دکتر محمد حسین نجفی

تنگی نفس یا از نفس افتادن، نوعی احساس ترس از ناتوانی در نفس کشیدن به طور طبیعی یا احساس خفگی می باشد که اصطلاح پزشکی آن، دیس پنه است. این حالت شایع ممکن است در اثر تغییر وضعیت بدنی رخ دهد، اما می تواند نشانه ی بیماری جدی تری نیز باشد. تنگی نفس، احساس ناراحتی بدلیل در اختیار نداشتن هوای کافی برای نفس کشیدن می باشد. اما مهم است بدانیم تنگی نفس ما ناشی از بیماری قلبی است یا مشکلات ریوی؟و راز سلامتی قلب در چیست؟

این حالت ممکن است به هنگام راه رفتن، بالا رفتن از پله، دویدن و حتی بی حرکت نشستن رخ دهد و می تواند به طور ناگهانی یا ظرف مدت چند هفته تا چند ماه به وجود بیاید. اگر نفس کشیدن شما بدون هیچ دلیل واضحی دچار مشکل شده، ممکن است نشانه ی یک مشکل جدی باشد. اگر همراه با تنگی نفس، درد یا فشار قفسه سینه، ضعف کردن یا حالت تهوع را تجربه کنید، باید آن را به عنوان یک شرایط اضطراری پزشکی درمان کنید. 

عواملی که باعث تنگی نفس می شود؟

تنگی نفس به هنگام شرایطی همچون ورزش سخت، تغییر دمای شدید، کیفیت هوای بد و چاقی، حتی برای یک فرد سالم طبیعی است. اما اگر تنفس شما به طور ناگهانی و بدون هیچ دلیلی دچار تغییر شد یا به مرور زمان و به آهستگی تشدید پیدا کرد، ممکن است علامت بیماری جدی تری باشد. بالا رفتن سن به تنهایی نمی تواند دلیلی برای تنگی نفس باشد. وقتی که بی نفس شدن به طور ناگهانی رخ می دهد، عوامل مختلفی ممکن است دلیل آن باشند، به همین دلیل شما باید هرچه سریعتر با یک پزشک مشورت کنید. برخی از علل احتمالی عبارتند از:

اگر علائم تنگی نفس به مدت 4 هفته یا بیشتر طول بکشند، ممکن است مزمن در نظر گرفته شوند. بسیاری از شرایطی که موجب تنگی نفس مزمن می شوند، شامل موارد زیر می شوند:

تفاوت تنگی نفس قلبی و ریوی

یکی از مهم ترین دلایل مراجعه به متخصصین ریه و قلب بروز تنگی نفس است. تنگی نفس به طور کلی علل متعددی دارد که می تواند از یک کم خونی ساده در یک خانم جوان تا بیماری های پیشرفته ی ریه و قلبی در افراد مسن را شامل شود. اما چطور می توان تشخیص داد که تنگی نفس منشا ریوی دارد یا قلبی؟

برای این منظور لازم است که حتما نزد متخصص معاینه شوید. برخی علل تنگی نفس در همان معاینه ی اولیه مشخص می شوند (مثلا تنگی نفس ناشی از آسم یا بیماری های انسدادی مزمن ریوی که با بررسی و سمع ریه خود را نشان می دهند). برای بررسی سایر علل معمولا از روش های دیگری نظیر اکوکاردیوگرافی برای بررسی علل قلبی تنگی نفس استفاده می شود. با این روش وضعیت دیواره و دریچه های قلبی بررسی می شوند و اگر علل قلبی برای بروز این حالت مطرح باشد با کمک این روش می توان آنها را شناسایی کرد. 

همچنین گاهی شرح حال بیمار نیز در توضیح علل تنگی نفس می تواند کمک کننده باشد. مثلا بیمار با سابقه ی مصرف چندین ساله ی سیگار احتمالا به بیماری های انسدادی مزمن ریوی مبتلاست یا مثلا بیمار با سابقه ی سکته ی قلبی احتمالا به خاطر گرفتگی عروق و نارسایی قلبی تنگی نفس دارد. در کل تشخیص علت تنگی نفس نیازمند معاینه و بررسی نزد پزشک می باشد و هر کدام روش های درمانی جداگانه ای دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت تجربه ی هرگونه تنگی نفسی که به هنگام یک فعالیت خاص و در وضعیت فعلی شرایط سلامتی شما طبیعی نیست، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر تنگی نفس شما با درمان کاهش پیدا نمی کند یا با علائم دیگری همچون درد قفسه سینه همراه است، باید فوراً به بیمارستان مراجعه کنید.

درمان تنگی نفس

درمان تنگی نفس به مشکل زمینه ای و مدت زمان علائم بستگی دارد. پس از تشخیص علت تنگی نفس، شما و پزشکتان باید برای تنظیم یک برنامه درمانی مناسب با هم همکاری کنید. اگر چاقی یا سلامت ضعیف، علت تنگی نفس باشد، شما باید برای کنترل تنگی نفس خود، سبک زندگی خود را اصلاح کنید. 

در پیش گرفتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می تواند در بهبود علائم بسیار مفید باشد. سیگار کشیدن نیز می تواند علائم را تشدید کند، بنابراین ترک سیگار و دوری از دود دست دوم بسیار مهم است. به همین ترتیب، اجتناب از قرار گرفتن در معرض آلاینده ها یا هرگونه مواد حساسیت زا می تواند علائم تنگی نفس شما را کاهش دهد.

اگر عامل تنگی نفس شما، مشکلات ریوی باشد، باید با یک متخصص ریه مشورت کنید. او برای بیماری شما دارو تجویز می کند و ممکن است توانبخشی ریوی را توصیه کند که به افراد مبتلا به شرایط مزمن کمک می کند تا با بهبود وضعیت تناسب اندام و آشنایی با نحوه ی کنترل علائم خود، کیفیت زندگی شان را تا حد زیادی بهبود بخشند.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق 

3.9/5 - (36 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میترا یکشنبه ۹ مهر ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده ۱۹ ساله هستم و وزنم هم ۵۱ هست در شکمم در بالای ناف نبض دارم که خیلی واضحه و کمردرد هم دارم اصلا هم چربی شکم ندارم و میترسم آنوریسم داشته باشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      .
    2. تصویر کاربر میترا شنبه ۸ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      آقای دکتر جواب ندادین؟ احتمال امکان آنوریسم چقدره؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۹ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      سونوگرافی شوید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر میترا شنبه ۸ مهر ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده ۱۹ ساله هستم و وزنم ۵۱ و در محدود آئورت شکمی نبض دارم و خیلی واضح است در بعضی مواقع دردی از شکم شروع میشه تا پاهام میره بعد دو دقیقه میره ، البته در خانواده ما نبض آئورت شکمی ارثی هست و یکی هم چربی شکم اصلا ندارم و میترسم آنوریسم داشته باشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      در افراد لاغر احساس نبض طبیعی است
  • تصویر کاربر میترا یکشنبه ۹ مهر ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده ۱۹ سالم هست یک سالم نیم پیش تپش قلب با تنگی نفس و درد قفسه سینه و لرزش دست و تب بالای تنه داشتم تو این مدت هر بار پزشک مراجعه کردم تشخیص اشتباه دادن اما دو هفته پیش به بهترین متخصص قلب شهرمون رفتم بعد از انجام اکوکاردیوگرافی و نوارقلب گفتن قلب تون کاملا سالمه و استرس هست .
    الانم قلبم تیر میکشه هم علائم رو دارم امکان داره علائم از بیماری ریوی باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      بیستر ماهیت علائم اضطرابی است
    2. تصویر کاربر میترا شنبه ۸ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      سپاسگزارم آقای دکتر
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۹ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      .
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۲ مهر ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلا وقت بخیر.
    یه دختر ۱۷ ساله هستم که تقریبا دوماهه تنگی نفس شدید دارم قبل از این دوماه هم معمولا بیشتر باید تمرکز میکردم تا بتونم نفس بکشم ولی دوماهه که قفسه سینم خیلی سنگینه و انگار که روش فشاره وا اصلا نمیتونم درست نفس بکشم و موقع دراز کشیدن بد تر میشم .یه مدتیه که کل بدنم میلرزه قشنگ احساس میکنم که با هر بار تپیدن قلبم کل بدنم میلرزه و بعضی اوقاتم شدید میشه و من حتی موقع دراز کشیدنم میفهمم که بدنم میلرزه. بعضی اوقاتم موقع تنفس انگار با هر بار تپش قلبم یه دردی تو قفسه سینم پخش میشه و بعضی موقع ها هم سمت راست قفسه سینم درد میگره. جدیدا همش نفس نفس میزنم و تا موقع خواب چند ثانیه سرمو ببرم زیر پتو دیگه نفس نفس زدنم بیشتر میشه و احساس خفگی بهم دست میده.در کل بعضی از روزا وضعیتم بهتره و بعضی روزاهم دوباره به همون شدت همون شکل میشم .میشه راهنماییم کنید ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      علایم‌اضطرابی است...مراجعه به روانپزشک یا روانشناس
  • تصویر کاربر عادل سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام .من چندساله که تنگی نفس دارم وبا اسپری کنترل کردم.اما تقریبا ۲هفته است که ازته دلم نمیتونم نفس بکشم احساس خفگی میکنم .قبل از ۲هفته چند روزی بود قلبم گه گاهی تیر میکشید ولی الان نه فقط نفسم تنگه وحالت خفگی بهم دست میده؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      توصیه به انجام‌اکو کاردیوگرافی
  • تصویر کاربر امیرحسین سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام. پدرم چندین سال است که مشکل قلبی داره و یه بار آنژیو و یه بارم بالن زده و مشکل کلیه هم داره... حدود یک ماه هست که شبها اصلا نمیتونه بخوابه و وقتی در روز یا شب تنها میشه احساس خفگی میکنه. هر هفته ۵روزش توی ccuبستری هست ولی هیچ اثری نداره. بنظر شما میتونه مشکل قلبی باشه؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      انجام تکو کاردیوگرافی جهت تعیین عملکرد قلب...بله مس تواند مشکل قلبی باشد
  • تصویر کاربر سارینا، شنبه ۱۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام من۲۸سالمه وچند ساله هوازی کارمیکردم اماحدود۳ماهه بدنسازی کارمیکنم اوایل خوب بود حالا ک وزنه هارو سنگین کردم نفسم گره میشه و بسختی نفس میکشم میشه لطف کنید راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      نیاز به اکو و تست ورزش
  • تصویر کاربر زینب پنجشنبه ۹ شهریور ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 68 مشاهده پرسش
    ۵ روز پیش به طور ناگهانی با تنگی نفس از خواب پریدم تا الان هنوز تنگی نفس دارم و نمیتونم نفس عمیق بکشم یه خانم‌۳۶ ساله هستم تا الان مشکل قلبی هم نداشتم فقط گاهی یه درد شدید تو قلبم میگیرم که با نگه داشتن نفسم به مدت چند ثانیه دردم برطرف میشه ولی الان نمیدونم دلیل تنگی نفسم چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۹ شهریور ۲( 8 ماه پیش)
      حتما ویزیت و اوو قلب
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۸ شهریور ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    با عرض سلام بنده حدود ۲ماه است نفسم تنگ میشه به مدت طولانی پیش متخصص قلب رفتم نوار اگو وتست ورزش گرفت گفت مشکل قلبی نیست عصبیه .ایا به نظر شما نیاز به پیگیری دارد باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۸ شهریور ۲( 8 ماه پیش)
      در صورت نرمال بودن موارد بالا.علائم احتمال زیاد اضطرابی است
  • تصویر کاربر علی شنبه ۴ شهریور ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    آیا پارگی لایه داخلی آئورت درد شدید دارد؟ وچه مدت بعد ازپارگی لایه داخلی سایر لایه ها وخود آئورت پاره میشود در افراد سالمند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۴ شهریور ۲( 8 ماه پیش)
      اغلب باعث درد شدید می شود...و سایر لایه ها نیز در همان لحظات تا ساعات اولیه درکیر می شوند
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر