دکتر محمد حسین نجفی

نارسایی قلبی چیست؟ آیا نارسایی قلبی خطرناک است؟  نارسایی قلبی به این معنی نیست که قلب شما از کار ایستاده یا شما دچار حمله قلبی شده اید بلکه به این معنی است که قلب شما نمیتواند به خوبی خون را پمپ کند.

تقریبا همه افراد به تدریج که سن شان بالا می رود مقداری از ظرفیت پمپاژ قلب خود را از دست می دهند. برای بهبود و شانس زندگی طولانی تر، فرد باید چکاپ منظم داشته و درمان خود را پیگیری کنند.

علایم نارسایی قلبی چیست؟

مهم ترین علامت تنگی نفس است. تنگی نفس ناشی از افزایش مایع در ریه است. مشکلات تنفسی ممکن است در زمان استراحت یا در فعالیت رخ دهد. در بعضی موارد ممکن است احتقان آنقدر شدید باشد که بیمار را از خواب بیدار کند یا سبب شود بیمار از خواب بپرد.

علت نارسایی قلبی چیست؟

همانطور که گفته شد مقداری از قدرت قلب در پمپاژ خون به طور طبیعی در نتیجه افزایش سن از بین می رود. علاوه بر افزایش سن، عوامل دیگری وجود دارند که باعث ایجاد نارسایی قلبی می شود مانند سیگار، چربی خون بالا، چاقی ، دیابت و …
فشار خون بالا و دیابت از مهم ترین عوامل می باشد. همچنین مشکلات دریچه های قلبی، بیماری مادرزادی قلبی و نامنظمی ضربان قلب نیز باعث نارسایی قلب می گردند.
وجود بیماری عروق کرونر در زمره بزرگترین خطرات برای نارسایی قلبی می باشد.

برای اطلاعات بیشتر این ویدیو را تماشا کنید.

نارسایی خفیف قلبی

نارسایی خفیف قلبی

نارسایی قلبی به حالتی اطلاق می شود که در آن ماهیچه ی قلب بخشی از توان انقباضی خود را از دست داده است. به طور کل قدرت انقباضی قلب با معیاری به نام EF سنجیده می شود که در حالت عادی بین 55 تا 60 درصد می باشد. در صورتی که این عدد افت کند در اصطلاح طبی فرد دچار نارسایی قلبی شده است. بسته به میزان افت EF هر فرد می توان شدت نارسایی او را دسته بندی کرد. 

در مواردی که EF بین 40 تا 50 درصد باشد فرد دچار نارسایی خفیف قلبی شده است. در این مرحله معمولا درمان دارویی با داروهای تجویز شده توسط پزشک کفایت می کند و عموما نیاز به اقدام بیش تری جهت افزایش کارکرد قلب نیست. این میزان از کارکرد هم خطر زیادی برای قلب ندارد و تنها ممکن است فرد برای برخی فعالیت های سنگین دچار مشکل شود. اما خطر آریتمی های مرگ بار قلبی و مرگ ناگهانی در چنین فردی با چنین EF ی اندک است و از این بابت معمولا جای نگرانی وجود ندارد .عموم این افراد هم طول عمر طبیعی دارند.

نارسایی قلب چگونه تشخیص داده می شود؟

در اکثر موارد پزشک قلب نارسایی قلبی را هنگام یک معاینه فیزیکی تشخیص می دهد. علائم قابل شناسایی مثل تنگی نفس، خستگی ، ورم پا و قوزک پا هستند. همچنین پزشک، بیمار را از نظر وجود عوامل خطری مثل فشلر خون، چاقی و سابقه مشکلات قلبی کنترل می کند و با شنیدن صداهای ریه از طریق گوشی پزشک می تواند آن را تشخیص دهد. نوار قلب، اکوکاردیوگرافی و عکس از قفسه سینه نیز تشخیص پزشک را تایید می کند.

درمان نارسایی قلبی چگونه است؟

در ابتدا باید علت ایجادکننده نارسایی قلبی مشخص شده و کنترل گردد. درمان سبب بهبود کیفیت زندگی بیمار و افزایش طول عمر می شود. درمان شامل تغییر روش زندگی و دارو درمانی است. بیماران می توانند اثرات نارسایی قلبی را با کنترل عوامل خطررسانی قلب به حداقل برسانند. درمان مشهود شامل: 

  • ترک سیگار
  • کاهش وزن در صورت لزوم 
  • پرهیز از استمال مشروبات الکلی 
  • تغییر رژیم غذایی (کاهش میزان نمک و مصرف چربی) 
  • ورزش های ملایم و منظم نیز برای بسیاری از بیماران کمک کننده است. 

درمان دارویی نارسایی قلبی

اما حتی با تغییرات روش زندگی نیز بیشتر بیماران مبتلا به نارسایی قلب باید دارو مصرف کنند. بیشتر بیماران دو یا تعداد بیشتری دارو مصرف می کندد. چند نوع دارو در درمان نارسایی قلبی مفید شناخته شده است:

1_ دیورتیک ها: 

(داروهای مدر) که به کاهش میزان مایع در بدن کمک می کنند و برای بیماران که احتباس مایع و فشار خون بالا دارند، مفید است.

2_ دیژیتال ها: 

مثل دیگوکسین که قدرت انقباضات قلب را افزایش می دهند و به بهبود جریان خون کمک می کنند.

3_ بتا بلاکرها: 

که به کاهش کار قلب کمک می کنند.

سایر درمان ها بستگی به عامل نارسایی قلبی دارند. مانند درمان برای پایین آوردن فشار خون در صورتی که با تغییر روش زندگی و دارو درمانی علائم بیمار بهبود نیابد، در صورتیکه تمامی روش های درمانی پاسخ مثبتی نداشته باشند، پیوند قلب تنها راه درمان است.

در صورت بروز علائم زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

4.2/5 - (5 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدغیاثی جمعه ۲۵ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    با سلام
    چند وقتی به خاطر مشکلات معده به قلبم فشار میومد به خاطر اطمینان به دکتر قلب مراجعه کردم. نوار قلب گرفته شد و گفتن جواب خوبه برای اطمینان اکو انجام شد. بعد دکتر گفت شاید مشکوک به ASD یا PFO باشی با توجه به اندازه قلب. دستور اکوکاردیوگرافی داد. مدارک رو به دکتر دیگه ای نشون دادم که عکس از قفسه سینه گرفت و گفت با این نوار قلب بعید میدونم مشکل asd یا pfo داشته باشی و مشکلی نداری. اصلا دچار تنگی نفس و درد هم نمیشم. حتی با این که وزنم هم 105 کیلو هست توی راه رفتن و گاهی بازی دچار تنگی نفس و درد نمیشن الحمدلله. جواب اکو رو هم خدمتتون ارسال میکنم. ممنون میشم راهنمایی کنید که پیگیری کنم بازم یا نه.
    ی سوال دیگه چون من اهدا کننده مستمر خون هستم اگر هم خدایی نکرده دچار این نواقص قلبی باشم میتونم اهدا خون داشته باشم. ممنون از کمکتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بهتره يك اكو پيش فوق تخصص اكو انجام بديد كه تكليف مشخص شه
      اگر هم باشه براي اهدا مشكلي ايجاد نميكنه
  • تصویر کاربر یاسر یکشنبه ۲۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقای دکتر
    الان چندسال هست پدرم قلبش رو عمل باز انجام داده است الان همین چندسال هم هرروز قرص اسپرین مصرف میکند میخواستم ببینم هر روز قرص رو مصرف میکنن خوبه یا بد و اگر بده چگونه مصرف کنند با تشکر...
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      هر روز يك عدد مصرف كنن براي هميشه
  • تصویر کاربر ف شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    من چهارشنبه صبح جراحی هیستروکتومی اورژانسی دارم دکتر قلب برام یک دستوری نوشته یک کم نگران کننده است من جواب خانم دکتر رو براتون میفرستم لطفا بگید من میتونم جراحی کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اين مشكلي نيست
  • تصویر کاربر امیرحسین شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    اقای دکتر بنده مشکوک به مارفان هستم که معلوم نیست دارم یا نه
    بنده سال 91 اکو کردم و دو هفته پیش هم اکو کردم که عملکرد و اندازه ریشه ائورت در هردو اکو بررسی شده است ایا از نظر شما گشاد شده است؟ ایا مشکل خاصی شما مشاهده میفرمایید جز پرولاپس
    1. تصویر کاربر امیرحسین دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      Jjd
    2. تصویر کاربر امیرحسین شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام لطفا در قلب خود فوت کنید تا باد نکند
    3. تصویر کاربر امیرحسین شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      قلبت تو حلقم
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      گشادي ايورت نداريد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سمیرا چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    با سلام حضور آقای دکتر، من از چند سال پیش بدحالیها و دردهایی دارم که البته همیشگی نبوده و مثلا در دوره هایی یک یا دوماهه یا حتی بیشتر کاملا خوب بوده ام. ولی بخاطر همین موضوع به دفعات به دکتر قلب و یا داخلی مراجعه کرده ام. سال 94 که همین بدحالیها رو بطور متناوب داشتم به متخصص قلب مراجه کردم و ایشون با گرفتن نوار و اکو قلب گفتند که مشکلی نیست فقط ضربانم اون روز مقداری بالا بود که گفتند وقتی این حال روداشتم پروپرانولول بخورم. اخیرا (از حدود 6 ماه پیش) این حالات من بیشتر و شدیدتر شده یعنی از یکطرف خستگی و بیحالی شدید، (بطوریکه نمیتونم از پس کارهای روزمره بر بیام ، صبحا خیلی سخت بیدار میشم و به وضعیت نرمال میرسم و بیشتر عصرها هم بدحال هستم طوریکه یک گوشه میفتم و انرژی و نای انجام هیچ کاری رو ندارم.)از یکطرف دیگه بعضی وقتها علاوه بر بیحالی دردهایی هم دارم که عمدتا سمت چپ بوده و وجه اشتراک اونها قلبه. با این حال در همین دیماه گذشته تو یکی از روزهایی که حالم خیلی بد بود و خیلی نگران بودم نوار قلب ازم گرفته شد و گفتند قلبم مشکلی ندارد. البته باید بگم که اغلب فشارم 9 و خورده الی 10 (سیستولیک) روی 6 یا کمتر (دیاستولیک) است و ضمنا در آزمایش خون دیماه فریتینم 5 بود ولی بقیه ok بود که بخاطر همین آندوسکوپی و کولونوسکوپی کردم که آن هم مشکلی نبود. بفرمایید چکار کنم. با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر پیام جمعه ۱۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام
    خواهشمنداست بفرمایید با دفترچه بیمه سلامت هزینه جراحی تعویض باتری قلب در بیمارستان تان (شهید رجایی) چقدر میشود؟ در ضمن به چه علت باتری قلب تنها پس از حدود دوسال کارکرد دچار ایراد شده و نیاز به تعویض دارد؟
    باتشکرفراوان از توجه جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام. بسته به نوع باتری هزینه ها متفاوت است. در حال حاضر بیمه سلامت هر روز پوشش خود را کاهش میدهد. باید نتیجه آنالیز را ببینم
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید.بنده مرد و 29 ساله هستم. هیچ گونه مصرف سیگار و ... ندارم. گهگاهی ورزش میکنم. کارمم بیشتر پشت میز هست و تحرک کم و بدون استرس. البته آدم حرص خوری هستم.
    بنده قبلا ضربان قلب بالای 150 داشتم و حدود 5 سال پیش دکتر قلب مراجعه کردم و گفتند آریتیمی داری. ابلیشن توسط فوق تخصص انجام دادم و تست جواب نداد. و با توجه به اینکه هیچ دردی نداشتم دکتر اصلیم بهم گفت برو هر وقت احساس درد کردی بیا.
    الان بعد از چند سال گهگاهی درد خفیفی تو سینه احساس میکنم. البته ضربان قلبم نسبت به اون موقع پایین اومده.
    یه یک هفته ای هم هست که زیر دنده سمت چپ احساس درد دارم و سرفه هم میکنم. علائم دیگه ای ندارم.
    حال سوال من اینه:
    1- آیا این درد ممکنه از آریتمی قلب باشه؟
    2- آریتمی قلب در چه صورتی حاد میشه و باید مراجعه کرد؟ و اگر دیر مراجعه کنم چه عواقبی ممکنه داشته باشه؟
    3- با توجه به اینکه تست ابلیشن جواب نداده آیا دوباره به صلاحه که تن به این کار بدم؟
    4- حجامت میتونه تاثیر داشته باشه در کاهش آریتمی؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بهتره شمل ويزيت سويد
      ولي در مورد حجامت هيچ تاثيري نداره
      من بايد نوع دقيق اريتني و جواب اكو تون رو ببينن تا بتونم نظر قطعي بدم
  • تصویر کاربر میلاد چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید خدمت دکتر محترم من جوانی هستم 23 ساله هفت ماه پیش بدون هیچ علایمی تحت معاینات سربازی قرار گرفتم اونجا دکتر گفت که پمپاژ قلبم یه کوچولو ضعیف شده یعنی ای اف قلبم 45 تا 50 درصد شده بعد از اون بیمارستان امام خمینی رفتم اونجا هم همین گفتن و الان نزدیک هفت ماهه دارم قرص کاپتوپریل مصرف میکنم ولی بعدش که کمیسیون پزشکی نظام وظیفه رفتم دکتر گفت 50 شده الان واقعا موندم کدوم درست ميگن و آیا حتما باید قرص مصرف کنم و اینکه من دوس دارم ورزش هم بکنم آقای دکتر ميخواستم بدونم مثلا ورزش فیتنس بدنسازی میتونم بکنم و اینکه آیا حتما باید قرص بخورم و اینکه درمان قطعی برای نارسایی خفیف وجود داره یا ن من تهران هستم ام آر ای هم رفتم ممنون ميشم راهنمایی کنید باتشکر ?
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام
      اگر ٥٠ هست نياز به مصرف دارو نيست اما معاينات هر شش ماه تا يكسال داشته باشيد . به نظر مياد همون ٥٠ درست تر باشه چون در اكو قبل هم ٤٥ تا ٥٠ ذكر شده . ورزش خوبه اما ورزش هاي بدنسازي بهتره نباشه و ورزش هوازي انجام بشه . افت عملكرذ قلب تا حدود زيادي با دارو و ورزش قابل اصلاحه
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش)
      البته من mri تونو ديدم نوشته مراحل اوليه نارسايي قلبي . شما هر ٦ ماه ويزيت شويد و فعلا كاپتو پريلتونو قطع نكنيد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    @Alireza_seven_star:
    سلام اقای دکتر من چند وقت است که هر دو دستم از کف دستام سر میشود و وقتی صبح بیدار میشوم نمیتوانم دستانم را مشت کنم بخصوص دست راستم را بنظر شما مشکل از چربی خون هست!حتی نفس عمیق هم نمیتونم بکشم همیشه تو حرف زدن نفس کم میارم با وجود اینکه یک سال و نیم هستش سیگارو ترک کردم و قلیان هم نمیکشم و تمام ازمایشاتم نشون میده قلبم سالم و ریه هام سالم هستند و تنها مشکل اینه که استرس قلبی شدید دارم الکی وقتی حالم خوبه هم باز استرس قلبی دارم که تو اکو مشخص شده بود.واقعا خسته ام اقای دکتر جوانی نمیکنم بلکه پیر شدم با این مشکلات بخصوص نفس تنگی.کاش یکی میتونست متوجه مشکل تنفسی من بشه و کمکم کنه خیلی دکتر رفتم در کرج ولی هیچ کدوم نتونستن کمک کنن...درضمن همیشه هم معدم مشکل داره دو لقمه میخورم بیشتر نفسم میگیره و انگار یه کوه غذا خوردم! لطفا کمک کنید واقعا خسته و نا امید شدم جناب اقای دکتر نجفی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام
      براي استرس حتما به روانپزشك مراجعه كنيد. مشكل دستتون به چربي خون ارتباطي نداره و بهتره كه يك روماتولوژيست شما رو ويزيت كنن.
  • تصویر کاربر الی چهارشنبه ۱۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    توی دست چپم و زیر بغلم و پشت کتفم درد دارم
    دراز میکشم بهتر میشه بلند میشم بدتر . فشار عصبیم زیاده و چند روز پیش وقتی عصبی بودم رگ های دست چپم باد کرده بود . آسم هم دارم که توو این چند روز تنگی نفسم بیشتر شده . ممکنه مشکل قلبی پیدا کرده باشم ؟ توو فکم هم یکم درد دارم گاهی ولی فکر کردم به خاطر دندون هامه . شب ها هم یکی دو بار از خواب میپرم و وقتی بیدار میشم به شدت عصبی و هیستیریکم .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر