دکتر محمد حسین نجفی

متیل دوپا برای  پایین اوردن فشار خون بالا (هایپرتنشن) استفاده می شود. معمولا پزشکان داروهایی را برای درمان فشار خون بالا در بارداری تجویز  می کنند که دارای کمترین عوارض و خطر باشند و متیل دوپا می تواند یکی از آنها باشد. 

آیا قرص متیل دوپا در بارداری ضرر دارد؟

هیچ پاسخ نه یا بله ای برای این سوال وجود ندارد. هنگام تصمیم گیری برای مصرف متیل دوپا در دوران بارداری مقدار مصرفی متیل دوپا را برای خطرات احتمالی وارده بر فرد یا کودک حساب کنید که بعضی از آنها به سن بارداری فرد بستگی دارد. برای برخی از خانمها ممکن است درمان با متیل دوپا در حاملگی ضروری باشد.
توصیه می شود این اطلاعات را در صورت مصرف متیل دوپا در دوران بارداری و یا تصمیم به بارداری در آینده مطالعه کنید و این را در نظر داشته باشید که دکتر شما بهترین فرد است که به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما و کودک تان مناسب است.

در صورت مصرف متیل دوپا قبل از بارداری چه اتفاقی می افتد؟

قرص متیل دوپا

متیل دوپا اغلب برای درمان فشار خون بالا که در طول بارداری تشخیص داده می شود، استفاده می شود. بعضی از زنانی که قبل از بارداری دارو های ضد فشارخون می گیرند ممکن است پزشک داروهای ضد فشار معمول آنها را به متیل دوپا تغییر دهد. اگر دارویی مصرف کرده اید و یا مصرف می کنید، توصیه می شود به پزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید تا با هم تصمیم بگیرید که آیا هنوز به داروها نیاز دارید و یا اینکه مطمئن شوید در حال مصرف کمترین دوز ممکن هستید که اثر دارد.
بسیار مهم است که به طور ناگهانی مصرف متیل دوپا را متوقف نکنید،یرا ممکن است برای شما و همچنین در صورت بارداری برای کودک شما خطرناک باشد. قبل از صحبت کردن با پزشک خود هیچ تغییری در داروهایتان ایجاد نکنید.

آیا مصرف متیل دوپا در دوران حاملگی باعث نقایص مادرزادی می شود؟

بدن و اغلب اعضای داخلی بدن کودک در طی ۱۲ هفته اول حاملگی شکل می گیرند. عمدتا در این زمان است که بعضی از داروها باعث ایجاد نقایص می شوند.
مطالعات نشان داده اند که فشار خون بالای درمان نشده در دوران بارداری احتمال مادر برای داشتن نوزادی با نقایص خاص مادرزادی، از جمله نقایص قلبی و هیپوسپادیاس (که در آن مجرای خروجی آلت تناسلی به جای آنکه در نوک آلت تناسلی باشد در زیر است) را افزایش می دهد. بنابراین بسیار پیچیده است که آیا استفاده از داروهای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری باعث نقایص مادرزادی در نوزاد می شود یا اینکه نقایص با فشارخون بالای مادر ارتباط دارد.
 
تحقیقات دقیق تر برای جدا کردن اثرات فشار خون بالا در دوران بارداری ضروری است تا خطرات وارده بر نوزاد (اگر وجود داشته باشد) به علت دارو هایی که برای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری استفاده می شوند به طور صحیح تر ارزیابی شود.
عوارض متیل دوپا بر روی نوزاد

آیا متیل دوپا در بارداری می تواند باعث سقط جنین شود؟

هیچ ارتباطی بین مصرف متیل دوپا در بارداری و سقط جنین وجود ندارد گر چه هیچ مطالعات علمی انجام نشده که به طور خاص این موضوع را مورد بررسی قرار داده باشد.

آیا مصرف متیل دوپا در دوران حاملگی باعث مرده زایی می شود؟

بیشتر مطالعاتی که این نتیجه را مورد بررسی قرار دادند، افزایش میزان مرده زایی در بارداری هایی که مادر متیل دوپا مصرف کرده بودند را نشان نداد.
 
مطالعات بیشتر که اطلاعات سه مطالعۀ قبلی را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرده است نشان داده که زنان با فشار خون بالا که در دوران بارداری با متیل دوپا درمان شدند، احتمال کمی برای زایمان زودرس یا مرگ نوزاد با فاصله کوتاهی پس از زایمان در مقایسه با زنان دارای فشارخون بالای درمان نشده، دارند .

آیا متیل دوپا در حاملگی ممکن است باعث زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد هنگام تولد شود؟

متیل دوپا در حاملگی

بررسی اینکه آیا داروهای فشار خون بالا خطر ابتلا به زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد نوزاد را افزایش می دهند، دشوار است. آن هم به این دلیل است که فشار خون بالا خود، خطر این نتایج حاملگی را افزایش می دهد. اکثر مطالعاتی که با توجه به اثرات فشار خون بالا بر مادر نشان می دهد که مصرف متیل دوپا در دوران بارداری خطر زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد هنگام تولد را افزایش نمی دهد.

آیا مصرف متیل دوپا در حاملگی می تواند باعث مشکلات یادگیری یا رفتاری در کودک شود؟

مغز کودک تا پایان بارداری به تکامل ادامه می دهد. بنابراین مصرف داروهای خاص در هر مرحله از بارداری ممکن است تاثیر قابل ملاحظه ای بر یادگیری یا رفتار کودک داشته باشد.
تعدادی مطالعات نشان داده که مشکلات تفکری، یادگیری و رفتاری کودکان در معرض متیل دوپا در رحم در مقایسه با کودکانی که در معرض متیل دوپا قرار نگرفته اند، بیشتر نیست. اگرچه این یافته ها اطمینان بخش هستند اما بسیاری از مناطق در حال توسعه کودک وجود دارد که هنوز در بچه هایی که در رحم در معرض متیل دوپا قرار دارند، مورد مطالعه قرار نگرفته است. بنابراین قبل از اینکه بتوانیم بگوئیم استفاده از متیل دوپا در دوران بارداری، می تواند باعث تغییر در تفکر، یادگیری و رفتار کودکان در معرض خطر شود، تحقیقات بیشتری لازم است.

آیا کودک نیاز به نظارت اضافی دارد؟

اکثر زنان یک اسکن در حدود هفته ۲۰ حاملگی برای بررسی نقایص مادرزادی به عنوان بخشی از مراقبت های روتین هنگام زایمان انجام می دهند. انتظار نمی رود که متیل دوپا در دوران بارداری مشکلی ایجاد کند که به مراقبت بیشتری از کودک نیاز باشد. با این حال، زنان با فشار خون بالا می توانند در دوران بارداری بیشتر مراقب باشند تا اطمینان حاصل شود که در تمام طول بارداری مشکلی نخواهند داشت و رشد نوزاد آنها بر حسب انتظار است.

در صورت مصرف متیل دوپا توسط پدر آیا خطری نوزاد را تهدید می کند؟

اگر پدر قبل یا در دوران بارداری متیل دوپا مصرف کند، هیچگونه افزایش خطری برای نوزاد پیش بینی نمی شود.
 داروهایی که در بارداری استفاده می شود؟
اکثر داروهای مورد استفاده مادر، از جفت عبور کرده و به نوزاد می رسند. گاهی اوقات ممکن است اثرات مفیدی برای کودک داشته باشد. با این حال، برخی از داروها می توانند به پیشرفت طبیعی کودک آسیب برسانند. اثری که دارو بر نوزاد می گذارد بستگی به مرحله بارداری در هنگام مصرف دارو دارد. اگر داروهایی را به طور منظم استفاده می کنید، قبل از تصمیم به بارداری با تیم پزشکی و بهداشتی خود در میان بگذارید.
اگر داروی جدیدی در طول بارداری به شما پیشنهاد می شود، مطمئن شوید که پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد بارداری شما آگاه است.
هنگام تصمیم گیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از یک دارو در دوران بارداری، لازم است تا چگونگی بهبود بیماری خود یا سلامت نوزادتان را در برابر هر گونه مشکلی که ممکن است توسط دارو ایجاد شود، محاسبه کنید. جزئیات در این باره نوشته شده است تا خلاصه ای از داروهای خاص مورد استفاده در حاملگی به شما ارائه دهد تا بتوانید همراه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود، دارویی را که برای شما و کودک شما مناسب است، انتخاب کنید.
هر بارداری منحصر به فرد است. تصمیم گیری برای شروع، توقف، ادامه دادن یا تغییر یک داروی تجویزی قبل یا در دوران بارداری باید با پزشک مشورت شود. بسیار مفید است تمام داروهایی را که در دوران بارداری استفاده می کنید در پرونده های مربوط به زایمان ثبت کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق  در تهران 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.6/5 - (8 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجتبی پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام . من ۴۷ سال سن دارم و دو سالی هست فشار خون بتلا دارم . و دارو لوزارتان مصرف می کردم . حدود ۲ ماه پیش بعلت عارضه تنفسی در بیمارستان بستری شدم و داروهای من عوص شدند . الان سیمونکس ۸۰/۵ روزی ۲ عدد و متورال ۵۰ روزی ۲بار نصف قرص بهمراه اسپرین ۸۰ و واستاتین ۲۰ روزی یک عدد مصرف می کنم .فشارم خوبه و حدود ۱۱ هست ولی بی حال و بی جونم و انرژی ندارم
    احساس سرما در تنم دارم و از کولر دوری می کنم . غروب ها استرس می گیرم و بدخواب شدم . ابا از عوارض متورال است ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام عوارض ممكنه مربوط به متورال باشه و با گذشت زمان بهتر ميشه
  • تصویر کاربر شاهرودی دوشنبه ۲۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    من هر روز‌حدود ۷دعصر نصف قرص آمیلودیپین ۵ و‌یک‌قرص متورال ۵۰ و‌لوزارتان ۲۵ میخورم
    چه ساعتی رو‌برای ورزش دو با فشار متوسط رو‌به بالا ‌روی ترددمیل (حدود ۱۰ دقیقه گرم کردن و‌حدود ۳۰ دقیقه کاردیو - ۲ دقیقه با ضربان حداکثر ۸۵ درصد ماکزیمم و ۴ دقیقه با ضربان نزدیک مینیموم ) و ۱۰ دقیقه سرد کردن در منزل پیشنهاد میکنین؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ورزش زنان خاصی ندارد و هر وقت کاری ندارین به ورزش اختصاص بدین
  • تصویر کاربر شایان شنبه ۱۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    با سلام ۵۰ سالمه حدود ۱ سال پیش سی تی انژیو کردم گرفتگی خفیفladدارم ورزش میکنم و مشکلی اصلا ندارم ولی گاهی فشار خون دارم که صبح ها متوهگزال ۴۷.۵ میخوردم همراه با اسپرین ۸۰ ولی از وقتی متوهگزال نایاب شده صبح و شب نصف متورال ۵۰ میخورم ،شدیدا پاهام یخ میکنه ،درد قفسه سینه و سرگیجه دارم):
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ميتونين از كوريول ٦/٢٥ نصف صبح و شب استفاده كنيد
    2. تصویر کاربر شایان جمعه ۱۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام کنکور ۵ چطور؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      داروی خوبیخ
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر معتمدي دوشنبه ۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد من قرص اتنولول ٥٠ مصرف ميكنم فشارم ١٣ رو ٨/٥ هستش
    اگر براي پوست و مو از قرص سيستين ب٦ و امپول دِ پنتن بيوتين استفاده كنم مشكلي براي بالا رفتن فشار داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اغلب اوقات تاثیر چندانی روی فشار ندارند ولی اگر فشار افزایش پیدا کرد نصف قرص لوزارتان به داروها اضافه کنید
  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    باسلام
    قبلا این سوال را پرسیدم ولی کد رهگیری نیامد ونمیتوانم جواب را ببینم با عرض معذرت دوباره میپرسم
    ۵۱ سالم هست چند سالی است که برای فشار خون والساکور ۸۰ روزی دو عدد میخوردم چند ماهی است فشارم بالارفت تا ۱۷ روی ۱۰ هولتر فشار بستم بعد دکتر قرص اسپیرو نولاکتون ۲۵ واملوبر۵ یکعددتجویزکردند(ازمایشات کلیه هم انجام دادم خوب بود)
    بیست روز خوردم فشارم را در خانه با فشار ستج بازویی گرفتم ۹ شده بود اسپیرو نولاکتون را خودم قطع کردم الان فشارم با والساکور واملوبرصبحها ناشتا۱۰/۵الی۱۱/۹روی ۸/۳الی۸/۸می باشدبعضی شبها۱۳روی ۹هم میشود.دوباره اسپیرونولاکتون را بخورم؟نمیدانم فشارسنجم دقیقاست یانه.چون هم مچی دارم هم بازویی امرون.ولی مچی بیشتر نشان میدهدمثلا مچی ۱۴/۵ روی ۹/۵ نشان میدهد بازویی۱۱/۴روی۸/۵.ممنون ازراهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خیر لازم نیست اسپیرونولاکتون مصرف کنید. فشار سنج مجی اغلب دقیق نیستند. اثبازم نیست مکرر فشار بگیرین
  • تصویر کاربر تاج جمعه ۳۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام طبق نظر پزشك مادرم از قرص متورال روزانه ٥٠ميلي استفاده ميكنند ولي فشار خون ايشان پايين است و هميشه احساس سرما ميكنند وتوي گرما لباس گرم ميپوشند كه متوجه شدم از عوارض اين قرص مي باشد ميخواستم بپرسم ميشه قرص شون را قطع كنم يا خطر داره؟ وآيا اين فرص براي فشار پايين مناسب هست يا دكتر اشتباه كرده؟سن مادر ٧٠سال
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بله از عوارض دارو هست ولي قطع دارو هم باعث افزايش تعدادضربان قلب ميشه كه خطرناكه،
  • تصویر کاربر مهری شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    خسته نباشید
    من54 سالمه
    تست نوار قلب و اکو و ورزشم سالمه دکتر گفتن از استرس بالا فشارخون دارم ولی به من قرص کنکور دادند وقتی می خورم ضربان قلبم 56 میشه و خیلی اذیت میشم به نظرتون قرص کنکور رو قطع کنم؟
    درضمن بعد آزمایش فهمیدم تیروئید کم کار دارم.یک هفتست قرص کنکور رو استفاده کردم
    ممنون میشم راهنماییم کنین.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بله قطع بشه جايگزين متورال نصف صرص صبح ها
  • تصویر کاربر خانی شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما،38سال سن دارم و برای سومین بار هست که باردار شده ام الآن از انسولین در دو نوبت صبح و عصر از مدل آبکی و شیری استفاده میکنم وقندم کنترله ، واکنون برای فشارم صبح تریامترن اچ نصفی و املودپین یکی صبح و یکی شب ودر شب هم علاوه بر آملودپین قرص اتنولول100 استفاده میکنم
    سؤالم اینه که به جای قرص های فشارم باید متیل دوپا رو جایگزین کنم؟
    ممنونم از راهنمایی تون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام با اين دارو ها خير و ادامه بدين
  • تصویر کاربر فریده شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر عزیز
    من ۵۵ سال دارم چند ساله قرص فشار مصرف میکنم الان به صورت لوزارتا ۲۵ نصف و اسپیرولاکتون ۲۵ نصف صبح و کونکور ۲/۵ نصف شب مصرف میکنم
    سوال من اینه دکتر بعضی اوقات فشارم بالا میره که البته عصبیه من کدوم قرص رو میتونم اضافه تر بخورم ممنون از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لوزارتان رو کامل بخورید
  • تصویر کاربر نسرین سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    با سلام
    خانمی هستم ۴۵ ساله. فشار خون دارم انالاپریل ۲۰ نصف صبح نصف شب می خورم. اسکن قلب اکو نوار تست ورزش دادم شما هم مشاهده کردیدفرمودید نرماله. استرس و اضطراب شدیددارم. بوسپیرون ۵و ازیپم ۱۰ شبی یک عدد و کلونازپام ۱یک چهارم صبح یک چهارم شب می خورم. استرس دارم همش فکر می کنم الان فشارم میره بالا. اکثر اوقات فشارم ۱۲ روی ۸ یا ۱۱ روی ۷ است.دیروز فشار خون گرفتم یک دستم ۱۲ روی ۸و دست دیگرم ۱۳ روی ۹ بود. ترسیدم حدود ۲۰ بار فشار خون گرفتم نوسان داشت یک بار ۱۵ روی ۱۰ یک دستم دست دیگرم ۱۴روی ۹ بود. همش فشار می گرفتم کاپتوریل ۲ تا ۲۵ زیر زبونم گذاشتم فشار یک دستم شد ۱۳ روی ۸یک دستم ۱۱/۵ روی ۷شد. چیکار کنم این سندروم فشار خون از بین بره.دکتر اعصاب داروهاش اثر چندانی نداشت. همش می ترسم فشارم بره بالا. مادرم هم بر اثر سکته مغزی فوت کرد.فشار خون داشت. ولی من مثل مادرم فشارم اونقدر بالا نمی ره.لطفا راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر نسرین شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      اقای دکتر مدارک قلبی نرمال باشه ادم حمله قلبی می کنه؟
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
    3. تصویر کاربر نسرین یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      اقای دکتر ممنون از پاسختون. چطور می تونم از فشار خون خلاش بشم. بهش وسواس پیدا کردم همش فکر کنم الان فشار رفته بالا.
      داروی اعصاب هم می خورم ولی اثر نکرده
    4. تصویر کاربر نسرین یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      این مدارک قلبی که قبلا براتون فرستادم
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر