دکتر محمد حسین نجفی

آیا پایین آوردن فشار خون با آبلیمو امکان پذیر است؟ یا به دنبال فهمیدن این هستید که، چی بخوریم فشارمون بیاد پایین، در این مقاله به شما خواهیم گفت.آبلیمو و فشارخون چه ارتباطی باهم دارند؟ بررسی روی تاثیرات آب لیمو بر فشارخون نتایج متفاوتی را نشان می‌دهد. برخی مطالعات می‌گویند خوردن آب لیمو به پایین آمدن فشارخون کمک می‌کند، در حالی که برخی دیگر هیچ اثری نیافته اند. یک مطالعه ی قدیمی تر در سال ۲۰۱۴ بین خوردن آب لیمو و کاهش فشارخون یک همبستگی مثبت یافت و درسال ۲۰۲۰ طبق نتیجه گیری، آب لیمو یک روش مقرون به صرفه برای کسانی است که به این بیماری مبتلا هستند.

 همچنین در این بررسی ها ذکر شده که ممکن است،آب لیمو با داروهای فشارخون احتمالا مداخله دارویی داشته است. چنانچه فشارخونتان بالاست و به فکر گنجاندن آب لیمو در رژیم غذاییتان هستید، ابتدا با پزشک یا مراقب سلامت مطرح کنید.

مصرف آبلیمو بری کاهش فشار

اگر میخواهید پایین آوردن فشارخون با آبلیمو را امتحان کنید صبح ها به صورت ناشتا چند قطره آبلیمو را در یک لیوان آب ولرم ریخته و آن را میل کنید

کاهش فشارخون با آبلیمو خوردن

چه نوشیدنی هایی به کاهش فشارخون کمک میکند

علاوه بر پایین آوردن فشار خون با آبلیمو نوشیدنی های دیگری نیز هستند که به کاهش فشارخون شما کمک میکنندشما میتوانید از بهترین شام برای فشار خون بالا نیز کمک بگیرید. این نوشیدی ها شامل:

آب چغندر

یک تحقیق در سال ۲۰۱۹ مشخص کرد که نوشیدن روزانه حدودا ۷۰ میلی لیتر آب چغندر به مدت ۴ هفته می‌تواند فشارخون بزرگسالان را به اندازه ی مدت کوتاه ۲ هفته ای کاهش دهد. یک تحقیق قدیمی تر در سال ۲۰۰۸ نشان داد کسانی که ۵۰۰ میلی لیتر آب چغندر مصرف می‌کردند، تنها پس از ۳ ساعت فشارخونشان کاهش می‌یافت که با افزایش نیترات خون با همین مقدار مرتبط است. نیترات  موجود در چغندر جریان خون بدن را بهبود می‌بخشد و در تنظیم فشار خون نقش مهمی دارد.

آب چغند برای کاهش فشار

آب گریپ فروت برای کاهش فشار

گریپ فروت به عنوان مداخله گر با داروهای فشارخون و کلسترول بالا شناخته شده است. با این همه، در یک بررسی در سال ۲۰۲۰ ذکر شده است که وقتی آب گریپ فروت با آب چغندر ترکیب شود، احتمالا برای کاهش فشارخون مفید است. ‌به گفته ی سازمان غذا و دارو، آب گریپ فروت می‌تواند مانع جذب کامل برخی داروها در بدن شود. همچنین، این امر منجر به این مسئله می‌شود که مواد دارویی زیادی در بدن باقی بمانند که امکان دارد موجب اثرات خطرناکی در بدن شود. چنانچه درصدد افزودن گریپ فروت به رژیم غذاییتان هستید و داروهای فشارخون و کلسترول بالا را مصرف می‌کنید، ابتدا با پزشک یا متخصص مراقب سلامت درباره ی آن حرف بزنید.

آب اناربرای پایین آوردن فشارخون

آب انار حاوی پتاسیم، ویتامین سی و کا است وبه سلامت قلب و پایین آوردن فشارخون کمک می‌کند. طبق یافته های یک بررسی در سال ۲۰۱۷ آب انار می‌تواند با جلوگیری از فعالیت آنزیم مبدل آنژیوتانسین، از فشار خون دیاستولیک و سیستولیک بکاهد. این آنزیم ها با باریک کردن رگ های خونی فشار خون را بالا می‌برند. درصورتی استفاده از داروهای فشارخون، پیش از گنجاندن آب انار در رژیم غذاییتان با پزشکتان صحبت کنید. ممکن است آب انار با داروی شما مداخله داشته باشد و فشارخونتان را بیش از حد پایین بیاورد.

چای ترش

چای ترش سرشار از آنتی اکسیدان است و فواید زیادی دارد، مثل پایین آوردن فشارخون. طبق یک مطالعه ی کوچک در سال ۲۰۱۹ نوشیدن دو فنجان چای ترش صبح ها به مدت ۱ ماه فشارخون شرکت کنندگان این بررسی را پایین آورد. یک تحقیق درباره تأثیر چای ترش بر پایین آمدن فشارخون بیان می‌کند که ۱ ساعت و نیم طول می‌کشد تا چای ترش اثر بگذارد. با این حال، به بررسی های گسترده تری نیاز است تا تاثیر چای ترش روی فشارخون تایید شود.

چای ترش و کاهش فشار بالا

شیر بدون چربی

شیر بدون چربی حاوی کلسیم و فسفر است که به کاهش فشارخون کمک می‌کند. در بررسی سال ۲۰۱۸ میان بزرگسالانی که شیر بدون چربی نوشیده اند و کاهش فشارخون سیستولیک و دیاستولیک، به رابطه ی مثبتی پی بردند. نوشیدن روزانه ۲ وعده شیر بدون چربی غنی از پتاسیم به مدت ۱ ماه به کاهش فشارخون بزرگسالان بیش از ۴۰ سال که تندرست و سالم هستند، کمک خواهد کرد.

آب گوجه فرنگی

فشار خون دیاستولیک بالا نشانه چیست؟ یعنی فشارخون شما در خالت استراحت هم بالا است. مطالعه ای در سال ۲۰۱۹ اثبات کرد که نوشیدن روزانه ۲۰۰ میلی لیتر آب گوجه فرنگی بی نمک فشارخون سیستولیک و دیاستولیک را بهتر کرده است. اثر آب گوجه فرنگی روی کاهش فشارخون، طولانی تر از نوشیدنی های دیگر است. همان مطالعه در سال ۲۰۱۹ یادآور شد کسانی که ۱ سال آب گوجه فرنگی بی نمک مصرف کرده اند، شاهد کاهش فشارخونشان بوده اند. با این حال، این بررسی فشارخون شرکت کنندگان را پس از بازه زمانی یک ساله ثبت کرد و هیچ تغییرات ثبت شده ای در فشارخونشان زودتر از آن زمان وجود نداشت.

لطفا امتیاز دهید
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر