دکتر محمد حسین نجفی

واریس اندام تحتانی (پاها)، بیماری بسیار شایعیست که در خانم ها بیش تر دیده می شود و شاید شما یا اطرافیانتان نیز به درجاتی از این بیماری دچار شده باشید و به دنبال رسیدن به پاسخ پرسش های بی شمارتان در این زمینه باشید. واریس چه خطراتی دارد؟ چرا به وجود می آید و چه زمانی نیاز به درمان دارد؟ 

واریس چیست؟

به طور کل به برجستگی و بیرون زدگی رگ های سطحی بدن، بخصوص اندام های تحتانی واریس گفته می شود. این برجستگی ها ممکن است در ابتدا بسیار سطحی و ریز باشند و هم چنین ممکن است بسیار بزرگ و بد شکل و پیچ خورده باشند. بنابراین این بیماری صرفا یک شکل مشخص ندارد و می تواند به انواع مختلفی از یک طیف خود را نشان بدهد.

درمان واریس پا + عوارض

چرا به واریس مبتلا می شوم؟

قبل از جواب دادن به این سوال باید کمی در مورد آناتومی وریدها (سیاهرگ) اندام تحتانی صحبت کنیم. می دانیم که وظیفه ی این وریدها در اندام تحتانی بازگرداندن خون کم اکسیژن از بافت ها به سمت قلب برای اکسیژن گیری مجدد است. 

در طول مسیر وریدهای اندام تحتانی، دریچه هایی به نام دریچه های لانه کبوتری وجود دارند که همانند سدی در مقابل پس زدن خون به عقب، عمل می کنند و باعث می شوند که خون به جای اینکه به عقب برگردد به سمت قلب حرکت کند. حالا اگر به هر دلیلی این دریچه ها دچار مشکل شوند ممکن است خون به سمت عقب برگردد. 

دیواره ی وریدها هم برای این میزان از خون برگشتی آمادگی کافی را ندارد و در نتیجه دچار تورم می شوند. در این حالت است که واریس نمایان می شود و خود را به صورت برجستگی و پیچ خوردگی رگ ها نشان می دهد.

مهم ترین عامل بروز این بیماری سرپا ایستادن های طولانی است که می تواند با آسیب به دریچه های لانه کبوتری باعث بروز واریس شود. هم چنین برخی تغییرات در هورمون های جنسی به خصوص در خانم ها می تواند باعث ضعف دیواره ی وریدها و تجمع خون و در نتیجه ی آن بروز واریس شود. هم چنین به طور کل با بالارفتن سن و ضعیف شدن بافت های بدن نیز احتمال بروز واریس افزایش پیدا می کند به همین خاطر این بیمار در سنین بالاتر نیز شایع تر است.

خطرات واریس پا

پاسخ کوتاه این سوال این است که در صورتیکه به واریس خفیف  ورید های واریسی خطر عمده ای ندارند. احتمال تشکیل لخته در این وریدهای سطحی بسیار پایین و احتمال اینکه این وریدهای واریسی بتوانند برای قلب شما خطری ایجاد کنند از آن نیز کمتر است. اما عوارضی که واریس بهمراه دارد مانند درد در پاها فرد را نیازمند درمان میکند. 

باید بدانیم که واریس در وریدهای سطحی رخ می دهد و نه در وریدهای عمقی بنابراین تفاوت عمده ای با بیماری های وریدهای عمقی نظیر بیماری تشکیل لخته در این وریدها یا DVT دارد. البته نباید فراموش کرد که واریس پا در مراحل بسیار پیشرفته ی آن می تواند بخاطر ایجاد تورم شدید باعث اختلال در جریان خونرسانی طبیعی پا شود.

در چه صورت واریس نیاز به درمان دارد؟

مهم ترین علامتی که وریدهای واریسی دارند علایم مربوط به ظاهر ناخوشایند آنهاست که هر چند در ابتدا می تواند در حد چند ورید ریز باشد ولی به مرور زمان می تواند به وریدهای بدرنگ و بدشکل در ساق پا تبدیل شود. البته به جز این نیز گاهی این وریدهای واریسی می توانند با احساس سنگینی پا (به خاطر تجمع خون در پا) و خستگی زودرس در اندام ها همراهی داشته باشند. 

نباید فراموش کرد که این بیماری می تواند گاهی با درد نیز همراه باشد که به خصوص در شب ها و پس از یک روز کاری طولانی می تواند بدتر باشد. به طور کل توصیه می شود در مواردی که این وریدها برای شما علایمی که ذکر شد را ایجاد کردند به فکر درمان شان باشید تا هم از میزان درد و سنگینی پایتان کم شود و هم اینکه ناراحتی ناشی از مشکلات زیبایی برطرف شوند. اما روش های درمانی این بیماری چگونه است؟ در این باره به طور مفصل در پستی جداگانه صحبت خواهیم کرد.

لطفا امتیاز دهید
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بزرگ یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 68 مشاهده پرسش
    ۳۷ سالمه. یک هفته ست بدون هیچ فشار یا ضربه یا کشیدگی یا ... یعنی الکی الکی دوقلوهای پشت ساق راستم شدیدا درد میگیره مخصوصا صبح تا ظهر. هر روز هم پله به پله بدتر میشه. دو سه روزه که متورم هم شده.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...سونوگرافی اندام تحتانی
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر