دکتر محمد حسین نجفی

یکی از ابزارهایی که پزشک ممکن است برای پایین آوردن فشار خون شما از آن استفاده کند، برنامه غذایی Dash می باشد که مخفف روش های تغذیه ای مناسب برای توقف فشار خون بالا می باشد. این برنامه، یک رژیم غذایی نیست بلکه شیوه ای برای غذا خوردن است. شما باید نمک را حذف کنید، میوه ها و سبزیجات فراوان بخورید و وعده های غذایی خود را با غلات کامل، ماهی، مرغ، آجیل، حبوبات و لبنیات کم چرب پر کنید. 

ورزش یکی از کلیدهای پایین آوردن فشار خون است. همچنین، درصورتی که داروهای فشار خون مصرف می کنید، ورزش اثر بخشی این داروها را افزایش می دهد. 

میوه های پایین آورنده فشار خون 

نمک باعث می شود، بدن شما مایعات بیشتری از دست دهد. این امر باعث افزایش حجم خون و فشار روی شریان ها می شود که فشار خون را بالا می برد. برای افزایش مصرف پتاسیم، بشقاب غذای خود را با سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، بروکلی و کلم پیچ پر کنید. مواد معدنی، از طریق ادرار کردن به دفع سدیم از بدن کمک می کنند و دیواره رگ های خونی را شل می کنند.

1_ خانواده توت ها

رنگ دانه هایی که به توت فرنگی، بلوبری و توت سیاه رنگ می دهند، حاوی ماده ای به نام آنتوسیانین می باشند که برای رگ های خونی مفید هستند. این ماده یک ترکیب طبیعی است که به دیواره های شریان کمک می کند برای پایین آوردن فشار خون و بهبود سلامت قلب، گشادتر شوند و قابلیت ارتجاعی بیشتری داشته باشند.

2_ پایین آوردن فشار خون با پسته

آجیل های درختی مانند گردو و بادام، منبع خوبی از چربی های سالم هستند که برای سلامت قلب مفید می باشند. اما برای فشار خون بالا، بهترین انتخاب پسته است. این آجیل قوی ترین تأثیر را روی پایین آوردن عدد فشار خون دارد.

3_ انار

نوشیدن آب انار به طور منظم، می تواند به پایین آوردن فشار خون کمک کند. اما مراقب شکر افزوده آن باشید. همچنین، میوه ها در فرایند آب گیری فیبر خود را از دست می دهند. بنابراین سعی کنید از غذاهای دیگر فیبر کافی را دریافت کنید تا به سلامت قلب خود و عملکرد منظم روده ها کمک کنید.

4_ روغن زیتون

پلی فنول ها که آنتی اکسیدان های محافظ هستند در روغن زیتون وجود دارند و باعث برتری این روغن نسبت به روغن های دیگر می شوند. پلی فنول ها، سلامت رگ های خونی را بهبود می بخشند و به قابلیت ارتجاعی آنها کمک می کنند. روغن زیتون، یک انتخاب هوشمندانه برای دریافت چربی سالم است که به جای کره، روغن گیاهی یا روغن کانولا می توانید از آن در آشپزی خود استفاده کنید.

5_ چغندر

یک پژوهش نشان می دهد که نوشیدن دو فنجان مخلوط ریشه چغندر با آب سیب، باعث می شود فشار خون سیستولیک شما (عدد بالا) ظرف چند ساعت کاهش پیدا کند. مردان نسبت به زنان بیشتر می توانند از فواید این میوه بهره مند شوند. فشار خون سیستولیک بالا، احتمال حمله ی قلبی را افزایش می دهد. ریشه چغندر و گیاه چغندر پخته شده، حاوی مقدار زیادی پتاسیم می باشد.

6_ سیر

سیر، فقط به غذا مزه نمی بخشد، ارزش غذایی بالایی دارد. این ماده غذایی همچنین باعث افزایش سطوح نیتریک اکسید می شود که رگ های خونی را منبسط می کند. هرچه رگ های خونی، شل تر باشند، قلب راحت تر می تواند خون را از درون آنها پمپاژ کند. این کار به پایین آوردن فشار خون کمک می کند.

7_ پایین اوردن فشار خون با ماست

کلسیم، نقش مهمی در پایین آوردن فشار خون بالا دارد، زیرا به رگ های خونی کمک می کند که در صورت لزوم باز و بسته شوند. ماست کم چرب نیز گزینه ی خوبی برای افزودن کلسیم به رژیم غذایی می باشد، بدون اینکه شکر افزوده یا چربی به همراه داشته باشد. آیا به دنبال یک طعم دهنده هستید؟ شما می توانید برای اضافه کردن شیرینی طبیعی، چند عدد توت فرنگی به ماست اضافه کنید که به پایین آوردن فشار خون نیز کمک می کند.

8_ دانه ها

دانه های بدون نمک مانند تخم کدو، تخم کتان و آفتابگردان را به سالاد، ماست یا بلغور جو دو سر اضافه کنید تا به پایین آوردن فشار خون خود کمک کنید. دانه ها، منبعی از مواد معدنی حیاتی مانند منیزیم هستند که به کنترل فشار خون و شل شدن رگ های خونی کمک می کنند.

9_ بلغور جو دو سر

این ماده غذایی، سالم و سیر کننده است و سدیم پایینی دارد. بلغور جو دو سر، سرشار از فیبر است که به حفظ وزن سالم و کنترل فشار خون کمک می کند. بلغور جو را با آب یا شیر کم چرب بپزید. برای شیرین کنندگی، شیره افرا یا شکر قهوه ای را با کشمش یا موز جایگزین کنید.

10_ حبوبات و لوبیا

روزانه یک فنجان نخود، عدس یا لوبیا می تواند فشار خون را کنترل کند و حتی آن را کاهش دهد. حبوبات و لوبیا ها حاوی فیبر بالایی هستند و می توانند به پیشگیری از بیماری های عروق کرونری کمک کنند.

11_ شکلات تلخ

زیاد هیجان زده نشوید. تحقیقات نشان داده اند که شکلات تلخ (حداقل حاوی 50 تا 70 % کاکائو) حاوی ماده ای به نام فلاوانول می باشد. این آنتی اکسیدان، مانند سیر، سطوح نیتریک اسید را در بدن افزایش می دهد و به منبسط کردن رگ های خونی کمک می کند. این ماده می تواند فشار خون شما را به میزان اندکی کاهش دهد. ناگفته نماند که مقدار کمی شکلات برای این کار کافی ست. 

12_ ماهی چرب

دیگر منبع خوب کلسیم، ماهی های استخوانی از جمله ماهی سالمون یا ساردین هستند. ماهی های روغنی مانند ماهی ساردین و خال مخالی نیز سرشار از امگا3 هستند. امگا 3 نوعی اسید چربی است که به بهبود سلامت قلب کمک می کند. تحقیقات روی مکمل های روغن ماهی نشان می دهند که این ماده می تواند فشار خون را پایین بیاورد، به ویژه اگر فشار خون بالای شما، متوسط یا شدید باشد.

به قلم متخصص تغذیه دکتر حدیث گرامی

برای ارتباط با دکتر فشار خون کلیک کنید.
کلینیک قلب دکتر نجفی

3.2/5 - (21 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نگین سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر عزیز . وقتتون بخیر .
    ببخشید من گاهی وقتها فشارم ۱۳ و۱۴ میشه . ایا باید قرص
    مصرف کنم ؟چه مارکی دستگاه فشار خون بخریم که زود خراب نشه وکارش خوب باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      توصیه به مراجعه به کلینیک قلب جهت ارزیابی دقیق و شروع دارو و آموزش های مرتبط
  • تصویر کاربر یونس جمعه ۱۲ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام .به نظر شما برای فشار خون قرص والسارتان بهتره یا آملوپرس؟ من یک ماه از والسارتان استفاده می کردم خیلی خوب بود ولی چند روز هست از آملوپرس استفاده می کنم فکر می کنم فشارم بالا هست لطفا راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      بهتر بودن قرص بستگی به شرایط بیمار دارد و برای هر بیماری متفاوت است اگر با والسارتان خوب بودید همان را ادامه بدهید
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۱۲ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام ممنون از لطف شما من۵۸ ساله کم کاری تیروئید دارم و لووتیروکسین می خورم چند سال است فشار خون بالا دارم و پزشک لوزار و لوزار اچ تجویز کرد اثر بخشی کم بود با هولتر مشخص شد فشار در مواقع عصبی زیاد بالا می‌ره بعد والزومیکس ۸۰،۵ یکی شب و نصف هیدروکلروتیازید ۵۰ صبح تجویز شد فشار روی ۱۲رسید بعد از یک ماه دچار افت وضعیت شدید و غش شدم بدلیل اثرات زود گذار ادامه دادم دوباره هم به افت وضعیت و غش شدم پزشک هیدروکلرتیازید را حذف کرد افت وضعیت نداشت ولی دوباره فشار روی ۱۵ رفت ولی مینیمم معمولاً روی ۸ است پزشک دیگر چون اثرات توان جنسی داشتم آملودیپین را حذف ولی هدروکلرتیازید نصف صبح و والسارتان ۸۰ یکی شب تجویز کرده مردد هستم کدامیک را ادامه دهم شما چه صلاح می دانید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      الان والسارتان ۸۰ و هیدروکلروتیازید میخورید؟ اگر بله فشارهایتان و وضع عمومی تان چطور است؟
    2. تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۹ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      سلام خیر الان والزومیکس ۸۰،۵شبی یکی صبح هم پروپرانول ۲۰ فشار حالت عادی ۱۳تا ۱۴ روی ۷،۵تا۸ ولی در حالت عصبی تا ۱۷ هم میرسه بدلیل مشکلات جنسی پزشک جدید به جای والزومیکس والسارتان ۸۰ و هیدزوکلرتیازید ۲۵ تجویز نمودند آما چون قبلاً با تیازید دو مرحله دچار افت وضعیت وغش شده ام مردد هستم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      من توصیه ام ادامه ی همین والزومیکس فعلی است. برای مسایل جنسی از داروی ویاگرا می توانید استفاده کنید. با توجه به سابقه ی مشکل با تیازید مصرفش را توصیه نمیکنم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر جاسم دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    دکتر من تری گلیسیرید 1179 هست تازه ک هفته هم هست فهمیدم رژیم وغذای و مصرف دارو را شروع کردم .میخاستم بدونم چه ورزشی مناسب پالاین اورنده چربی خون هست انجام بدم ؟ با تشکر
    ضمنا من اقا و 28 ساله هستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ورزشهاي هوازي يعني ورزشهايي كه باعث افزايش ضربان بشه
      دويدن شنا دوچرخه سواري و پياده روي تند
  • تصویر کاربر کاهن یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    Yosef Kahen:
    سلام کمک کنید خانم من 56 سال سن دارد الان فشار خون 158روی 97 است رزو واستاتین 10 و والساتان 80 میخورد به مدت سه ماه الان چه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر