دکتر محمد حسین نجفی

سندرم بروگادا یک اختلال ریتم قلب (آریتمی قلبی) بالقوه مرگبار است که گاها به ارث می رسد. افراد مبتلا به این سندرم خطر بالای ابتلا به ریتم غیر طبیعی قلب از حفره های پایینی قلب را دارند. بسیاری از مردم مبتلا به سندرم بروگادا هیچ نشانه ای ندارند و از وضعیت خود آگاه نیستند. تنها راه تشخیص این سندروم، الکتروکاردیوگرام (ECG) یا نوار قلب است.

سندرم بروگادا با اقدامات پیشگیرانه مانند عدم مصرف داروهای تشدید کننده، پایین آوردن تب و در صورت لزوم استفاده از دفیبریلاتور کاشتنی قلب (ICD) قابل درمان است.

علائم سندرم بروگادا در نوار قلب

سندرم بروگادا در بسیاری از افراد دیر تشخیص داده می شود؛ چرا که این وضعیت اغلب هیچ نشانه قابل توجه ای ایجاد نمی کند.

مهمترین نشانه سندرم بروگادا یک الگوی غیر طبیعی در نوار قلب (ECG) به نام الگوی ECG نوع ۱ بروگادا است. شما نمی توانید علائم بروگادا را احساس کنید؛ چرا که تنها بر روی نوار قلب شناسایی می شود. با این حال برخی از علایم سندرم بروگادا عبارتند از:

بنابراین اگر شما تپش قلب و یا ضربان قلب نامنظم (آریتمی) دارید، اگر شما دچار غش شدید و مشکوک هستید، اگر پدر و مادر، خواهر و برادر یا فرزند شما با سندرم بروگادا تشخیص داده شده اند، حتما به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.نوار قلب سندرم بروگادا

علت ابتلا به سندرم بروگادا

سندرم بروگادا یک اختلال ریتم قلب است. هر ضربان قلب شما با پالسی الکتریکی توسط سلول های ویژه ای در محفظه فوقانی راست قلب تولید می شوند. در منافذ کوچکی، به نام کانال، هر یک از این سلول ها فعالیتی الکتریکی که باعث ساخته شدن ضربان قلب تان می شود را هدایت می کنند.

در سندرم بروگادا، نقص در این کانال می تواند باعث ضربان غیر طبیعی قلب و چرخش الکتریکی خارج از کنترل در یک ریتم غیر طبیعی سریع و خطرناک (فیبریلاسیون بطنی) شود.

به عنوان یک نتیجه، قلب به طور موثر پمپاژ نمی کند و به اندازه کافی خون به سایر قسمت های بدن تان گردش نمی کند که ایجاد کننده غش خواهد بود و اگر این ریتم تنها برای مدت زمان کوتاه طول بکشد و یا اگر قلب در همین ریتم غیر طبیعی باقی بماند، مرگ ناگهانی قلبی رخ خواهد داد.

سندرم بروگادا اغلب به ارث می رسد، اما ممکن است در نتیجه شناسایی دشوار ناهنجاری ساختاری در قلب، عدم تعادل در مواد شیمیایی که به انتقال سیگنال های الکتریکی از طریق بدن تان (الکترولیت) کمک می کنند و یا اثرات داروهای تجویزی خاص یا مصرف کوکائین نیز ایجاد شود.

عواملی که خطر ابتلا به سندرم بروگادا را افزایش میدهد؟

1_ سابقه خانوادگی سندرم بروگادا

 اگر یکی از اعضای خانواده سندرم بروگادا داشته اند، در شما خطر ابتلا به این شرایط افزایش میابد .

2_ مرد بودن

مردان بالغ نسبتا بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند. با این حال در کودکان و نوجوانان، پسران و دختران تقریبا به همان میزان تشخیص داده می شود.

3_ نژاد

سندرم بروگادا در آسیایی ها نسبت به سایر نژادها بیشتر رخ می دهد.

4_ تب

در حالی که داشتن تب به خودی خود ایجاد کننده سندرم بروگادا نیست، اما تب می تواند قلب را تحریک و تحریک شروع کننده غش ناشی از این سندرم و یا ایست ناگهانی قلبی، به ویژه در کودکان می شود.

تب

عوارض سندروم بروگادا

عوارض سندرم بروگادا عبارتند از:

۱- ایست ناگهانی قلبی

اگر بلافاصله درمان نشوید، از دست دادن ناگهانی عملکرد قلب، تنفس و هوشیاری که اغلب در حال خواب رخ می دهد، کشنده خواهد بود. با اقدامات مناسب و سریع اورژانس پزشکی، ادامه حیات امکان پذیر خواهد بود.

احیاء قلبی ریوی (CPR)، ماساژ سریع قفسه سینه و شوک خارجی از دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) می تواند شانس زنده ماندن تا زمانی که پرسنل اورژانس برسند را بهبود بخشد. برای جلوگیری از ایست قلبی و مرگ بهترین کار انجام  عمل آنژیو  قلب می باشد.

۲- غش کردن (سنکوپ)

 اگر شما مبتلا به سندرم بروگادا و ضعف می باشد، نیاز به مراقبت های پزشکی خواهید داشت.

تشخیص سندرم بروگادا

علاوه بر یک معاینه معمولی، گوش دادن به صدای قلب با گوشی پزشکی و ۱۲ لید استاندارد ECG، آزمایشات دیگری که برای مشاهده وجود سندرم بروگادا در شما استفاده می شوند عبارتند از:

1- نوار قلب (ECG) با دارو

در این آزمون غیر تهاجمی، یک تکنسین پروب هایی را بر روی قفسه سینه شما قرار می دهد که تکانه های الکتریکی ضربان قلب تان را ثبت می کند . نوار قلب این سیگنال های الکتریکی را  ثبت و می تواند به پزشکتان در شناسایی بی نظمی در ریتم و ساختار قلب کمک کند.

با این حال، به دلیل اینکه ریتم قلب شما می تواند تغییر کند، یک نوار به خودی خود ممکن نیست ریتم غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد. پزشکتان ممکن است به شما دارویی دهد که می تواند الگوی نوع ۱ ECG بروگادا در افرادی که مبتلا به این سندرم هستند را آشکار نماید . دارو، معمولا توسط یک (IV) خط وریدی تزریق می شود.

2- تست الکتروفیزیولوژی (EP)

اگر ECG نشان دهنده سندرم بروگادا در شما باشد، پزشکتان همچنین ممکن است یک تست EP در تلاش برای مشاهده آسان ریتم غیر طبیعی بروگادا در درون یک ریتم قلبی توصیه نماید.

در یک آزمایش EP، یک کاتتر از طریق ورید در کشاله ران شما به سمت قلب تان وارد می شود که شبیه به کاتتریزاسیون قلبی است. الکترودها سپس از طریق کاتتر به نقاط مختلف به قلب تان منتقل می شود. الکترودها طرحی از هر ضربان قلب نامنظم ایجاد می کنند و سیگنال های الکتریکی اجرایی از طریق قلب تان را تشخیص می دهند.

3_ آزمایش ژنتیک

در حالی که آزمایش ژنتیکی برای تشخیص سندرم بروگادا مورد نیاز است، پزشکتان ممکن است آزمایش ژنتیک برای دیگر اعضای خانواده اگر شما با سندرم بروگادا تشخیص داده شوید ، توصیه نماید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون و قلب و عروق در تهران

3.7/5 - (9 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۲۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۲۸ سالمه ؛ حدود ۳ ماه پیش با علائم درد قفسه سینه که گاه تو طول روز و گاهی شب ها خوابم رو مختل می کرد و از درد می پریدم به متخصص قلب مراجعه کردم و آزمایش خون و ادرار و نوار قلب و اکو انجام دادم که همگی نتایج نرمال داشتند اما به تجویز پزشک قرص متورال ۵۰ نصفی صبح نصفی شب و پنتومید صبح ناشتا و آسپرین برام نوشتن که کمکی بهم نکرد که هیچ علائم عرق سرد و تپش قلب که تجربه اش رو نداشتم هم به مشکلم اضافه شد و به پزشک دیگه ای مراجعه کردم و ایشون مشکل منو غیر قلبی و پانیک تشخیص دادن و گفتن آسپرین رو قطع کنم و سرتارین و کلرودیازپوکساید رو به اضافه پنتومید و متورال مصرف کنم و اگه بهتر نشدم به روانپزشک مراجعه کنم حقیقتا تو این سه هفته در حد ۳۰ درصد بهتر شده بودم اما باز دوباره حالم خرابه به طور بی وقفه تپش قلب دارم اصلا آسایش ندارم همش فکر مردنم پدر و مادرم هم مشکل قلبی دارن و ترس زیادی از مراجعه به مراکز درمانی دارم که مبادا کرونا بگیرم و برای اون ها مشکلی ایجاد کنم اگه می شه و می تونید برای قطع تپش قلب و بهبودی ام راهنمایی ام کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      علایم شما دقیقن علایم عصبی و پانیک است و اینها همه ناشی از استرس. اگر اکو و نوارقلب سالم بوده یعنی قلبتان سالم است، برای درمان پنیک با یک متخصص روانپزشکی مشورت کنید درمان که بشود مطمین باشید طپشتان هم بهتر می شود
  • تصویر کاربر جواد یکشنبه ۱۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام در لیست انتظار عمل ابلیشن ب مدنی
    تبریز هستم ولی تعداد حمله ها زیاد شده
    ۴بار در ماه تا عمل چه قرصی یا دارویی بخور م که حمله هایم کم بشه با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      به چه علت قرار است ابلیشن شوید و چه داروهایی استفاده می کنید؟
    2. تصویر کاربر جواد شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      بعلت اریتمی هیچ دارویی مصرف نمیکنم یعنی دکتر کاظمی تجویز ننمودند
    3. تصویر کاربر جواد شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      بغلت اریتمی هیچ دارویی
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید بهترین راه این است که دارویی نخورید چون مصرف داروها باعث خواهد شد روز ابلیشن نتوانند کارشان را انجام بدهند و به همین علت هم برای شما دارویی تجویز نشده، اگر خیلی این طپش ها دارد اذیت می کند و هر روز تکرار می شود باید مجددا ویزیتتان کنند، اگر قابل تحمل است که کنار بیایید با ان، در هر صورت هم دارو خواستید استفاده کنید پرانول 10 بهتر از بقیه است
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر میلاد پنجشنبه ۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر اقای ۳۵ ساله هستم حدود ۴-۵ سال تپش قلب و PVC داشتم خیلی شدی یکی دوبار نیز با سرگیجه شدید از حال رفتم بعد از مراجعه به دکتر اریتمی و انجام هولتر فرمودند یا باید قرص بخوری یا ابلیشن انجام بدی بعد از ۶ ماه قرص خوردن پروپرانول و فلو کایید هر ۱۲ ساعت ۱۰ روز پیش در بیمارستان رجایی عمل ابلیشن انجام دادم وتپش قلب و سرگیجه ام حل شد ولی بعضی موقع ها بخصوص بعد از خوردن غذا احساس ضربان نابه جا دارم البته باعث تپش نمیشود و خفیف هست میخواستم بدونم مشکلی هست باید دوباره ابلیشن بشوم یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر یک بار ابلیشن شده اید احتمال عود و نیاز به ابلیشن مجدد خیلی کم و در حد پنج درصد است. ضربانهای نابجای گاهگاهی باعث نگرانی نیست و می تواند منشا عصبی یا خستگی و استرس داشته باشد. اگر خیلی اذیتتان می کند یک هولتر ضربان کنید مجدد
  • تصویر کاربر مهدیار جمعه ۲۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام پسری ۲۱ ساله هستم حدود ۲ هفته هست که بعد از بیدار شدن از خواب دچار تپش قلب میشم البته اخیرا کمتر شده و مثل اوایل نیست عکس اکو رو میفرستم براتون
    1. تصویر کاربر مهدیار چهارشنبه ۱۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      عکس
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام نگران نباشين فقط پروپرانولول هنگام تپش استفاده كنيد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر بتول شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    بیمار ۸۰ساله است خس خس سینه و تنگی نفس دارد وهردو پا از مچ دچار ورم میشود دارو هایی که مصرف میکند تگراتول۴۰۰ و ۱/۴متروال ۵۰ و دلوگسی گپ و املودپین و گایاپنتن۱۰۰ هستند . در خواب هم حرف میزند .چند سال پیش تست ورزش داده که گفتن موردی ندارد الان با توجه به تورم پا ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام فعلا نصف قرص فورزمايد به دارها اضافه شود
    2. تصویر کاربر بتول جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      گویا املودپین با متارول تداخل داشته آیا علت تورم پا همین نیست ؟اضافه کردن قرصی که شما گفتین تداخلی با داروهای قبلی ندارد؟اگه در داروهای قبلی نیز تداخل هست داروهای جایگزین چیست ؟این دارو را بدون نسخه میشه گرفت؟اصلا به نظر شما تورم پا که جدیدا اضافه شده به همراه خس خس سینه چه علتی دارد ؟داروی جدید که گفتین چه موقعی از روز باید خورده شود ؟باتشکر
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام تداخل نداره
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر dadas سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    ds
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      test
  • تصویر کاربر جابر شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر من ضربان شکمی شدید دارم و حتی نمیتونم کارهای روزمره خودم رو انجام بدم و چندیدن بار به فوق تخصص داخلی مراجعه کردم و بهم میگن که هیچ مشکلی نداری
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام سونوگرافي آئورت شكم انجام بشه
  • تصویر کاربر م چهارشنبه ۲۸ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ، وقت بخیر و سپاس از وقتی که میگذارید. خدا خیرتون بده.
    مدتیه که همزمان با افزایش استرسم بابت شیوع کرونا، بیشتر در برخی وضعیت های خاص مثل بلند شدن از زمین یا بالا رفتن از پله دوچار احساسی کوتاه شبیه ضربان قلب در ناحیه قفسه سینه و گردن شدم ، بابت همین موضوع استرسم دوچندان شد و به متخصص قلب مراجعه کردم که تصویر اکو رو به پیوست خدمتتون ارسال میکنم .دو تا سوال داشتم خدمتتون:
    ۱-نظرتون راجع به تصویر اکو
    ۲-مدت یکساله هر روز با شیلنگ تنقیه میکنم ، آیا این کار میتونه باعث تپش قلب بشه ؟
    1. تصویر کاربر م یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      فراموش کردم بگم ، تست ورزش هم دادم که جوابش خوب بود فقط دکتر گفت یه ضربان اضافی داری که چیز مهمی نیست و نیاز به پیگیری نداره
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۸ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خير تنقيه باعث تپش نميشود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نگار سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام
    من پرولاپس دارم.
    ۳ماه پیش رژیم کتوژنیک(بدون نشاسته)گرفتم و یک روز دچار حالتی شبیه پانیک شدم.تپش قلب شدید داشتم حدود ۹۶ضربان در دقیقه که بسیار ترسیدم.بعد از اون بمدت ۳ماه ایندیرال ۲۰روزی یک عدد مصرف میکردم. الان مدت یک هفته ست ایندیرال نخوردم و تپش قلب و کمی تنگی نفس دارم که آزاردهنده نیست اما نرمال هم نیستم.کمی هم بخاطر کرونا استرس دارم.ممنون میشم راهنماییم کنید‌.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام پروپرانولول ۱۰ هر ۱۲ ساعت یا هر هشت ساعت مصرف کنید و بعداً به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر فرشته یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    واینکه دکتر عذر میخام سوالاتم زیاد شد فشار پدرم خیلی بالا بود الان با لوزارتان نرمال شده 11و7و12و7 میشه از اینحا میشه فهمید که اگر انسداد عروق داشت فشار هم‌تنظیم نمیشد یا فشار ربطی به انسداد نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر