دکتر محمد حسین نجفی

واریس در پاها بیماری بسیار شایعیست، بخصوص در خانم ها. شاید شما به دنبال رسیدن به پاسخ پرسش های بی شمارتان در این زمینه باشید.  علائم واریس پا چیست؟ چرا مبتلا می شوم؟ آیا انواعی دارد؟ چه زمانی باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنم؟

علت ابتلا به واریس پا

به طور کل به برجستگی و بیرون زدگی وریدهای سطحی اندام ها و به خصوص اندام های تحتانی واریس گفته می شود. در طول مسیر رگ های (وریدها) اندام تحتانی، دریچه هایی به نام دریچه های لانه کبوتری وجود دارند که همانند سدی در مقابل پس زدن خون به عقب عمل می کنند و باعث می شوند که خون به جای اینکه به عقب برگردد به سمت قلب حرکت کند. اگر به هر دلیلی این دریچه ها دچار مشکل شوند ممکن است خون به سمت عقب برگردد. دیواره ی وریدها هم برای این میزان از خون برگشتی آمادگی کافی را ندارند و در نتیجه دچار تورم می شوند. این همان حالتی است که خود را به صورت برجستگی و پیچ خوردگی وریدها نشان می دهد. 

این برجستگی ها ممکن است در ابتدا بسیار سطحی و ریز باشند و هم چنین ممکن است بسیار بزرگ و بد شکل و پیچ خورده باشند. مهم ترین عامل خطر بروز این بیماری سرپا ایستادن های طولانی است که می تواند با آسیب به دریچه های لانه کبوتری باعث بروز واریس شود. هم چنین برخی تغییرات در هورمون های جنسی به خصوص در خانم ها می تواند، باعث ضعف دیواره ی وریدها و تجمع خون و در نتیجه ی آن بروز واریس شود. هم چنین به طور کل با بالارفتن سن و ضعیف شدن بافت های بدن نیز احتمال بروز واریس افزایش پیدا می کند به همین خاطر این بیمار در سنین بالا، شایع تر است.

علایم واریس پا

مهم ترین علامتی که وریدهای واریسی دارند علایم مربوط به ظاهر ناخوشایند آنهاست که هر چند در ابتدا می تواند تنها در حد چند ورید ریز باشد. اما به مرور زمان می تواند به وریدهای بدرنگ و بدشکل در ساق پا تبدیل شود. البته به جز این نیز گاهی این وریدهای واریسی می توانند با احساس سنگینی پا (به خاطر تجمع خون در پا) و خستگی زودرس در اندام ها همراهی داشته باشند. نباید فراموش کرد که هم چنین این بیماری می تواند گاهی با درد نیز همراهی داشته باشد که به خصوص در شب ها و پس از یک روز کاری طولانی.

علت ابتلا به واریس پا

انواع واریس

به طور کل وریدهای واریسی به سه نوع تقسیم می شوند :

1_ واریس های ورید صافن

ورید صافن بزرگ در ناحیه ی ران است. در این حالت برجستگی و بیرون زدگی ورید بزرگ پا به صورت یک طناب سفت در ناحیه ی ران پا قابل مشاهده است.

2_ واریس های شبکه ای (رتیکولر) 

در این حالت وریدهای متعدد شبیه به شبکه ی بزرگ به هم پیوسته در زیرپوست قابل مشاهده خواهند بود. این وریدها ممکن است به رنگ های سبز یا آبی یا قرمز قابل مشاهده باشند.

3_ واریس های عنکبوتی

این واریس ها از دو حالت قبلی کوچکتر و نازک تر از سایر واریس های دیگر می باشند.

چه موقع برای درمان واریس باید به پزشک مراجعه کرد؟

در واقع باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا وریدهای واریسی خطرناک هستند و نیازمند درمان؟ اگر واریس درمان نشود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ 

پاسخ کوتاه اینست که ورید های واریسی خطر عمده ای ندارند. اما باید بدانیم در صورت ابتلای وریدهای عمقی و تشکیل لخته در این وریدها (بیماری DVT) میتواند خطراتی به همراه داشته باشد. البته نباید فراموش کرد که واریس پا در مراحل بسیار پیشرفته آن (که در افراد بسیار کمی دیده می شود) می تواند بخاطر ایجاد تورم شدید در پا، باعث اختلال در جریان خونرسانی طبیعی به پا شود. ولی به طور کلی واریس های سطحی در حالت نرمال به جز درد و ایجاد ظاهری نازیبا خطری به طور کل ندارند.

به طور کل توصیه می شود در مواردی که این وریدهای واریسی برای شما علایمی که ذکر شد را ایجاد کردند به فکر درمان باشید، تا هم از میزان درد و سنگینی پاهایتان کم شود و هم اینکه ناراحتی ناشی از مشکلات زیبایی برطرف شود. یعنی درمان واریس نیازمند دو شرط اساسی است: یکی تمایل خود بیمار به درمان این وریدها بخاطر مسایل مربوط به زیبایی که در اندام تحتانی ایجاد می گردد و دیگری هم بروز علایمی که گفته شد. البته موارد شدیدتر این بیماری حتی در شرایط بدون علامت نیز نیازمند درمان خواهد بود. مراجعه به پزشک جهت تشخیص و انتخاب درمان مناسب توصیه ی ما به شماست.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

5/5 - (1 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر گروهبان سه شنبه ۹ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من تا امروز حدود یک هفته میشه که پای چپم از لگن تا مچ پا تیر میکشه و درد شدید دارد بطوریکه دردش غیر قابل تحمل است وتا وقتی که راه میروم دردش کمتر میشه.
    سپاسگزار میشم اگه راهنمایی کنید و چه دارویی استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      مراجعه متخصص ارتوپدی...مسکن های معمول را مصرف کنید
  • تصویر کاربر Shahla سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام قسمت روی انگشت شصت پای چپم دقیقا قسمت توپی تیر میکشد و چند ساعت درد دارم و این مسئله چند مرتبه اتفاق افتاده دلیل ان چیست و ب چ پزشکی باید مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      متخصص داخلی
  • تصویر کاربر Qul سه شنبه ۲۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 72 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر جوان ۲۵ ساله هستم
    دکتر جان برج ۳ تصادف کردم با ماشین
    زانوهام مشکل پیدا کرده و ۶ تا دکتر ارتوپدی عوض کردم

    مشکل زانوم

    کش اومدن شدید رباط پارکی ۶۰درصد مینیکس خلفی پشتی و ساعدکی زیر مفصل و حالا هم که آب اورده زانوم
    تا حالا هم ۲بار m. R. I رفتم ولی باز شک دارم از زانوم میترسم چون مفصل سمت راستی بد جور بازی میکنه و تکون که میدی صدا تق تق میده
    الان هم هیچ کاری نمی کنم و بی حرکت هستم
    هیچ اثری از خوب شدن تو زانوم نمی بینم
    این آب زانوم رو چیکار میشه کرد اخرین دکترم که گفت خودش باید خشک
    بشه البته تمام دوره های فیزیوتراپی رو هم رفتم شما هم یه راهنمایی کنید
    ممنونم
    ولی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام این مریوط به همکاران ارتوپد هست
  • تصویر کاربر حسن شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    سلام من روی پای چپم داغ میشه چند روزی هست در ضمن پای من پلاتین کار رفته و عفونت هم میکنه علتش چیست ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...معاینه ما در صورت ادامه
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر