دکتر محمد حسین نجفی

تنگی نفس یا از نفس افتادن، نوعی احساس ترس از ناتوانی در نفس کشیدن به طور طبیعی یا احساس خفگی می باشد که اصطلاح پزشکی آن، دیس پنه است. این حالت شایع ممکن است در اثر تغییر وضعیت بدنی رخ دهد، اما می تواند نشانه ی بیماری جدی تری نیز باشد. تنگی نفس، احساس ناراحتی بدلیل در اختیار نداشتن هوای کافی برای نفس کشیدن می باشد. اما مهم است بدانیم تنگی نفس ما ناشی از بیماری قلبی است یا مشکلات ریوی؟و راز سلامتی قلب در چیست؟

این حالت ممکن است به هنگام راه رفتن، بالا رفتن از پله، دویدن و حتی بی حرکت نشستن رخ دهد و می تواند به طور ناگهانی یا ظرف مدت چند هفته تا چند ماه به وجود بیاید. اگر نفس کشیدن شما بدون هیچ دلیل واضحی دچار مشکل شده، ممکن است نشانه ی یک مشکل جدی باشد. اگر همراه با تنگی نفس، درد یا فشار قفسه سینه، ضعف کردن یا حالت تهوع را تجربه کنید، باید آن را به عنوان یک شرایط اضطراری پزشکی درمان کنید. 

عواملی که باعث تنگی نفس می شود؟

تنگی نفس به هنگام شرایطی همچون ورزش سخت، تغییر دمای شدید، کیفیت هوای بد و چاقی، حتی برای یک فرد سالم طبیعی است. اما اگر تنفس شما به طور ناگهانی و بدون هیچ دلیلی دچار تغییر شد یا به مرور زمان و به آهستگی تشدید پیدا کرد، ممکن است علامت بیماری جدی تری باشد. بالا رفتن سن به تنهایی نمی تواند دلیلی برای تنگی نفس باشد. وقتی که بی نفس شدن به طور ناگهانی رخ می دهد، عوامل مختلفی ممکن است دلیل آن باشند، به همین دلیل شما باید هرچه سریعتر با یک پزشک مشورت کنید. برخی از علل احتمالی عبارتند از:

اگر علائم تنگی نفس به مدت 4 هفته یا بیشتر طول بکشند، ممکن است مزمن در نظر گرفته شوند. بسیاری از شرایطی که موجب تنگی نفس مزمن می شوند، شامل موارد زیر می شوند:

تفاوت تنگی نفس قلبی و ریوی

یکی از مهم ترین دلایل مراجعه به متخصصین ریه و قلب بروز تنگی نفس است. تنگی نفس به طور کلی علل متعددی دارد که می تواند از یک کم خونی ساده در یک خانم جوان تا بیماری های پیشرفته ی ریه و قلبی در افراد مسن را شامل شود. اما چطور می توان تشخیص داد که تنگی نفس منشا ریوی دارد یا قلبی؟

برای این منظور لازم است که حتما نزد متخصص معاینه شوید. برخی علل تنگی نفس در همان معاینه ی اولیه مشخص می شوند (مثلا تنگی نفس ناشی از آسم یا بیماری های انسدادی مزمن ریوی که با بررسی و سمع ریه خود را نشان می دهند). برای بررسی سایر علل معمولا از روش های دیگری نظیر اکوکاردیوگرافی برای بررسی علل قلبی تنگی نفس استفاده می شود. با این روش وضعیت دیواره و دریچه های قلبی بررسی می شوند و اگر علل قلبی برای بروز این حالت مطرح باشد با کمک این روش می توان آنها را شناسایی کرد. 

همچنین گاهی شرح حال بیمار نیز در توضیح علل تنگی نفس می تواند کمک کننده باشد. مثلا بیمار با سابقه ی مصرف چندین ساله ی سیگار احتمالا به بیماری های انسدادی مزمن ریوی مبتلاست یا مثلا بیمار با سابقه ی سکته ی قلبی احتمالا به خاطر گرفتگی عروق و نارسایی قلبی تنگی نفس دارد. در کل تشخیص علت تنگی نفس نیازمند معاینه و بررسی نزد پزشک می باشد و هر کدام روش های درمانی جداگانه ای دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت تجربه ی هرگونه تنگی نفسی که به هنگام یک فعالیت خاص و در وضعیت فعلی شرایط سلامتی شما طبیعی نیست، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر تنگی نفس شما با درمان کاهش پیدا نمی کند یا با علائم دیگری همچون درد قفسه سینه همراه است، باید فوراً به بیمارستان مراجعه کنید.

درمان تنگی نفس

درمان تنگی نفس به مشکل زمینه ای و مدت زمان علائم بستگی دارد. پس از تشخیص علت تنگی نفس، شما و پزشکتان باید برای تنظیم یک برنامه درمانی مناسب با هم همکاری کنید. اگر چاقی یا سلامت ضعیف، علت تنگی نفس باشد، شما باید برای کنترل تنگی نفس خود، سبک زندگی خود را اصلاح کنید. 

در پیش گرفتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می تواند در بهبود علائم بسیار مفید باشد. سیگار کشیدن نیز می تواند علائم را تشدید کند، بنابراین ترک سیگار و دوری از دود دست دوم بسیار مهم است. به همین ترتیب، اجتناب از قرار گرفتن در معرض آلاینده ها یا هرگونه مواد حساسیت زا می تواند علائم تنگی نفس شما را کاهش دهد.

اگر عامل تنگی نفس شما، مشکلات ریوی باشد، باید با یک متخصص ریه مشورت کنید. او برای بیماری شما دارو تجویز می کند و ممکن است توانبخشی ریوی را توصیه کند که به افراد مبتلا به شرایط مزمن کمک می کند تا با بهبود وضعیت تناسب اندام و آشنایی با نحوه ی کنترل علائم خود، کیفیت زندگی شان را تا حد زیادی بهبود بخشند.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق 

3.9/5 - (36 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام،وقت بخیر.بنده۴۷سالمه،چن روزی موقعی که راه میرم احساس میکنم لحظه ای نفسم تنگ میشه واحساس سنگینی درقفسه میشم،که بعد دقیقه ای رفع میشه،بعضی وقتا هم نشسته همین حالت پیش میاد،لطفا راهنمایی ام کنید،سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر غلام چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    سلام من خانمی ۳۶ ساله هستم دچار تنگی نفس میشم موقع کار کردن سرپا بودن شدید تر میشه اکسیژن به مغزم نمی رسه چکار کنم .لطفا راهنمایم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر غلام سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام من خانمی ۳۶ ساله هستم دچار تنگی نفس میشم موقع ای که کاری انجام می دم یا سرپا هستم تنگی نفسم زیاده نفس کم میارم اکسیژن به سرم نمی رسه راهنمایم کنید لطفا.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر پژمان پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض ادب
    بنده آقایی هستم 37ساله با وزن 145 کارمند
    دوسال پیش کرونا گرفتم و به شدت از لحاظ جسمی و روحی تحت فشار مریضی بودم.با توجه به حملات تنفسی درخواب و...دچار تپش قلب شدید میشدم وتنگی نفس که منجر میشد به بیمارستان مراجعه کنم طی مراجعه که داشتم با تپش قلب 140تا حالت های تنگی نفس پیش پزشک رفتم که با تجویز قرص پروپرانولول 20دوعدد وطی بار گرفتن نوار قلب گفتن مشکلی نیست ولی به پزشک قلب مراجعه کنید.بنده هم پزشک گوارش رفتم مشکلی نبود وپزشک ریه رفتم تشخیص به کرونا دادن وداروهای تنفسی و..‌‌تجویزکردن و همچنین پیش پزشک متخصص قلب آقای محمد باقر قویدل در کرج رفتم وایشون طی بررسی اکو وتست ورزش و...فرمودن مشکلی ندارم قلبی لیکن همان پرو پرانولول 20رو یکی شب ویکی ظهر مصرف کنم ویعد دوماه مجددا مراجعه کنم که بنده دیگه پیش ایشون نرفتم وپروپرانواول ۲۰رو تا یکسال ادامه دادم و بعد طی هفته های متوالی کم کم دوز دارو رو به 10رسوندم وتا الان قرص پرو پرانولول 10رو یکی شب ویکی ظهر دارم میخورم.
    متاسفانه بنده اشتباه کردم وسرخود تا الان ادامه دادم خواستم بپرسم آیا مصرف این دارو تا الان منجر به آسیب نشده؟
    واینکه چطوری میتونم حذفش کنم ومصرف نکنم
    وایا مصرفش ایراد داره.
    به هنگام بالارفتن از پله وبلند کردن اجسام سنگین وبالا بردن از پله دچار نفس نفس زدن و گاهی اوقات انگار نمیتونم نفس عمیق بکشم واون لحظه از لحاظ عصبی هول میشم ومضطرب بعد خوب میشم.
    بنده شلی دریچه میترال هم دارم مادرزادی آقای دکتر و همچنین سابقه حملات استرسی پانیک و همچنین واریس اندام تحتانی دارم که رگ اصلی صافن عروق سطحی پام رو رادیو فرکانسی کردم.
    ضمن عرض پوزش بابت پرحرفی بنده
    ممنون میشم راهنمایی کنید چنانچه اسکن قلب اگه نیاز هست یا هر مورد دیگه لطف کنید بگید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      علایمتان اضطرابی است... ادامه پروپرانولول آسیبی به قلب شما وارد نکرده و نمی کند
  • تصویر کاربر امید سه شنبه ۹ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلام من از سال 97دچار تنگ نفسی شدم از خیلی وقتا با خمیازه نفسمو خالی میکنم .همه ازمایش اکو انواع اقسام تصویر برداری انجام دادم هیچ مشکلی نداشتم .فقط یه آسم خفیف داشتم بعضی وقتا که بیشتر به تنگ نفسی فکر میکنم بیشتر دچار تنگ نفسی میشم ازهمون سال هم داروی پانیک میخورم دلیل خمیازه زیاد برای خارج کردن نفس .بیشتر عصبی میباشد یا مشکل دیگه راحلش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      با کلینیک خواب مشورت کنید
  • تصویر کاربر مانیا سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام من ۴۸سالم وزنم ۶۸ کیلو تقریبا ۲۰سال هسته هرچندوقت یکبار دچار تنگ نفس میشم نمیتونم نفس عمیق بکشم به پزشک مراجعه کردم قرص تولیت دادن خیلی خوب بود ولی الان قرص تولیت توبازارنیس ومشکل من بیشترشد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      نیاز به ویزیت و اکو
  • تصویر کاربر ریحانه یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    با سلام من ۳۸ سالمه از دوران نوجوانی آلرژی فصلی داشتم
    چند سال پیش بوی گوگرد باعث تنگی نفس شد برام . هر یه چند وقت یه بار نفسم تنگ میشه با دارو و اسپره کنترل میکردم . یک هفته میشه که تنگی نفس و درد قفسه سینه دارم . و این درد به قسمت پشت پایین تر از گردن هم میزنه . موقع راه رفتن و خوابیدن کاملا نفس کم میارم .پارسال هم تست تنفس دادم دکتر گفت خوبه .ممنون از راهنمایی شما .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      توصیه به اکو و تست ورزش
  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام من ۳۸سالمه چندروزی هست که نمیتونم درست نفس بکشم یعنی انگاریکم ازنفسم توگلوم میمونه براخارج کردنش باید خمیازه بکشم که کلن نفس خارج بشه .بعضی مواقع هم چندلحظه تپش قلب میگیرم یه احساسی هم توی قفسه سینم دارم .اینم بگم که هفته ای سه به خاطر ورزشم قهوه میخورم .مشکلم چیه ؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من22سالمه و متاهلم صاحب یک فرزند۲ساله ام
    من اکثر مواقع یک دفعه ای نفسم میگیره طوری که دیگه اصلا نفسم بالا نمیاد و نمیتونم نفس بکشم طوریکه که احساس میکنم دارم خفه میشم از اسپری استفاده میکنم تا بهترین
    و بعضی مواقع هم درد قفسه ی سینه همراه با تپش قلب دارم که احساس میکنم قلبم دردمیگیره..بعضی وقتا هم یه یک دفعه ای تپش قلب میگیرم برا چند لحظه...خیرببینید میشه راهنماییم کنید و بهم بگید که مشکلم چیه ممنون میشم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      نیاز به اکو و نوار قلب
  • تصویر کاربر سپیده شنبه ۸ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    با سلام.من ۴۴سالمه و فشار خون خیلی بالا دارم قرصهای والزارتان و آتنونول و لوزارتان هیچکدوم فشارم رو کنترل نکردن و اخیرا دکتر به من قرص نفیدیپین ۶۰ تجویز کردن و الان فشارم کنترل شده.سابقه مینی استروک داشتم حدود یک سال و نیم پیش .
    سالهاست تحت نظر دکتر قلب بخاطر اپش قلب بالا هستم
    اما هنوز دکتر قلبم تشخیص نداده مشکل اصلی من چیه.من اگه استرس بگیرم یا از پله با برم یا بدوم یا طولانی راه برم یا خسته بشم تپش قلب بالا میگیرم و بعد سریع دست چپم از بازو تا مچ تیر میکشه و پای چپم از ران تا ساق پا ،جوری که میلنگم و راه میرم و نفس نفس میزنم و این نفس نفس زدنه بعد از چند دقیقه خوب میشه اما دست و پا درده ممکنه تا یکی دو روز با من بمونه .اخیرا حدود پنج شش ماه هست که به سختی میتونم نفس بکشم بخصوص موقع خواب و باید دهانم رو باز نگه دارم .همین مشکل رو هنگام دوش گرفتن هم دارم و به همین دلیل نمیتونم زیاد زیر دوش قرار بگیرم چون باید دهانم رو باز نگه دارم .شبها بارها از خواب به دلیل مشکل تنفس از خواب بیدار میشم .
    دستگاه هولتر بارها نصب کرده هم و حتی یکبار به مدت ۲۱ روز و نوار قلبها همیشه به شدت نامنظم بوده اما هیچوقت دکترها تشخیص ندادن مشکلم چیه
    ممنون میشم راهنماییم کنین چون من در آمریکا هستم و واقعا از اینکه هنوز بعد از گذشت سالها دکتر قلبم نتونسته تشخیص بدت مشکلم چیه و اخیرا هم مشکل تنفسی پیدا کردم به شدت ناامید شدم از رفتن به دکتر .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      نیاز به رویت مدارک...ت صیا به انجام‌اکو کاردیوگرافی به دلیل نفس تنگی
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      توصیه به
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر