دکتر محمد حسین نجفی

شاید شما هم اصطلاح کاردیوورژن قلبی را شنیده باشید. اما این اصطلاح چیست؟ چه معنی داری دارد؟ در چه مواردی به کار می رود؟خطر آن چیست؟ آیا در هر مکانی قابل انجام است؟ در این نوشتار سعی می کنیم به این پرسش ها پاسخ دهیم و کمی در این باره اطلاعات به دست بیاوریم.

کاردیوورژن یعنی چه و چه روش هایی برای این عمل وجود دارد؟

به طور کل کاردیوورژن به معنی تغییر دادن ریتم قلبی است. در اصطلاح پزشکی به ریتم قلبی طبیعی و سالم ریتم سینوسی گفته می شود (به دلیل اینکه منشا این ریتم، از گره سینوسی واقع در دهلیز راست است). در برخی بیماری های قلبی، ریتم سینوسی مختل شده و با ریتم های دیگری نظیر فیبریلاسیون دهلیزی با بطنی جایگزین می شوند.

بیماری های قلبی

این ریتم ها عموما ناپایدار و در برخی موارد با خطر شدید برای قلب همراه هستند، پس طبیعی است که یکی از اهداف درمانی این بیماری ها، تغییر این ریتم ها به حالت سینوسی باشد. هر گونه اقدامی که برای تغییر این ریتم های بیمارگونه به ریتم سینوسی انجام می شود را، کاردیوورژن می نامند. خود عملیات کاردیوورژن به دو صورت دارویی و الکتریکی انجام می شود.

 اما در برخی حالات به دلایل مختلف، استفاده از این روش مقدور نیست (مثل حالتی که تغییر ریتم ناگهانی رخ داده و بیمار دچار ناپایداری وضعیت قلبی و سطح هوشیاری شده است). در این موارد باید به طور اورژانسی از روش کاردیوورژن الکتریکی استفاده کرد. این روش که در نزد عامه ی مردم به نام “شوک دادن” نیز شناخته می شود، روشی است که قادر است خیلی سریع ریتم را به حالت اولیه برگرداند (البته این روش در تمامی موارد موفقیت آمیز نیست و درصد موفقیت آن به موارد متعددی از جمله وضعیت زمینه ای قلب بیمار دارد).

کاردیوورژن الکتریکی اورژانسی در چه شرایطی استفاده می شود؟

یکی از مهم ترین موارد استفاده از کاردیوورژن های الکتریکی، در زمان هایی است که فرد دچار ایست قلبی می شود. در این گونه موارد نوع خاصی از کاردیوورژن (دفیبریلاسیون قلبی) استفاده می شود، ولی اساس این روش نیز مشابه آن چیزی است که پیش از این توضیح داده شد (یعنی بازگرداندن ریتم طبیعی قلبی).

احتمالا در فیلم ها دیده اید که در این موارد پزشک یا مسوول، کمک های اولیه دو پد الکتریکی را روی قفسه ی سینه بیمار قرار می دهد و بعد با انتقال جریان الکتریسیته به قلب بیمار، به طپیدن طبیعی آن کمک می کند. این دستگاه ها به طور کل در بیمارستان ها و مراکز درمانی وجود دارند تا به محض بروز حادثه بتوان از آنها استفاده کرد.

آریتمی قلبی چگونه درمان می شود؟

آیا روش کاردیوورژن خطری دارد؟

استفاده از این روش در برخی موارد خاص ممکن است با خطراتی همراه باشد. به خصوص بیمارانی که در قلبشان لخته ی خون دارند، ممکن است به دنبال این روش دچار کنده شدن و پرتاب لخته بشوند. هم چنین لازم است به این موضوع توجه کنیم که روش الکتریکی به طور کل نیازمند بیهوشی خفیف است و اگر در فردی لازم باشد که انجام گردد، فرد باید تحت یک بیهوشی خفیف قرار بگیرد. روش دارویی نیازمند بیهوشی نیست ولی در این روش نیز بیمار باید حتما در بیمارستان باشد تا ریتم قلبی و علایم حیاتی اش به مدت 6 تا 8 ساعت تحت مانیتورینگ قرار بگیرد.

آیا کاردیوورژن روشی ایمنی است؟

البته نباید فراموش کرد که این روش بسیار حساس است و در تنها باید پس از تاییدیه پزشک معالج استفاده شود و شرایط خاص خود (از جمله مراقبت در بیمارستان و مراکز درمانی) را می طلبد. پس اگر پزشک این روش (را که به آن شوک دادن هم می گویند) برای شما تجویز کرد نگران نباشید و با اعتماد دستورات پزشک خود را دنبال کنید.


دکتر محمد حسین نجفی

متخصص قلب و عروق

5/5 - (2 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نازی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    سلام .وقتتون بخیر .
    من یک تست اکو استرس دارم .میشه لطف کنید دقیقا به من بگید مشکل من چیه .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      یکی از رگ های خونرسان قلبتان از بدو تول از محل اصلی خود منشا نگرفته و از یک جای دیگر منشا پیدا کرده است...
  • تصویر کاربر نسترن پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر گرامی . ایا در نوار قلب من رایت باندل وجود دارد ؟ ایا انحراف محور به چپ وجود دارد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      نرمال است
  • تصویر کاربر سحر شنبه ۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر عزیز وقتتون بخیر خسته نباشید.
    ببخشید دکتر بادتشخیص اریتمی به مادرم به مدت ۵ سال سوتالول۸۰ و لوزار ۲۵و اسپرین ۸۰ دادند . بعداز ۵ سال گفتند باید سوتالول و لوزار را قطع کنی و بجاش کنکور۵۰ بخوری . بعد از یک ماه از خوردن کنکور و گرفتن نوار قلب گفتنید باید اترستان و هیدروکلرونیازید ۵۰ هم بخوری .
    وگفتند باید باتری بگذاری چون قلبت خوب کار نمی کند و پمپاژش ۴۰ هست.
    خواهش می کنم راهنمایی بفرمایید چه دارویی پمپاژقلب رو بالا میبره ؟ ایا باتری گذاشتن لازم است ؟ مامانم چیکار کنه تا اریتمیش خوب بشه و قلبش خوب کار کنه ؟علت افت پمپاژ چیه ؟پمپاز چند درصد رو باتری میگذارند ؟ایا با بلیشن اریتمی خوب می شود ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      توصیه به ویزیت حضوری
  • تصویر کاربر نگین پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    پدر من چند مدت پیش با تشخیص دکتر متخصص شروع به مصرف قرص اینترستو 50 رو به مدت ۱ عدد و با توجه به کاهش EF دوباره گفته شده که ۲ عدد مصرف کنند اما دوباره ایشان کاهش EF داشتند و دکتر گفتن که ۳ عدد .... آیا امکان دارد ایشان تداخل دارویی داشته باشند ؟ چون قبلا قبل از مصرف ۲ عدد افزایش EF داشته اند اما مدتی است درحال کاهش است . دارو هایی که مصرف می کنند : کارودیلول و اینترستو ۵۰ صبح و آسپرین ۸۰ ساعت ۳ ظهر و کارودیلول ساعت ۶ ( که تازگی گفتن حذف شه ) و اینترستو ساعت ۸ شب و پلرون ۵۰ نصف و اکسابین ۱۵ ساعت ۱۰ و قرص چربی ۴۰ آخر شب ..... اگر مشکل از تداخل دارویی هست ممنون میشم راهنمایی کنید اگر نیست راه های افزایش EF چیست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام..‌داروها باعث کنترل شرایط مریض می شوند و Ef را در برخی موارد افزایش می دهند...
  • تصویر کاربر بهادر پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام. وقتتون به خیر. من الان یه مدتی هست که دچار آریتمی قلبی هستم. به این شکل که حدود مثلا توی هر 100 ضربان یک ضربان نامنظم حس میکنم که محکم تر از ضربان های دیگه هست و انگار قلبم احساس ریزش میکنه. اکوی قلب و همچنین آزمایش خون برای بررسی یون ها دادم و همگی سالم بودند. ولی دو روز پیش خیلی این آریتمی شدت گرفت و به بیمارستان مراجعه کردم و یک نوار قلب گرفتن. ممنون میشم این نوار قلب رو ملاحظه کنید و بررسی اش کنید و بفرمایید که خطرناک هست یا خیر. و اینکه کلا چه احتمالاتی میدید.آیا احتمال بسته شدن عروق قلبی وجود داره یا خیر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...هولتر ریتم برلی ثبت تعداد دقیق ضربان های زودرس بطنی و اکو کاردیوگرافی توصیه می شود
  • تصویر کاربر ازاده یکشنبه ۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر عزیز .وقتتون بخیر ایا پمپاژ قلب ۴۰ درصد احتیاج به گذاشتن باتری دارد؟ پمپاژ چند درصد را باتری می گذارند ؟ علت اریتمی چیست ؟ ایا کسیکه باتری میگذارد عمرش افزایش پیدا می کند ؟ علت تپش قلب چیست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      باتری قلب در موارد افت پمپاز بیشتر از طریق شوک در آریتمی های خطرناک نقش پیشگیری دارد
  • تصویر کاربر و پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    اینجانب در فرودین سال اخیر بدون هیچگونه علائم قبلی دچار سکته قلبی و ایست قلبی شدم به لطف خدا و تلاش پزشکان احیا شدم پس از آنژیو و گذاشتن استند اکو انجام دادم و پزشک می‌گوید EF قلب شما ۲۵ تا ۳۰ درصد هست باید باطری بگذارید لطفا راهنمایی فرمایید چکار کنم
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      در قدم اول باید داروهای شما تنظیم و کامل شود بعد آنژیوگرافی شوید یا اگر شده اید از نظر باز و بسته بودن عروق قلبی بررسی شود که آیا کار بیشتری لازم هست یا نه این کارها که به نتیجه رسید آن وقت در مورد اینکه باتری گذاشته شود یا نه و اصلا باتری به شما کمکی می کند یا نه باید تصمیم گیری کنیم
  • تصویر کاربر سهراب جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشی خدمت اقای دکتر
    شوهرم37سال داره 5ماه پیش سکته شدیدی کرده یک رگش فنرگذاشتن بعدازچندماه دوباره گفتن دورگ داره که بایدانژیوبشه هم یه رگش فنرگذاشتن الانن مشکل داره نمیتونه پیاده روی بکنه بیشترشبهانمیخوابه همش دازکشیده است چون کارگربودنمیتونه یکجابمونه خیلی اذیته بعضی موقاضربان شکمی داره قفسه سینش دردمیگیره بی حال میشه رنگش زردمیشه قبلاهم فشارخون داشته الان کنترله بادارو ممنون میشم کمکمون کنید
    1. تصویر کاربر سهراب چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      ببخشید57سال دارداشتباه تایپ شده
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید سی دی انژیو را ببینیم اگر هم از مدارکشان بتوانید عکس بفرستید اینجا که می بینیم
    3. تصویر کاربر سهراب جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام من هرچه تلاش میکنم نمیتونم کلیپ سی دی ومدارک پزشکی روارسال کنم
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      اگر تهران هستید سی دی را به دستمان در مطب برسانید چون بدون دیدن سی دی واقعا نمی شود نظر داد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر فتحی پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    با سلام واحترام
    بنده48 سالمه حدودیکسال پیش متوجه شدم که موقع راه رفتن در سربالایی وپیاده روی تند یا انجام بعضی حرکات تند ضربان قلبم به شدت بالا میرود واحساس فشار در قفسه سینه دارم به پزشک متخصص مراجعه کردم اکو انجام دادن که خوشبختانه مشکلی نداشتم ولی تست ورزشم مشکل داشت به صورتیکه در آخر تست دچار ضربان شدید شدم ،با نظر آقای دکتر سیتی آنژیو شدم که خوشبختانه نرمال بود ولی هنوز هم مشکل قبل رو دارم به نظر شما علت چیست و چکار کنم ،البته بنده حدود15 ساله که فشار خون بالا دارم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      ممکن است بخاطر عدم کنترل فشار باشد چون سی تی انژیو سالم خیال ما را کامل راحت می کند بهتر است فعالیت روزانه را به طور منظم نیز شروع کنید
  • تصویر کاربر لیلا جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشین آقای دکتر دلیل اینکه سوراخ قلبی تو اکو قلب دیده نمیشه چی هست ؟همسرم سوراخ قلبی داره ولی تو اکو از قلب دو سه بار انجام دادیم دیده نشد یکبار اکو مری انجام دادیم دیده شد ؟یعنی اندازش کوچیکه واسه اون ؟؟یا یه نوع سوراخ ها هستن که دیده نمیشن؟همسرم سوفل قلبی دارند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      بله اگر اندازه اش کوچک باشد دیده نمی شود که البته معمولا در این اندازه خطری هم ندارد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر