دکتر محمد حسین نجفی

شاید تا به حال شنیده باشید که در ریه کسی لخته تشکیل شده است. این تشکیل لخته در ریه که از آن در اصطلاح پزشکی به عنوان آمبولی ریه و یا همان لخته شدن خون در ریه گفته می شود. این عارضه قلبی نوعی بیماری خطرناک و جدی است که نیازمند درمان فوری است.

خبر خوب اینکه این بیماری درمان نسبتن ساده ای دارد و در بسیاری از موارد بیماران مبتلا شده به آن با مصرف داروهای تجویز شده بهبود می یابند. اما این بیماری چرا رخ می دهد؟ علایمش چیست؟ چه خطراتی دارد؟ و برای درمان آن چه اقداماتی ضروری است؟ در این نوشتار با ما همراه باشید تا در مورد این بیماری بیش تر صحبت کنیم.

 لخته شدن خون در ریه چیست

 لخته شدن خون در ریه چیست

آمبولی در معنای لغوی به معنی کنده شدن لخته  خون و حرکت آن است. یعنی اینکه ابتدا باید در نقطه  دیگری از بدن لخته تشکیل شود و سپس این لخته حرکت کند و به نقطه  دیگری برسد. در لخته شدن خون در ریه مقصد این حرکت ریه است. یعنی لخته در جای دیگری از بدن تشکیل می شود و سپس کنده شده و وارد ریه می شود.

معمولن در شرایط لخته شدن خون در ریه این لخته در پا تشکیل شده است و سپس کنده شده و وارد عروق ریه می شود. در عروق ریه به دنبال به اصطلاح گیرکردن این لخته داخل عروق انسداد رخ می دهد و در نتیجه  آن فرد دچار کاهش خونرسانی ریه و تپش قلب و تنگی نفس و در صورت پیش رفت نارسایی تنفسی می شود. هم چنین این افزایش ناگهانی فشار ریه باعث آسیب همزمان قلب نیز می شود

علت آمبولی ریوی

برخی شرایط هستند که باعث می شوند فرد مستعد تشکیل لخته در عروق باشد. مهم ترین این شرایط شامل :

مواردی که ذکر شد همگی می توانند باعث این بشوند که یک فرد در معرض تشکیل لخته ابتدا در اندام تحتانی و سپس حرکت این لخته به سمت ریه ها و وقوع آمبولی شود. البته گاهی هم این طور است که لخته از ابتدا در خود ریه تشکیل می شود و همیشه لزومن لخته ابتدا در پا تشکیل نمی شود.

علائم لخته شدن خون در ریه

علائم لخته شدن خون در ریه

همان طور که گفته شد چون لخته شدن خون در ریه منجر به انسداد عروق ریه می شود پس مهم ترین علامت آن تنگی نفس است. به خصوص تنگی نفس هایی که کاملن ناگهانی شروع می شوند از مهم ترین علایم این بیماری هستند. هم چنین طپش قلب و در برخی موارد افت فشارخون از علایم این بیماری هستند. مشاهده تورم یک طرفه اندام تحتانی به صورت دردناک که نشانه تشکیل لخته در پا می باشد هم به تشخیص این بیماری کمک می کند.

لخته شدن خون در ریه چگونه تشخیص داده می شود؟

مهم ترین روش تشخیصی لخته شدن خون در ریه استفاده از نوعی خاص از سی تی اسکن به نام سی تی آنژیوگرافی است که می تواند عروق ریه را به خوبی مشخص کند. در این روش می توان لخته ها را در عروق مشاده به وضوح مشاهده کرد. هم چنین روش های تکمیلی مثل اکوکاردیوگرافی و نوارقلب نیز گاهی در تشخیص کمک می کنند

درمان آمبولی ریه

درمان اصلی لخته شدن خون در ریه استفاده از داروهای ضدانعقاد و به اصطلاح رقیق کننده خون است تا کمک کنند و لخته حل شود. معمولن درصد بسیار زیادی نزدیک به 90 درصد مبتلایان به این بیماری با مصرف ضدانعقاد های خوراکی بهبود می یابند.

در برخی موارد که شدت درگیری ریه ها خیلی زیاد است و لخته ها وسعت بسیار زیادی دارند استفاده از حل کننده های لخته وریدی و جراحی باز برای خارج کردن لخته از ریه ها توصیه می شود. البته این درمان های پیش رفته تنها در 10 درصد موارد آمبولی های ریه نیاز می شوند.

بعد از ابتلا به آمبولی ریه تا چه زمانی باید مصرف داروها ادامه پیدا کنند؟

معمولن پاسخ این سوال بستگی به علت بروز لخته شدن خون در ریه در درجه اول دارد. اگر علت خاصی (نظیر بی حرکتی یا جراحی اخیر و …) برای لخته شدن خون در ریه پیدا شود مصرف شش ماه داروی ضدانعقاد کفایت می کند. ولی در مواردی که علت خاصی برای این تشکیل لخته یافت نمی شود باید به صورت بلند مدت از این داروها استفاده کرد.

 جلوگیری از لخته شدن خون در ریه

 جلوگیری از لخته شدن خون در ریه

اگر اخیرا جراحی داشته اید اکیدا توصیه می شود که پس از جراحی تحرک داشته باشید. تحرک کافی از مهم ترین روش های مقابله با بروز لخته شدن خون در ریه در بیماران پس از جراحی است. هم چنین ممکن است که داروهایی را پزشک شما در دوره پس از جراحی تجویز کرده باشد تا از تشکیل لخته در شما جلوگیری کند. توصیه می شود مصرف این داروها را طبق دستور انجام دهید.

جمع بندی

دانستیم که لخته شدن خون در ریه یعنی بروز لخته در عروق ریه که معمولن ابتدا در جای دیگری از بدن تشکیل شده است و سپس به سمت ریه حرکت کرده است. این تشکیل لخته باعث تنگی نفس می شود. معمولن در افرادی که اخیرا بی حرکتی یا جراحی وسیع داشته اند بروز این لخته ها شایع تر است.

تشخیص اصلی بیماری با کمک روش سی تی آنژیوگرافی عروق ریه صورت می گیرد و در 90 درصد موارد می توان با کمک داروهای ضدانعثقاد خوراکی درمانی مناسب برای بیماران انجام داد. داشتن تحرک در دوره پس از جراحی از مهم ترین روش های مقابله با بروز این بیماری است.

3.5/5 - (20 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ب چهارشنبه ۱۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    با تشکر از پاسخ شما دررابطه با تعریق شبانه من دستگاه هولدر وصل گردم واسکن هسته ای هم انجام دادم وگفتم خدمتتون داروی پیزوپرانول تجویز کردن وخوب شده بودم بعداز داروی ارتوپدی دوباره شروع شده.قبلا صربانم درمحدوده 80تا90شده بود وبا مصرف دارو به محدوده 55تا70رسیده فقط شب ها که تعریق دارم دوباره دراون لحظه بالاست ساعت دارم که نشون میده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام ، در صورت امکان بهتره هولتر دوباره بررسی بشود.. تعریق شبانه علل مختلفی مثل فشار خون و .... میتواند داشته باشد
  • تصویر کاربر رها شنبه ۱۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ۲۳ سالمه دو سه ماه پیش اکو انجام دادم مشکل افتادگی دریچه میترال داشتم چند ساله که دارم گاهی تپش های نامنظم قلب دارم هولتر وصل کردم و گفتن فقط تپش قلبع و مورد خاصی نیست که الان بهترم دارو مصرف نمیکنم چون فقط پرانول تجویز کرده بودند و برایم بی فایده بود منم با توجه به اینکه حدود ی ساله حالم خوبه قطع کردم قرص ها را
    چند ماه پیش ازمایش غلظت خون داشتم روی ۱۶.۱ بود که من بعد از ان رژیم گرفتم و مرتبط مواد غذایی رقیق کننده خون استفاده کردم
    گاهی در بینی خون خشکیده هست در زمان صبح بیشتر و گاهی ام هنگام خارج کردن خلط دهان خون میبینم الان هم ی مدت هست ناخن های دستم کبود میشه نمیدونم باید چیکار کنم درد قفسه سینه ام دارم که حس میکنم از معده اس چون نفخ معده ام دارم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      نیاز به ویزیت حضوری
    2. تصویر کاربر رها شنبه ۱۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام مجدد استان دیگه هستم و نمیتونم مراجعه حضوری داشته باشم لطفا اگه ممکنه راهنماییم کنید
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      در استان خود مراجعه فرمایید...عکس ناخن با نظر طبیعی است...
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      در صورت نرمال بودن تست ورزش علایم اضطرابی است
    5. تصویر کاربر رها شنبه ۱۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      با اینکه من سه ماه پیش اکو انجام دادم ایا نیاز به تست ورزش و اکوی مجدد هست؟
    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      در صورت نرمال بودن علایم اضطرابی است
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر سیدی شنبه ۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیزم
    با توجه به اینکه دایی بنده ۳۳ ساله هست
    و‌اعتیاد داشته و الان در حال ترک هست
    Ef به ۱۰ تا ۱۵ میرسه
    آیا امیدی به پیوند و یا باطری هست؟
    مدارک خدمتتون ارسال مبکنم
    متاسفانه دکترها امیدی ندادن 😥
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      نیاز به ویزیت حضوری
  • تصویر کاربر باقری جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.مادرم ۶ ماه که قرص اپیکسابان۵ مصرف میکنن.اواخر از دماغشون خونریزی دارن.ممنون میشم راهنمای کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام عارضه اين قرص هست ولي بايد ديد چرا اين دارو شروع شده و سرخود اين دارو رو قطع نكنيد
  • تصویر کاربر شیما شنبه ۸ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام
    سوالاتم رو برای شما به همراه مدارک ارسال کردم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      ریسک عمل بالا نیست با همین دستوراتی که برای تنظیم inr داده شده می شود عمل کرد و جای نگرانی هم ندارد
    2. تصویر کاربر شیما سه شنبه ۴ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      تفاوت هپارین تزریقی که قبل از عمل سه روز تو بیمارستان باید بستری باشی با سلکسان چی هست(به من گفتن با سلکسان نیاز به سه روز بستری نیست و شما روز عمل میای بیمارستان)، من همش نگرانم دریچه ام مجدد بگیره
      نیازه بعد از عمل به سی سی یو منتقل بشم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      هپارین کمی قابل اعتماد تر است از داروهای دیگر بخاطر همین تزریق هپارین شاید گزینه ی بهتری باشد از نظر من نیاز به انتقال به سی سی یو نداریم
    4. تصویر کاربر شیما پنجشنبه ۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      به خاطر تعدد سوالات عذرخواهی میکنم، با توجه به شرایط کاریم و ...،من اگه از سلکزان به مدت سه روز قبل از عمل استفاده کنم که مجبور نباشم سه روز قبلش تو بیمارستان بستری بشم یعنی دریچه ام میگیره؟
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      نمیگیرد ولی تجویز هپارین کار علمی تر و درست تری است
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر هستی جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید ،بنده حدود چهار ماه هستش که وقتی در مدت زمان کوتاهی سرپا می ایستم پاهام یکم ورم می کنه ،درد و تپش قلب می گیرم ، تنگی نفسم هم شدید تر میشه «چند ماهی هست که تنگی نفس دارم به طوری که موقع دراز کشیدن یا ایستادن یا حرف زدن زیاد تر میشه »
    به علاوه حالت سرگیجه و غش هم بهم دست میده و قفسه سینه ام سنگین میشه و همچنین درد پشت پای چپم زیاد میشه
    من سه ساله قلبم آب آورده بود و افتادگی دریچه و تپش قلب دارم و اینکه موقع عصبانیت یا هیجان هم قلب دردم بدتر میشه،لطف می کنید راهنمایی کنید ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یک اکوی جدید بگیرید تا کارکرد قلب مشخص شود
  • تصویر کاربر تابش پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    اگه ده عدد قرص فارماتون با هم خورده شود چه عوارضی به دنبال دارد.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      افزايش فشار
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر