دکتر محمد حسین نجفی

یکی از مهم ترین نگرانی هایی که بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و خانواده هایشان دارند در مورد طول عمر بیماران نارسایی قلبی است. در واقع این تصور اشتباه در بین بسیاری افراد وجود دارد که بیماران مبتلا به نارسایی قلبی طول عمر کافی ندارند و در معرض مرگ زودرس قرار می گیرند و هم چنین زندگی بسیار سخت و همراه با درد و رنج بالایی را تحمل خواهند کرد. امروز و در این نوشتار به این می پردازیم که چرا چنین تصوری اشتباه است و در مورد طول عمر و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بیش تر صحبت می کنیم.

آیا نارسایی قلبی خطرناک است؟

آیا واقعا طول عمر بیماران نارسایی قلبی پایین است؟

قبل از پاسخ این سوال بگذارید ابتدا در این باره صحبت کنیم که علت نارسایی قلبی چیست. کارکرد قلب انسان با معیاری به نام EF یا کسر ضربه ای سنجیده می شود. در قلب سالم این معیار چیزی بین 50 تا 60 درصد است. هر زمان به هر دلیلی (سکته ی قلبی یا مسایل دریچه ای یا نوعی از بیماری ها به نام کاردیومیوپاتی ها) کارکرد قلب به زیر 50 درصد برسد از لفظ نارسایی قلبی استفاده می شود. پس همین جا می توان نتیجه گرفت که هر چقدر میزان افت کارکرد قلبی شدیدتر باشد خطر ایجاد شده برای بیمار نیز بیش تر است. مثلا بیماران با EF 10 درصد شرایط بدتری نسبت به بیمارانی دارند که EF بالای 35 درصد دارند. 

نارسایی قلبی

وقتی در مورد طول عمر و کیفیت زندگی بیماران نارسایی قلبی صحبت می کنیم باید به چند موضوع دقت کنیم. اولین مورد همان طور که گفته شد میزان EF است. نارسایی قلبی در بسیاری از بیماران شدید نیست و بسیاری از این بیماران EF های بالای 35 درصد دارند و معمولن با درمان مناسب و رعایت توصیه های درمانی خیلی از این بیماران طول عمری نزدیک به طبیعی خواهند داشت و می توانند زندگی مناسبی را ادامه دهند.

در بیمارانی که EF های زیر 35 درصد دارند نیز بسیار مهم است که بدانیم علت اولیه ی افت EF در ایشان چه بوده است و ایا می توان کاری برای بهبود این عملکرد انجام داد یا خیر. خیلی وقت ها با حل مشکل زمینه ای (نظیر جراحی قلب یا تعبیه ی استنت در قلبی که دچار گرفتگی های عروقی است) و یا برطرف کردن مشکلات دریچه ای می توان امیدوار بود که عملکرد قلب به مرور زمان به سطح نرمال برگردد. این موضوع در بسیاری از بیماران دیده شده است که با حل مشکل اولیه ی زمینه ای میزان EF نیز بهبود یافته است و فرد توانسته به زندگی طبیعی بازگردد و طول عمری نزدیک به طبیعی داشته باشد.

در موارد پیش رفته نارسایی قلبی چه روش های درمانی وجود دارد؟

در بیمارانی که دچار نارسایی های پیش رفته ی قلبی با افت EF تا مقادیر زیر 25 درصد هستند معمولن نیاز به استفاده از روش های درمانی پیش رفته تر است. تعبیه ی دستگاه های شوک دهنده (ICD) و هماهنگ کننده ی ضربان قلب (CRT) می تواند تا حدی به بهبود علایم این بیماران کمک کند و از مرگ های ناگهانی ناشی از آریتمی ها نیز در ایشان جلوگیری کند.

هم چنین گاهی در افرادی که سن زیر 65 سال دارند و توسط پزشک معالج برای ایشان صلاح دانسته می شود روش پیوند قلب نیز می تواند کمک زیادی به بهبود علایم کند. هر چند این روش به طور گسترده در دسترس نیست و برای هر بیماری نیز لزومن گزینه ی مناسبی نیست.

یکی از شایع ترین شکایت هایی که بسیاری مواقع بیماران با آن مراجعه می کنند بروز همزمان تنگی نفس و درد قفسه سینه است. هر یک از این دو شکایت می توانند به تنهایی .....

آیا افراد با نارسایی قلبی زندگی پر درد و رنجی خواهند داشت؟

نارسایی قلبی

باید بدانیم که بیماران مبتلا به نارسایی قلبی به خاطر افت عملکرد قلب در معرض بروز عوارضی نظیر تنگی نفس های فعالیتی و در حین خواب و هم چنین ورم اندام ها هستند که گاهی باعث می شود این افراد کیفیت زندگی نامناسبی داشته باشند که هم برای ایشان و هم برای اطرافیانشان مساله ای آزاردهنده است.

اما بدانیم که این عوارض در صورت درمان مناسب و استفاده ی منظم از داروهای تجویز شده و هم چنین رعایت مسایلی مثل محدودیت در مصرف آب و نمک و ورزش منظم و کاهش وزن تنها در تعداد اندکی از این بیماران رخ می دهد و تقریبن در هیچ یک از بیمارانی که دستورات پزشک را درست و مو به مو انجام بدهند عوارض فوق دیده نمی شوند.

نارسایی قلبی در چه بیمارانی خطرناک‌تر است؟

با همه ی این توضیحات بهتر است بدانیم که نارسایی قلبی به خصوص در مواردی که فرد برای درمان اولیه دیر مراجعه کرده باشد و یا اینکه بیماری زمینه ای به هر دلیلی پیش رفته باشد و درمان مناسب صورت نگرفته باشد می تواند خطرناک باشد. بیماران مسن تر و بیماران با بیماری های زمینه ای مثل دیابت و فشارخون بالا و هم چنین بیمارانی که دچار نارسایی کلیوی هستند بیش از سایرین در معرض خطرات این بیماری قرار دارند و معمولن هم بیش ترین میزان عوارض و مرگ و میر در بیمارانی رخ می دهد که در کنار نارسایی قلبی دچار سایر آسیب های عضوی نظیر کلیه و مغز و کبد نیز هستند.

جمع بندی

نباید فراموش کنیم که بیماری نارسایی قلبی بیماری مهمی است و در صورتی که این بیماری را جدی نگیرید ممکن است عوارض مهمی داشته باشد ولی هم چنین دیدیم که این تصور که نارسایی قلبی معادل بروز فاجعه است تصوری نادرست می باشد. بسیاری از این بیماران هستند که زندگی سالم و طبیعی را دارند و سالیان سال است که با رعایت توصیه های پزشکی و استفاده ی دقیق و منظم از داروهایشان در کنار خانواده شان اوقات خوبی را می گذرانند. فراموش نکنیم که روحیه ی مثبت و نگرش خوش بینانه می تواند اثر بسیار خوبی در شرایط این بیماران و خانواده شان داشته باشد. 

دکتر محمد حسین نجفی، فوق تخصص قلب و عروق در تهران

4.4/5 - (261 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شهلا سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 89 مشاهده پرسش
    بیمارمن ۴۳ سال دارد و ۳۰ درصد قلبش کارمیکنه ومتاسفانه روزی ۸یا۱۰ عددسیگار میکشه وقتی میگیم بهش عصبی میشه وحرص میخوره چکار باید انجام بدیم ایا پیوند قلب میشه انجام داد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      نه پیوند در این حالت نمی کنند ولی باید سیگار را کنار بگذارد و داروهای را درست و دقیق مصرف کند
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    یک سال پیش ام آر آی انجام دادم کارکرد قلبم با دارو 43 درصد بود. دلیل بیماری کاردیومیوپاتی ارثی تشخیص داده شد آیا نیازمند پیوند قلب خواهم بود . ممنون میشم اگر پاسخ دهید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      خیر در این میزان کارکرد نیازی به پیوند نیست پیوند برای کارکرد زیر ۲۰ است
  • تصویر کاربر ندا شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام خواستم بپرسم کارکرد قلب ۲۵ درصد علت چیست چه باید کرد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      ممکن است بخاطر گرفتگی عروق باشد اول باید انژیو شوند بعد درمان بر اساس ان مشخص گردد
  • تصویر کاربر محیا پنجشنبه ۲۴ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    من ۳سال قلب بصورت اتفاقی و بدون هیچ علائمی متوجه شدم ک آریتمی دارم و کارکرد قلبم ۴۰تا۴۵ درصد هستش
    دکتر دارو دادن که توی این دوسال خیلی سهل انگاری کردم در مصرف دارو
    که ۴ ماه پیش یهو ایست قلبی کردم و بعداز احیا
    ۵روز توی کما بودم و خداروشکر برگشتم
    دکترا گفتن ک باید آی سی دی بزارید چون کارکرد قلبتون ب ۳۵درصد رسیده...
    من چون جوان هستم (۳۷) سال دارم.این باتری گذاشتن خیلی روحیه مو داغون کرده!!
    میخواستم ببینم آیا این باتری تا آخر عمر باید همرام باشه و آخر درمان من چی میشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۲ آذر ۱( 1 سال پیش)
      تمامی مدارک قبلی را بفرستید ببینم از جمله اکو و نوارقلب و انژیو اگر داشته اید
    2. تصویر کاربر محیا سه شنبه ۲۲ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام خسته نباشید ممنونم ازتون
      آقای دکتر من دوماه قبل آی سی دی گذاشتم
      الان سوالم اینه بنظرشما با کارکرد ۳۵درصد بهترین راه درمان باتری بود؟آیا امکان برداشتن باتری بعد از یکی دوسال هست یا تا آخرعمر باید باشش؟
      روحیه و آرامشم رو از دست دادم....
    3. تصویر کاربر محیا سه شنبه ۲۲ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام خسته نباشید ممنونم ازتون
      آقای دکتر من دوماه قبل آی سی دی گذاشتم
      الان سوالم اینه بنظرشما با کارکرد ۳۵درصد بهترین راه درمان باتری بود؟آیا امکان برداشتن باتری بعد از یکی دوسال هست یا تا آخرعمر باید باشش؟
      روحیه و آرامشم رو از دست دادم....
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ آذر ۱( 1 سال پیش)
      به نظر من کار خوبی کرده اید. نصب icd خوب است و در مورد شما بجا بوده، نیازی به خارج کردنش نیست و در کل هم خطر انچنانی برای شما ندارد . بودنش سودمندتر از برداشتنش است
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۲ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    با سلام من EF قلبم در کمتر از یکسال از ۵۵ اومد روی ۳۵ ۴۰ علتش رو میخواستم بدونم. البته من دریچه آئورت دولتی دارم و آئورت صعودی متسع میباشد. همه چی نیز نرمال است. دریچه ها عمل خونرسانی رو در اندازه انجام میدن. فقط فشار خون دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      انژیوگرافی کرده اید؟ باید مشخص شود که چرا این افت اتفاق افتاده
    2. تصویر کاربر رضا شنبه ۱۹ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      با عرض سلام . سیتی آنژیو کردم همه چی درست بود فقط یکی از رگها ۳۰ درصد گرفتگی داشت که گفتن نیاز به بالون زدن نداره. البته گفتن میتونه واس اضافه وزن باشه . والا نگرانم .
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۲ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      من توصیه میکنم یک بار نزد یک متخصص قابل اعتماد مجدد اکو کنید احتمال دارد این جواب اکو اشتباه باشد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Malek شنبه ۱۲ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام‌ دکتر جان ، من جوان ۳۹ ساله هستم سکته قلبی گرفتم روزی که سکته گرفتم درصد قلبم ۱۵ بود بعد انژو گرافی واستنت گذاشتن الان بعد چند ماه قلبم ۲۵ تا ۳۰ درصد رسید یعنی امکانش هست درصد قلبم بیشتر بشه یا خیر ، بعد دکتر جان امیدی به زندگی دارم یاخیر. چه نکاتی رو باید رعایت کنم تا قلبم بهبود بشه ، دکتر واقعیتش میخوای خیلی روحیه ام شکسته ، بعضی دکتر مراجعه کردم امیدی نگذاشتن برامون ، الان تا چقد با این قلب عمر داشته باشم زندگی کنم ، ممنون 🙏
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۲ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      قدم اول حفظ امید و مصرف داروهای تجویزی است. با گذر زمان کارکرد قلب بهتر می شود و طول عمر شما طبیعی خواهد شد
  • تصویر کاربر فرحناز پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام
    دوستم نارسایی قلبی داره دکترا گفتن دوسال پیش بر اثر ی غذایی مسموم شدن الان چندماه پیش بستری بودن چند بار دیالیز شدن کلیه ها خوب شدن الان پمپاژ قلبشون با مصرف دارو ب ۴۵ رسیده
    بنظرتون خوب میشن یا باید پیوندقلب انجام بدن ؟!
    بعداگ پیوند قلب انجام بدن کامل مثل ی ادم سامل میشن ؟
    طول عمرشون نسبت ب طول عمر احتمالی الان افزایش پیدا میکنه یا نه ؟
    ممنون میشم پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      این عدد نیاز به پیوند ندارند و با مصرف دارو خوب خواهد شد هیچ تاثیری برطول عمر هم ندارد این عدد خوب است
  • تصویر کاربر میلاد شنبه ۲۵ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    آقای دکتر دختر من سه ساله هست و بعد از گرفتن امیکرون بعد از چهار ماه حالش بد شد و ورم دست و پا داشت و بردیم دکتر عکس گرفتن گفتن قلب بزرگ شده . وبعد از چند روز دارو داخل بیمارستان گرفتن اومدیم خونه و آخرین اکو که تو بیمارستان گرفتن ای اف قلب ۲۴بود و بعد از یک ماه ای اف قلب به ۳۳رسیده البته الان دارو مصرف میکن والان دو هفته هست میگه دل درد دارم و بردیم متخصص گفت چون خون داره ضعیف پمپاژ میشه خون درست به معده نمیرسه و دچار درد میشه برای هضم غذا میخاستم ببینم نظر شما در مورد بهبودی دخترم چیه، آیا خوب میشه. و اینم هنوز شک دارن که شاید مادرزادی باشه ولی دخترم مثل فرفره از در و دیوار میرفت بالا تا بعد از کرونا که اینجور شد. ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۳ تیر ۱( 1 سال پیش)
      متخصص قلب اطفال دیده است؟
    2. تصویر کاربر میلاد پنجشنبه ۲۳ تیر ۱( 1 سال پیش)
      سلام بله دیده
    3. تصویر کاربر میلاد پنجشنبه ۲۳ تیر ۱( 1 سال پیش)
      دل درد شدید داره
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ تیر ۱( 1 سال پیش)
      جواب اکوش چیست؟ عکس گزارش اکو را بفرستید ببینم
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر اصلانی پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    باسلام من دختری دارم سندروم دان که مشکل قلبی نداشتن دیواره ویکی بودن دریچه سه لتی ومیترال راداشت جراحی نشده والان 18ساله است ازبهمن ماه دکترش میگه دورقلبش آب آورده وآزمایش pro npهم 427بوده براش بروفن تجویز کردن وگفتن اگه جواب نده باید جراحی بشه میخوام بدونم باتوجه به مشکلاتی که دخترمن داره جراحی کشیدن آب دورقلبش چقدموفقیت آمیزه واگه جراحی نشه چی میشه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      اگر اکویشان را دارید ببینیم، حجم مایع مهم است
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    باسلام ؛ آقای دکتر بنده ۴۴ سال سن دارم که: جراحی ۲رگ از ۳ رگ مسدود شرائین کرونر درشهریور ماه سال گذشته انجام داده ام ( چرا که یکی از رگها بفرمایش دکتر جراح باریک بود وفرمودند ریسک نکردیم وهیچ تاثیری در زندگیت نداره ) ؛ ولی حالا بعد از ۸ ماه ضربان قلبی نا منظم دارم حتی بعضی وقتها به ۴۰میرسه ؛ وهمچنین EFبعد از عمل در سه مرحله ۴۵ بود وحالااومده ۳۵ :آلان که دکتر رفتم دکتر میفرمایند باید باید پلاوکس رو تا یکسال مصرفش رو ادامه بدی بعد متورال حذف کرده بجاش میو کارمت وانس وسوستاک وبا دارهای قبلی رزواستاتین ۴۰ وآاس آ ۸۰ برام تجویز کردن در حالی که دکتر تهران فرمودن معمولآ برای بیماران تا ۶ ماه بعد ازعمل جراحی پلاوکس تجویز میشودو ازم قطع کردن
    حالاچاره بنده چیه؟ وچه دارویی برایم تجویز میفرمایید. باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      من با تجویز های انجام شده موافق هستم، پلاویکس و میوکارمت را ادامه بدهید اما در مورد شرایط کلی شما به نظرم درگیر عدد ef نشوید مهم حال خودتان است. اگر توانسته اید به فعالیت مناسب برگردید و تنگی نفس ندارید و احساس خوبی از نظر قلبی دارید یعنی وضع خوب است ولی اگر هم چنان تنگی نفس و درد سینه دارید شرایط متفاوت می شود و باید بررسی های ببشتری انجام شود
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر