دکتر محمد حسین نجفی

احساس تنگی نفس یا سایر مشکلات تنفسی می تواند ترسناک باشد. اما تنگی نفس ناشی از اعصاب از علائم اضطراب می باشد. بسیاری از افراد بر این باورند که علائم تنفسی فقط ناشی از مسائل جسمی می باشد. در حقیقت، سلامت روانی شما از چند طریق بر سلامت جسمی شما تأثیر می گذارد.

تنگی نفس عصبی چه مدت طول میکشد؟

تنگی نفس همراه با اضطراب معمولا خود به خود از بین می رود. علائم ممکن است تا زمانی که دوباره احساس آرامش کنید، ادامه داشته باشد.

علائم تنگی نفس عصبی

مشکلات تنفسی ناشی از کووید 19

اضطراب، واکنش طبیعی بدن به ترس است. این حالت به عنوان پاسخ جنگیدن یا فرار کردن می باشد. بدن شما با واکنش های جسمی و روحی شما را برای جنگیدن یا فرار از موقعیت آماده می کند. تنگی نفس یکی از این پاسخ ها می باشد. ممکن است احساس خفگی به شما دست دهد. 

مطالعات نشان داده اند كه ارتباط محکمی بین اضطراب و علائم تنفسی از جمله تنگی نفس وجود دارد.

علائم دیگری که می توانند در طی این پاسخ و در نتیجه اضطراب عصبی ایجاد شوند عبارتند از:

علت تنگی نفس عصبی چیست؟

درد قفسه سینه هنگام تنفس

تنگی نفس عصبی و سایر علائم جسمی در پاسخ اضطراب برای محافظت از شما اتفاق ایجاد می شوند. هنگام اضطراب، ممکن است فرار نکنید، اما بدن شما این واکنش را نشان می دهد.

احساس تنگی قفسه سینه، تنگی نفس و تنفس تند زمانی ایجاد می شوند که بدن شما سعی یر اکسیژن رسانی بیشتر به عضلات می باشد و شما را برای فرار آماده می کند. ضربان قلب شما افزایش می یابد و ممکن است به دلیل پمپاژ خون بیشتر به عضلات، احساس گرما کنید و شما را برای جنگیدن آماده کند.

همه این علائم پاسخ های طبیعی بدن هستند که برای نجات جان شما طراحی شده اند. البته، شما اغلب نه می جنگید نه فرار می کنید. اما بدن شما به اتفاقات واکنش نشان می دهد.

درمان تنگی نفس عصبی

اگر دچار تنگی نفس ناشی از اضطراب شدید، بر خلاف تصور باید بر روی تنفس خود تمرکز کنید. اما با تمرکز بر روی تنفس، می توانید آن را کنترل کرده و میزان مناسب اکسیژن را وارد ریه ها کنید. متخصصان تنفس دیافراگمی را توصیه می کنند. این تکنیک تنفسی از دیافراگم شما استفاده می کند. دیافراگم کارآمدترین عضله تنفسی بدن ما می باشد.

– تنفس دیافراگمی

اگر دچار تنگی نفس شدید، به طور کلی از دهان یا قفسه سینه نفس می کشید. تنفس دیافراگم می تواند:

در ادامه نحوه تمرین تنفس دیافراگمی آورده شده است:

  1. راحت روی صندلی بنشینید یا دراز بکشید و سرتان را نگه دارید.
  2. یک دست خود را روی قسمت بالایی قفسه سینه و دست دیگر خود را زیر دنده ها قرار دهید. این کار به شما این امکان را می دهد که هنگام تنفس دیافراگم خود را بهتر حس کنید.
  3. به آرامی از طریق بینی نفس بکشید تا معده شما در مقابل دست شما قرار بگیرد.
  4. عضلات معده خود را سفت کنید. هنگامی که نفس خود را از طریق بینی یا دهان بیرون می دهید، اجازه دهید این عضلات به سمت داخل بروند (بسته به آنچه برای شما راحت تر است).
  5. نفس عمیق را ادامه دهید، احساس کنید که معده شما بلند می شود و می خوابد. این کار را به مدت 5 تا 10 دقیقه در روز انجام دهید.

– تکنیک زمین گیری

یک نوع تکنیک زمین گیری شامل جمع کردن اعضای بدن و آزاد کردن آهسته آن ها می باشد. کاملاً روی این احساسات تمرکز کنید.

– حواس پرتی ذهنی

برای پرت کردن حواس خود می توانید چیزی پیدا کنید که ذهن شما را آرام کند. سعی کنید تمرکز خود را بر روی اشیا اطراف حفظ کنید. کاناپه شما چه رنگی است؟ چه طرحی دارد؟

– با خودتان صحبت کنید

اکنون که می دانید این علائم بخشی از پاسخ خودکار بدن می باشد، این موضوع را به خود یادآوری کنید. در لحظه ترس یا اضطراب، به خود بگویید “من نمی توانم نفس بکشم زیرا بدن من سعی می کند اکسیژن بیشتری دریافت کند”. صحبت با خود می تواند شما را از اضطراب نجات دهد.

– ورزش کنید

ورزش کنید

ممکن است ورزش در میان یک حمله اضطرابی عجیب به نظر برسد، اما دویدن یا صرف انرژی به روش های دیگر برای شما مفید می باشد. بدن شما به هر حال خود را برای دویدن آماده می کند و بهتر است از آن استفاده کنید.

– مراقبت از خود

شما می توانید به روش های ساده ای از خود مراقبت کنید. چای گیاهی بنوشید (اما از چای کافئین دار خودداری کنید، زیرا باعث افزایش اضطراب می شود). شمع هایی با رایحه دلپذیر روشن کنید. احساسات خود را بنویسید. به موسیقی آرامبخش گوش کنید.

– خودتان را شوکه کنید

شوكه كردن خودتان با فرو بردن صورت در یك كاسه آب یخ روشی است كه توسط درمانگران برای بیرون كشیدن شما از یك مارپیچ فكری توصیه می شود.

دکتر محمد حسین نجفی، فوق تخصص قلب و  عروق در تهران

4.1/5 - (78 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر س چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    باسلام من چنوقته خعاب ناراحت شم دارنفس تنگی میشم احساس خفگی میکن موتندتندنفس میکشم بفدیکم که میگذره بغض میکنموسرردمیگیرم فلتش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      سلام اگر با دراز كشيدن تنگي نفس ميگيريد زودتر ديده بشين
  • تصویر کاربر Asal جمعه ۳ شهریور ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    سلام ، من دخترم و ۱۸ سالمه و بعضی وقت ها که عصبی یا ناراحت میشم دچار تنگی نفس میشم یعنی اول سخت و سنگین نفس میکشم و اگه همینطور عصبی بمونم یا مثلا وقتی گریه میکنم نفس ها سنگین تر میشه و قفسه سینه ام دیگه باز نمیشه و نمیتونم هوا واردش کنم بدنم عرق میکنه و شروع میکنه لرزیدن و بعد از یک یا دو دقیقه که تموم میشه احساس کرختی و خستگی زیادی میکنم
    پیش چه دکتری باید برم یا چیکار باید بکنم؟تنگی نفس های عصبی هستن؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 8 ماه پیش)
      علایم اضطرابی هست...
  • تصویر کاربر Mehdi پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 103 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت شما.
    من بعضی وقتا که می‌خواهم پیاده روی کنم درد شدید قفسه سینه دارم به همراه تنگی نفس
    و وقتی میخواهم بخوابم باز هم تنگی نفس دارم‌.
    وقتی عصبی میشم تنگی نفس میگیرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      تكراري
  • تصویر کاربر Mahdi پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    با سلام خسته نباشید
    من بعضی وقت ها پیاده روی میکنم درد قفسه سینه میگیرم به همراه تنگی نفس
    و وقتی میخواهم‌ بخوابم باز هم تنگی نفس میگیرم و نمیتونم بخوابم
    و وقتی ناراحت میشم احساس تنگی نفس میکنم و دستام سرد میسه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام نوار قلب بگيريد و تست ورزش انجام بشه
  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    حدود چند ماه پیش ریه هام عفونت کرده بود و رفتم دکتر گلوم خیلی خس خس میکرد بهم دارو داد و اسپری گف علائم اسم
    نفسم میگیره و نمیتونم نفس بکشم وقتی یکی روم داد میکشه یا عصبیم میکنه یا ناراحت میشم دست خدم نیست گریه میکنم و نمیتونم خدمو کنترل کنم
    بنظرتون چیه!!
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      سلام میاله رو با روان پزشک مطرح کنید
  • تصویر کاربر عذرا جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۳ سالم هست دو سال میشه که وقتی ناراحتم تو خواب دچار تنگی نفس میشم و بسختی نفس میکشم. احساس درد در ناحیه ای ندارم وفقط تنگی نفس اذیتم می کنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      سلام اگر اكو انجام بشه منطقي است
  • تصویر کاربر یوسفی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان وقتتون بخیر خانم ۳۶ ساله هستم هر وقت استرس میگیرم دچار تنگی نفس و درد در سمت چپ سینه به پشت کتف به صورت نقطه ای دارم. دکتر قلب مراجعه کردم تست ورزش آزمایش آنزیم ریه و قلب و نوار قلب سالم بود و اکو قلب گفتن یه کم ضخامت داره که اونم مربوط به ورزش میشه که ۱۵ ساله بدنساز هستم..و قرص پروپرانول ۱۰ دادن ..میخورم اما بازم هر وقت فکرش رو میکنم میاد سراغم اما وقتی سرگرم بشم یا جایی برم یادم میره...امکان داره از قلبم یا ریم باشه این نفس تنگی ریزی که دارم..سمت چپ سینم به طرف زیر سینم هم یه درد ریزی هست..ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام فطعا قلب شما سالم است و این اضطراب است
  • تصویر کاربر فریبا دوشنبه ۲۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام من وقتی خیلی ناراحت میشم احساس دلتنگی و تنهایی میکنم بعد عصبی میشم بعد نفس نفس میزنم اگه کسی پیشم باشه بپرسه چته بدتر میشم نفسم بالا نمیاد دستو پاهامو حس نمیکنم یه دقیق میخندم بعد گریه میکنم کلا کنترل خودمو از دست میدم من تقریبا دو سه سال افسردگی شدید داشتم به کمک دوستام خودمو درمان کردم بعد از افسردگیم اینجوری شدم یهو نفس تنگی میگیرم اگه اروم نشم غش میکنم تاحالا سه چهار باری نفس کم اوردم غش کردم اکو قلب گرفتم گفتن مشکلی ندارم الان چهارده هفتس که حاملم بنظرتون مشکلم چیه بعد از خودن مطالب بالا مشکوک شدم به تنگی نفس عصبی تشخیص شما چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      اینها همه علایم استرسی است و ربطی به قلب ندارد همین که اکو سالم بوده یعنی جای نگرانی ندارد و قلب سالم است مشکلات شما عصبی استرسی است
  • تصویر کاربر روح سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 92 مشاهده پرسش
    سلام وقت به خیر.همسرم 4ماهه با داره یک ماه پیش یک شب قبل از شام نفسش بند اومد وکل بدنش سرد شد من گفتم تموم کرد زنگ زدیم اورژانس بردیم بیمارستان.نفس به زور میکشید تکلم از دست داده بود .آزمایش گرفتن 5روز بستری بود گفتن اسم داره .ولی هنوزم همون مشکل رو داره یک دفعه حالش بد میشه نمیتونه نفس بکشه وناخوداگاه گریه میکنه.نمیتونم تو خونه تنهاش بزارم .حالش بد میشه پنجره روباز میزارم ماساژ گردن میدم.حدودا این حالت 5دقیقه طول می‌کشه.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      اینها نشانه ی بیماری قلبی نیست ولی یک بار حتما اکو از قلبشان انجام بدهسد
  • تصویر کاربر کرمرضا سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 87 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید خانم من چند ماهی هست سکته کرده وبعداز سکته احساس خفگی واینکه میگه چیزی توی گلوش هست شکایت دارد و خیلی جاها دکتر بردم ولی سر در نیاوردن از شما خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      اکوی قلب شده اند؟
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر