دکتر محمد حسین نجفی

به طور کلی می دانیم که یکی از علل شایع بروز درد های قفسه ی سینه، وجود تنگی های ناشی از پلاک های چربی در داخل عروق کرونری (عروق قلبی) هستند که باعث می شوند میزان اکسیژن رسیده به بافت های قلبی، کاهش یابد و به دنبال آن فرد دچار احساس درد در ناحیه ی سینه شود.

اما یک دسته ی نسبتا نادر از بیماری های عروق کرونری نیز وجود دارد که علی رغم اینکه فرد دچار درد های قفسه ی سینه می شود و در بررسی ها نیز، نشانه های درگیری بافت قلبی دیده می شود، ولی گرفتگی در داخل عروق دیده نمی شود. این دسته که امروز می خواهیم در مورد آنها صحبت کنیم به طور کلی با نام عروق نابجای کرونری شناخته می شوند.

آشنایی اولیه با ساختار عروق کرونری

به طور کلی در نزدیک دریچه ی آئورت قلب از شریان آئورت، (شریان اصلی بدن) دو رگ کرونری اصلی خارج می شوند. رگ کرونری سمت راست که وظیفه اش خونرسانی به سطح تحتانی و پشتی قلب است و رگ سمت چپ اصلی، که خودش به دو رگ دیگر تقسیم می شود و وظیفه ی خونرسانی به قسمت های جلویی و کناری قلب را بر عهده دارد (بنابراین به طور کل سه رگ کرونری داریم). رگ سمت راست، در سمت راست قلب حرکت می کند و رگ های سمت چپ به طرف سمت چپ قلب می روند و سپس تقسیم می شوند.

عروق نابجای کرونری به طور کل و در یک تعریف ساده، به حالتی اطلاق می شود که در آن رگ سمت راست، به جای اینکه از سمت راست منشا بگیرد، از سمت چپ منشا می گیرد یا رگ سمت چپ، به جای اینکه از سمت چپ منشا بگیرد، از سمت راست شروع به حرکت می کند. البته مواردی هم هستند که رگ از محل درست منشعب می شود ولی، در طی مسیر، از مسیری غیر از مسیر طبیعی حرکت می کند.

میزان شیوع بیماری˛ علل بروز آن و علایم

علائم عروق نا به جای کرونری

به طور کل این بیماری ها بسیار نادر هستند و در کمتر از یک درصد از جمعیت دیده می شوند. علت اصلی این موارد نیز، ناهنجاری های مادرزادی است. یعنی اینکه این مسایل از زمان تولد در فرد به وجود می آیند و قلب فرد مبتلا، از ابتدا این چنین شکل گرفته است.در این بیماری به علت منشا یا مسیر غیرطبیعی عروق کرونری، از محل هایی غیر از محل نرمال خود، عبور می کنند که باعث می شود در طول مسیر، دهانه ی این عروق یا بخشی از بدنه ی آنها تحت فشار قرار بگیرند.

این تحت فشار قرار گرفتن عروق کرونر، شرایطی نظیر تنگی های ناشی از پلاک های چربی، ایجاد می کنند و می توانند به بروز علایمی مشابه با این نوع گرفتگی ها منجر شوند. به طور کل درد های قفسه ی سینه ی فعالیتی و تنگی نفس، شایع ترین علایم این بیماری ها هستند.

آیا همه ی انواع عروق کرونری نابجا خطرناک هستند؟

این بیماری همان طور که گفته شد انواع متعددی دارد. برخی موارد هستند (مانند دو شاخه شدن غیر طبیعی رگ کرونری سمت راست) که هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و به طور کل هیچ خطری هم ندارند. برخی موارد هم هستند که در سنین بزرگسالی، منجر به علایم ذکر شده می شوند و نیازمند رسیدگی و درمان به موقع هستند.

برخی موارد هم هستند (نظیر جدا شدن عروق کرونری از شریان ریوی، به جای شریان آئورتی) که در همان خردسالی، علامت ایجاد می کنند و درمان نشدنشان می تواند با حیات، منافات داشته باشد.

بیماری عروق نابجای کرونری چگونه تشخیص داده می شود؟

به طور کل، تشخیص این بیماری مشابه باقی مواردی است که تنگی های عروق کرونری، تشخیص داده می شوند. یعنی فردی که با درد های قفسه ی سینه یا تنگی نفس مراجعه می کند و تحت بررسی های اولیه ی درمانی قرار می گیرد، که این بررسی ها می تواند شامل نوار قلب/ اکو/تست ورزش/ اسکن هسته ای باشد.

اگر در این بررسی ها، شک به اختلال خونرسانی عضلات قلبی مطرح شود، ( اسکمی قلبی) قدم بعدی معمولا انجام سی تی آنژیوگرافی یا عمل آنژیو قلب، بسته به شرایط بیمار است. این نابجا بودن عروق کرونری در این دو روش، کاملا قابل تشخیص است و این ناهنجاری ها در این شرایط، مسجل می گردد.

از سی تی انژیوگرافی قلب چه می دانید؟

درمان بیماری عروق نابجای کرونری چیست؟

درمان بیماری معمولا بستگی به دو عامل دارد. یکی شدت علایم بیمار و یکی هم نوع ناهنجاری. در موارد شدید بودن علایم، یا در مواردی که ناهنجاری از انواع خطرناک تر است، لازم است اصلاح این ناهنجاری صورت بگیرد که این اصلاح به روش جراحی انجام می شود.

در حال حاضر، روش دارویی تنها می تواند به تخفیف علایم منجر شود و در موارد کم خطرتر استفاده می شود. ولی در موارد پر خطر باید بیمار تحت جراحی قرار بگیرد.

این بیماری در چه کسانی خطرناک تر است؟

اگر ناهنجاری کرونری تشخیص داده شده، از نوع خطرناک باشد، معمولا بیماری برای تمام سنین می تواند دردساز شود. ولی یک جمعیت خاص که نیازمند توجه ویژه هستند، ورزشکاران می باشند که به دلیل حجم بالای فعالیت شان، بیش تر در معرض بروز خطرات ناشی از این بیماری ها هستند.

آریتمی های خطرناک قلبی و ایست های ناگهانی در برخی ورزشکاران، در واقع منشا اصلی شان همین بیماری است.به همین دلیل هم هست که در ورزشکارانی که علایم مشکوکی در بررسی های اولیه دارند، سی تی آنژیوگرافی درخواست می شود تا در صورت وجود این ناهنجاری ها، درمان به موقع برای جلوگیری از بروز وقایع فاجعه بار صورت بگیرد.


دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

5/5 - (1 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر داود یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    با سلام
    اینجانب درد قفسه سینه داشتم بعد از مراجعه به دکتر نوار قلبم مشکل داشت سی تی آنژیو گرفتم دو تازاز رگهای اصلیم بسته شده آیا با آنژیو گرافی باز می شوند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      باید آنژیوگرافی انجام دهید و بر اساس آن تصمیم‌گیری شود
  • تصویر کاربر حجت شنبه ۸ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    آیا ممکنه اگر فردی گرفتگی عروق جزئی داشته باشه با انجام فعالیت های ورزش مثل حرکات هوازی و یا حرکات بدنسازی علائم قلبی نداشته باشه و آیا چکاپ سالیانه قلب و عروق لازمه برای هر فردی؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      بله...بله...
  • تصویر کاربر داود چهارشنبه ۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    باسلام ببخشید هر چقدر کد رهگیری رو وارد میکنم میگه یافت نشد چطور باید جواب را ببینم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر p شنبه ۱۷ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    سلام من۵۲ ساله هستم و چندین ساله داروی قلب میخورم فشار خون بالا دارم ۹۵ انژیو شدم مشکلی نداشتم شهریور حالم بد شد حمله قلبی داشتم اسکن هسته ای اسکیمی خفیف نوشته درد قفسه سینه شدید دارم مرکز قلب تهران سی تی انژیو شدم تصویر رو خدمت شما ارسال کردم میخواستم بپرسم استنت برام لازمه یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      کیفیت تصویر ارسالی پایین است ولی به نظر گرفتگی مهمی ندارد اگر توانستید تصویر بهتر بفرستید
  • تصویر کاربر سمیرا دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام ۳۷ سالم آزمایش کلسترول توی پنج سال گذشته بالای ۲۰۰ بوده اما امسال ۲۹۵ بود با توجه به سکته قلبی پدرم در ۴۰ سالگی و برادرم در ۴۸ سالگی که هردو منجر به مرگشان شد چه اقدامی باید انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      روزواستاتین ۱۰ شبها یکی بخورید به علاوه ی کاهش وزن و ورزش منظم
  • تصویر کاربر حیدریان شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    با سلام،پسرم دوسال ونیمه هست،دوماهگی به علت جابه جایی عروق قلب،جراحی قلب شده،والان به علت تنگی جای دوخت رگ ها هنوز فشار ریه دارن،وایشون شب ها اصلا خواب کامل ندارند،وطی شواهدو،کلفتی یک طرف کام بالایش(سقف دهان)،وگاهی وحشت های شبانه،فکر میکنم،اپنه خواب دارن،با توجه به شرایط جراحی ایشون وفشار ریه اش چه راهی برای کاهش ویا برطرف کردن اپنه میباشد؟ وایا این باعث تشدید فشار ریه ومشکلات دیگر نمیشود؟ باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      باید حتمن داروهایشان تنظیم شود و یک اکوی جدید شوند پیشنهاد من این است که یک متخصص قلب اطفال مجدد ببینند و اکوی جدید بکنن تا فشار ریه مجدد اندازه گیری شود و بر اساس ان درمان انجام شود
  • تصویر کاربر محمود سه شنبه ۱۲ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام خدمت جناب دکتر عزیز
    آقای دکتر برادر بنده با سن 35 سال دارای 50 درصد گرفتگی عروق است. سوال من این است که آیا ایشان می توانند کاندیدا برای عمل آنژیوپلاستی باشند؟
    آیا امروزه استفاده از استنت های جذبی رایج است؟
    باتشکر فراوان از شما دانشمند بزرگ
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۲ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      ٥٠ در كدام رگ
      بطور معمول كانديد انژيوپلاستي نيستند
      متاسفانه هنوز خير
  • تصویر کاربر عابدی چهارشنبه ۱۳ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    دکتر عزیز سلام
    ترو خدا کمکم کن این مشکلم حل بشه .
    حدود ۳ سالی هست که وقتی بی حرکت میشم و میشینم یا میخوابم ساق پاهام یخ میشه و درد میگیره و باید ماساژش بدم تا انگار رگهاش باز بشه و این مشکل از ۳ سال پیش زمانی شروع شد که سر کارم فعالیت نداشتم و مجبور بودم چند ساعت در روز روی یه صندلی چوبی سفت بشینم کار کنم .

    لطفا هر اقدامی که باید انجام بدهم را بگویید تا خدایی نکرده وضعیتش بدتر نشده .

    خیلی ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۳ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      براي پاسخ دادن نياز است معاينه شويد
  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۲۵ خرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 415 مشاهده پرسش
    Eliii:
    مادرم دوتا پاهش روی پاش حالت خواب رفتگی داره،و یکی از پاها از پشت باسن تا پشت ساق پا و روی پا درد داره،که وقتی رو پا وایمیسته و کار خونه انجام میده دیگه خیلی اذیت میشه، نا گفته نمونه ایشون اضافه وزن دارن، واریس دارن، روی پا لکه های قهوه ای ایجاد شده،یکی از پا ها ورم بیشتری داره( همون که درد داره)
    بعد وقتی که خیلی درد داره متوجه شدم خیلی قرمز هم میشه پاهاش
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ خرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      بهتر است براي معاينه قلب و عروق مراجعه نمايند تا مشخص شود علت وريدي يا شرياني يا عامل ديگريست
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر