طبیعی نیست، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر تنگی نفس شما با درمان کاهش پیدا نمی کند یا با علائم دیگری همچون درد قفسه سینه همراه است، باید فوراً به بیمارستان مراجعه کنید.

درمان تنگی نفس

درمان تنگی نفس به مشکل زمینه ای و مدت زمان علائم بستگی دارد. پس از تشخیص علت تنگی نفس، شما و پزشکتان باید برای تنظیم یک برنامه درمانی مناسب با هم همکاری کنید. اگر چاقی یا سلامت ضعیف، علت تنگی نفس باشد، شما باید برای کنترل تنگی نفس خود، سبک زندگی خود را اصلاح کنید. 

در پیش گرفتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می تواند در بهبود علائم بسیار مفید باشد. سیگار کشیدن نیز می تواند علائم را تشدید کند، بنابراین ترک سیگار و دوری از دود دست دوم بسیار مهم است. به همین ترتیب، اجتناب از قرار گرفتن در معرض آلاینده ها یا هرگونه مواد حساسیت زا می تواند علائم تنگی نفس شما را کاهش دهد.

اگر عامل تنگی نفس شما، مشکلات ریوی باشد، باید با یک متخصص ریه مشورت کنید. او برای بیماری شما دارو تجویز می کند و ممکن است توانبخشی ریوی را توصیه کند که به افراد مبتلا به شرایط مزمن کمک می کند تا با بهبود وضعیت تناسب اندام و آشنایی با نحوه ی کنترل علائم خود، کیفیت زندگی شان را تا حد زیادی بهبود بخشند.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق 

3.9/5 - (36 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر صادق شنبه ۴ شهریور ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    تنگی نفس سکته فلبی در حد یک نفس عمیق کشیدن است یا چند دقیقه طول میکشد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۴ شهریور ۲( 8 ماه پیش)
      سکته قلبی طیف وسیعی از علائم دارد...تنگی نفس نیز با شدت های مختلف می تواند بروز کند
  • تصویر کاربر معین یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    مدتی هست هنگام راه رفتن از پله بالا رفتن وسیله سنگین از روی زمین بلند میکنم نفسم تنگ میشه تپش قلب میگیرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام...با توجخ بهوسن و سایر ریسک فاکتورها ویزیت قلب و عروق توصیه می شود
  • تصویر کاربر ایلناز سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    سلام من یک هفته است تنگی نفس شدید دارم حتی موقع آب خوردن احساس میکنم دیگه نفسم بند میاد به نظرتون دلیلش چیه مشکل قلبی میتونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      باسلام...ویزیت قلب
  • تصویر کاربر جمشید دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 93 مشاهده پرسش
    سلام من 22 سالم هست.چند ماهی میشه نمیتونم نفس عمیق بکشم حس میکنم از توی دلم نفس کنده نمیشه سبک نمیشم خیلی وقت ها هم هی خمیازه میاد تا یکیش باعث بشه نفس عمیق بکشم 10 پله رو برم بالا تپش قلب میگیرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      سلام از نظر کم خونی چک بشین
  • تصویر کاربر Mohamadi پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من الان بیشتر از یک ساله درد قفسه شدید و احساس خفه شدن دارم تقریبا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول میکشه دکتر تشخیص داد عفونت شدید معده دارم من درد معده تقریبا ۱۰ ساله دارم ولی این درد قفسه سینه خیلی ناراحت کننده است .آیا بایدبه دکتر قلب مراجعه کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      حتما یک بار اکو و تست ورزش انجام بدهید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر