دکتر محمد حسین نجفی

تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای (ناگهانی) یا PSVT دوره ای از ضربان قلب سریع است که در بخشی از قلب (بالای بطن ها) شروع می شود.  تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای به طور کلی تهدید کننده حیات نمی باشد، اما در صورت وجود اختلالات قلبی دیگر، می تواند به نارسایی احتقانی قلب یا آنژین منجر شود.

علت تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای

به طور معمول، حفره قلب (دهلیز و بطن) به شیوه ای هماهنگ انقباض می یابد. انقباضات توسط یک سیگنال الکتریکی، در منطقه ای از قلب به نام گره سینوسی (گره SA) آغاز می شود. سیگنال از طریق حفره های بالایی قلب (دهلیز) حرکت می کند و دهلیز شروع به انقباض کرده، سپس این سیگنال به طرف پایین قلب حرکت کرده و به حفره های پایینی (بطن) پیام انقباض را منتقل می کند. ضربان سریع قلب از PSVT ممکن است با اتفاقاتی شروع شود که در مناطقی از قسمت بالای حفره های پایینی قلب (بطن ها) رخ می دهد.

تاکی کاردی

زمانی که دوز داروهای قلبی مانند دیژیتالین بسیار بالا می رود امکان رخداد تاکی کاردی فوق بطنی بیشتر میشود. همچنین می تواند با یک بیماری شناخته شده به نام سندرم ولف پارکینسون وایت رخ دهد که اغلب در افراد جوان و نوزادان دیده می شود.

موارد زیر احتمال تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای را افزایش می دهند:

  • مصرف الکل
  • استفاده از کافئین
  • مصرف مواد مخدر
  • سیگار کشیدن

علایم تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای

علائم ضربان قلب سریع اغلب به طور ناگهانی شروع و متوقف می شوند. آنها می توانند برای چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشند. علائم تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای عبارتند از:

-اضطراب

-تنگی قفسه سینه

-تپش قلب (احساس تپش قلب)، اغلب با سرعت بالا و یا نامنظم

-نبض سریع

-تنگی نفس

سایر علائمی که می تواند با این شرایط رخ دهد عبارتند از:

  • سرگیجه
  • غش کردن

روش های تشخیص تاکی کاردی فوق بطنی

معاینه فیزیکی در طول یک دوره PSVT یک ضربان قلب سریع نشان خواهد داد. همچنین ممکن است پالس قوی در گردنتان را هم نشان دهد. ضربان قلب ممکن است بیش از ۱۰۰ و حتی بیش از ۲۵۰ ضربه در دقیقه (BPM) باشد و در کودکان به ضربان قلب بسیار بالا منجر می شود. ممکن است نشانه ای از گردش خون ضعیف مانند سبکی سر وجود داشته باشد. بین حملات تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای، ضربان قلب طبیعی است (۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه).

در طول نوار قلبی علایم، تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای را نشان می دهند. یک مطالعه الکتروفیزیولوژی (EPS) ممکن است برای تشخیص دقیق و جهت پیدا کردن بهترین درمان مورد نیاز باشد.

از آنجا که تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای گهگاه رخ می دهد، برای تشخیص آن افراد ممکن است نیاز به پوشیدن یک هولتر مانیتورینگ ۲۴ ساعته داشته باشند و برای مدت زمان طولانی تر، نوار دیگری از دستگاه ثبت ریتم ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

many-times-heart-beat-day_55e78b7fbeb0bff6

راه درمان psvt یا تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای

اگر تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای تنها یک بار رخ دهد و شما علائم و یا سایر مشکلات قلبی نداشته باشید ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. شما می توانید تکنیک های زیر را برای قطع ضربان قلب سریع در طول یک دوره تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای امتحان کنید:

۱- مانور والسالوا: حبس نفس در هنگام انجام ورزش های قدرتی از جمله بدنسازی و وزنه برداری باعث ایجاد این پدیده می شود. برای این کار، تا جایی که می‌توانید نفس خود را نگه دارید.

۲- در حالی که نشسته اید با خم کردن قسمت بالای بدن تان به سمت جلو سرفه کنید .

۳- آب یخ بر روی صورت خود بپاشید.

به یاد داشته باشید که شما باید از سیگار کشیدن، مصرف کافئین، الکل، و مواد مخدر اجتناب کنید. درمان اورژانسی برای به حالت عادی برگرداندن سرعت ضربان قلب شامل موارد زیر است:

  • شوک قلبی ( کاردیوورژن )، با استفاده از شوک الکتریکی
  • تزریق داروهای ورید

درمان طولانی مدت تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای مکرر

۱- فرسایش قلبی یا ابلیشن روشی است که برای از بین بردن مناطق کوچک در قلب تان که ممکن است باعث تند شدن ضربان قلب شده است، استفاده می شود. در حال حاضر درمان انتخابی برای تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای همین روش است.

۲- داروهای روزانه برای جلوگیری از تکرار دوره

۳- ضربان ساز یا پیس میکر به منظور برطرف کردن ضربان قلب سریع (در مواقعی که کودکان مبتلا به PSVT به هر درمان دیگری پاسخ ندهند، این روش مورد استفاده قرار می گیرد)

۴- جراحی برای تغییر مسیری در قلب که سیگنال های الکتریکی را ارسال می کند. این مورد ممکن است زمانی توصیه شود که افراد به جراحی های دیگر قلبی نیاز داشته باشند.

چه زمانی به یک متخصص پزشکی مراجعه کنیم؟

در صورت ابتلا هر یک از شرایط زیر به اورژانس یا پزشک مراجعه کنید:

-شما یک احساس ضربان قلب سریع داشته و علائم شما درطی چند دقیقه به پایان می رسند.

-اگر شما دارای سابقه تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای هستید و این دوره ها با مانور والسالوا و یا با سرفه بر طرف نمی شود.

-شما علائم دیگری با سریع شدن ضربان قلب داشته باشید.

-علایم اغلب باز می گردند.

-علایم جدیدی ظاهر گردد.

 دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

3.1/5 - (18 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر گلی چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام مدت دو سه سالی است دچار سرگیجه و به دنبال ان تپش قلب وسرد شدن پاهام گاهی دستها هستم ابتدا فکر با ازمایش خون فکر میکردم از کم خونی من است اما در شرایط بحران زندگی مثل مرگ عزیزان دیدم این حالت در من تشدید شد و با درد پشت قفسه سینه. و سنگینی پلک هام همراه شد تست ورزش قلب را دادم مشکل نداشتم اقای دکتر خواهشمندم به من کمک کنید تا حلتی که اکثرا غروبها بدتر میشم و شرایط تپش قلب و تنگی نفس میگیرم را درمان بشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام. علایم شما بیشتر جنبه استرسی دارند. گاهی افت فشار هم علایم فوق را میدهد. اگر علایم ادامه دارند بهتر است ویزیت شوید
  • تصویر کاربر ehsan دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 117 مشاهده پرسش
    سلام شبها تپش شدید قلب دارم به طوری که خودم ضربانش را کاملا حس میکنم فشارم 14 روی 9 است...پای راستم مقداری ورم کرده..21 سال دارم قبلا به دلیل کراتینین 2 و اوره 27 بستری شدم...الان اوره 15 کراتینین 14 دارم چون سرباز هستم دسترسی به دکتر خاصی ندارم... و به خاطر خدمتم محبورم زیاد سر پا بایستم...لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر ب سه شنبه ۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    احساس ضربه های قوی در قفسه سینه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      باید نوار قلب شما رو ببینم
  • تصویر کاربر مژگان دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    سلام پشت کتفم درد بری داره درست پشت قلبم ..
    طپش قلبم دارم
    پرپرانول هم میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر پریسا شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    تپش قلب
    با سلام و خسته نباشید.آقای دکتر من یه دوست دارم که چند بار باهم استخر رفتیم و دیدم که موقع تپش قلب قفسه سینه ش چند بار تکان خورده طوری که از بیرون مشهود بوده.دقیقا روی قلب ش بود.میشه بفرمائید این چه ناراحتی قلبی یه؟آیا خطرناک و دردناکه؟ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد اكو بشن تا علت مشخص شه
  • تصویر کاربر Sakh جمعه ۲۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید. پدر بنده در تاریخ 8.8.96 انژیو شدن و تا به امروز ضربان قلب ایشون در حالت بیداری و خوردن و اشامیدن بین 57 الی 78 در حالت خواب بین 30 الی 62. اما امشب یهو ضربان قلبشون تغییر پیدا کرده و الان که خواب هستند صربان قلب 84 دارن . البته بیمار سکته مغزی هم کردند و تحت درمان هستند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام. ضربان قلب معمولا در حد ثابتی باقی نمیماند. اگر بطور طولانی مدت در حد بالا باقی ماند بهتره بررسی شوند
  • تصویر کاربر مهرداد شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    آقاي دكتر شما قبلا بنده راهنمايي كرديد و اين متن سوالم بود :
    سوالات شایع


    مشاهده پرسش s52g616617

    ریتم AFبدون نامتپش قلب
    با سلام و احترام . بنده 31 سال سن دارم . سال 88 احساس تپش قلب داشتم و مراجعه به دکتر تشخیص ریتم AF دادند بعلت پرولاپس شدید میترال که تا آن زمان متوجه نشده بودم . و سال 89 عمل ترمیم دریچه میترال انجام دادم و دریچه ام ترمیم شد ولی ضربانم نرمال نشده و از آن زمان وارفارین ، دیگوکسین ، پرانول 20 ، لوزاتران مصرف کردم و زندگی عادی ام را خداراشکر داشتم و بصورت سالانه اکو و معاینه شدم . در این معاینه اخیر بدون اینکه مشکلی داشته باشم دکترم گفت ضربانت به نظر بالا میاد و باید هولتر 48 ساعته ببندی و در نتیجه هولتر گفت ضربانت شبها موقع خواب چند باری خیلی پائین آمده است . و دیگوکسین و پرانول قطع کرد و قرص کونکور تجویز کردن . در ضمن دکتر گفت وضعییت اکوت مشکلی نداره و مثل سابق است . ریپورت اکوی آخرم به این صورت است :
    Increased LV size with preserved systolic function , LA enlargement ,status post MV repair , mild MR , moderate MS,mild TR
    لطفاً شماهم نظرتون در مورد وضعیت قلب من بگید ؟ تا چه حد وضعیتم حاد است ؟ و قرص کونکور می تونه به من کمک کنه یا نه ؟ چکارهایی می تونم انجام بدهم اوضاع قلبم بهتر شود یا حداقل بدتر نشود . دکترم در این زمینه زیباد راهنمایی نمی کند . ممنون از لطف شما آقای دکتر .

    الان نزديك به ٨ ماه از اينكه من كونكور به جاي ديگوكسين و پرانول مصرف مي كنم مي گذرد و مشكلي نداشتم و حتي بهتر ازقبل بودم.يك ماه پيشمًواسه چكاپ پيش دكترم رفتم كه ايشون با نوار و گوش كردن صداي قلبم و اينكه من گفتم مشكلي ندارم ،ادامه درمان تجويز كردن .الان نزديك يك هفته است احساس تنفس سخت دارم بعضي اوقات و مخصوصا وقتي تحرك ندارم !دكترم هم متاسفانه تا چند هفته ديگه ويزيت ندارن .خيلي نگرانم فكرهاي جور واجور مياد تو دهنم .ابنكه مشكل مصرف كونكوره ؟نصف مصرف كنم به نظرتون بهتر نيست؟ اينكه آيا ممكن دريچه ترميم شدم تنگ شده باشه؟آخرين اكوم (هشت ماه پيش) ef برابر ٧٥ بود آيا امكان داره يهو كلي افت كرده باشه و من نارسايي داشته باشم .لطفا من راهنمايي كنيد .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام. بهتره دوباره یک اکو از نظر وضعیت دریچه انجام بدین.
    2. تصویر کاربر مهرداد جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنون آقاي دكتر.تنگي دريچه من مربوط به زمان ترميم دريچه است .دكترم هم گفت امكانش كمه تشديد بشه!واقعا نگرانم ،يعني امكانش هست دوباره نياز باشه عمل كنم و آيا روش غيرجراحي واسه من امكانش هست ؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      بله. در صورت نیاز میتوان بالون والوپلاستی کرد. باید بررسی شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام دكتر،خسته نباشن
    سارا هستم ١٨سالمه و كنكور دارم
    به طور مادرزاد افتادگي دريچه ميترال دارم و اخيراً گفتن نارسايي قلبي هم دارم كه قبلا نگفه بود دكتر..
    چند وقتيه احساس نبض و تپش تو ناحيه شكم يعني پايين سينم دارم كه گاهي تپش قلبم هم همراهش هست
    كه اينجور مواقع پروپرانول ميخورم تا اروم شه اما تقريبا اكثر مواقع اينطوري ميشه و نبض داره كه توي سايتتون خوندم راجع بهش مطالبي
    از طرفي رفلاكس معده و سندروم روده
    تحريك پذير هم دارم و نميدونم ممكنه اين نبض به خاطر معده باشه يا قلب ممنون ميشم راهنمايي كنين مزاحمتون ميشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام. نگران نباشید. بهتره اکو رو ببینم. علایم شما بیشتر جنبه استرسی دارن
  • تصویر کاربر خديجه پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    من 30سالمه تپش عصبي دارم پام واريس داره و قرص آ اس آ مصرف ميکنم آيا اين قرص واسم عوارض جانبي نداره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اسپيرين بايد با تجويز پزشك باشه
      به نظر مياد سما نياز به مصرف اين دارو نداشته باشيد
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اسپيرين بايد با تجويز پزشك باشه
      به نظر مياد سما نياز به مصرف اين دارو نداشته باشيد
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اسپيرين بايد با تجويز پزشك باشه
      به نظر مياد سما نياز به مصرف اين دارو نداشته باشيد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر بيتا یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    سلام.
    من ١٧سال دارم و معمولا فشار خونم در حالت عادى ٨٠ بروى ٦٠ است. امروز براى اولين بار بعد از يك عصبى شدن عادى ضربان قلبم به شدت بالا رفت و فشارم به ٧٥ بروى ٩٠ رسيد و دست چپ و انگشتان دستم بى حس شد. نظر شما چيست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اين مساله مهمي نيست و كاملا عادي هست و نياز به اقدام خاصي نداره
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر