دکتر محمد حسین نجفی

تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب می تواند در تمام افراد رخ دهد. علت تیر کشیدن تیر کشیدن سینه سمت چپ کاملا مختلف است اما بدیهی است که تیر کشیدن قلب آن هم بدون دانستن علت سوزش قلب، می تواند افراد را عصبی کند. آیا می‌دانید کدام درد قلب خطرناک است؟

 

همیشه اولین چیزی که از تیر کشیدن قلب به ذهن افراد خطور می کند، ترس وجود یک انسداد یا گرفتگی قلبی است که می تواند نشان دهنده  ی یک مشکل بزرگ و به خطر انداختن زندگی فرد باشد. چنین تفکری نتیجه ای جز دلهره و استرس نخواهد داشت.

علت تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب در بسیاری از اشکال و ابعاد وجود دارد. سوزش قلب ممکن است به عنوان احساس پری، سنگینی سر دل، درد، تیر کشیدن سینه سمت چپ ، فشار، تکان، تیر کشیدن قلب هنگام نفس عمیق، لرزش و انواع بسیاری دیگر رخ دهد.

اما تمام بیماران یک علامت مشخص دارند و آن هم یک درد تیر کشنده در ناحیه قلبی می باشد. تیرکشیدن قلب می تواند به صورت فرو کردن یک جسم نوک تیز مثل چاقو درون قلب احساس شود.

🔔آیا شما تا به حال این نوع از درد قفسه سینه را داشته اید؟ احساس فرو کردن چاقو یا سوزش در قفسه سینه، تیر کشیدن قلب حتی در جوانان 

🔔از کجا بفهمیم که درد قلبی داریم یا درد معده؟ پاسخ در کلیپ زیر 

اگر پس از تیرکشیدن قلب حال شما بهتر شده اصلا جای نگرانی نیست و نیازی نیست به این فکر کنید که آیا مسئله عجیب و غریبی در شما اتفاق افتاده یا خیر؟ بسیاری از افراد در یک زمان از زندگی خود به دلایل مختف از جمله عصبی شدن و استرس مبتلا به سوزش قلب شدید می شوند.

چیزی که خوب است بدانید اینست که دردی که تیز یا تیر کشنده، مانند سوزن سوزن شدن باشد اغلب به دلیل انسداد قلبی نیست. به خصوص، اگر تیرکشیدن قلب با حرکت یا تنفس بدتر شود، به ندرت می تواند نشان دهنده بیماری عروق کرونر قلب باشد.

علت سوزش قلب که با یک تغییر در موقعیت یا حرکت فرد، اغلب بدتر و یا بهتر می شود، عموما نشان دهنده یک درگیری در دنده ها، ماهیچه ها، غضروف و یا ریه ها می باشد. به این علت است که می گویند چنین دردی مهم نیست اما درد شدید قفسه سینه بدون حالت تیر کشندگی می تواند نشان دهنده یک شرایط جدی باشد.

یک لخته خون در ریه می تواند درد شدیدی ایجاد کند. ذات الریه یا عفونت ریه ها می توانند تیر کشیدن قلب را به دنبال داشته باشند که با حرکت کردن بدتر می شوند. مایعی که در فضای اطراف قلب تجمع می باید (به نام پریکارد) می تواند در حالت طبیعی علت تیر کشیدن قلب باشد. اگر تیرکشیدن و سوزش قلب در شما شدید است، هرگز آن را نادیده نگیرید.

علائم خطرناکی که خانم‌ها باید مدام چک کنند

کدام درد قلب خطرناک است؟ در واقع انسداد قلبی در زنان گاهی اوقات با درد شدید تیر کشنده ای همراه است. به عنوان یک قاعده کلی، درد بر روی قفسه سینه که با حرکت و یا فشار دادن بدتر نمی شود می تواند خطرناک باشد.

در واقع زنان اغلب نشانه های مختلف دارند که بیان کننده بیماری های قلبی در آنان است. با این وجود اگر شما یک زن هستید و فکر می کنید مبتلا به بیماری قلبی باشید این علایم را در خود چک کنید.

علایم تیرکشیدن قلب که نشان دهنده ی انسداد قلبی نیستند!

– تیرکشیدن قلب که در مدت زمان بسیار کوتاهی و فقط در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد.

– درد فرو کردن جسم تیزی که با فشار آوردن بر روی قفسه سینه تان بدتر می شود.

– هنگامی که تحرک باعث تشدید سوزش قلب می شود.

بطور خلاصه دردهایی که در انتهای روز اتفاق بیفتند، عموما منشاء غیر قلبی دارند. معمولا در یک منطقه بیشتر هستند و معمولا به آسانی نقطه درد مشخص می گردد. این نوع تیر کشیدن قلب ممکن است بسیار سریع، زودگذر و فقط در عرض چند ثانیه باشد و یا ممکن است چند ساعت طول بکشند. در واقع این دردها با ورزش های هوازی بهبود می یابند و می توانید از مسکن های ساده مثل استامینوفن یا ایبوپروفن، کمپرس آب گرم و آنتی اسید ها استفاده نموده و همچنین روش های اطمینان بخشی برای پی بردن شما به منشاء غیر قلبی سوزش سر سینه تان باشند.

به یاد داشته باشید که در این مقاله این مطلب عنوان نمی شود که درد تیز یا تیر کشنده قلب جدی نیست. همانطور که اشاره شد برخی از شرایط نسبتا جدی هم می تواند یک درد تیر کشیدن قلب مانند فرو کردن جسم در قفسه سینه را ایجاد کند.

بنابراین در صورت مواجه با سوزش قلب طولانی و تشدید شونده در ناحیه قفسه سینه به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

پزشک پس از پرسیدن علایم اولیه و پرسیدن سابقه خانوادگی بیماری قلبی، در صورت صلاحدید اقدامات تشخیصی از جمله نوار قلب و اکو را تجویز خواهد کرد.

دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق

پرسش از دکتر قلب🔔

3.5/5 - (62 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهنام دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام
    ۳۰ ساله هستم،تا الان سابقه بیماری نداشتم،ورزش حرفه ای انجام میدم،
    چند روزی هست که دچار سوزش قلب میشم،این سوزش زمانی که بدون حرکت هستم و به اصلاح در حالت ریلکس هستم به مدت ۱ ثانیه ولی متعدد ایجاد میشه،یعنی زمانی که فعالیت شدید دارم اصلا درد و سوزش ندارم و زمان خاصی هم نداره و گاهی متعدد پشت هم هر ۵ دقیقه میسوزه و گاهی یک ساعت هم نشستم ولی اتفاقی نیافتاده ،هیچ مشکل دیگه ای مثل سرگیجه و تهوه و ... ندارم ضربان قلبم در حالت ریلکس ۵۴ میباشد
    خیلی نگران شدم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر بهنام دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سلام
    ۳۰ ساله هستم،تا الان سابقه بیماری نداشتم،ورزش حرفه ای انجام میدم،
    چند روزی هست که دچار سوزش قلب میشم،این سوزش زمانی که بدون حرکت هستم و به اصلاح در حالت ریلکس هستم به مدت ۱ ثانیه ولی متعدد ایجاد میشه،یعنی زمانی که فعالیت شدید دارم اصلا درد و سوزش ندارم و زمان خاصی هم نداره و گاهی متعدد پشت هم هر ۵ دقیقه میسوزه و گاهی یک ساعت هم نشستم ولی اتفاقی نیافتاده ،هیچ مشکل دیگه ای مثل سرگیجه و تهوه و ... ندارم
    خیلی نگران شدم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مرتضی یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید 35سالمه یه مدت هست گاهی توی قلبم احساس دردو سنگینی میکنم احساس سوزش هم داره نفسم سنگین میشه وبعدش تپش قلب میاد لطفا راهنمای کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بهتره ويزيت و معاينه شويد
      اگر هم اضطراب داريد به روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر امیرحسین یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام من یک نوجوان 14ساله هستم و فوتبال هم بازی می کنم و دیروز از ناحیه سمت چپ احساس درد کردم مشکل چیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا درد عضلانيه مسكن مصرف كنيد
  • تصویر کاربر باران یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سلام من یک نوجوان ۱۵ ساله هستم ، الان چند وقته که در طول روز به طور ناگهانی قلبم درد میگیره چند بار و تیر میکشه که البته کمتر از یک دقیقه هست و همچنین اصلا نمی تونم بدوم یعنی بعد از مسافت کمی دویدن اونقدر نفسم میگیره و احساس سر گیجه دارم که باید ۵ دقیقه به دیوار تکیه بدم و حتی پیاده روی متوسط و یا کمی ایستادن با فعالیت کم رو هم نمی تونم انجام بدم و تنگی نفس و تیر کشیدن قلب برام پیش میاد ، تا به حال سابقه بیماری هم نداشتم و فقط کمی آنزیم های کبد بالا بوده ، اگر ممکنه راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شما بايد ابتدا اكو شويد
      بايد مراجعه بفرماييد
    2. تصویر کاربر باران دوشنبه ۲۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      با تشکر می خواستم بپرسم از شما که اگر واقعا مشکل مهم و جدی هست به خانواده بگم و اکو انجام بدم چون فکر نمیکنم خیلی جدی باشه و البته کل روز رو خسته و بی حال هستم حتی صبح که از خواب بلند میشم پدرم هم فشار و چربی دارند و دیابت و چند سال پیش آنژیوگرافی هم کردند و مادر بزرگم هم دو بار به خاطر قلبشون بستری شدند و فکر کنم فنر زدند براشون ، ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.
    3. تصویر کاربر باران سه شنبه ۲۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      و این رو هم ضمیمه کنم که چند سال پیش دو بار جراحی گوش داشتم که یکی پیوند لاله گوش از دنده و ۲۰ روز بعد که عفونت کرد و دوباره عمل کردم و دوباره ۱۵ روز بعد ، ۲۱ روز بیمارستان بستری بودم به علت عفونت شدید که قوی ترین آنی بیوتیک هارو هم استفاده کردم، که البته فکر نمیکنم این عفونت ربطی داشته باشه.
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      بدون معاينه نميشه نظر داد به هر حال بايد به پزشك مراجعه كنيد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۲۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    با سلام من ۲۶سال دارم که حدودا ۲ماهی هست که قلبم خیلی تیر میکشد حداقل هفته ای چن بار اتفاق میفتد به طور ناگهانی، بعضی مواقع دردش خیلی شدید هست اخیرا با راه رفتن هم این تیر کشیدن ها بیشتر میشود علت چیست؟ آیا باید جدی بگیرم این موضوع را و به پزشک مراجعه کنم؟ ممنون و سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله
      بهتره مراجعه كنيد و بررسيدشويد
  • تصویر کاربر مصطفی یکشنبه ۲۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب واحترام بنده 3 ماه پیش به علت مرگ پدرم دچار حمله عصبی و تپش قلب و استرس و اضطراب و ترس از مرگ و تیر کشیدن کمی در قلبم شدم با مراجعه ب روانپزشک بهتر شدم و قلبم هم خوب بود مرحله آخری ک ب دکترم مراجعه کردم دوز قرص هامو بالا برد و چند روزی است دچار تیر کشیدن شدید در قلبم در حد 1 ساعت و بصورت مقطعی یا چند دقیقه ای و درد در پشت کتف چپم ودرد در سمت چپ و راست قفسه سینه ام شدم به نظر شما علت چیست و موضوع مشکل قلبیست؟یا مشکل عصبی؟با توجه به اینکه به علت فوت پدرم ب علت بیماری قلبی بنده اکو و نوار قلب و تست ورزش انجام داده ام و هیچ مشکل قلبی نداشتم.قرص های اعصاب بنده پاروکسیتین الانزاپین آسنترا و کلونازپام میباشد و مصرف اسنترا و پاروکسیتین بوسیله دکتر اضافه شده.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      چون همه بررسي ها نرماله احتمالا درداتون عصبيه
      بهتره با روانپزشك مشورت كنيد
  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۲۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    سلام
    من چند روز پیش اکو خیلی دقیق و نوار قلب انجام دادم و هردو نرمال بود دو سه شب پیش (بعد از چکاپ) به پیاده روی رفته بودم(بعد مدتها بی تحرکی) که بعد از تقریبا ۵کیلومتر راه رفتن نفسم تنگ شد و قفسه سینم سمت چپ درد گرفت که با تنفس عمیق بدتر میشد مث گرفتگی عضله و نمیزاشت نفس رو کامل بکشم و بعد چند دقیقه که به پیاده روی هم ادامه دادم درد بر طرف شد ولی چند روزه کتفم درد میکنه و با تغییر حالت درد تشدید میشه
    دوسال پیشم اسکن هسته ای انجام دادم که خدارو شکر اونم نرمال بود
    ۳۷سال دارم و سیگار میکشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا قلبي هست
      بايد فورا مراجعه كنيد و تست ورزش انجام دهيد
  • تصویر کاربر سالار شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیرمن حدوده دوهفته پیش عمله EPS انجام دادم ولی متاسفانه الان قلبم خیلی تیرمیکشه و درد دارم در ضمن چشمه راستمم بعده عمل صبح ها قرمزه قرمز میشه کن اینجوری نبودم لطا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا چيز نگران كننده اي نباشه
      بايد به پزشكتون اطلاع بديد
  • تصویر کاربر معظمه شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    باسلام
    دکتر مدتی بخاطر عفونت گلو تو بیمارستان بستری شده بودم وبهم چرک خشک کن تزریق میکردن قبل از بستری شدنم قلبم یک ضربان محکم داشت وبعدازاون ضربان تنفسم تند میشد بعداز ترخیص از بیمارستان مدتی خوب بودم اما الان 6روزه مجدد قفسه سمت چپ سینم گاهی تیرمیکشه خم و راست میشن دردش گاهی بیشتره واین درد همراه باتکرار تنفسام بیشتر رخ میده تا حتی گاهی هم دست چپم هم بدرد میاد... من الان 23سالمه و تنها استرسم رفتن به دانشگاه در مقطعه کارشناسی ارشده ک بهمن ماه باید منتظرش باشم استرس دیگه ای ندارم .
    فقط دکتر بعداز ترخیصم ازبیمارستان و پایان مصرف داروهام عوارض داروها باعث شده که کمروصورت و الان تازگیا شکمم هم بیرون ریخته بنظرشما اینا خطرناک نیستن ؟و همچنین این دردهای قفسه سینم برای چیه ؟هنوز به پزشک بخاطر اینکه خانوادمو نگران نکنم مراجعه نکردم خواهش میکنم راهنماییم کنید.
    ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شما بايد براي معاينه و بررسي بيشتر مراجعه كنيد
      به اين شكل نميشه نظر داد
      مداركتون هم بايد همراهتون باشه
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر