دکتر محمد حسین نجفی

همه دچار سردرد می شوند و اکثر ما می دانیم که سردرد کوبنده چگونه است. اما نوعی سردرد وجود دارد که با سردردهای دیگر فرق دارد و ممکن است خطرناک باشد. سردرد ناشی از فشار خون بیماری شایعی میان افراد با فشار بالا رایج است. شدت این سردردها از خفیف تا شدید متغیر است و همه ی سنین و جنسیت ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در این مقاله به ۴ نکته ای که درمورد سردردهای ناشی از فشارخون باید بدانید نگاهی می اندازیم.

در این سر درد ها کجای سر درد میگیرد؟

سردردهای فشارخون معمولا به خاطر فشارخون بالا ایجاد می شوند. وقتی رگ‌ها در طول زمان تنگ تر و نازک تر می شوند، کمتر می توانند خون را به درستی در بدن پمپاژ کنند. درفشار خون بالا کدام قسمت سر درد می‌کند؟ این امر می تواند فشار داخل جمجمه را بیشتر کند که منجر به درد کف جمجمه و پشت چشم می شود. همچنین افزایش فشار سبب کاهش جریان خون به مغز می شود که سبب علائمی مثل سرگیجه، تهوع و استفراغ می شود. برخی هم ممکن است تاری دید را درطول حمله سردرد ناشی از فشار خون تجربه کنند.بهترین قرص زیرزبانی فشارخون نیترات می باشد. که با خوردن آن میتوانید فشار بالا را کنترل کنید

درفشار خون بالا قسمت شقیقه سر درد می‌کند

انواه سر درد های ناشی از فشارخون

اگر  از فشار خون بالا رنج می برید، باید بدانید که فشارخون منجربه بیماری های مختلف می شود و درحالی که بسیاری از آن بیماری ها خطرناک هستند، برخی از آنها بسیار ترسناک اند مثل سکته یا حمله ی قلبی. اما آیا می دانستید که فشارخون بالا هم باعث سردرد می شود؟ سردردهای فشارخون نشانه ی شایع فشارخون بالا هستند و وقتی اتفاق می افتند که سرخرگ های مغز سفت و باریک می شوند و خطر سکته را افزایش می دهند. فشار خون یک بیماری شایع است که روی یک سوم بزرگسالان تاثیر می گذارد. شدت این سردردها از خفیف تا شدید متفاوت است. درفشار خون بالا کدام قسمت سر درد می‌کند؟

برخی از افراد درد خفیفی را پشت چشمانشان حس می کنند، در حالیکه برخی دیگر درد نبض گونه ای در شقیقه دارند. سردردهای فشارخون با تهوع، سرگیجه، تاری دید و حساسیت به نور توام هستند. این علائم تریلر از ساعت ها تا روزها ممکن است طول بکشند. از آنجاییکه این سردردها نسبتا شایع هستند، باید توسط فوریت های پزشکی درمان شوند. اگر بیش از یک هفته ی کامل سردرد داشتید یا اگر طبق تشخیص پزشک بدون هیچ علائمی فشار خون دارید، می بایست فورا به دنبال درمان باشید.آیا فشار خون 16 خطرناک است؟ بله تا حدودی خطرناک است و ممکن است باعث سر درد هم بشود.

علت ابتلا به پرفشاری خون

سردردهای فشارخون می توانند دردناک باشند. اما آنها فقط درد سر نیستند و خطری واقعی برای سلامتی شما هستند.  اصلی ترین علت ابتلا به فشار خون:

سابقه خانوادگی

یکی از شایع تربن عوامل خطر برای ابتلا به فشار خون سابقه خانوادگی می باشد. اگر پدر و مادر ‌یا بستگانتان فشارخون بالا دارند، احتمال ابتلای شما هم وجود خواهد داشت. 

چگونه مانع سردردهای ناشی از فشارخون شویم؟

چنانچه مبتلا به فشارخون هستید ممکن است مستعد سردرد هم باشید. درواقع، طبق یافته ها نیمی از کسانی که فشارخون دارند دچار سردرد هم می شوند. اگر شما یکی از آن افراد باشید میدانید که مقابله با این شرایط چقدر آزاردهنده است. با این حال، در درجه ی اول برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید اقداماتی را انجام دهید.درمان خانگی فشار خون بالا و سردرد را برای شما اورده ایم.

آب زیاد بنوشید

برای اینکه بدن عملکرد خوبی داشته باشد و سالم بماند نوشیدن آب ضروری است. آب به تنظیم متابولیسم کمک می کند. یعنی بدن قادر است غذا را به طور بهینه پردازش کند. به علاوه، نوشیدن آب کافی به کاهش استرس و افزایش انرژی در طول روز کمک می کند که همین امر از سردردها حتی پیش از شروعشان جلوگیری می کند.

خواب کافی

خواب علاوه بر سلامت جسمی برای حفظ سلامت ذهنی هم اهمیت دارد. خواب کافی باعث می شود عملکرد بدن در بهترین حالت حفظ شود به گونه ای که در پردازش صحیح غذا وتنظیم سطح فشار خون درطول روز هیچ مشکلی نداشته باشد.

وزن سالم

اگراضافه وزن دارید یا چاق هستید، کاهش وزن فشارخونتان را پایین می آورد و خطر ابتلا به سردرد ناشی از فشارخون را کاهش می دهد.

 

درفشار خون بالا قسمت جلوی سر درد می‌کند

از نمک پرهیز کنید

نمک سبب حفظ آب بدن و فشار خون می شود. درنتیجه منجر به سردرد ناشی از فشارخون می شود. سعی کنید دستور پخت های جدیدی راکه سدیم کمی دارند امتحان کنید  یا به جای نمک از چاشنی گیاهی استفاده کنید تا میزان مصرف نمک را به حداقل برسانید. اگر می خواهید نمک استفاده کنید به سراغ نمک دریا یا نمک صورتی هیمالیا بروید. این نمک از نمک خوراکی سالم تر است و آنچنان هم فشارخونتان را بالا نمی برد.

مصرف کافئین را کم کنید

اگر به دنبال پیشگیری از سردرد فشارخون هستید، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید کاهش مصرف شکر و کافئین است. کافئین محرکی است که فشارخون را افزایش می دهد. پس درصورتی که هرروز قهوه یا چای می نوشید به فشارخون دامن می زنید. به همین منوال، شکر هم دلیل فشارخون بالا شناخته شده است. اگر روزانه بیش از ۳ قاشق چای خوری قند افزودنی مصرف می کنید، این مقدار از توان بدنتان خارج است.

غذاهای سالم بخورید

یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از سردردهای فشارخون خوردن غذای سالم است. اگر می خواهید فشار خونتان را پایین بیاورید می بایست میوه، سبزیجات و غلات کامل بیشتری مصرف کنید. این غذاها در سالم و شفاف نگه داشتن رگ های خونی موثرند. مهم است که اطمینان یابید در رژیم غذاییتان مقدار زیادی کلسیم مصرف می کنید. کلسیم به شل شدن ماهیچه های اطراف رگهای خونی کمک می کند. بنابراین در مواقع نیاز منقبض نمی شوند که همین امر از سردردهای ناشی از فشار خون بالا می کاهد.

دکترمحمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

لطفا امتیاز دهید
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر