دکتر محمد حسین نجفی

یکی از مهم ترین نگرانی هایی که بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و خانواده هایشان دارند در مورد طول عمر بیماران نارسایی قلبی است. در واقع این تصور اشتباه در بین بسیاری افراد وجود دارد که بیماران مبتلا به نارسایی قلبی طول عمر کافی ندارند و در معرض مرگ زودرس قرار می گیرند و هم چنین زندگی بسیار سخت و همراه با درد و رنج بالایی را تحمل خواهند کرد. امروز و در این نوشتار به این می پردازیم که چرا چنین تصوری اشتباه است و در مورد طول عمر و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بیش تر صحبت می کنیم.

آیا نارسایی قلبی خطرناک است؟

آیا واقعا طول عمر بیماران نارسایی قلبی پایین است؟

قبل از پاسخ این سوال بگذارید ابتدا در این باره صحبت کنیم که علت نارسایی قلبی چیست. کارکرد قلب انسان با معیاری به نام EF یا کسر ضربه ای سنجیده می شود. در قلب سالم این معیار چیزی بین 50 تا 60 درصد است. هر زمان به هر دلیلی (سکته ی قلبی یا مسایل دریچه ای یا نوعی از بیماری ها به نام کاردیومیوپاتی ها) کارکرد قلب به زیر 50 درصد برسد از لفظ نارسایی قلبی استفاده می شود. پس همین جا می توان نتیجه گرفت که هر چقدر میزان افت کارکرد قلبی شدیدتر باشد خطر ایجاد شده برای بیمار نیز بیش تر است. مثلا بیماران با EF 10 درصد شرایط بدتری نسبت به بیمارانی دارند که EF بالای 35 درصد دارند. 

نارسایی قلبی

وقتی در مورد طول عمر و کیفیت زندگی بیماران نارسایی قلبی صحبت می کنیم باید به چند موضوع دقت کنیم. اولین مورد همان طور که گفته شد میزان EF است. نارسایی قلبی در بسیاری از بیماران شدید نیست و بسیاری از این بیماران EF های بالای 35 درصد دارند و معمولن با درمان مناسب و رعایت توصیه های درمانی خیلی از این بیماران طول عمری نزدیک به طبیعی خواهند داشت و می توانند زندگی مناسبی را ادامه دهند.

در بیمارانی که EF های زیر 35 درصد دارند نیز بسیار مهم است که بدانیم علت اولیه ی افت EF در ایشان چه بوده است و ایا می توان کاری برای بهبود این عملکرد انجام داد یا خیر. خیلی وقت ها با حل مشکل زمینه ای (نظیر جراحی قلب یا تعبیه ی استنت در قلبی که دچار گرفتگی های عروقی است) و یا برطرف کردن مشکلات دریچه ای می توان امیدوار بود که عملکرد قلب به مرور زمان به سطح نرمال برگردد. این موضوع در بسیاری از بیماران دیده شده است که با حل مشکل اولیه ی زمینه ای میزان EF نیز بهبود یافته است و فرد توانسته به زندگی طبیعی بازگردد و طول عمری نزدیک به طبیعی داشته باشد.

در موارد پیش رفته نارسایی قلبی چه روش های درمانی وجود دارد؟

در بیمارانی که دچار نارسایی های پیش رفته ی قلبی با افت EF تا مقادیر زیر 25 درصد هستند معمولن نیاز به استفاده از روش های درمانی پیش رفته تر است. تعبیه ی دستگاه های شوک دهنده (ICD) و هماهنگ کننده ی ضربان قلب (CRT) می تواند تا حدی به بهبود علایم این بیماران کمک کند و از مرگ های ناگهانی ناشی از آریتمی ها نیز در ایشان جلوگیری کند.

هم چنین گاهی در افرادی که سن زیر 65 سال دارند و توسط پزشک معالج برای ایشان صلاح دانسته می شود روش پیوند قلب نیز می تواند کمک زیادی به بهبود علایم کند. هر چند این روش به طور گسترده در دسترس نیست و برای هر بیماری نیز لزومن گزینه ی مناسبی نیست.

یکی از شایع ترین شکایت هایی که بسیاری مواقع بیماران با آن مراجعه می کنند بروز همزمان تنگی نفس و درد قفسه سینه است. هر یک از این دو شکایت می توانند به تنهایی .....

آیا افراد با نارسایی قلبی زندگی پر درد و رنجی خواهند داشت؟

نارسایی قلبی

باید بدانیم که بیماران مبتلا به نارسایی قلبی به خاطر افت عملکرد قلب در معرض بروز عوارضی نظیر تنگی نفس های فعالیتی و در حین خواب و هم چنین ورم اندام ها هستند که گاهی باعث می شود این افراد کیفیت زندگی نامناسبی داشته باشند که هم برای ایشان و هم برای اطرافیانشان مساله ای آزاردهنده است.

اما بدانیم که این عوارض در صورت درمان مناسب و استفاده ی منظم از داروهای تجویز شده و هم چنین رعایت مسایلی مثل محدودیت در مصرف آب و نمک و ورزش منظم و کاهش وزن تنها در تعداد اندکی از این بیماران رخ می دهد و تقریبن در هیچ یک از بیمارانی که دستورات پزشک را درست و مو به مو انجام بدهند عوارض فوق دیده نمی شوند.

نارسایی قلبی در چه بیمارانی خطرناک‌تر است؟

با همه ی این توضیحات بهتر است بدانیم که نارسایی قلبی به خصوص در مواردی که فرد برای درمان اولیه دیر مراجعه کرده باشد و یا اینکه بیماری زمینه ای به هر دلیلی پیش رفته باشد و درمان مناسب صورت نگرفته باشد می تواند خطرناک باشد. بیماران مسن تر و بیماران با بیماری های زمینه ای مثل دیابت و فشارخون بالا و هم چنین بیمارانی که دچار نارسایی کلیوی هستند بیش از سایرین در معرض خطرات این بیماری قرار دارند و معمولن هم بیش ترین میزان عوارض و مرگ و میر در بیمارانی رخ می دهد که در کنار نارسایی قلبی دچار سایر آسیب های عضوی نظیر کلیه و مغز و کبد نیز هستند.

جمع بندی

نباید فراموش کنیم که بیماری نارسایی قلبی بیماری مهمی است و در صورتی که این بیماری را جدی نگیرید ممکن است عوارض مهمی داشته باشد ولی هم چنین دیدیم که این تصور که نارسایی قلبی معادل بروز فاجعه است تصوری نادرست می باشد. بسیاری از این بیماران هستند که زندگی سالم و طبیعی را دارند و سالیان سال است که با رعایت توصیه های پزشکی و استفاده ی دقیق و منظم از داروهایشان در کنار خانواده شان اوقات خوبی را می گذرانند. فراموش نکنیم که روحیه ی مثبت و نگرش خوش بینانه می تواند اثر بسیار خوبی در شرایط این بیماران و خانواده شان داشته باشد. 

دکتر محمد حسین نجفی، فوق تخصص قلب و عروق در تهران

4.4/5 - (261 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نور شنبه ۲۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    پدرم باسن ۸۰سالگی به دلیل نارسایی قلب باکارکرد ۱۰ درصدی دچار اب اوردگی شکم شده ونفس کم می اورد با دستگاه اکسیژن میزان اکسیژن ۹۰و۸۹میباشد وقادر به ایستادن وراه رفتن نمی باشد
    چه باید کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      بستری در بخش مراقبت های ویژه و درمان دارویی...شرایط سختی است
  • تصویر کاربر فیروزی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام ، اخیرا باطری سه حفره ای گذاشته ام و ضربان قلبم بسیار خوب شده . آیا هم چنان در ردیف بیماران دارای نا رسایی قلبی دسته بندی می شوم و باید داروهای مربوط به آن را مصرف کنم یا تنها داروهای کاهش فشار خون کافی است ؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      حتما ادامه ی تمام داروها
  • تصویر کاربر طاهره جمعه ۲۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام من شوهرم ۴۵ سالشه و ef قلبش ۵ تا ۱۰ درصد است.کراتینش بین ۲ و۳ هست ...باتری قلب ۳ سال پیش با قلب ۲۵ درصد گداشت قلبش ضخیم وبزرگ است...بدنش جدیدا اب اورده چند دفعه بستری شده میخام بدونم بااین شرایط چقدر میتونه زنده بمونه ایا روزی هست که کامل در رختخواب بستری بشه ودیگه نتونه کارهای شخصی شو بکنه....من فقط میخوام بدونم حدودا چنین بیماری چقدر زنده میمونه ...من زن قوی هستم میخوام واقعیت را بدونم...وزنش هم ۹۰ کیلو...فقط واضح جوابمو بدید ....من خیلی اذیت میشم دنبالش همش بیمارستانم فقط میخام بدونم این وضعیت چه مدت ادامه داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر البرز جمعه ۲۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    آقای دکتر نمیدانم برگه ریپورت را دریافت کردین یا خیر
    مجدد بارگذاری میکنم.
    لطفا زحمت تفسیرش را بکشید💖
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      نرمال است...
  • تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۱۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 95 مشاهده پرسش
    پدر من ۷۰ سال سن دارند از ۱۵ سال پیش دچار نارسایی کلیه و نارسایی قلب و کبد چرب می باشند یک بار ۸ سال پیش دچار حمله ی قلبی شدن و با آنژیو و گذاشتن بالون گرفته گی ۲رگ قلب برطرف شد ولی هنوز یک رگ قلب لخته دارد و با ۱۰ نوع قرص مختلف تحت درمان است .ایشان هر از گاهی به دلیل نارسایی کلیه دچار حملات نقرس و تورم مفاصل بیشتر زانو و مچ ها می شوند و با رژیم و تحت نظر روماتولوژیست بعد از چند هفته تورم کنترل می‌شود و حبوبات و گوشت اصلا نباید هیچوقت مصرف کند به جز گوشت سفید .اخیرا دچار حمله نقرسی و تورم زانو شده بود که در بیمارستان بستری شده و الان تورم زانو برطرف شده است .در اکوی قلبی که ۵ روز قبل در بیمارستان برایشان انجام شد اخیرا نارسایی قلب ایشان پیشرفت کرده و ۱۰ یا ۱۵ درصد قلبشان کار می کند به گفته پزشک متخصص قلبی که ایشان را در بیمارستان اکو کرده است .فعلا مرخص ودر منزل تحت درمان است .آیا نارسایی ۱۵ درصدی قلب ایشان قابل درمان است ؟؟ و می‌شود این نارسایی را به بالای ۳۰ درصد رساند ؟؟آیا ایشان می تواند تا شهرستان دیگر هفت و هشت ساعت رانندگی کند ؟یا فعالیت عادی بدنی و پیاده روی داشته باشد ؟؟سن پدرم ۷۰ سال است .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام نارسايي قابل درمان به مفهوم افزايش پانزده دوصدي نسبت و بايد با دارو و فعاليت متظم ورزشي كمكشان كرد
  • تصویر کاربر سارا شنبه ۱۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید،همسرم با سن ۴۲ سال ۶ماه پیش سکته قلبی داشتن،که دوتا فنر گذاشتن و بهتر شدن،efهمسرم ۶ماه پیش ۴۵ بود ولی دیروز که دوباره اکوانجام دادن،۴۰ شده بود.و میترال ذره ای گشاد شده،می خواستم بدونم این علامتها خطرناکن،احتمال سکته قلبی دوباره هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      خیر...۴۰ تا ۴۵ درصد در یک مخدوده هستن
    2. تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۱۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      ممنون از پاسخگوییتون،خدا اجرتون بده
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      .
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر احمدی دوشنبه ۱۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من قلبم با ef 10/الی15%کار می‌کنه پیش میکرنصب کردم والان باز سر گیجه بی حالی خستگی تپش قلب شدید دارم میخواستم من جز بیماران پیوند قلب هستم چون اسمم در لیست بیماران پیوند قرار گرفته
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      در صورتوعدم پاسخ به دارو و...توصیه می شود
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر
    مادر بنده کنسر معده داشتن و متاستاز به تخمدان البته بخشی از معده برداشته شده و شیمی انجام دادن الان کارکرد قلب ۲۰ درصد هست و فشارشون با دارو بالا میاد و ظاهرا انسداد معده داره الان و هیچ چیز نمیتونه بخوره دکتر گفته با ریسک خیلی بالا میتونه عمل بکنه به نظر شما عمل کردن منطقی هست یا خیر ممنون میشم راهنمایی بفرمایین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      ریسک بسیار بالاست...تصمیم گیری شخصی است
  • تصویر کاربر هانیه شنبه ۴ شهریور ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام با توجه به اعتیاد
    و ترک اعتیاد
    امیدی به پیوند و باطری داشته باشیم ؟
    دکتر ها امیدی ندادن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۴ شهریور ۲( 8 ماه پیش)
      نیاز به ویزیت حضوری
  • تصویر کاربر الناز جمعه ۳ شهریور ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام من میخام با پسری ازدواج کنم ک عمل باز قلب داشته بخاطر پمپاژ خواستم ببینم این عمل خطرناکه و روی طول عمر اثرمیذاره یانه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 8 ماه پیش)
      بستگی به عملکرد فعلی قلب دارد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر