دکتر محمد حسین نجفی

حساسیت ریه و سرفه که اصطلاحاً پنومونی ناشی از حساسیت زیاد نیز نامیده می‌شود، یک اختلال در سیستم ایمنی بدن است که در آن به عنوان یک پاسخ التهابی به تنفس میکروارگانیسم‌ها، پروتئین‌های گیاهی و حیوانی یا مواد شیمیایی ریه ها دچار التهاب می شوند.

علائم حساسیت ریه و سرفه

این بیماری معمولا بسته به مدت بیماری و شدت علائم به دو نوع تقسیم می شود. حمله نوع حاد پنومونی ناشی از حساسیت زیاد معمولا 4 تا 6 ساعت پس از یک دوره کوتاه قرار گیری در معرض مواد حساسیت زا ایجاد می شود. در این موارد، امکان دارد بیماران احساس کنند که به آنفلوآنزا دچار شده اند. علائم رایج این بیماری شامل تب، لرز، درد عضلانی، سردرد و سرفه می شود. این علائم می توانند از 12 ساعت تا چندین روز ماندگاری داشته و با دور شدن از ماده حساسیت زا به صورت خود به خود رفع می شوند.

نوع مزمن پنومونی ناشی از حساسیت زیاد پس از قرارگیری مداوم یا متداول در معرض مقادیر اندک مواد حساسیت زا بروز می دهد. علائم این نوع از بیماری شامل تنگی نفس، خستگی، کاهش وزن پیش رونده و سرفه ای می شوند که از چندین هفته تا چندین ماه ادامه می یابد. با گذشت زمان، برخی افراد مبتلا به نوع مزمن این بیماری به چماقی شدن انگشتان دست و پا و فیبروز شدن غیر قابل برگشت ریه ها دچار می شوند.

تشخیص  پنومونی ناشی از حساسیت زیاد

تشخیص حساسیت ریه و سرفه

در صورت تصور بر ابتلای خود به این بیماری باید به پزشک مراجعه شود. به دلیل خطر پیشروی نوع مزمن پنومونی ناشی از حساسیت زیاد، تشخیص سریع آن اهمیت دارد. پزشک در مورد قرار گیری در معرض مواد حساسیت زا از بیمار سوال پرسیده، یک معاینه فیزیکی انجام داده و با استفاده از یک گوشی پزشکی به صدای ریه ها گوش می دهد. امکان دارد، در ریه افراد مبتلا به این نوع پنومونی صدا های غیر طبیعی یا کراکل شنیده شود. پزشک با قرار دادن یک دستگاه کوچک (پالس اکسی متر) بر روی انگشت بیمار سطح اکسیژن خون بیمار را سنجش می کند.

در پایین چند نمونه از سوالاتی بیان شده اند که ممکن است پزشک از بیمار بپرسد:

در صورتی که پزشک از تشخیص بیماری مطمئن نباشد، انجام آزمایش های بیشتر را تجویز می کند. این موارد شامل نمونه های زیر هستند:

درمان حساسیت ریه و سرفه

درمان حساسیت ریه و سرفه

پس از تشخیص ابتلا به این بیماری، در صورت شناسایی ماده حساسیت زا مهم ترین کار دوری از آن ماده است. بیماران باید درباره نحوه دوری یا از بین بردن مواد حساسیت زا در خانه یا محل کار خود با پزشک صحبت کنند.

در صورتی که بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، دوری از منبع حساسیت می تواند به رفع کامل آسیب ها کمک کرده و پس از مدت اندکی ریه ها به حالت طبیعی خود باز می گردند. در موارد شدید تر، امکان دارد دوری به تنهایی کافی نباشد.

در چنین شرایطی درمان می تواند شامل مصرف کورتیکوستروئید ها یا دیگر دارو های سرکوب کننده سیستم ایمنی باشد. این دارو ها جهت کاهش التهاب و پیشگیری از واکنش سیستم ایمنی به مواد حساسیت زای تنفسی مصرف می شوند. ممکن است بیماران مجبور باشند که این دارو ها را به مدت 3 ماه یا بسته به شدت بیماری گاهی اوقات برای مدت بیشتری مصرف کنند.

برخی بیماران به درمان های حمایتی همچون مصرف برنکودیلاتور ها یا اکسیژن درمانی نیاز دارند. برونکودیلاتور ها گروهی از دارو ها هستند که با استراحت دادن به راه های هوایی تنفس را آسان تر می کنند. با استفاده از اکسیژن درمان می توان سطح اکسیژن خون را بالا برد.

در صورت تداوم تجربه علائم، پزشک به آسیب پیشرفته ریه مشکوک شده و پیوند ریه را به بیمار پیشنهاد می دهد. متاسفانه، این مورد یک درمان نبوده و بیماران باز هم باید مراقب قرار گیری در معرض مواد حساسیت زا بوده و اطمینان یابند که تداوم التهاب به ریه های جدید آسیب نمی رساند.

مدیریت پنومونی ناشی از حساسیت زیاد

مراقبت از سلامت کلی بدن خود برای افراد مبتلا به نوع مزمن پنومونی ناشی از حساسیت زیاد، بسیار اهمیت دارد. این گفته به معنای دریافت به موقع واکسن ها، مصرف یک رژیم غذایی سالم و ورزش به صورت منظم است. در صورت مصرف سیگار، ترک این عادت می تواند بدتر شدن بیماری را آهسته تر کند. پزشک شرایط بیمار را پایش می کند به همین علت باید در جلسات ملاقات با پزشک شرکت کرده و آزمایش ها را انجام داد. توجه ویژه به هوای تنفسی خود ضرورت دارد. راه های بسیاری برای محافظت و ارتقای کیفیت هوای محیط خانه یا محل کار وجود دارد. برای شروع می توان جهت محدود کردن قرار گیری در معرض مواد حساسیت زا این اقدامات را انجام داد:

باکتری ها و قارچ های حساسیت زا می توانند در آب های راکد تکثیر شوند. باید هر گونه آب راکد یا مانده را از خانه یا محل کار خود به دور انداخت.

تلاش کنید رطوبت خانه یا محل کار خود را در کمتر از 50 درصد نگه دارید. می توان جهت سنجش رطوبت هوا، از دستگاه های رطوبت سنج استفاده کرد. این دستگاه ها گران قیمت نبوده و در فروشگاه های ابزار پیدا می شوند.
هر گونه آسیب به لوله های آب خانه یا محل کار را فورا تعمیر کنید. همچنین، فرش ها، وسایل خانه و دیوار های نم دیده را باید از خود دور کرد.
سیستم های تهویه، گرمایش و سرمایش هوا را به خوبی حفظ و نگهداری کنید.

اطمینان یابید که آب موجود در سیستم های تهویه، گرمایش و سرمایش هوا دوباره و دوباره گردش نمی کند.
در صورت استفاده یا کار کردن با محصولات کشاورزی، آن ها را به خوبی خشک و انبار کنید.

4/5 - (7 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جمالی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    نام بیمار سید قاسم جمالی متولد29 شهریور 1363
    تا سال1401 هیچ مشکل و جراحی نداشت و هیچ دارویی استفاده نمی‌کرد و نزدیک به 30سال هم ورزش مداوم میکردن، فروردین 1402 با درد قفسه سینه و تنگی نفس به بیمارستان مراجعه کردن با اکو و نوار قلب که گرفتن دستور آنژیو و فنر گذاشتن دادن و الان فقط پیاده روی میکنن و یکسری ورزش آروم، تقریبا یکی دو هفته پیش یه مقدار درد تو قسمت پشت داشتن با تپش قلب و با فشار 14دوباره به بیمارستان رفتن نوار قلب و اکو انجام دادن و دکتر گفتن مشکلی نیست و یه آزمایش کلی نوشتن انجام دادم گفتن خوبه در حال حاضر قرص پلاویکس، آ اس آ، گلوریپا، زباکر، لوزار میخورم، و خواستم نظر آقای دکتر هم بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      نسخه دارویی استفاده شود
  • تصویر کاربر محیا دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام
    داغ شدن ناگهانی قلب، به طوری گرما که از قلب شروع میشه و در قفسه سینه انتشار پیدا میکنه، به همراه تنگی نفس و حالت تهوع نشانه چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 6 ماه پیش)
      با شلام...بررسی و ویزیت قلب
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام مادرم ۶۳ سالشه چندروزه نتیجه آزمایشش معلوم شده دی دایمربالای ۶۰۰۰ دارند آیاخطردارد ویاقابل درمان است می خواستندعمل دیسک انجام دهندآیابااین شرایط میتونن ممنونم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام ايا تنگي نفس دارن و به جه علت دايمر دي تقاضا شده
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۲۹ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    سلام من نارسایی قلبی دارم. لاغری موضعی شکم با دستگاه کرایولیپیز ضرر داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۹ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      خیر مشکلی نیست
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۲۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با سلام....پدرم 80 ساله هستن...هفته پیش سکته قلبی خفیف داشتن...خطر رفع شده ولی چون فعالیت قلب پایین است خون به خوبی به کلیه نمیرسد..ایشان دیابت هم دارن...همه موارد کنترل میشود...سوال من این است چگونه فعالیت ماهیچه قلب بیشتر میشود؟با توجه به اینکه ایشان روی تخت هستند...هنوز دکتر مرخص نمیکند ایشان را
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام
    بله این اکو برای یک سال پیش هست و جدیدا اکو ندادم
    در سوال قبل فرموده بودید که گزارش اکو را هم ارسال کنم
    در سایت شما اگر امکان ویرایش سوال یا ادامه یابی سوال قبل وجود داشت بهتر بود
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      اين امو در محدوده نرمال است
      اگر چه يك دريچه به نيزان كمي خون پس ميزند و اهميت ندارد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر