دکتر محمد حسین نجفی

یکی از شایع ترین شکایت هایی که بسیاری مواقع بیماران با آن مراجعه می کنند بروز همزمان تنگی نفس و درد قفسه سینه است. هر یک از این دو شکایت می توانند به تنهایی در یک بیمار وجود داشته باشند ولی وجود همزمان این دو شکایت در کنار هم می تواند مهم و در عین حال بسیار جدی و خطرناک باشد. پس اگر شما هم از افرادی هستید به هر ترتیبی درگیر این دو علامت هستید متن پیش رو با دقت مطالعه کنید. احتمالا جواب بسیاری از سوالات خود را خواهید گرفت.

درد قفسه سینه و تنگی نفس به چه چیزی اطلاق می شود؟

درد قفسه سینه احساسی ناخوشایند در قفسه ی سینه است که می تواند علل متعددی داشته باشد که در نوشتار های قبلی در مورد هر یک به تفصیل صحبت شده است و می توانید برای کسب اطلاعات بیش تر به این مطالب مراجعه کنید. 

هم چنین تنگی نفس نیز حالتی است شبیه نفس نفس زدن و در مواردی احساس خفگی. هر دوی این علایم می توانند در حالت استراحت و یا در حین فعالیت رخ بدهد. وجود همزمان این دو علایمت خیلی شایع نیست ولی در صورت وجود باید مورد بررسی بسیار دقیق و ظریف قرار بگیرد.

علت همزمانی تنگی نفس و درد قفسه  سینه

تنگی نفس عصبی

یکی از مهم ترین علت وجود همزمان درد سینه و تنگی نفس در یک فرد، بیماری های انسدادی عروق کرونری است. در این حالت به خاطر گرفتگی های عروق قلبی و نرسیدن خون کافی به عضلات قلبی،  فرد هم دچار درد قفسه  سینه می شود و هم بخاطر عدم توانایی قلب در پمپاژ مناسب خون (بخاطر ضعف عضله  قلبی) به بافت های دیگر بدن فرد، در حین حرکت دچار تنگی نفس نیز می شود.

در این حالت معمولا فرد در حین فعالیت (مثلا پیاده روی) هم دچار احساس درد و سنگینی بر روی قفسه  سینه می شود و هم به اصطلاح نفس کم می آورد. اینکه چه میزان فعالیت به بروز این علایم منجر شود بستگی به شدت تنگی های عروقی دارد. 

در موارد خیلی شدید ممکن است با فعالیت بسیار خفیف (مثل فعالیت های معمول در منزل) فرد دچار علامت شود. در برخی موارد هم که شدت تنگی های خیلی زیاد نیست فرد قادر به فعالیت بیشتری است و مثلا فقط در بالارفتن از سربالایی ها دچار علامت می شود.

1- نارسایی های قلبی پیشرفته

نارسایی قلبی

از علل دیگر بروز همزمان این دو علامت نارسایی های قلبی پیشرفته هستند. در این مورد که می تواند به علل مختلفی رخ بدهد (مثلن سکته های قلبی در گذشته یا فشارخون بالای کنترل نشده یا برخی بیماری های ژنتیکی) فرد در حین فعالیت دچار دردهای قفسه سینه و هم چنین تنگی نفس می شود. تنگی نفس های ناشی از نارسایی قلبی معمولا شدید هستند و نسبت به درد قفسه سینه در این بیماران علامت برجسته تری می باشند.

2- فشار خون بالا

فشارخون های بالای کنترل نشده نیز در افراد می توانند به علایم فوق منجر شوند. علت درد قفسه سینه در چنین افرادی معمولن آسیب ناشی از فشارخون بالا به عروق ریز و مویرگ های قلبی است.

 هم چنین بخاطر بالا بودن فشارخون معمولا چنین افرادی دچار آسیب های به ریه و سیستم تنظیم فشار ریوی نیز می شوند و همه اینها در کنار ضخیم شدن عضلات قلبی و هم چنین سفتی بافت قلب، باعث بروز علائم ذکر شده می گردند. 

3- استرس و اضطراب

از دیگر علل بروز همزمان تنگی نفس و دردهای سینه مسائل اضطرابی هستند که در برخی افرادی که به استرس و اضطرابی بالایی مبتلا هستند می تواند دیده شود. 

البته در مواردی که علت بروز دردهای قفسه سینه و تنگی نفس مسایل اضطرابی است این علایم عمومن در حالت استراحت و یا به دنبال تنش های عصبی بیش تر دیده می شوند.

فشار خون را قاتل خاموش نامیده‌اند چون معمولا بدون علامت باعث بروز عوارضی مانند سکته می‌شود. فشار خون بالا در سالمندان شایع‌تر است. برای کاهش سریع فشار خون چه بخوریم؟ راهکارهای درمان فشار خون بالا در منزل چیست؟

در صورت وجود این علایم چه کارهایی باید انجام بدهیم؟

مهم ترین نکته ای که باید بدانیم این است که چنین علائمی هر چقدر هم که خفیف باشند نیازمند رسیدگی فوری و جدی می باشند و باید حتما در صورت وجود این علایم یک بار توسط متخصص قلب ویزیت شوید. 

معمولا متخصص قلب پس از ویزیت شما و پرسیدن چند سوال و معاینه در مورد روش های تشخیصی بعدی تصمیم می گیرد. نوارقلب و اکوکاردیوگرافی و تست ورزش معمولن از اولین اقداماتی هستند که در این موارد باید انجام بشوند.

تشخیص علت درد قفسه سینه و تنگی نفس

درد قفسه ی سینه همیشه نشانه ی حمله ی قلبی نیست اما معمولاً اولین چیزی است که در اورژانس بررسی می کنند، زیرا ممکن است جان شما را به خطر بیندازد. همچنین ممکن است احتمال بیماری های ریوی کشنده (مانند فروپاشی ریه یا وجود لخته ی خون در ریه) را نیز بررسی کنند.

بعضی از آزمایش‌ هایی که ممکن است پزشک هنگام بررسی درد قفسه ی سینه انجام دهد عبارتند از:

1- تست الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب (ECG یاEKG )

این آزمایش سریع، فعالیت الکتریکی قلب را اندازه گیری می کند. الکترودها را روی قفسه ی سینه و گاهی اوقات بازوها و پاها می چسبانند. الکترودها از طریق سیم های الکتریکی به یک کامپیوتر متصل می شوند که نتایج آزمایش را نمایش می دهد. 

نوار قلب می‌ تواند نشان دهد که ضربان قلب خیلی سریع یا خیلی کند است یا اصلاً نمی‌ تپد. از آن جایی که عضله ی آسیب دیده ی قلب سیگنال های الکتریکی را در یک الگوی معمولی هدایت نمی کند، ECG ممکن است وجود حمله ی قلبی شما را نشان دهد.

2- آزمایش خون

این آزمایش ممکن است برای بررسی افزایش سطح پروتئین یا آنزیم خاصی که معمولاً در عضله ی قلب یافت می شود انجام شود. این پروتئین‌ یا آنزیم‌ ها ممکن است به دلیل آسیب به سلول‌ های قلب در اثر حمله ی قلبی -طی چند ساعت- وارد خون شوند.

3- رادیوگرافی قفسه ی سینه

عکس برداری از قفسه ی سینه با اشعه ی ایکس؛ وضعیت ریه، اندازه و شکل قلب و عروق خونی بزرگ را نشان می دهد. این عکس ‌برداری می‌تواند بیماری های ریوی مانند ذات‌ الریه یا فروپاشی ریه را نیز نمایان کند.

4- سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری)

سی تی اسکن می تواند وجود لخته ی خون در ریه (آمبولی ریه) یا دایسکشن آئورت را تشخیص دهد.

با توجه به نتایج آزمایش‌ های اولیه برای درد قفسه ی سینه، ممکن است به آزمایش‌ های دیگری نیز نیاز داشته باشید که احتمالاً شامل موارد زیر هستند:

5- اکوی قلب (اکوکاردیوگرافی)

در تست اکوی قلب از امواج صوتی برای تولید تصویر ویدئویی از قلب در حال حرکت استفاده می شود. ممکن است برای داشتن دیدی بهتر از قسمت ‌های مختلف قلب، یک دستگاه کوچک از گلو عبور داده شود.

6- سی تی اسکن

برای بررسی انسداد شریان های قلب می توان از انواع مختلف سی تی اسکن استفاده کرد. همچنین از آنژیوگرافی عروق کرونری با استفاده از رنگ نیز برای بررسی عروق قلب و ریه برای انسداد و سایر مشکلات آن ها انجام می شود.

7- تست ورزش (استرس قلب)

از این آزمایش برای بررسی این که آیا درد قفسه سینه مربوط به قلب است یا خیر، استفاده می شود. تست استرس، نحوه ی عملکرد قلب یا عروق خونی را نسبت به فعالیت بدنی مورد نظر اندازه گیری می کند. 

تست ورزش انواع زیادی دارد. این تست ممکن است شامل راه رفتن روی تردمیل یا پدال زدن روی دوچرخه ی ثابت باشد، در حالی که هم زمان به دستگاه ECG متصل هستند. 

اگر شما توان فیزیکی انجام تست استرس قلب را نداشته باشید، ممکن است پزشک دارو به صورت IV برای شما تجویز کند، این دارو اثری مشابه ورزش کردن در شما ایجاد می کند.

8- آنژیوگرافی (کاتتریزاسیون قلبی)

پزشکان با استفاده از این آزمایش می ‌توانند عروق خونی مسدود شده را مشخص کنند. برای گرفتن آنژیوگرافی، پزشک یک لوله ی بلند و باریک قابل انعطاف (کاتتر) را داخل یکی از شریان ‌های مچ دست یا کشاله ی ران وارد می‌کند. 

سپس از طریق کاتتر رنگ به شریان تزریق شده و عکس اشعه ی ایکس گرفته می ‌شود. این رنگ به وضوح عکس اشعه ی ایکس کمک خواهد کرد.

درمان درد قفسه سینه و تنگی نفس

درمان درد قفسه ی سینه به علت درد آن بستگی دارد. اگر علت درد حمله ی قلبی باشد، باید سریعاً تحت درمان اورژانسی قرار بگیرید؛ این درمان اورژانسی می تواند شامل درمان دارویی و عمل یا جراحی برای بازگرداندن جریان خون به قلب شما باشد.

اگر دلیل درد قفسه ی سینه چیزی غیر از مشکلات قلبی باشد، پزشک شما گزینه های درمانی را برایتان شرح خواهد داد. پزشک با توجه به نوع بیماری و میزان بد بودن آن، ممکن است یکی از روش های زیر را توصیه کند:

همانطور که گفته شد، روش درمانی انتخاب شده در این موارد بستگی کامل به علت بروز علامت دارد. در مواردی که گرفتگی های عروقی وجود داشته باشد روش هایی نظیر آنژیوپلاستی (استنت گذاری یا بالون آنژیوپلاستی) استفاده می شوند. 

در موارد نارسایی قلبی یا فشارخون های پیشرفته نیز معمولا روش های درمان دارویی گزینه های بهتری هستند. موارد اضطرابی نیز در صورت تشخیص پزشک نیازمند درمان نزد روانپزشک هستند.

چگونه می توان از درد قفسه ی سینه پیشگیری کرد؟

با داشتن یک سبک زندگی سالم می توانید خطر ابتلا به بیماری های قلبی، عروقی و سایر بیماری ها را کاهش دهید. سبک زندگی سالم شامل موارد زیر است:

دکتر محمد حسین نجفی،‌ فوق تخصص قلب و عروق در تهران

4.2/5 - (33 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نسترن یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    درد در قفسه سینه مانند ریشه درخت پراکنده است و در یک نقطه خاص نیست+تنفس تنگی شدید و مسدود شدن حلق
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 4 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 40 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت آقای دکتر چند وقتیه که بیشتر هنگام پیاده روی نفسم تنگ میشه و سینه سمت راستم درد میگیره و در رو تا توی گلوم ادامه میده و برای چند لحظه عضلات سر شانه و دستم می‌گیرد انگار ورزش سنگین آنجا دادم البته گاهی حتی موقع استراحت هم با وجود نفس عمیق انگار اکسیژن جذب بدنم نمیشه. چند وقت پيش به دکتر مراجعه کردم اکو و نوار قلب مشکل نداشت اما تست ورزش مشکل داشت. واقعیت اینه که نمیدونم ریه مشکل داره با توجه به نفس تنگی و در سمت راست و اینکه انگار یه لقمه در گلوم هست یا مشکل قلبی دارم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      در صورت مشکل تست ورزش نیاز به رویت مدارک
  • تصویر کاربر یسنا یکشنبه ۲ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    درود برشما،دخترم 12سالشه.درد در وسط قفسه سینه داره،حتی موقع استراحت هم این درد رو داره بعلاوه ی تنگی نفس.لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر فاطمه شنبه ۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر من یه مدت هست معدع درد دارم و گاهی‌ اوقات قفسه سینم درد می‌گرفت الان دو روزه قفسه سینم درد میکنه نفس تنگی دارم گاهی وقت و قلبمم یکم اذیتم میکنه میشه لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      توصیه به ویزیت قلب
  • تصویر کاربر دلشاد جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    احساس میکنم الان ک خفه میشم ب همین خاطر سرفه میاد ک نفسم باهاش بیاد انگار یرسنگی رو گذاشتن رو سینهم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      مراجعه به اورژانس
  • تصویر کاربر آوینا سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر من تقریبا از سه سال پیش درد قفسه سینه دارم که همزمان با قفسه سینم دستام هم ازشانه به پایین تیر میکشن وهمچنین اطراف معدم .وهمچنین یه تنگی نفس خیلی خفیف هم میگیرم موقع دردقفسه سینم احساس میکنم دست وپام اصلا قوت ندارن با استراحت خوب میشم دوباره تا بلند میشم شروع میشه بعضی اوقات چنان به اوج میرسه که احساس میکنم هر لحظه قلبم وایمیسته .همون سه سال پیش همزمان با درد اکو قلب دادم گفتن مشکلی ندارم .لطفا راهنماییم کنید واقعا نمیتونم تحمل کنم .ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      یک بار تست ورزش بدهید اگر تا حالا نداده اید
  • تصویر کاربر لطفاله پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید.بنده مردی ۴۵ ساله هستم که به علت درد قفسه سینه درسال ۹۶ انژیوگراف شدم ودکتر گفت که خوشبختانه هیچ مشکلی نداری و قلبت سالمه تا امسال که دوباره بعلت همون در به مرکز قلب تهران مراجعه کردم اونجا هم آنژیو شدم و دکتر گفت که تمام شریانهای حیاتی ودریچه های قلبت هیچ گونه مشکلی نداره و حتی یه ورق قرص هم برام تجویز نکردن گفت که نیازی ندارید ولی آقای دکتر از سال ۹۶ تا الان هنوز همون درده دارم نمیدانم چکار کنم به کجا مراجعه کنم دیگه امانم بریده تورا بخدا کمکم کن ممنونتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      مدارک قبلی را اگر دارید بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۳۰ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    سلام خوبید ببخشید مادرم دو یا سه سال قبل اسکن هسته داد و نرمال بود دکتر گفتند نیازی به اکو هم نیست

    الان گاهی زیر قفسه سینه و اطراف معده میگه درد داره و گاهی دستش ساعد درد میگیره

    و فکر می‌کنه شاید از قلب باشه الان از قلب هستش یا اظطراب و از عصب هستش

    چون زیاد حرص میخوره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      اگر اسکن سالم بوده بعید است چیز مهمی باشد یک متخصص گوارش ببیند شاید از معده باشد
    2. تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      اسکن برای دو یا سه سال قبله البته ممکنه از دو سه سال قبل تا الان تغییری کرده باشه وضعیت قلب ؟
    3. تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      چون اسکن برای دو سه سال قبله تغییری ممکنه رخ داده باشع؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۰ تیر ۱( 1 سال پیش)
      دد دو سه سال نه تغییر مهمی رخ نمی دهد، تا ۵ سال قابل قبول است
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۲۱ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر۔جناب دکتر مدتی قلب درد داشتم که به پشت شونه ام میزد و تیر میکشید۔الان سه چهار روزه درد قفسه سینه دارم احساس خفگی و نمیتونم نفس بکشم و راه میرم بیشتر اذیت میکنه۔به دکتر مراجعه کردم۔نوار قلب و اکو انجام دادن گفتن کمی افتادگی دریچه داری۔و دارو تجویز کردن۔ولی درد قفسه سینه ام خوب نشده و همچنان اذیت هستم۔
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۱ تیر ۱( 1 سال پیش)
      یک بار تست ورزش بدهید
  • تصویر کاربر فرهاد سه شنبه ۹ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب جناب آقای دکتر عزیز بنده دو ماه پیش با درد قفسه سینه مزاحم شما شدم و بعد از اکو و سی تی لخته خون در ریه ها مشاهده شد و وضع قلب طبیعی بود و به بنده داروی Apixaban پنج میلی گرم دوبار در روز صبح و شب تجویز فرمودین که ساعت 8 مصرف میکنم و الحمد لله مشکلی نداشتم حال سوال بنده این است که اولا آیا میتونم روزه بگیرم (البته با این فرض که ساعت مصرف دارو را به اذان صبح و اذان مغرب تغییر بدم ) و دوما آیا مصرف این دارو را میتوان کم کرد ؟ با تشکر فراوان از جناب آقای دکتر خوب و متعهد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      بهتر است با توجه به شانس تشگیل لخته به دنبال روزه داری و کم آبی امسال روزه نگیرید دوز دارو هم حداقل سه تا شش ماه همین است و فعلا نمی توان کمش کرد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر