دکتر محمد حسین نجفی

یکی از مهم ترین نگرانی هایی که بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و خانواده هایشان دارند در مورد طول عمر بیماران نارسایی قلبی است. در واقع این تصور اشتباه در بین بسیاری افراد وجود دارد که بیماران مبتلا به نارسایی قلبی طول عمر کافی ندارند و در معرض مرگ زودرس قرار می گیرند و هم چنین زندگی بسیار سخت و همراه با درد و رنج بالایی را تحمل خواهند کرد. امروز و در این نوشتار به این می پردازیم که چرا چنین تصوری اشتباه است و در مورد طول عمر و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بیش تر صحبت می کنیم.

آیا نارسایی قلبی خطرناک است؟

آیا واقعا طول عمر بیماران نارسایی قلبی پایین است؟

قبل از پاسخ این سوال بگذارید ابتدا در این باره صحبت کنیم که علت نارسایی قلبی چیست. کارکرد قلب انسان با معیاری به نام EF یا کسر ضربه ای سنجیده می شود. در قلب سالم این معیار چیزی بین 50 تا 60 درصد است. هر زمان به هر دلیلی (سکته ی قلبی یا مسایل دریچه ای یا نوعی از بیماری ها به نام کاردیومیوپاتی ها) کارکرد قلب به زیر 50 درصد برسد از لفظ نارسایی قلبی استفاده می شود. پس همین جا می توان نتیجه گرفت که هر چقدر میزان افت کارکرد قلبی شدیدتر باشد خطر ایجاد شده برای بیمار نیز بیش تر است. مثلا بیماران با EF 10 درصد شرایط بدتری نسبت به بیمارانی دارند که EF بالای 35 درصد دارند. 

نارسایی قلبی

وقتی در مورد طول عمر و کیفیت زندگی بیماران نارسایی قلبی صحبت می کنیم باید به چند موضوع دقت کنیم. اولین مورد همان طور که گفته شد میزان EF است. نارسایی قلبی در بسیاری از بیماران شدید نیست و بسیاری از این بیماران EF های بالای 35 درصد دارند و معمولن با درمان مناسب و رعایت توصیه های درمانی خیلی از این بیماران طول عمری نزدیک به طبیعی خواهند داشت و می توانند زندگی مناسبی را ادامه دهند.

در بیمارانی که EF های زیر 35 درصد دارند نیز بسیار مهم است که بدانیم علت اولیه ی افت EF در ایشان چه بوده است و ایا می توان کاری برای بهبود این عملکرد انجام داد یا خیر. خیلی وقت ها با حل مشکل زمینه ای (نظیر جراحی قلب یا تعبیه ی استنت در قلبی که دچار گرفتگی های عروقی است) و یا برطرف کردن مشکلات دریچه ای می توان امیدوار بود که عملکرد قلب به مرور زمان به سطح نرمال برگردد. این موضوع در بسیاری از بیماران دیده شده است که با حل مشکل اولیه ی زمینه ای میزان EF نیز بهبود یافته است و فرد توانسته به زندگی طبیعی بازگردد و طول عمری نزدیک به طبیعی داشته باشد.

در موارد پیش رفته نارسایی قلبی چه روش های درمانی وجود دارد؟

در بیمارانی که دچار نارسایی های پیش رفته ی قلبی با افت EF تا مقادیر زیر 25 درصد هستند معمولن نیاز به استفاده از روش های درمانی پیش رفته تر است. تعبیه ی دستگاه های شوک دهنده (ICD) و هماهنگ کننده ی ضربان قلب (CRT) می تواند تا حدی به بهبود علایم این بیماران کمک کند و از مرگ های ناگهانی ناشی از آریتمی ها نیز در ایشان جلوگیری کند.

هم چنین گاهی در افرادی که سن زیر 65 سال دارند و توسط پزشک معالج برای ایشان صلاح دانسته می شود روش پیوند قلب نیز می تواند کمک زیادی به بهبود علایم کند. هر چند این روش به طور گسترده در دسترس نیست و برای هر بیماری نیز لزومن گزینه ی مناسبی نیست.

یکی از شایع ترین شکایت هایی که بسیاری مواقع بیماران با آن مراجعه می کنند بروز همزمان تنگی نفس و درد قفسه سینه است. هر یک از این دو شکایت می توانند به تنهایی .....

آیا افراد با نارسایی قلبی زندگی پر درد و رنجی خواهند داشت؟

نارسایی قلبی

باید بدانیم که بیماران مبتلا به نارسایی قلبی به خاطر افت عملکرد قلب در معرض بروز عوارضی نظیر تنگی نفس های فعالیتی و در حین خواب و هم چنین ورم اندام ها هستند که گاهی باعث می شود این افراد کیفیت زندگی نامناسبی داشته باشند که هم برای ایشان و هم برای اطرافیانشان مساله ای آزاردهنده است.

اما بدانیم که این عوارض در صورت درمان مناسب و استفاده ی منظم از داروهای تجویز شده و هم چنین رعایت مسایلی مثل محدودیت در مصرف آب و نمک و ورزش منظم و کاهش وزن تنها در تعداد اندکی از این بیماران رخ می دهد و تقریبن در هیچ یک از بیمارانی که دستورات پزشک را درست و مو به مو انجام بدهند عوارض فوق دیده نمی شوند.

نارسایی قلبی در چه بیمارانی خطرناک‌تر است؟

با همه ی این توضیحات بهتر است بدانیم که نارسایی قلبی به خصوص در مواردی که فرد برای درمان اولیه دیر مراجعه کرده باشد و یا اینکه بیماری زمینه ای به هر دلیلی پیش رفته باشد و درمان مناسب صورت نگرفته باشد می تواند خطرناک باشد. بیماران مسن تر و بیماران با بیماری های زمینه ای مثل دیابت و فشارخون بالا و هم چنین بیمارانی که دچار نارسایی کلیوی هستند بیش از سایرین در معرض خطرات این بیماری قرار دارند و معمولن هم بیش ترین میزان عوارض و مرگ و میر در بیمارانی رخ می دهد که در کنار نارسایی قلبی دچار سایر آسیب های عضوی نظیر کلیه و مغز و کبد نیز هستند.

جمع بندی

نباید فراموش کنیم که بیماری نارسایی قلبی بیماری مهمی است و در صورتی که این بیماری را جدی نگیرید ممکن است عوارض مهمی داشته باشد ولی هم چنین دیدیم که این تصور که نارسایی قلبی معادل بروز فاجعه است تصوری نادرست می باشد. بسیاری از این بیماران هستند که زندگی سالم و طبیعی را دارند و سالیان سال است که با رعایت توصیه های پزشکی و استفاده ی دقیق و منظم از داروهایشان در کنار خانواده شان اوقات خوبی را می گذرانند. فراموش نکنیم که روحیه ی مثبت و نگرش خوش بینانه می تواند اثر بسیار خوبی در شرایط این بیماران و خانواده شان داشته باشد. 

دکتر محمد حسین نجفی، فوق تخصص قلب و عروق در تهران

4.4/5 - (261 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سارا پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام .خانم ۳۸ساله هستم مادرزادی مشکل قلبی داشتم تو سن ۱۰سالگی عمل باز vsdانجام دادم وبه دلیل ضربان پایین ۲۶سالگی باef40 پیس میکر دوحفره ای گذاشتم الان بعد از ۱۲سال باef20تعویض پیس به crtانجام دادم که متاسفانه از سه حفره فقط دولید کار میکنه (به دلیل اشتباه در سفارش ژنراتورتوسط بیمارستان)یکماهه که تعویض پیس کردم الان مشکلی که دارم وقتی سر پا می ایستم تپش قلبم خیلی بالامیره چه دلیلی ممکنه داشته باشه .متاسفانه دکترم در دسترس نیست .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام...نیاز به رویت مدارک و ویزیت حضوری..‌احتمال زیاد نیاز به تنظیم مجدد دارو دلرید
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      دارید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سحر پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب،
    من خانم ۳۷ ساله هستم. و مشکل تپش قلب شدید دارم که ۵ سال پیش یکبار ابلیشن کردم. دریچه آیورت لیک میکنه (باتوجه به اکو). به طور مادرزادی دریچه ائورتم دو لتی هست. به توصیه شما برای بارداری و یا دارودرمانی نیاز دارم. ایا مشکل چکه کردن ایورت به مرور بیشتر میشه و خطرناکه؟ ایا اجازه بارداری دارم؟ ایا باید دارودرمانی کنم؟ من فشار خون بالا ندارم. و روزی دوبار پرانول ۲۰ میخورم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام...نیاز به بررسی مجدد و بررسی وضعیت دریچه آئورت جهت تصمیم گیری
  • تصویر کاربر راد یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر پدر مرحوم من ۱۱ سال پیش در یکی از رگهای قلبش فنر گذاشته بودن .۹ ماه پیش با برخورد ماشین بهش دچار شکستگی در ناحیه انتهای ران چسبيده به لگن دچار شکستگی گردید که با عمل جراحی با و کار گذاشتن پلاتین طول درمان برای۳ ماه در نطر گرفته شددر این مده پای حادثه دیده باد کرد به پزشک معالج اطلاع داده شد و براش آمپول ضد لختگی تجویز شد در این مدت زمین گیر بود و بی حرکت چون نمی‌تونست به خاطر سنگینی پا یا همان تورم شدید و نیز جوش نخوردن استخوان متاسفانه در پاش لختگی dvt مشاهده شد در بیمارستان بستری در مدت درمان dvt جابجایی لختگی و حرکت آن به قلب باعث ایست قلبی شد .آقای دکتر لختگی که جزوه صدمات تصادف و بی‌تحرکی به خاطر شکستگی هست میتواند باعث ایست قلبی شود پدر ۸۵ ساله و کشاورز بود ضمن اینکه در فوت نامه بیمارستان علت فوت را dvt بیان نمودن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      در صورتحرکت لخته پا به سمت قلب و ریه امکان ایست قلبی وجود دارد
  • تصویر کاربر شلاله یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر خاله ی من میخاد برع عمل سنگ کلیه داره بزرگه باید عمل شع اونم تشخیص دادن قلبش نارسات یعنی ۳۰ ۴۰ درصد قلبش کار میکنه ایا برای عملش مشکلی پیش میاد یا ن ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام...یسک جراحی بالاتر از سایر افراد است
  • تصویر کاربر سپیده جمعه ۳ شهریور ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر، آقای دکتر من بابام ۶۵سالشون هست سوراخ بین دو دهلیز لارج دارن که به دلیل دیر به پزشک مراجعه کردن باعث افزایش فشار ریه بزرگ شدن قلب نامنظی ضربان قلب و کاهش شدید فشار خون شدن دکتر گفتن دیگه کار خاصی نمیشه کرد فقط با دارو که اونم تاثیر ی نداره چون فشار پایین و بی نظمی ضربان تغییر نکرده با این وضعیت چقدر امید هست ؟ خواهش میکنم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام...درمان دارویی...
  • تصویر کاربر رضت سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام بنده پدرم ۵۸ سال سن دارند و ۱۴ سال پیش قلبشون رو عمل کردن جراحی قلب باز کردند. چند روزی هست که درد قفسه سینه دارند ولی بعضی مواقع درد دارند و چند ماهی هست که پاشون ورم کرده و هنوز خوب نشده به من گفتند که دکتر ۱۴ سال پیش گفته بودند که ۱۵ سال زنده میماند ایا این حرف درسته؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام...خیر... در صورت درمان مناسب،انشالله با سلامتی می توانند زندگی کنند...در صورت تورم پاها،اکو کاردیوگرافی و آزمایشات و ویزیت قلب لازم است...
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۱۴ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام دکتر مادر من پانزده درصد قلبشون کار میکنه ایا با مصرف دارو میشه درمان بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      با یلام...با مصرف داروی مناسب شرایط کنترل خواهد شد
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 68 مشاهده پرسش
    سلام وقت شما بخیر پدرم نود سالشون هست بخاطر شکستگی لگن قادر به حرکت نیستند بیمار قلبی هستند در حال حاضر ورم دست پا و پهلو دارند و تنگی نفس در خواب داروهاشون هم متاسفانه بخاطر مشکلات. روانی مصرف نمی‌کنند و حاضر به بستری در بیمارستان هم نیستند شرایط سختی برای نگهداری دارند طول عمر این بیمار حدودا چقدر هست ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      سلام ايا فكر ميكنيد پزشك ميتونه براي بيمار تعيين ميزان زنده بودن بكنه
  • تصویر کاربر سعیده چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلاپ خستع نباشین من چنروزه وقتی ناراحت میمش ماخوداگاه نفس تنگی میگیرموتندتندنفس میکشم نفسمبالانمیادانگارتوابم نفس کم اوردم دارم خفه میشم .قلبمم نامنظم میزنه
    مشکلم چی میتونه باشع
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      سلام هولتر ريتم انجام بشه و نوار قلب بگيريد
  • تصویر کاربر پری شنبه ۱۴ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام
    بیمارخانم۷۶ساله که در سال۹۱آئورت و میترال را تعویض بافتی و یک دریچه بطن راست هم ترمیم کرده و در سال۹۹ دو دریچه بیولوژیکی،و در سال۱۴۰۲دریچه ترمیمی دچار نقص (نشتی/کلسیفه) شد و درکل ef10درصد تشخیص داده شد
    سایر بیماریها: دیابت و سیروزصفراوی اولیه و تخریب کامل هردومفصل و نارسایی کلیوی با gfrزیر۳۰ و فتق شکم سمت راست۵سانتی
    علایم بیماری قلبی: آسم قلبی، عملکرد ضعیف عضله قلب و تپش بالا و نامنظم (آریتمی) و ورم پراکنده (در دست و پاها و شکم) و لرزش دست
    داروها: وارفارین، فوروزماید، آرترستان، متازیرو، دیگوکسین، آسپرین، آتورواستاتین، اپلرنون، ملیجنت، اوسوفار، پیاسکلیدین، ویتامین، آلوپورینول، اسپری استنشاقی بودزوناید
    در سی تی ریه، ادم مشاهده نشد ودر عکسبرداری از مری و معده فقط قوس آئورت برجسته و کلسیفه بود و در سونوگرافی از شکم و لگن و پستان فقط مایع جزئی در شکم و فتق رویت شد
    سوال: با شرایط فعلی بیمار:
    ۱.امکان تعویض یا ترمیم دریچه با عمل غیرتهاجمی(آنژیو کاتتر_ مثلا تاوی) وجود دارد؟
    ۲.بهترین دارو بتابلاکر چیست(کارودیلول یا متازیرو یا بیزوپرولول)؟ سابقا کارودیلول۱۲.۵دوبار مصرف داشت که بعلت سرفه و افت فشارخون، تیرماه متازیرو تجویز شد که ادم دست و پستان چپ، پاها و لرزش دست دارد. فعلا هم سرفه با اسپری بودزوناید برطرف شد. آیا صلاحست که دوباره کارودیلول مصرف کند؟
    ۳.دارویهای تجویزی مناسب است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      ادامه متازیرو...جهت تاوی و سایر موارد باید شرایط عمومی بیمار نیز ارزیابی شود...در وهله اول تنظیم دارویی اوصیه می شود
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر