دکتر محمد حسین نجفی

نارسایی قلبی چیست؟ آیا نارسایی قلبی خطرناک است؟  نارسایی قلبی به این معنی نیست که قلب شما از کار ایستاده یا شما دچار حمله قلبی شده اید بلکه به این معنی است که قلب شما نمیتواند به خوبی خون را پمپ کند.

تقریبا همه افراد به تدریج که سن شان بالا می رود مقداری از ظرفیت پمپاژ قلب خود را از دست می دهند. برای بهبود و شانس زندگی طولانی تر، فرد باید چکاپ منظم داشته و درمان خود را پیگیری کنند.

علایم نارسایی قلبی چیست؟

مهم ترین علامت تنگی نفس است. تنگی نفس ناشی از افزایش مایع در ریه است. مشکلات تنفسی ممکن است در زمان استراحت یا در فعالیت رخ دهد. در بعضی موارد ممکن است احتقان آنقدر شدید باشد که بیمار را از خواب بیدار کند یا سبب شود بیمار از خواب بپرد.

علت نارسایی قلبی چیست؟

همانطور که گفته شد مقداری از قدرت قلب در پمپاژ خون به طور طبیعی در نتیجه افزایش سن از بین می رود. علاوه بر افزایش سن، عوامل دیگری وجود دارند که باعث ایجاد نارسایی قلبی می شود مانند سیگار، چربی خون بالا، چاقی ، دیابت و …
فشار خون بالا و دیابت از مهم ترین عوامل می باشد. همچنین مشکلات دریچه های قلبی، بیماری مادرزادی قلبی و نامنظمی ضربان قلب نیز باعث نارسایی قلب می گردند.
وجود بیماری عروق کرونر در زمره بزرگترین خطرات برای نارسایی قلبی می باشد.

برای اطلاعات بیشتر این ویدیو را تماشا کنید.

نارسایی خفیف قلبی

نارسایی خفیف قلبی

نارسایی قلبی به حالتی اطلاق می شود که در آن ماهیچه ی قلب بخشی از توان انقباضی خود را از دست داده است. به طور کل قدرت انقباضی قلب با معیاری به نام EF سنجیده می شود که در حالت عادی بین 55 تا 60 درصد می باشد. در صورتی که این عدد افت کند در اصطلاح طبی فرد دچار نارسایی قلبی شده است. بسته به میزان افت EF هر فرد می توان شدت نارسایی او را دسته بندی کرد. 

در مواردی که EF بین 40 تا 50 درصد باشد فرد دچار نارسایی خفیف قلبی شده است. در این مرحله معمولا درمان دارویی با داروهای تجویز شده توسط پزشک کفایت می کند و عموما نیاز به اقدام بیش تری جهت افزایش کارکرد قلب نیست. این میزان از کارکرد هم خطر زیادی برای قلب ندارد و تنها ممکن است فرد برای برخی فعالیت های سنگین دچار مشکل شود. اما خطر آریتمی های مرگ بار قلبی و مرگ ناگهانی در چنین فردی با چنین EF ی اندک است و از این بابت معمولا جای نگرانی وجود ندارد .عموم این افراد هم طول عمر طبیعی دارند.

نارسایی قلب چگونه تشخیص داده می شود؟

در اکثر موارد پزشک قلب نارسایی قلبی را هنگام یک معاینه فیزیکی تشخیص می دهد. علائم قابل شناسایی مثل تنگی نفس، خستگی ، ورم پا و قوزک پا هستند. همچنین پزشک، بیمار را از نظر وجود عوامل خطری مثل فشلر خون، چاقی و سابقه مشکلات قلبی کنترل می کند و با شنیدن صداهای ریه از طریق گوشی پزشک می تواند آن را تشخیص دهد. نوار قلب، اکوکاردیوگرافی و عکس از قفسه سینه نیز تشخیص پزشک را تایید می کند.

درمان نارسایی قلبی چگونه است؟

در ابتدا باید علت ایجادکننده نارسایی قلبی مشخص شده و کنترل گردد. درمان سبب بهبود کیفیت زندگی بیمار و افزایش طول عمر می شود. درمان شامل تغییر روش زندگی و دارو درمانی است. بیماران می توانند اثرات نارسایی قلبی را با کنترل عوامل خطررسانی قلب به حداقل برسانند. درمان مشهود شامل: 

  • ترک سیگار
  • کاهش وزن در صورت لزوم 
  • پرهیز از استمال مشروبات الکلی 
  • تغییر رژیم غذایی (کاهش میزان نمک و مصرف چربی) 
  • ورزش های ملایم و منظم نیز برای بسیاری از بیماران کمک کننده است. 

درمان دارویی نارسایی قلبی

اما حتی با تغییرات روش زندگی نیز بیشتر بیماران مبتلا به نارسایی قلب باید دارو مصرف کنند. بیشتر بیماران دو یا تعداد بیشتری دارو مصرف می کندد. چند نوع دارو در درمان نارسایی قلبی مفید شناخته شده است:

1_ دیورتیک ها: 

(داروهای مدر) که به کاهش میزان مایع در بدن کمک می کنند و برای بیماران که احتباس مایع و فشار خون بالا دارند، مفید است.

2_ دیژیتال ها: 

مثل دیگوکسین که قدرت انقباضات قلب را افزایش می دهند و به بهبود جریان خون کمک می کنند.

3_ بتا بلاکرها: 

که به کاهش کار قلب کمک می کنند.

سایر درمان ها بستگی به عامل نارسایی قلبی دارند. مانند درمان برای پایین آوردن فشار خون در صورتی که با تغییر روش زندگی و دارو درمانی علائم بیمار بهبود نیابد، در صورتیکه تمامی روش های درمانی پاسخ مثبتی نداشته باشند، پیوند قلب تنها راه درمان است.

در صورت بروز علائم زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

4.2/5 - (5 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرانصیری دوشنبه ۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    مادر بیمار hcmهستند سال96 afشدندرفتندرودوزامیودارون سینوسشد دوباره 94 cardioversionشدند97همicdvrگذاشتند ولی بانکروزشدن زخم icd خارج واکومری شد قلب از20به45تغییر کرد الان کونکورو زارلتو15پنتومید40 وفروزمایدو لووتیروکسین می خورند. الان سرفه های تک وتوک دارند اشتهاشون خوب نظر شما چیست 53سال دارن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد حتما بيمار با مدارك ديده شوند
      مشكل ايشون ممكنه دلايل متفاوت داشته باشه
      و بيمار حتما بايد معاينه شود
  • تصویر کاربر ارزو سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    سلام،شرمنده مجدد مزاحم شدم تو سوالات قبلی یادم رفت بپرسم(d02mk463277 x20fz029731)
    با وجود( vsd.وبالا بودن کمی فشار ریه،ودرمانش که فقط با عمل قلب باز هست به دلیل قرار گرفتن vsdزیر دریچه ی آئورت، که فعلا شرایط عمل رو ندارم)آیا عمل لیپوماتیک(برداشتن چربی شکم و تزریق به باسن)و(تزریق چربی به صورت)
    رو میتونم انجام بدم؟؟
    تشکر بابت پاسختون????❤️❤️
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد ويزيت شويد
      به اين شكل نميشه نظر داد
  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من 27 سال مرد هستم حدود سه سال قرص ترامادول مصرف کردم و بعد بصورت تدریجی ترک کردم بعد از یه ماه که از ترکم قلبم احساس کردم دیگه تپش نداره احساس فشردگی و درد شدید داشتم رفتم دکتر قلب اکو قلب انجام دادم گفتن فقط پرولاپس داری.و بعد از یه ماه دیگر بخاطر درد شدید قلبی اسکن هسته ای شدم اونجا هم گفتن نرماله.ولی الان بعد از گذشت نه ماه احساس میکنم میخوام غش کنم ضربان قلبم مثل دوحرکتی میزنه با تپش 60ضربان در دیقه و بدنم تکان میخورد سنگینی نفس میکنم نفسم بالا نمیاد با فعالیت احساس غش بیشتر میکنم ولی فشارخونم نرماله.فقط موقع نشستن ضربانم 60و در حالت ایستاده 130و تا نشینم زمین کم تر نمیشه. قرص کنکور و پرانول هم ک میخورم بیشتر احساس سنکوپ میکنم و همینطور چشمام قرمز و مگس پران زیادی پیدا کرده .میخواستم ببینم من هشت ماه پیش اسکن کردم ولی حالم خوب بود فقط درد داشتم ولی الان بیشتراحساس از حال رفتن دارم و درد سینه و پشت دارم.و قرصای ضد افسردگی ک میخورم بشدت ضربان قلبم رو بالا میبرد تا 160 و 170 فقط قرص الپرازولام میخورم تقریبا یکم اروم میشم فقط درحالت ایستاده و نشستن روی صندلی تنگی نفس شدید دارم انگار ریه هام پره از هوا نمیتونم نفسمو بدم و بازدم کنم ولی در حالت دراز کمی راحتم نفسمو میدمو بازدم میکنم.نظر شما دکترجان چیه من باید چیکار کنم
    لطفا راهنمایی کنید با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد با كليه مدارك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر شیرزاد دوشنبه ۱۰ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام. ۵۳ ساله و متوسط ضربان قلب ۴۵_۴۶ دارم . هولتر نصب کردم کمترین ضربان در شبها تا ۳۸ هم داشته ام. ولی در حال حاضر مشکل خاصی ندارم. آیا این بیماری قابل درمان است تا بیایم خدمتتان .غش و بیهوشی هم نداشته ام و ورزشکار حرفه ای هم نیستم. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      تست تيروييد انجام دهيد و مراجعه كنيد
      بايد هولتر سويد
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر
    مادر بنده 70 ساله هستند با توجه به انژو و اکوی صورت گرفته در شهرمان(ارومیه) تشخیص گشادی دریچه آئورت را دادند که Ef ایشان را 25 تا 30 نوشتن. مادر بنده از سالها پیش سابقه فشار خون دارند ولی داروهایشان را مرتب مصرف ننموده اند. باتوجه به وضعیت ایشان که نه از کار زیاد در خانه و باغچه خسته میشن ونه از پله بالا رفتن ونه تنگی نفس و نه تورمی در بدن. آیا با دارو میتوان این بیماری را کنترل کرد یا نیاز به عمل دارد.
    با سپاس فراوان وخسته نباشید مجدد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اگر شدت نارسايي بالا باشه
      بايد عمل جراحي شود
  • تصویر کاربر نیلا سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر قبلا سوالی در مورد قلبم پرسیدم و شما احتمال دادین درد عضلانی قلب دارم میخواستم بپرسم برای بهبود و تسکین درد چ کاری میتونم انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد براي بررسي و شروع دارو مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر سیما سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    جناب آقای دکتر چندی پیش با همین مشخصات به شما یک ایمیل در خصوص مادرم فرستادم. البته هنوز جوابی از سوی حضرتعالی دریافت نکردم. متن پرسش بنده به شرح ذیل بود:
    مادرم 84 سال سن دارد. به تازگی متوجه تنگی نفس در ایشان شده ایم که البته چون خیلی قادر به حرکت نیستند با مشورت پزشک داخلی که همیشه تحت نظرشون بود از ریه ایشان عکس گرفتیم و نوار قلب( البته همه کار در منزل انجام شد) در نوار قلب بلاک دارند و در عکس ریه ادم و بزرگ شدن سمت راست قلب و البته کمی هم ضربان قلبشون ضعیفه. اما ازمایشهایی که بابت قلب و بررسی احتمالی سکته دکتر نوشته بودن انجام دادیم خداروشکر خوب بودن. مادر من چندان قادر به حرکت نیست و البته آلزایمر هم دارن و ما بیشتر کارها و درمان ایشون رو در منزل انجام میدیم. اما این مسئله اخیر بسیار مارو نگران کرده و نمی دونیم باید چه کنیم. دکتر ریه باید ببینه یا سی تی اسکن بشه یا دکتر قلب؟ می شه لطفا مارو راهنمایی کنید. ایشون سالها بود پروپرانولول مصرف می کردن که دکتر الان میگن چون بلوک داره نباید پروپرانولول بخوره. چه دارویی می تونیم بهشون بدیم. لطفا راهنمایی بفرمایید. این درمان در منزل امکان پذیر هست یا باید بستری بشن؟ چه اقداماتی از سوی ما لازمه؟

    فقط بنده فراموش کردم که بگم ایشون آریتمی هم دارن یعنی جدیدا متوجه این مسئله شدیم. آیا برای تقویت قلب یا آریتمی دارویی وجود دارد؟ ایشون یک دارو برای کنترل ادرار مصرف می کردند که بعد از قطع اون دارو و کم کردن پروپرانولول تنگی نفسشون بهتر شده اما بعد از یک فعالیت خیلی سبک و ساده احساس تپش قلب شدید می گیرند و عرق سرد می کنند. اگه راهنمایی بفرمایید بسیار ممنون و سپاسگذار خواهم بود.

    ممنون و سپاسگزارم از شما پزشک متعهد و محترم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بيمار و مدارك بايد رويت شوند
      به هيچ وجه بدون ويزيت بيمار نميشه اظهار نظر كرد
  • تصویر کاربر قوامی دوشنبه ۲۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ببخشید مزاحم شدم، آقای دکتر عزیز در جواب سوال قبلی من فرمودید اگر سی تی آنژیو نرمال است باید اکو هم نرمال باشد که خوشبختانه اکو هم نرمال بود اما مشکل من این است که خیلی کم سینه ام درد می کند البته نه بحالت فشار بلکه حالت نقطه ای ان هم نه با فعالیت بعضی وقتها هیچ فعالیت ندارم هم درد می کندانکار آرام چاقویی ار سینه ام فرو می کنند ، فقط وقتی کمی می دوم وخیلی پله بالا می روم تنگی نفس دارم که عرض کردم دکتر ریه گفت کمی آسم داری و اسپری داد که حالا احساس می کنم کمی بهتر شده ام و درد پشتم و شانه ام هم با 20جلسه فیزیوتراپی خیلی بهتر شده ولی نه کامل شانه ام خوب شده ولی پشتم بعضی وقتها انگار زیر کتفم به حالت نقطه ای سوراخ می شوداز وقتی که از چسب درد استفاده می کنم داغ که می شود بهتر می شود اما 2نگرانی عمیق دارم:با اینکه جواب سی تی واکو نرمال است چون دردم خوب نشده می ترسم نکند اشتباهی در جوابها باشد وخدای نکرده مشکلی در قلبم باشد که چون تشخیص داده نشده عمیق تر شود چون تنگی نفس وقتی می دوم و پله های زیادی را بالا می روم اذیت می کند و دوم اینکه فرمودید می شود بعد از سه هفته سی تی را دوباره تکرار کرد آیا مگر نمی فرمایید اشعه خطر سرطان دارد به نظرتان چکار کنم 43سال دارم و دقیقا یکسال است این دردها و تنگی نفس را دارم با تشکر ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شما مشكل قلب نداريد
      احتمالا شما اضطراب و وسواس داريد و بايد به روانپزشك مراجعه كنيد و نياز به تكرار نيست
  • تصویر کاربر دنیا یکشنبه ۲۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام من نمیدونم قلبم چه مشکلی داره ولی گاهی وقتا یهو تند میزنه و درد میکنه میخام بدونم مشکلی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد معاينه شويد و موار قلب بگيريد تا بشه نظر داد
      بايد مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر شاهد شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با عرض سلام.مردی 33 ساله که با مشکل خستگی و در فعالیت زیاد نفس کم می آوردم.آزمایش خون همه چیز نرمال.اکو همه چیز نرمال ولی ef 50 بود.سیتی آنژیو کردم رگها باز بود.دکتر قرص لوزارتان روزی نصف و فروزماید نصف تجویز کردن.اما فشارم خیلی پایین هست طوری که بدون قرص معمولا 9 رو 6 و با قرص 8 رو 5.5 می باشد.الان مدتی هست قرصمو قطع کردم خیلی بهترم اما دکترم گفت اگر قرصتو نخوری برای قلبت بد هست.حالا من چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد مراجعه كنيد
      به اين شكل نميشه نظر داد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر