دکتر محمد حسین نجفی

ذات الریه یا سینه پهلو عفونتی ست که کیسه های هوایی ریه ها (آلوئول ها) را ملتهب می کند. کیسه های هوا ممکن است از مایع یا چرک پر شوند و علائمی مانند سرفه، تب، لرز و مشکل در تنفس ایجاد کنند.

علائم ذات الریه چیست؟

تنگی نفس

علائم ذات الریه، می تواند از بسیار خفیف، تا حدی که به سختی متوجه آن شوید، تا شدید، تا حدی که نیاز به بستری شدن در بیمارستان باشد، متغیر است. نحوه پاسخ بدن به ذات الریه، به نوع میکروب ایجاد کننده عفونت، سن و سلامت کلی فرد بستگی دارد.

علائم و نشانه های ذات الریه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

چگونه ذات الریه تشخیص داده می شود؟

گاهی اوقات، تشخیص ذات الریه ممکن است دشوار باشد؛ زیرا علائم آن بسیار متغیر است و اغلب بسیار مشابه سرماخوردگی یا آنفلوانزا است. برای تشخیص ذات الریه و شناسایی میکروب عامل بیماری، پزشک در مورد سوابق پزشکی شما سوال می کند، و سپس معاینه فیزیکی و چند آزمایش انجام می دهد.

– سابقه پزشکی

پزشک در مورد علائم و نشانه های بیماری، و چگونگی و زمان شروع آن ها سوالاتی از شما می پرسد. برای یافتن منشا عفونت، که باکتریایی، ویروسی یا قارچی ست، ممکن است در مورد مواجهه احتمالی با این عوامل، از شما سوالاتی پرسیده شود، مانند:

– معاینه بدنی

پزشک با استتوسکوپ به ریه هایتان گوش می دهد. اگر به ذات الریه مبتلا باشید، ممکن است هنگام تنفس، در ریه ها صدای ترک خوردن، حباب و خس خس ایجاد شود.

– تست های تشخیصی

تست ورزش

اگر پزشک به ذات الریه شک کند، احتمالاً آزمایشاتی را برای تأیید تشخیص و کسب اطلاعات بیشتر در مورد عفونت، توصیه می کند. این آزمایش ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اگر به دلیل سن و سلامت کلی، بیمار جزو گروه پرخطر محسوب شود یا در بیمارستان بستری باشد، ممکن است پزشک بخواهد چند آزمایش اضافی دیگر نیز انجام دهند، از جمله:

۱. سی تی اسکن قفسه سینه

سی تی اسکن قفسه سینه برای مشاهده بهتر ریه ها و جستجوی آبسه یا سایر عوارض است.

۲. آزمایش گازهای خون شریانی

برای اندازه گیری میزان اکسیژن در نمونه خون گرفته شده از شریان، معمولاً در مچ دست. این آزمایش از پالس اکسی متری ساده، دقیق تر است.

۳. کشت مایع پلورال

که در آن مقدار کمی از مایعات اطراف بافت های ریه را، برای تجزیه و تحلیل و شناسایی باکتری های عامل ذات الریه، برمی دارند.

۴. برونکوسکوپی

روشی که برای بررسی مجاری هوایی ریه استفاده می شود. اگر در بیمارستان بستری هستید و روند درمانیتان خوب پیش نمی رود، پزشکان ممکن است بخواهند وجود سایر عوامل تاثیر گذار بر مسیرهای هوایی، مانند انسداد را نیز بررسی نمایند. آن ها همچنین ممکن است از بافت ریه، نمونه های مایع یا بیوپسی بگیرند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر فکر می کنید خود یا فرزندتان علائم ذات الریه دارید، منتظر بدتر شدن بیماری، قبل از مراجعه به پزشک، نمانید. با دکتر خود تماس بگیرید و در صورت وجود دشواری در تنفس، ایجاد رنگ مایل به آبی در لب ها و نوک انگشتان، درد قفسه سینه، تب شدید یا سرفه شدید خلط دار یا سرفه ای که در حال بدتر شدن است، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

مراجعه به موقع به پزشک در گروه پرخطر، از جمله بزرگسالان بالای 65 سال، کودکان دو ساله یا کمتر، افراد مبتلا به بیماری زمینه ای یا ضعف سیستم ایمنی؛ بسیار مهم است. برای برخی از این افراد آسیب پذیر، ذات الریه می تواند به سرعت به یک وضعیت تهدید کننده حیات تبدیل شود

5/5 - (1 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میثاق چهارشنبه ۲۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقتتون بخیر..آقای دکتر بنده حدود ۱۰ ساله که اکو و تست ورزش دادم بعلت درد قفسه سینه و درد پشت شانه چپ۱۰سال پیش. دکتر اون وقع گفتن که التهاب دریچه داری.و قرص پروفن دادن..و این درد رو از اون زمان تا الان دارم..حالا که بیشتر شده همراه با تیک قلبی .وقتی عصبانی میشم قلبم تیر میکشه و تیک میزنه 😔
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...ویزیت و معاینه مجدد
  • تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام دو هفته ای است که یک شب در میون قتی از خواب بیدار میشم احساس میکنم قلبم خواب رفته بدون هیچ دردی بعد نیم ساعت خوب میشم ت. بیداری این اتفاق برام نمی افته فقط در خواب؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام در پزشكي پديده خواب رفتن قلب نداريم
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام ۳ ماه پیش یک دفعه با تپش قلب از خواب بیدار شدم از او لحضه به بعد نفس تنگی سنگینیه سمت چپ احساس میکنم قلبمه احساس خستگی هم میکنم همش اسکن ریه دادم سالم بود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      یک بار اکو و نوارقلب بدهید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر