دکتر محمد حسین نجفی

تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب می تواند در تمام افراد رخ دهد. علت تیر کشیدن تیر کشیدن سینه سمت چپ کاملا مختلف است اما بدیهی است که تیر کشیدن قلب آن هم بدون دانستن علت سوزش قلب، می تواند افراد را عصبی کند. آیا می‌دانید کدام درد قلب خطرناک است؟

 

همیشه اولین چیزی که از تیر کشیدن قلب به ذهن افراد خطور می کند، ترس وجود یک انسداد یا گرفتگی قلبی است که می تواند نشان دهنده  ی یک مشکل بزرگ و به خطر انداختن زندگی فرد باشد. چنین تفکری نتیجه ای جز دلهره و استرس نخواهد داشت.

علت تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب در بسیاری از اشکال و ابعاد وجود دارد. سوزش قلب ممکن است به عنوان احساس پری، سنگینی سر دل، درد، تیر کشیدن سینه سمت چپ ، فشار، تکان، تیر کشیدن قلب هنگام نفس عمیق، لرزش و انواع بسیاری دیگر رخ دهد.

اما تمام بیماران یک علامت مشخص دارند و آن هم یک درد تیر کشنده در ناحیه قلبی می باشد. تیرکشیدن قلب می تواند به صورت فرو کردن یک جسم نوک تیز مثل چاقو درون قلب احساس شود.

🔔آیا شما تا به حال این نوع از درد قفسه سینه را داشته اید؟ احساس فرو کردن چاقو یا سوزش در قفسه سینه، تیر کشیدن قلب حتی در جوانان 

🔔از کجا بفهمیم که درد قلبی داریم یا درد معده؟ پاسخ در کلیپ زیر 

اگر پس از تیرکشیدن قلب حال شما بهتر شده اصلا جای نگرانی نیست و نیازی نیست به این فکر کنید که آیا مسئله عجیب و غریبی در شما اتفاق افتاده یا خیر؟ بسیاری از افراد در یک زمان از زندگی خود به دلایل مختف از جمله عصبی شدن و استرس مبتلا به سوزش قلب شدید می شوند.

چیزی که خوب است بدانید اینست که دردی که تیز یا تیر کشنده، مانند سوزن سوزن شدن باشد اغلب به دلیل انسداد قلبی نیست. به خصوص، اگر تیرکشیدن قلب با حرکت یا تنفس بدتر شود، به ندرت می تواند نشان دهنده بیماری عروق کرونر قلب باشد.

علت سوزش قلب که با یک تغییر در موقعیت یا حرکت فرد، اغلب بدتر و یا بهتر می شود، عموما نشان دهنده یک درگیری در دنده ها، ماهیچه ها، غضروف و یا ریه ها می باشد. به این علت است که می گویند چنین دردی مهم نیست اما درد شدید قفسه سینه بدون حالت تیر کشندگی می تواند نشان دهنده یک شرایط جدی باشد.

یک لخته خون در ریه می تواند درد شدیدی ایجاد کند. ذات الریه یا عفونت ریه ها می توانند تیر کشیدن قلب را به دنبال داشته باشند که با حرکت کردن بدتر می شوند. مایعی که در فضای اطراف قلب تجمع می باید (به نام پریکارد) می تواند در حالت طبیعی علت تیر کشیدن قلب باشد. اگر تیرکشیدن و سوزش قلب در شما شدید است، هرگز آن را نادیده نگیرید.

علائم خطرناکی که خانم‌ها باید مدام چک کنند

کدام درد قلب خطرناک است؟ در واقع انسداد قلبی در زنان گاهی اوقات با درد شدید تیر کشنده ای همراه است. به عنوان یک قاعده کلی، درد بر روی قفسه سینه که با حرکت و یا فشار دادن بدتر نمی شود می تواند خطرناک باشد.

در واقع زنان اغلب نشانه های مختلف دارند که بیان کننده بیماری های قلبی در آنان است. با این وجود اگر شما یک زن هستید و فکر می کنید مبتلا به بیماری قلبی باشید این علایم را در خود چک کنید.

علایم تیرکشیدن قلب که نشان دهنده ی انسداد قلبی نیستند!

– تیرکشیدن قلب که در مدت زمان بسیار کوتاهی و فقط در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد.

– درد فرو کردن جسم تیزی که با فشار آوردن بر روی قفسه سینه تان بدتر می شود.

– هنگامی که تحرک باعث تشدید سوزش قلب می شود.

بطور خلاصه دردهایی که در انتهای روز اتفاق بیفتند، عموما منشاء غیر قلبی دارند. معمولا در یک منطقه بیشتر هستند و معمولا به آسانی نقطه درد مشخص می گردد. این نوع تیر کشیدن قلب ممکن است بسیار سریع، زودگذر و فقط در عرض چند ثانیه باشد و یا ممکن است چند ساعت طول بکشند. در واقع این دردها با ورزش های هوازی بهبود می یابند و می توانید از مسکن های ساده مثل استامینوفن یا ایبوپروفن، کمپرس آب گرم و آنتی اسید ها استفاده نموده و همچنین روش های اطمینان بخشی برای پی بردن شما به منشاء غیر قلبی سوزش سر سینه تان باشند.

به یاد داشته باشید که در این مقاله این مطلب عنوان نمی شود که درد تیز یا تیر کشنده قلب جدی نیست. همانطور که اشاره شد برخی از شرایط نسبتا جدی هم می تواند یک درد تیر کشیدن قلب مانند فرو کردن جسم در قفسه سینه را ایجاد کند.

بنابراین در صورت مواجه با سوزش قلب طولانی و تشدید شونده در ناحیه قفسه سینه به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

پزشک پس از پرسیدن علایم اولیه و پرسیدن سابقه خانوادگی بیماری قلبی، در صورت صلاحدید اقدامات تشخیصی از جمله نوار قلب و اکو را تجویز خواهد کرد.

دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق

پرسش از دکتر قلب🔔

3.5/5 - (62 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۳ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام ، من تقریبا نزدیک به دوسال هست که قلبم درد میکنه و انگار کسی چاقو داخل قلبم فرو میکنه و همچنین اکثر موارد گر گرفتگی دارم که البته ممکنه در یک روز قلبم درد نگیره ولی یک روز هم کل روز درد بگیره قلبم و گر گرفتگی و فرو کردن چاقو رو اساس کنم و در ضمن نمی تونم اصلا بدوم و حالت غش کردن در بعضی مواقع و از دست دادن تعادل از گاهی درد قلب و گاهی دویدن بهم دست میده ، من نزدیک 16 سالمه و دختر هستم ، می خواستم بدونم این مشکل جدی هست و در صورت جدی بودن باید چیکار کنم و راهکاری برای بهبودی می خواستم از شما بپرسم ، با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شما ابتدا بايد ويزيت و اكو شويد
      معمولا مشكل اضطرابي هست
  • تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۳ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و درود
    بنده خانم هستم و 33دارم بسیار درگیری فکری دارم
    گاهی قلبم بصورت تیر کشنده چند دقیقه ایی درد میگرفت
    ولی امروز از ساعت صبح یعنی توی خواب یهو درد تیر کشنده خیلی بدی اومد سراغم که وقتی به پهلوی راست میخوابم شدتش خیلی زیاد میشود و الان حدو د 1 نیمه شب هست ولی هنو ز دردم برطرف نشده وقتی میایستم دردش زیاد نیست ولی وقتی دراز میکشم یا میشینم دردش زیاده
    درضمن من بچه شیر خواره دارم که دردش انقدر زیاده بسختی شیرش میدم .میشه بفرمایید چکاب لازمه کجا و به چه دکتری مراجعه کنم دکتر عمومی یا متخصص و کلا بفرمایید این درد چیه ?
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا اضطرابيه
      و بهتره به روانپزشك مراجعه كتيد
      اليته بهتره دكتر قلب هم شمارو ببينه
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۲ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام. دخترم 17ساله است.گاهی مواقع دچاراحساس سنگینی و فشار و درد در ناحیه قفسه سینه می شود و رگ کف دست چپ و رگ پایش تیر می کشد. همچنین سوزش معده و بالای ناف و حالت تهوع هم دارد،این حالتها در طول روز چند بار اتفاق می افتد، گاهی مواقع شانه چپ تا بالای آرنجش هم درد دارد علت چیست؟ با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا مشكل اضطرابه
      ولي بهتره ايشون ويزيت و معاينه بشن
  • تصویر کاربر نگار چهارشنبه ۲ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام
    دکتر من الان یک هفته هست موقع خواب راه رفتن قلبم تیر میکشه و درد میکنه خیلی اذیتم میترسم به دکتر مراجعه کنم
    لطفا راهنمایی کنید مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله بايد فورا مراجعه كنيد و بررسي سويد
  • تصویر کاربر مهسا چهارشنبه ۲ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    سلام. چند سالی هست که تپش قلب دارم ولی سه ماهه و تقریبا از ماه رمضان که روزه میگرفتم بیشتر شده . به طوری که فقط 8 روز تونستم روزه بگیرم و دیگه ادامه ندادم. اکو و تست ورزش و آزمایش خون انجام دادم همه نرمال بوده. دکتر واسم چندین نوع بتا بلوکر نوشته که به انواع آن حساسیت دارم و حس میکنم از وقتی میخورم قلبم بدتر شده و علاوه بر تپش سرگیجه و تنگی نفس هم اضافه شده. و همچنین احساس سردی در دست و کف پاهام دارم. هر وقت که قرص ها رو قطع میکنم حالم بهتر میشه ولی بازم چند روز یه بار تپش قلب شدید میاد سراغم و دو سه روزم هست که قلبم تیر میکشه. نتیجه ی هولترم ضربان بالا تا 143 رو در حالت خواب نشون داده. برای همین پزشک واسم الکتروفیزیولوژی نوشته ولی میترسم بیمارستان مورد نظر امکانات لازم رو نداشته باشه و ریسکش بالا باشه و بدتر بشم. در ضمن من سابقه ی رفلاکس معده دارم و همچنین حدود سه هفتست بخاطر کمبود جزئی ویتامین دی، قرص ویتامین دی پنجاه هزار به صورت هفته ای مصرف میکنم که حس میکنم اونم روی بالا رفتن ضربان قلبم تاثیر داره. همینطور یه مدت تب داشتم که دکتر واسم آنتی بیوتیک تجویز کرد و خوردم ولی بازم گاهی اوقات دمای بدنم بالاست. میخواستم نظر شما رو بدونم. امکانش هست مشکل من مربوط به قلبم نباشه؟خیلی نگرانم ممنون میشم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا شما اضطراب داريد
      بهتره يك بار به روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    اگر کسی رگ قلبش خمدگی داشته باشد باید چه کار کند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      منظورتون واضح نيست
      عكس مدرك پزشكيتون رو بفرستيد
  • تصویر کاربر پریسا دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید خانمی هستم 50ساله بنده به مدت یک ماه اس که در ناحیه چپ سینه احساس سوزش و گاها سنگيني میکنم ،این درد به صورت یک روز درمیان ویا چندروز درمیان هس ولی مداوم نيس،وقتی درد دارم دچار اضطراب و استرس میشوم،ممنون میشم به سوال من پاسخ بدين
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شما بايد جهت ويزيت و معاينه مراجعه كنيد
      بهتره بررسي بيشتر شويد
  • تصویر کاربر مجید دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    باسلام دکترجان بنده 37ساله هستم ومدت چندماهی هست ک درقسمت بالای قلب سمت چپ (بالای سینه چپم)بطوریک نقطه احساس درد وگاهی اوقات مثل حالت خارش یاسوزش میکنم ودرهنگام استراحت درپشتم ب موازت همان نقطه احساس کوفتگی می کنم ومن رونگران کرده بطوریکهذترس ازسکته امان منوبریده لطفاراهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      درد احتمالا قلبي نيست
      اگر اضطراب داريد به روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر رویا دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من قبلا دستم یه موقع هایی بی حس میشد یا تیر میکشید ولی الان یه مدته یهو تنگی نفس پیدا میکنم همراهش تپش قلبم زیاد میشه یا یهو از سمت چپ قفسه سینم تا نوک انگشتای دست چپم تیر میکشه ولی وقتی فشار میدم دستم یا قفسه سینمو بهتر میشه ! علت این درد میتونه چی باشه ! طبق ازمایشایی که دادم تنها مشکلی که داشتم کمبود اهن بود مشکل خاصی نداشتم... ممنون میشم بهم بگید امکان داره چه مشکلی باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ميتونه مشكل قلب يا با احتمال بيشتر حمله پانيك ناشي از اضطراب باشه
  • تصویر کاربر مجتبي دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    در ناحيه سنت چپ قفسه سينه احساس ناراحتي دارم ولي درد شديد نيست و گويا يك نفر با يك انگشت روي قلبم فشار ميده و جديدأ نميتوانم روي شكم بخابم چون اين شدت اين احساس بيشتر ميشه و در زمان استرس هم تپش و همين احساس ناراحتي تشديد ميشه ميخاستم لطف كنيد بگيد علت چي ميتونه باسه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا قلبي نيست و از اصطرابه حتما به روانپزشك مراجعه كنيد و اگر بهتر نشديد مراجعه كنيد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر