دکتر محمد حسین نجفی

نارسایی قلبی چیست؟ آیا نارسایی قلبی خطرناک است؟  نارسایی قلبی به این معنی نیست که قلب شما از کار ایستاده یا شما دچار حمله قلبی شده اید بلکه به این معنی است که قلب شما نمیتواند به خوبی خون را پمپ کند.

تقریبا همه افراد به تدریج که سن شان بالا می رود مقداری از ظرفیت پمپاژ قلب خود را از دست می دهند. برای بهبود و شانس زندگی طولانی تر، فرد باید چکاپ منظم داشته و درمان خود را پیگیری کنند.

علایم نارسایی قلبی چیست؟

مهم ترین علامت تنگی نفس است. تنگی نفس ناشی از افزایش مایع در ریه است. مشکلات تنفسی ممکن است در زمان استراحت یا در فعالیت رخ دهد. در بعضی موارد ممکن است احتقان آنقدر شدید باشد که بیمار را از خواب بیدار کند یا سبب شود بیمار از خواب بپرد.

علت نارسایی قلبی چیست؟

همانطور که گفته شد مقداری از قدرت قلب در پمپاژ خون به طور طبیعی در نتیجه افزایش سن از بین می رود. علاوه بر افزایش سن، عوامل دیگری وجود دارند که باعث ایجاد نارسایی قلبی می شود مانند سیگار، چربی خون بالا، چاقی ، دیابت و …
فشار خون بالا و دیابت از مهم ترین عوامل می باشد. همچنین مشکلات دریچه های قلبی، بیماری مادرزادی قلبی و نامنظمی ضربان قلب نیز باعث نارسایی قلب می گردند.
وجود بیماری عروق کرونر در زمره بزرگترین خطرات برای نارسایی قلبی می باشد.

برای اطلاعات بیشتر این ویدیو را تماشا کنید.

نارسایی خفیف قلبی

نارسایی خفیف قلبی

نارسایی قلبی به حالتی اطلاق می شود که در آن ماهیچه ی قلب بخشی از توان انقباضی خود را از دست داده است. به طور کل قدرت انقباضی قلب با معیاری به نام EF سنجیده می شود که در حالت عادی بین 55 تا 60 درصد می باشد. در صورتی که این عدد افت کند در اصطلاح طبی فرد دچار نارسایی قلبی شده است. بسته به میزان افت EF هر فرد می توان شدت نارسایی او را دسته بندی کرد. 

در مواردی که EF بین 40 تا 50 درصد باشد فرد دچار نارسایی خفیف قلبی شده است. در این مرحله معمولا درمان دارویی با داروهای تجویز شده توسط پزشک کفایت می کند و عموما نیاز به اقدام بیش تری جهت افزایش کارکرد قلب نیست. این میزان از کارکرد هم خطر زیادی برای قلب ندارد و تنها ممکن است فرد برای برخی فعالیت های سنگین دچار مشکل شود. اما خطر آریتمی های مرگ بار قلبی و مرگ ناگهانی در چنین فردی با چنین EF ی اندک است و از این بابت معمولا جای نگرانی وجود ندارد .عموم این افراد هم طول عمر طبیعی دارند.

نارسایی قلب چگونه تشخیص داده می شود؟

در اکثر موارد پزشک قلب نارسایی قلبی را هنگام یک معاینه فیزیکی تشخیص می دهد. علائم قابل شناسایی مثل تنگی نفس، خستگی ، ورم پا و قوزک پا هستند. همچنین پزشک، بیمار را از نظر وجود عوامل خطری مثل فشلر خون، چاقی و سابقه مشکلات قلبی کنترل می کند و با شنیدن صداهای ریه از طریق گوشی پزشک می تواند آن را تشخیص دهد. نوار قلب، اکوکاردیوگرافی و عکس از قفسه سینه نیز تشخیص پزشک را تایید می کند.

درمان نارسایی قلبی چگونه است؟

در ابتدا باید علت ایجادکننده نارسایی قلبی مشخص شده و کنترل گردد. درمان سبب بهبود کیفیت زندگی بیمار و افزایش طول عمر می شود. درمان شامل تغییر روش زندگی و دارو درمانی است. بیماران می توانند اثرات نارسایی قلبی را با کنترل عوامل خطررسانی قلب به حداقل برسانند. درمان مشهود شامل: 

  • ترک سیگار
  • کاهش وزن در صورت لزوم 
  • پرهیز از استمال مشروبات الکلی 
  • تغییر رژیم غذایی (کاهش میزان نمک و مصرف چربی) 
  • ورزش های ملایم و منظم نیز برای بسیاری از بیماران کمک کننده است. 

درمان دارویی نارسایی قلبی

اما حتی با تغییرات روش زندگی نیز بیشتر بیماران مبتلا به نارسایی قلب باید دارو مصرف کنند. بیشتر بیماران دو یا تعداد بیشتری دارو مصرف می کندد. چند نوع دارو در درمان نارسایی قلبی مفید شناخته شده است:

1_ دیورتیک ها: 

(داروهای مدر) که به کاهش میزان مایع در بدن کمک می کنند و برای بیماران که احتباس مایع و فشار خون بالا دارند، مفید است.

2_ دیژیتال ها: 

مثل دیگوکسین که قدرت انقباضات قلب را افزایش می دهند و به بهبود جریان خون کمک می کنند.

3_ بتا بلاکرها: 

که به کاهش کار قلب کمک می کنند.

سایر درمان ها بستگی به عامل نارسایی قلبی دارند. مانند درمان برای پایین آوردن فشار خون در صورتی که با تغییر روش زندگی و دارو درمانی علائم بیمار بهبود نیابد، در صورتیکه تمامی روش های درمانی پاسخ مثبتی نداشته باشند، پیوند قلب تنها راه درمان است.

در صورت بروز علائم زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

4.2/5 - (5 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر باقری یکشنبه ۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدمادرم 58سال سن داردوهردوتاسه ماه به علت کم کاری قلب بدنش آب گرفته وورم می کندبه حدی که وزنش افزایش یافته وتوان بلندشدن ازجای خود راندارد
    چهارماه قبل بالن زده است
    واکنون بایدباتری بگذارد
    آیاباباتری گذاشتن مشکلش حل میشود
    تشکرازراهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر سارا جمعه ۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر
    آقای دکتر مادر من در ۶ ماه اخیر سه بار اکوی قلب انجام دادن در هر کدام از اکوها هم یک عدد متفاوت برای EF ثبت شده در یکی از اکوها عدد ۵۵٪ در یکی ۵۰٪ و در دیگری ۶۰٪ بهنظر جنابعالی باید به کدام جواب اکو استناد کرد برای آگاهی از eF واقعی قلب مادرم؟
    سوال دیگه ای از خدمت جنابعالی دارم فردی که سطح دریچه میترالش ۱.۴ سانتی مترمربع و MPG دریچه اش عدد ۵ می باشد جز تنگی شدید طبقه بندی میشود یاتنگی متوسط؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر سارا سه شنبه ۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام خدمت آقای دکتر
      آقای دکتر فقط در یکی از برگه های اکو عدد ef رو نوشته ۷۷٪ ( محاسبه دستگاه) ولی عددی که دکتر در نتیجه اکو ثبت کرده ۶۰٪ هست به نظر جنابعالی میشه به این عدد ef استناد کرد؟ با تشکر و احترام
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر آزاده دوشنبه ۲۳ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر پدرم 62 ساله به دلیل سکته قلبی کارکرد قلبشون 15 درصده عمل قلب باز انجام داده اند درمان برای افزایش کارکرد قلبشون هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۳ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      استفاده از داروي مناسب
      عدم استفاده از برخي داروها
      كنترول عفونت ، قند ، فشار خون و چربي و عدم مصرف سيگار
      مداوم تحت نظر پزشك بودن
      درمان سريع عفونتها و تب
  • تصویر کاربر Qadiri سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    ايا نارسايى قلبى درمان قطعى داره؟ خستگى و تنگى نفس و بى جونى پاها چه جورى بهتر ميشه؟ بهترين فوق تخصص نارسايى معرفى ميكنيد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر ارمین دوشنبه ۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    دردقلب وپانیک اتک
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر بخشنده چهارشنبه ۲۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    قلب درد دارم. قبلا به صورت درد در فک بوده. الان طوری است که احساس میکنم اکسیژن کافی به قلبم نمیرسه. و الان قلبم به این صورت چند ثانیه ای درد و خوب شده و دوباره تکرار می شود. در ضمن کم کاری تیرویید هم دارم. خواستم ببینم این مشکل قلبم جدی است؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر سارا جمعه ۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    $@r@: سلام آقای دکتر,از اصفهان هستم ,پدر من نزدیک به 1 سال پیش دچار سکته مغزی در اثر امبولی قلب که در اثر تنگی دریچه میترال بود,شدند تا اینکه هفته اینده توسط دکتر نصر آنژیوگرافی انجام می شود,و بعد از آن عمل قلب باز دریچه آیا این عمل برای سکته مغزی مشکلی نیست?? با توجه به اینکه دکتر مغز و.اعصابشان اجازه داده اند اما ما,برای مدت زمان بیهوشی استرس داریم,آیا این بیهوشی برای مغز که سکته کرده بودند,ضرر ندارد و ایاعمل قلب باز خطربناک.هست? و سوال دیگر اینکه دکتر میر محمد صادقی یا دکتر شاهزیدی رو.به ما پیشنهاد داده اند آیا شما ابن جراحان را می شناسید یا در تهران کسی جراح دیگری برای عمل دریچه رو.پیشنهاد میدهید?? با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      سود عمل بيش از زيانش هست
      جراحان اصفهان رو نميشناسم
      ولي تهران ميشناسم
  • تصویر کاربر سهیلا چهارشنبه ۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    برای تنگی نفس عکس از ریه انداختم گفتن مشکلی نداره پیش هر دکتری که میرم میگن به خاطر نارسایی قلبمه.....اما این تنگی نفس برای ef40%زیاد نیست؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      بالاخره كاركرد قلب كاهش يافته
  • تصویر کاربر Nasibeh سه شنبه ۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشیدخدمت جناب دکتر عزیز. شرمنده میخواستم بدونم رنج نرمال پروتئین c و پروتئین s باید چقد باشه؟ پروتئین سی در ازمایشم 685 و پروتئین اس 59 میباشد . ایا در هر ازمایشگاه رنجها تفاوت دارد؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      بله بر اساس رنج ازمايشگاه و كيت استفاده شده متفاوت است
  • تصویر کاربر میرزایان سه شنبه ۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    جواب تست ورزش
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      مناسفانه گزارش تست ورزش نوشته نشده
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر