دکتر محمد حسین نجفی

atrial fibrillation

 فلاتر دهلیزی یک اختلال ریتم قلبی است و در نتیجه ضربان قلب سریع و گاهی اوقات نامنظم رخ میدهد. چنین اختلالاتی، چه در ریتم یا نظم ضربان قلب، به عنوان آریتمی شناخته شده است.

فلاتر دهلیزی چیست؟

فلاتر دهلیزی شبیه به فیبریلاسیون دهلیزی می باشد که یک اختلال ریتم قلبی است . گاهی اوقات ممکن است شما دوره ای از فلاتر دهلیزی و فیبریلاسیون دهلیزی را تجربه کنید. این اختلال می تواند گهگاه رخ دهد که به عنوان حمله های فلاتر دهلیزی ( paroxysmal atrial flutter ) شناخته می شود. در اغلب موارد، این بیماری برای روز تا چند هفته طول می کشد و به عنوان فلاتر دهلیزی مداوم شناخته می گردد.

با درمان مناسب، این بیماری به ندرت تهدیدی برای زندگی به حساب می آید . عوارض این بیماری ، به ویژه در سکته مغزی ، می تواند مخرب باشد، اما آنها می توانند با داروهای ( “رقیق کننده خون”) مانند وارفارین (کومادین) مهار شوند .

علائم بیماری فلاتر دهلیزی شامل چه مواردی است؟

برخی از افراد هیچ نشانه ای با فلاتر دهلیزی ندارند. دیگرعلائم زیر توصیف کننده آن می باشند:

  • تپش قلب (یک ضربان قلب سریع یا احساس تپش در قفسه سینه)
  • احساس تکان و لرزش در قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • اضطراب
  • ضعف

افرادی با بیماری های قلبی یا ریوی که فلاتر دهلیزی دارند ممکن است این علایم و نشانه ها را که همچنین در زیر به آنها اشاره شده بصورت قابل توجهی تجربه کنند:

  • آنژین صدری (درد سینه یا قلبی)
  • احساس ضعف یا سردرد خفیف
  • غش کردن (سنکوپ)

علت این بیماری چیست؟

فلاتر دهلیزی ممکن است با اختلالات قلبی، یا با بیماری های قلبی، یا بیماری های نقاط دیگر بدن که قلب را تحت تاثیر قرار میدهند ایجاد گردد. این بیماری همچنین ممکن است با مصرف موادیکه مسیر پالس های الکتریکی منتقله از طریق قلب را تغییرمیدهند ایجاد شود. این بیماری می تواند پس از عمل جراحی قلب باز رخ دهد. در تعداد کمی از مردم، هیچ علت زمینه ای تا کنون پیدا نشده است.

بیماری های قلبی و یا اختلالاتی که می تواند باعث فلاتر دهلیزی شود شامل موارد زیر می باشد:

  • کاهش جریان خون به قلب (ایسکمی) به علت بیماری عروق کرونر قلب، سخت شدن رگها (تصلب شرایین یا آترواسکلروزیس) و یا حمله قلبی
  • فشار خون بالا (هایپرتانسیون)
  • بیماری عضله قلب (کاردیومیوپاتی)، به خصوص با نارسایی احتقانی قلب در ارتباط است
  • اختلالات دریچه های قلبی ، به خصوص دریچه میترال
  • یک حفره غیر طبیعی بزرگ شده در قلب (هایپرتروفی)

بیماری در نقاط دیگر بدن که قلب را تحت تاثیر قرار می دهد شامل موارد زیر است:

  • پرکاری غده تیروئید (پرکاری تیروئید)
  • یک لخته خون در یک رگ خونی در ریه ها (آمبولی ریوی)
  • بیماری های ریوی مزمن (مداوم، بلند مدت) ، مانند بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) و آمفیزم، که میزان اکسیژن در خون پایین تر است

موادی که ممکن است به ایجاد فلاتر دهلیزی کمک کنند شامل موارد زیر است:

  • الکل (شراب، آبجو، و یا مشروب )
  • محرک هایی مانند کوکائین، آمفتامین، قرص رژیم غذایی، داروهای سرماخوردگی و حتی کافئین

فلاتر دهلیزی که بطور نزدیکی با آریتمی دیگری به نام فیبریلاسیون دهلیزی ارتباط دارد . فلاتر دهلیزی و فیبریلاسیون دهلیزی گاهی اوقات با هم رخ می دهند.

تشخیص فلاتر دهلیزی

پزشک ممکن است بعد از معاینه به آریتمی مشکوک شود. از آنجا که بسیاری آریتمی های مختلف می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند، ارزیابی در ابتدا بر روی رد کردن آنهایی که خطرناک ترهستند ، تمرکز دارد.

۱- تشخیص فلاتر دهلیزی به کمک نوار قلب یا ECG

یک آزمون ساده، نوار قلب (ECG)، می تواند کمک زیادی در مورد آنچه در قلب اتفاق افتاده ، خبر دهد. ECG و ثبت سابقه پالس های الکتریکی می تواند وضعیت ضربان قلب را کنترل کند.

– یافته ECG بی نظمی در ضربان قلب و اختلال در قلب برجسته میکنند .

– در آریتمی، tracings ECG می تواند به تعیین دقیق نوع آریتمی و جایی از قلب که از آن منشا میگیرد کمک کند .

– در ECG همچنین نشانه هایی از حمله قلبی، ایسکمی قلبی، بزرگ شدن غیر طبیعی قلب (هایپرتروفی)، اختلالات انتقال، و اختلالات شیمیایی و الکترولیت های خاص در بافت قلب را نشان می دهد.

گاهی اوقات مردم علائم آریتمی نشان می دهند اما زمانی که ECG ثبت شد ، نتیجه طبیعی است. این بدین معناست که آریتمیگهگاه رخ میدهد (فلاتر دهلیزی حمله ای)، یک بیماری مشترک، و یا ممکن است بدین معنی باشد که آریتمی وجود ندارد، و احساس عجیب قلبی و یا پرش به دلیل عوامل دیگری مانند اضطراب است . اگر نتیجه نوار قلبی طبیعی است، یک ECG سیار ممکن است برای ۲۴ ساعت با استفاده از یک مانیتور هولتر و یا برای یک دوره طولانی با استفاده از یک مانیتور event انجام شود .

نوار قلب سیار شامل اینست که یک فرد یک دستگاه مانیتور برای چند روز در حالی فعالیت های عادی خود را انجام میدهد بپوشد . هدف از ECG سیار بدست آوردن مستنداتی از آریتمی است.

۲- تشخیص فلاتر دهلیزی به کمک دستگاه هولتر مانیتورینگ

یک دستگاهی که با عنوان هولتر  مانیتورینگ شناخته شده معمولا ریتم قلب به طور مستمر برای ۴۸-۲۴ ساعت ثبت میکند . برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ترجیح می دهند که دستگاه برای بیش از ۴۸-۲۴ ساعت برای ثبت متناوب ریتم قلب ، پوشیده شود . در این موارد، ثبت کننده event استفاده میشود. هر دو مانیتور هولتر و event کار ثبت را بخوبی انجام میدهند . نکته مهم این است که مدارک مهمی از آریتمی در صورت وجود توسط نوار قلبی ، بدست می آید.

۳- تشخیص فلاتر دهیلیزی به کمک اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرام یک تست اولتراسوند است که از امواج صوتی یک تصویر از داخل قلب در حال تپش ایجاد می کند . در این آزمایش، یک پروب سونوگرافی بر روی دیوار قفسه سینه بیرونی قرارمیگیرد ، و تصاویر به دست آمده در یک مانیتور مشاهده می گردد. این تست برای شناسایی مشکلات دریچه قلب ، و بررسی عملکرد بطن ، و یا برای دیدن لخته های خونی در دهلیز انجام می شود .

اکوکاردیوگرافی تست غیر تهاجمی ایمن از تکنیکی مشابه آنچه که برای ارزیابی جنین در دوران بارداری استفاده می شود، به کار می رود. این آزمایش همیشه در اورژانس انجام نمیشود.

گهگاه، فلاتر دهلیزی در افرادی بدون هیچ علائمی ، زمانی که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی تان شما را به دلایل دیگری معاینه میکنند ، ممکن است تشخیص داده شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است متوجه صداهای غیر طبیعی قلب و یا یک پالس غیر معمول در معاینه فیزیکی شوند، و ممکن است یک نوار قلبی از شما بخواهند.

چه زمانی به دنبال مراقبت های پزشکی باشید؟

– اگر یک فرد هر یک از علائم مطرح شده برای فلاتر دهلیزی تجربه کند ، باید برای تنظیم یک قرار ملاقات با پزشک تماس بگیرد . اگر علایم شدید و یا هشدار دهنده است، باید از اورژانس پزشکی کمک خواست.

– اگر یک فرد هر نوع دارو برای فلاتر دهلیزی مصرف و یک تغییر و یا بدتر شدن علائم، تجربه کند باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرد .

– اگر یک فرد با این اختلال تشخیص داده شد و در حال درمان است ، اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کرد مراقبت های پزشکی باید فورا در بخش اورژانس بیمارستان پیگیری شود:

  • درد قفسه سینه
  • احساس ضعف یا سردرد خفیف
  • غش کردن

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]
  • تصویر کاربر مسعود چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    سلام من کرونا داشتم حدود دو هفته میشه بهبود پیداکردم تازه اشتهام بهتر شده و غذاهای سبک میخورم بدنم خیلی ضعف داره حتی برای راه رفتن برای مصرف ویتامین ها و مکملها چه نسخه ای را پیشنهاد میکنید .تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      شربت ژل رویال بهترین مکمل است
  • تصویر کاربر افشین دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    بیماری هست با عارضه شدید کلیوی و درحال دیالیز.اخیرا با شکایت از درد شدید در پا به پزشک عروق مراجعه و پس از سونوگرافی از پا به گربتگی عروق پا ناشی از کاتتر پی برده اند و داروی آکسابین20میلی گرمی تجویز شده است. بلافاصله پس از مصرف دوز اول دارو، خون در ادرار مشاهده شده است. باتوجه به مشکل عفونت کلیه پزشک نفرولوژیست دلیل خونریزی را عفونت می داند و داروی آنتی بیوتیک تزریقی تجویز کرده.
    بنظرشما خونرزی بدلیل دارو بوده یا عفونت
    آیا باتوجه به مشکل کلیه تجویز آکسابین صحیح است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      با توجه به مشکل کلیه اکسابین خیلی داروی خوبی است و احتمالا خونریزی هم به همین علت رخ داده است
    2. تصویر کاربر افشین پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      البته خدمت آقای دکتر عرض می کنم آکسابین برای بیمار کلیوی خوب نیست و باید جایگزین آن آپیکسابین تجویز شود
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      چون دیالیز می شوند مشکلی از نظر ما ندارد صحبت شما زمانی درست است که بیمار هنوز به مرحله ی دیالیز نرسیده باشد ان موقع اپیکسابان بهتر است
    4. تصویر کاربر افشین چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام آقای دکتر. لطفا بیماران را به درستی مشاوره دهید.
      خودمشاوران شرکت تولیدکننده این توصیه را دارند.
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      نظر پزشک ارجح است نسبت به نظر مشاور شرکت تولید کننده. ما به تمام بیمارانمان این نظر را می دهیم. انتخاب به عهده ی شماست
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر الهه پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب،چربي خون ارثي تشخيص داده شده براي من،كلسترول باقرص رزوواستاتين 10 رو 150 كنترل شده ولي تري گليسيريد رو 450 يا 500 پايين تر نمياد براي كاهش تري گليسيريد چه قرصي خوبه 42 سال هم سنمه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      اگر قرص ازتیمیب ۱۰ پیدا کردید بخورید اگر نه دوز روزوواستاتین را بکنید ۴۰
  • تصویر کاربر Nastaran پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    من ۳ روز هست میکرواینجکشن انجام دادم و دکترم برای من آمپول انوکسی پارین و آسپرین تجویز کرده اند ، هنگام تزریق آمپول سوزش بسیار زیادی دارم، تا حدود ۵ دقیقه بعد آروم میشود.
    و جای هر تزریق یک لکه کبودی ریز ایجاد میشود.
    آیا این موارد طبیعی است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      بله کاملا طبیعی است و کبودی ها هم تا مدتی ممکن است بمانند
  • تصویر کاربر مینو پنجشنبه ۱۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر نجفی....خوب هستین.شب شما بخیر.مادر بنده.فشار خون بالا...کم کاری تیروئید...کلسترول و چربی خون دارد و آلرژی به چند دارو و پنی سیلین....برای واکسن کرونا رفتن میگن از دکتر نامه بیار دکتر آلرژی رفت میگه خودت میدونی ما مسئولیت قبول نمی‌کنیم الان نمیدونه واکسن بزنه یا نه میشه راهنمایی بفرمایید...سنشون هم ۶۰ هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      بزنند هیچ مشکلی ندارد
  • تصویر کاربر حمید پنجشنبه ۱۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من و خانمم کرونا گرفتیم سن ۵۷ و ۵۹ هستیم سی تی درگیری ریه ندارد دکتر برای هر یکمین ۱۰ آمپول انوکسا پارین تجویز نموده با توجه به داشتن سردرد آیا تزریق آمپول ها سردرد شدید ایجاد تایلند چون من تجربه قبلی دارم بیمارستان جهت قلب بستری بودم به محض تزریق این آمپول سردرد خیلی شدید می‌شود م ممنون از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      معمولا این دارو سردرد نمی دهد بزنید اگر عارضه داد باید تغییرش دهید
  • تصویر کاربر راضیه سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    آقای دکتر عزیز همسر من ۴۲سال سن دارند و به دلیل آمبولی ریوی بعد از شکستگی استخوان ران قرص زالربان 15 روزی دوعددمصرف میکنند تا سه هفته که الان شروع هفته سوم هستش یعنی پایان این هفته زالربان 15مصرفش تمام میشه و باید زالربان 20بخورند برای یک مدت طولانی تر.
    مشکلی که الان پیش اومده اینه که دکتر ارتوپد گفتن نیاز به یک جراحی مجدد هست برای جابه جایی یکی از پیچ های پلاتین که جابه جا شده.حالا چه اقداماتی باید انجام بدیم آیا زالربان۱۵ باید قطع بشه قبل از عمل جراحی ؟اگه باید قطع بشه چند روز قبل از عمل باید این کار رو انجام بدیم ؟وآیا قبل از عمل در صورت قطع زالربان داروی ضد لخته ی دیگری نیاز هست ؟اگه هست چه دارویی باید باشه؟بعد از عمل مصرف زالربان چطوری باید باشه زالربان۱۵یا۲۰ ؟ و اینکه آیا این جراحی ریسک لخته مجدد رو زیاد نمیکنه ؟ممنون از راهنماییتون
    مشک
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      باید بستری شوند زالربان ۲۴ ساعت قطع شود و در طول بستری هپارین تزریق شود این کارها باید با اجازه ی یک متخصص قلب انجام شود که قبل از جراحی باید ایشان را ویزیت کنند
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      با مصرف دارو ریسک لخته ی مجدد کم است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سللام دکتر من مردی ۴۶ ساله هستم که فشار مینیمم دارم و حدود ۵ ساله که قرص والسارتان ۴۰ شبی یکی مصرف میکنم و جدیدا آزمایش خون دادم و تری گلیسریدم ۳۰۴ و قند ۱۲۲ و قند مخفی ۵.۸ بود و ناراحتی معده ام رفلاکس دارم وتقریبا ۲۳ است است که دارو مصرف میکنم و سال ۸۷ عمل کیسه صفرا داشتم و حدود ۱ماه میس هم کرونا گرفتم ریه هایم درگیر شد و هنوز هم سرفه میکنم میخاستم در تمان مواردی که اشاره کردم راهنمایی فرمایید .پیشه دکتر عفونی رفتم که دکتر کرونای من بود برای چربی ام گفت قرص جم فیبروزیل ۴۵۰ روزی یک عدد مصرف کن ولی من مصرف نکردم.دکتر لطفا راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      جم فیبروزیل نخورید برای چربی روزوواستاتین ۲۰ شبها بخورید والسارتان را هم قطع کنید و به جایش والزومیکس ۸۰.۵ نصف قرص بخورید
  • تصویر کاربر راضیه یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با سلام همسر من ۱۰روز هست که دچار آمبولی ریوی شدند که به دنبال شکستگی استخوان ران این اتفاق افتاد با توجه به اینکه برای پیشگیری از آمبولی ایشون ۱۴روز بعد از عمل کلگزان ۴۰استفاده میکردند ولی باز دچار آمبولی شدند.
    دکترشون سه روز کلگزان ۶۰ دوبار در روز به همراه دو عدد زالربان ۱۵که باید تا سه هفته مصرف کنند و بعد از اون زالربان ۲۰یکبار در روز شروع کنند رو تجویز کردند. اما روز سوم بعد از مصرف زالربان۱۵ آزمایش خون انجام شد که pttبا نتیجه بالاتر از۱۲۰و pt/Inrبا نتیجه ۲.۴ بود به همین دلیل دکتر یک روز مصرف زالربان رو قطع کردن و آزمایش مجدد گرفتن که pttنرمال شد و به ۳۵رسید البته سونو شکم و لگن هم انجام شد ولی نرمال بود و مشکلی نداشت و لی هموگلوبین خونشون ۸.۵است کلا از بعد از عمل جراحی خیلی کم خون شدند.دیروز دوباره pttگرفتن و از ۳۵به ۴۸رسید ودکترشون با توجه به اینکه گفته بودند سه هفته زالربان ۱۵بخورند الان بعد از یک هفته گفتند که زالربان ۱۵رو قطع کنند و زالربان ۲۰شروع بشه.
    آقای دکتر آیا این روال درمان درست هست ؟نیاز نیست که دو هفته دیگه زالربان۱۵مصرف بشه ؟آیا نیاز به آزمایش مجدد ptt و pt/Inrنیست برای روزهای آینده؟در ضمن خیلی معدشون ناراحته و اسیدی که دکتر براشون لانسوپرازول ۳۰تجویز کردند که قبل از شام و صبحانه مصرف بشه آیا تداخلی با زالربان نداره؟
    زمانی هم که شروع میکنند به راه رفتن خیلی احساس ضعف و تنگی نفس دارند و رنگشون سفید میشه این از عوارض کم خونیه یا به مصرف دارو مربوط میشه.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش)
      درمان درست انجام شده است و نیازی به چک آزمایش دیگری نیست. لانسوپرازول هم تداخلی ندارد. تنگی نفس هم قابل انتظار است و بخاطر امبولی است و به مرور بهتر خواهد شد
  • تصویر کاربر صالحی پنجشنبه ۲۴ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    ایا برای بیمارانی که دچار نارسایی قلبی هستند استفاده از دستگاههای بای پپ مجاز است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ تیر ۰( 2 سال پیش)
      بله مجاز است
درحال دریافت اطلاعات
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟