دکتر محمد حسین نجفی

درمان آریتمی قلبی به نوع و شدت آریتمی بستگی دارد. در برخی از موارد، هیچ درمان ضروری نیاز نیست. گزینه های درمان آریتمی شامل داروها، تغییر در شیوه زندگی یا درمان آریتمی قلبی به کمک طب سنتی ، درمان آریتمی به کمک دستگاه های الکتریکی و یا جراحی است.

آریتمی های قلبی

 

درمان آریتمی قلبی به کمک دارو

داروهای ضد آریتمی داروهای مورد استفاده برای تبدیل آریتمی به ریتم طبیعی سینوسی و یا برای جلوگیری از آریتمی می باشند. داروهای دیگر درمان آریتمی قلبی ممکن است شامل داروهای کنترل کننده سرعت ضربان قلب و داروهای ضد انعقاد یا ضد پلاکتی مانند وارفارین (یک “رقیق کننده خون”) و یا آسپرین است که خطر سکته مغزی و یا تشکیل لخته ها کاهش میدهد. این مهم است که شما اسامی داروهای درمان آریتمی قلبی خود، نحوه مصرف آنها  عوارض جانبی داروها را بدانید.

درمان آریتمی قلبی با تغییر در شیوه زندگی

آریتمی قلبی ممکن است با عوامل خاص سبک زندگی هم ارتباط داشته باشد . نکات زیر می تواند به کاهش خطر ابتلا کمک کند:

– اگر سیگار می کشید، آن را متوقف کنید.

– مصرف الکل را قطع کنید.

– استفاده از کافئین را محدود و یا متوقف کنید. برخی افراد حساس به کافئین هستند و ممکن است علائم آریتمی قلبی در زمان استفاده از محصولات کافئین دار مانند چای، قهوه، کولا و برخی از داروهای بدون نسخه بیشتر شود.

– استفاده از محرک ها را محدود کنید. آگاه باشید که برخی از محرک ها در داروهای سرفه و سرماخوردگی و مکمل های گیاهی و یا تغذیه ای استفاده شده است. برخی از این مواد حاوی مواد تشکیل دهنده ای هستند که باعث ریتم نامنظم قلب می گردند. بنابراین حتما برچسب دارویی را بخوانید و یا از پزشک یا داروساز خود بخواهید تا دارویی که برای شما بهتر است را تجویز نماید.

– سطح قند خود را کنترل کنید.

– اگر شما چاق و یا اضافه وزن دارید، لاغر شوید تا احتمال آریتمی قلبی از قبیل فیبریلاسیون دهلیزی در شما کاهش یابد.

– آپنه خواب ( توقف تنفس در خواب ) درمان کنید. درمان ممکن است احتمال آریتمی قلبی در شما را کاهش دهد.

– خانواده شما همچنین ممکن است بخواهند در مراقبت از شما با یادگیری، تشخیص علائم آریتمی قلبی و چگونگی شروع CPR ( احیای قلبی ) در صورت نیاز نقش داشته باشد.

– اگر متوجه شدید که ریتم قلب نامنظم شما با فعالیت های خاصی بیشتر رخ می دهد، شما باید از آنها اجتناب کنید.

دیابت-بیماری- قلبی

درمان تهاجمی آریتمی قلبی

شوک قلبی و کاتتر فرسایشی درمان های تهاجمی هستند که برای درمان و یا از بین بردن ریتم نامنظم قلب مورد استفاده قرار می گیرند. دکتر قلب شما بهترین درمان آریتمی قلبی را برای شما تعیین و در مورد مزایا و خطرات این درمان ها با شما صحبت خواهند کرد.

۱- شوک کاردیوورژن

بیماران قلبی با آریتمی های مداوم، مثل فیبریلاسیون دهلیزی، ممکن است به تنهایی با دارو درمانی قادر به رسیدن به یک ریتم طبیعی قلب نباشند. شوک کاردیوورژن یک شوک الکتریکی است که به دیواره قفسه سینه شما وارد می شود، که همزمان به قلب اجازه می دهد تا ریتم طبیعی خود را مجددا آغاز کند. این روش پس از دریافت یک بیهوشی کوتاه اثر انجام می شود.

شوک قلبی۲- کاتتر فرسایشی ( ابلیشن )

در فرسایش، انرژی از طریق یک کاتتر به مناطق کوچکی از عضله قلب وارد می شود. این انرژی هم می تواند مسیر ریتم غیر طبیعی را متوقف کرده و هم از پالس های غیر طبیعی جلوگیری و هدایت نرمال پالس ها را تقویت و یا مسیرهای الکتریکی بین دهلیز و بطن را قطع کند.

ابلیشن می تواند برای درمان بیشتر تاکی کاردی های فوق بطنی یا SVT ها، فلاتر دهلیزی و برخی تاکی کاردی های دهلیزی و بطنی مورد استفاده قرار گیرد. ابلیشن همچنین می تواند برای دستیابی به یکه نتیجه مطلوب با روش های دیگر ترکیب گردد.

۳- جداسازی ورید ریوی

در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی حمله ای مکرر، یا مداوم، وریدهای ریوی ایزوله می شوند که در این روش با استفاده از یک کاتتر ویژه، رشته های بافت رگ درآورده می شود، بعلت اینکه تصور می شود فیبریلاسیون دهلیزی، ناکارآمد است. هدف از ایزوله کردن به جای برداشتن، تمرکز بر روی مسئول تحریکات فیبریلاسیون دهلیزی از طریق مسدود کردن انتقال محیطی است.

۴- دستگاه های الکتریکی

۴-۱- ضربان ساز دائمی

دستگاهی است که پالس های الکتریکی کوچکی به عضله قلب برای حفظ ضربان طبیعی قلب می فرستد. ضربان ساز دارای یک تولید کننده پالس (که باتری خانگی و یک کامپیوتر کوچک) و لیدها (سیم) است که پالس ها را از مولد پالس به عضله قلب شما ارسال می کند و بدین گونه فعالیت الکتریکی قلب را حس می کنید.

عمل پیس میکرضربان ساز قلب عمدتا برای جلوگیری از ضربان خیلی آرام قلب مورد استفاده قرار می گیرد . ضربان سازهای جدید قلبی با بسیاری از ویژگی های پیچیده طراحی شده اند که به مدیریت آریتمی قلبی ، بهینه سازی ریتم قلبی مرتبط با فعالیت و بهبود هماهنگی کمک می کنند.

۴-۲- کاشت دفیبریلاتور قلبی (ICD)

در ICD نظارت بر ریتم قلب به طور مداوم صورت می گیرد. هنگامی که دفیبریلاتور یک ریتم غیر طبیعی قلب بسیار سریعی را تشخیص دهد، به عضله قلب انرژی وارد می کند تا قلب به ریتم طبیعی ضربان خود باز گردد.

راه های مختلفی وجود دارد که  ICD می تواند قلب را به ریتم طبیعی خود بازگرداند:

– ضد سرعت گرفتن تاکی کاردی (ATP)

هنگامی که ضربان قلب بیش از حد سریع است، یک سری از پالس های الکتریکی کوچک به عضله قلب وارد میشود تا ضربان قلب به سرعت و ریتم نرمال بازگردد.

– کاردیوورژن

یک شوک کم انرژی در همان زمان به عنوان ضربان قلب برای بازگرداندن ریتم طبیعی قلب وارد می شود.

– دفیبریلاتور

هنگامی که ضربان قلب به طور خطرناکی سریع یا نامنظم است ، یک شوک انرژی بالاتر برای بازگرداندن ریتم طبیعی به عضله قلب وارد می آید .

– سرعت گرفتن برادی کاردی

بسیاری از ICD ها یک سرعت حمایتی، برای جلوگیری از ریتم خیلی آهسته قلب به آن وارد می کنند.

– ضربان سازها و دفیبریلاتورهای دو طرفه قلب (B-V)

ضربان ساز دو طرفه و دفیبریلاتورها در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی که همچنین شواهدی از یک انقباض ناهماهنگ یا ناهمزمان بطن چپ در آنها وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها به همگام سازی انقباض بطن چپ کمک میکنند. علاوه بر این یک یا دو لید برای ضربان سازهای سنتی استفاده شده و دفیبریلاتورها در بطن راست و دهلیز راست قرار می گرفتند.

دستگاه های دو بطنی از یک لید اضافی واقع شده در پشت و یا سمت چپ بطن چپ استفاده می کنند. برای رسیدن به این منطقه، لید اضافی معمولا از طریق سینوس کرونری، رگ کوچک در پشت قلب هدایت می شود.

۵- عمل قلب

جراحی قلب ممکن است برای اصلاح هر گونه آریتمی قلبی که نمی توانند با دارو و یا روش های درمانی غیر جراحی آریتمی قلبی کنترل شوند، لازم باشد. اگر شما به اعمال جراحی، مانند جراحی دریچه یا بای پس، برای اصلاح اشکال دیگری از بیماری های قلبی نیاز داشته باشید، ممکن است جراحی آریتمی قلبی توصیه شود.

روش Maze و روش تغییر شکل یافته Maze دو عمل جراحی هستند که برای اصلاح فیبریلاسیون دهلیزی مورد استفاده قرار می گیرند.

عمل جراحی قلب باز

ویزیت منظم توسط متخصص قلب

شما به پیگیری منظم ویزیت پزشکی نیاز خواهید داشت :

  • برای اطمینان یافتن از اینکه آریتمی قلبی شما کنترل شده
  • داروهای شما به درستی تنظیم گردیده
  • ارزیابی عملکرد هر دستگاه به کار رفته
  • اطمینان یافتن از وضعیت سلامتی شما و اینکه سایر مشکلات پزشکی را نداشته باشید

پزشکتان به شما خواهد گفت که زمان ویزیت شما هر چند وقت یکبار خواهد بود. در بین زمان های ویزیت اگر علایم در شما مکرر یا شدید شدند حتما به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون و قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی 

3.8/5 - (13 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر قربانی جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر..من چهل سالمه..بنده بصورت مادرزادی مشکل افتادگی دریچه میترال دارم..و در حدود سه ماه پیش با درد مزمن به متخصص قلب مراجعه و پس از نصب هولتر تشخیص pvc داده شد..قرص کنکور 2.5به مدت دوماه مصرف کردم که نتیجه نداد..مجددا یک ماه قرص متورال 50 دریافت کردم که باز شرایط طبق هولتر بدتر شده بود ..میخواستم نظرتون رو بدونم..ایا عمل ابیلشن قطعیه؟؟ ممنون از پاسخگوییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

       سلام

      برای بررسی زمینه این آریتمی باید اکو و تست ورزش انجام بدید

      اگر اینها نرمال بود میشه دارو مصرف کنید و اگر دارو جواب نداد و تعداد آریتمی زیاد بود و علائم آزاردهنده بود میشه ابلیشن را انجام داد

  • تصویر کاربر سهیل پنجشنبه ۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    با سلام مشکل داشتن pvcوpacضربان پایین در حدود 50 و پایین آمدن بیشتر ضربان با سوتالول چه دارویی برای تنظیم ضربان پیشنهاد می کنیدکه موجب پایین آمدن ضربان نشودباتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      معمولا داروهایی که برای کنترل این اریتمی ها استفاده میشه باعث افت ضربان میشه مگر اینکه داروهای آنتی آریتمی باشه که برای شما به نظر زیاد هست و صرورت نداره

      بهتره با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ahad دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    آقای دکتر پدرم 63 سالشه 10 ساله که پرولاپس دریچه میترال داره هر شش ماه ی بار چک میشه توسط دکتر فقط تنها چیزی که ناراحتش میکنه آریتمی هستش احساس لرزش و افتادن دل و احساس میکنه قلبش ی ضربان رد میکنه و اینا بدجور اذیتش میکنه هر دکتری هم می بریم میگن طبیعه ولی واقعا اذیتش میکنه لطفا راهنمایی کنین با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      پرولاپس چیز مهمی نیست

      احتمالا مشکل اصطرابی دارند

      اگر اضطراب دارند به روانپزشک مراجعه کنند و اگر بهتر نشدند جهت بررسی بیشتر مراجعه کنند

    2. تصویر کاربر ahad جمعه ۲۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      باسپاس فراوان از شما
      خداوند انسان های باارزشی مثل شما را در پناه خود نگه دارد
      دست شمارو از دور میبوسم،
      قرص متوکیم مصرف میکنن واسه آریتمی خوبه دکتر جان؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      بدون معاینه بیمار در مورد دارو نمیشه اظهار نظر کرد

    4. تصویر کاربر ahad شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون آقای دکتر ❤❤❤❤
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      خواهش میکنم

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر اسعدی دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .من مرد 50 سالم هست حدود 30 سال پیش دکتر رفتم .گفت تاکی کاردی و آسم دارید. اما الان بعد از غذا خوردن.بیشتر وقت ها طپش قلب و و بی نظمی قلب دو چار میشوم تا یک ساعت. دکتر رفتم .آسپرین و آتروستاتین. مصرف میکنم .اما فرقی نکردم.هم نوار قلبم خوب است هم فشار خونم.نه سیگاریم نه الکلی.تشگر میکنم از راهنمايان آقای دکتر با تشکر. ..
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه سندرم pots باشه

      ممکنه هم اریتمی خاصی باشه

      وعده های غذایی رو با حجم کمتر مصرف کنید و نیم ساعت قبل غذا پروپرانولول ۱۰ استفاده کنید

      اگر بهتر نشدید مراجعه کنید

  • تصویر کاربر Amir پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من یه پسر هفده ساله هستم که یکساله هم درد قفسه سینه دارم و هم احساس ضربه محکم در قفسه سینه که چند بار تو روز اتفاق میفته و حس بدی ایجاد میکنه دوبار اکو و دوبار نوار قلب دادم سالم بوده ممکنه این ضربان اضافه که 10 الی 15 بار در روز اتفاق میفته خطرناک باشه ؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا صربان نابجای دهلیزی یا بطنی دازید

      اگر آزارتون میده میتونید پروپرانولول ۱۰ هر ۱۲ ساعت مصرف کنید و اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام. اقای دکتر من از 7 سالگی. پیس گزاشتم نمیشه کاری کرد ک ضربان قلبم. عادی شه بدون پیس؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا خیر

  • تصویر کاربر ناجی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام
    من 34سالمه حدود 3ماهه شروع تپش قلب دارم فعلا یه ماهی با دارو کنترل شدم دکتر گفته باید ابلیشن شم
    لطفاً منو راهنمایی کنین آیا با این عمل مظکلم حل میشه
    درضمن برای بارداری بعد عمل مشکلی که نیس؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.باید مدارکتون دیده بشه

      خیر ابلیشن برای بارداری بعدی نشکلی ایجاد نمی کنه

  • تصویر کاربر محمدرضا شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    بنده مدتیه پی وی سی قلبی دارم
    روزی ۵۰۰تا و نوع پی وی سی من R ON T هست دقیقا روی موج T همیشه میزنه
    آیا خطرناکه؟
    چیکار باید بکنم
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر واقعا به این شکل هست ممکنه باطری نیاز باشه

      با فوق تخصص eps مشورت کنید

  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید .آقای دکتر بنده ۲۱ سال دارم وزنم متعادل ۶ ماه پیش سنکوب کردم (بی دلیل)از اون موقع دچار ضربان نا منظم شدم بیمارستان رفتم ccu بستری شدم بعد از اکو و ازمایشات مختلف و هولتر ریتم گفتن ک ضربان استرسیه و بیخیال شدم الان باز اذیتم میکنه دکتر خانوادگیم تشخیص پانیک داده واقعا خسته شدم ایا ممکنه بخاطر پانیک یکسره نا منظمی قلب داشته باشم خواهش میکنم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.بهتره جهت درمان اضطراب به روانپزشک نراجعا کنید

      و اگر بهتر نشدید جهت بررسی بیشتر و انجام تست تیلت باید با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    اریتمی ناشی ازمصرف متادن وسلی یاافتادگی دریچه میترال وداروهای انها
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      سوالتون رو واضح و کامل مطرح کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر