دکتر محمد حسین نجفی

متیل دوپا برای  پایین اوردن فشار خون بالا (هایپرتنشن) استفاده می شود. معمولا پزشکان داروهایی را برای درمان فشار خون بالا در بارداری تجویز  می کنند که دارای کمترین عوارض و خطر باشند و متیل دوپا می تواند یکی از آنها باشد. 

آیا قرص متیل دوپا در بارداری ضرر دارد؟

هیچ پاسخ نه یا بله ای برای این سوال وجود ندارد. هنگام تصمیم گیری برای مصرف متیل دوپا در دوران بارداری مقدار مصرفی متیل دوپا را برای خطرات احتمالی وارده بر فرد یا کودک حساب کنید که بعضی از آنها به سن بارداری فرد بستگی دارد. برای برخی از خانمها ممکن است درمان با متیل دوپا در حاملگی ضروری باشد.
توصیه می شود این اطلاعات را در صورت مصرف متیل دوپا در دوران بارداری و یا تصمیم به بارداری در آینده مطالعه کنید و این را در نظر داشته باشید که دکتر شما بهترین فرد است که به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما و کودک تان مناسب است.

در صورت مصرف متیل دوپا قبل از بارداری چه اتفاقی می افتد؟

قرص متیل دوپا

متیل دوپا اغلب برای درمان فشار خون بالا که در طول بارداری تشخیص داده می شود، استفاده می شود. بعضی از زنانی که قبل از بارداری دارو های ضد فشارخون می گیرند ممکن است پزشک داروهای ضد فشار معمول آنها را به متیل دوپا تغییر دهد. اگر دارویی مصرف کرده اید و یا مصرف می کنید، توصیه می شود به پزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید تا با هم تصمیم بگیرید که آیا هنوز به داروها نیاز دارید و یا اینکه مطمئن شوید در حال مصرف کمترین دوز ممکن هستید که اثر دارد.
بسیار مهم است که به طور ناگهانی مصرف متیل دوپا را متوقف نکنید،یرا ممکن است برای شما و همچنین در صورت بارداری برای کودک شما خطرناک باشد. قبل از صحبت کردن با پزشک خود هیچ تغییری در داروهایتان ایجاد نکنید.

آیا مصرف متیل دوپا در دوران حاملگی باعث نقایص مادرزادی می شود؟

بدن و اغلب اعضای داخلی بدن کودک در طی ۱۲ هفته اول حاملگی شکل می گیرند. عمدتا در این زمان است که بعضی از داروها باعث ایجاد نقایص می شوند.
مطالعات نشان داده اند که فشار خون بالای درمان نشده در دوران بارداری احتمال مادر برای داشتن نوزادی با نقایص خاص مادرزادی، از جمله نقایص قلبی و هیپوسپادیاس (که در آن مجرای خروجی آلت تناسلی به جای آنکه در نوک آلت تناسلی باشد در زیر است) را افزایش می دهد. بنابراین بسیار پیچیده است که آیا استفاده از داروهای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری باعث نقایص مادرزادی در نوزاد می شود یا اینکه نقایص با فشارخون بالای مادر ارتباط دارد.
 
تحقیقات دقیق تر برای جدا کردن اثرات فشار خون بالا در دوران بارداری ضروری است تا خطرات وارده بر نوزاد (اگر وجود داشته باشد) به علت دارو هایی که برای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری استفاده می شوند به طور صحیح تر ارزیابی شود.
عوارض متیل دوپا بر روی نوزاد

آیا متیل دوپا در بارداری می تواند باعث سقط جنین شود؟

هیچ ارتباطی بین مصرف متیل دوپا در بارداری و سقط جنین وجود ندارد گر چه هیچ مطالعات علمی انجام نشده که به طور خاص این موضوع را مورد بررسی قرار داده باشد.

آیا مصرف متیل دوپا در دوران حاملگی باعث مرده زایی می شود؟

بیشتر مطالعاتی که این نتیجه را مورد بررسی قرار دادند، افزایش میزان مرده زایی در بارداری هایی که مادر متیل دوپا مصرف کرده بودند را نشان نداد.
 
مطالعات بیشتر که اطلاعات سه مطالعۀ قبلی را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرده است نشان داده که زنان با فشار خون بالا که در دوران بارداری با متیل دوپا درمان شدند، احتمال کمی برای زایمان زودرس یا مرگ نوزاد با فاصله کوتاهی پس از زایمان در مقایسه با زنان دارای فشارخون بالای درمان نشده، دارند .

آیا متیل دوپا در حاملگی ممکن است باعث زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد هنگام تولد شود؟

متیل دوپا در حاملگی

بررسی اینکه آیا داروهای فشار خون بالا خطر ابتلا به زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد نوزاد را افزایش می دهند، دشوار است. آن هم به این دلیل است که فشار خون بالا خود، خطر این نتایج حاملگی را افزایش می دهد. اکثر مطالعاتی که با توجه به اثرات فشار خون بالا بر مادر نشان می دهد که مصرف متیل دوپا در دوران بارداری خطر زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد هنگام تولد را افزایش نمی دهد.

آیا مصرف متیل دوپا در حاملگی می تواند باعث مشکلات یادگیری یا رفتاری در کودک شود؟

مغز کودک تا پایان بارداری به تکامل ادامه می دهد. بنابراین مصرف داروهای خاص در هر مرحله از بارداری ممکن است تاثیر قابل ملاحظه ای بر یادگیری یا رفتار کودک داشته باشد.
تعدادی مطالعات نشان داده که مشکلات تفکری، یادگیری و رفتاری کودکان در معرض متیل دوپا در رحم در مقایسه با کودکانی که در معرض متیل دوپا قرار نگرفته اند، بیشتر نیست. اگرچه این یافته ها اطمینان بخش هستند اما بسیاری از مناطق در حال توسعه کودک وجود دارد که هنوز در بچه هایی که در رحم در معرض متیل دوپا قرار دارند، مورد مطالعه قرار نگرفته است. بنابراین قبل از اینکه بتوانیم بگوئیم استفاده از متیل دوپا در دوران بارداری، می تواند باعث تغییر در تفکر، یادگیری و رفتار کودکان در معرض خطر شود، تحقیقات بیشتری لازم است.

آیا کودک نیاز به نظارت اضافی دارد؟

اکثر زنان یک اسکن در حدود هفته ۲۰ حاملگی برای بررسی نقایص مادرزادی به عنوان بخشی از مراقبت های روتین هنگام زایمان انجام می دهند. انتظار نمی رود که متیل دوپا در دوران بارداری مشکلی ایجاد کند که به مراقبت بیشتری از کودک نیاز باشد. با این حال، زنان با فشار خون بالا می توانند در دوران بارداری بیشتر مراقب باشند تا اطمینان حاصل شود که در تمام طول بارداری مشکلی نخواهند داشت و رشد نوزاد آنها بر حسب انتظار است.

در صورت مصرف متیل دوپا توسط پدر آیا خطری نوزاد را تهدید می کند؟

اگر پدر قبل یا در دوران بارداری متیل دوپا مصرف کند، هیچگونه افزایش خطری برای نوزاد پیش بینی نمی شود.
 داروهایی که در بارداری استفاده می شود؟
اکثر داروهای مورد استفاده مادر، از جفت عبور کرده و به نوزاد می رسند. گاهی اوقات ممکن است اثرات مفیدی برای کودک داشته باشد. با این حال، برخی از داروها می توانند به پیشرفت طبیعی کودک آسیب برسانند. اثری که دارو بر نوزاد می گذارد بستگی به مرحله بارداری در هنگام مصرف دارو دارد. اگر داروهایی را به طور منظم استفاده می کنید، قبل از تصمیم به بارداری با تیم پزشکی و بهداشتی خود در میان بگذارید.
اگر داروی جدیدی در طول بارداری به شما پیشنهاد می شود، مطمئن شوید که پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد بارداری شما آگاه است.
هنگام تصمیم گیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از یک دارو در دوران بارداری، لازم است تا چگونگی بهبود بیماری خود یا سلامت نوزادتان را در برابر هر گونه مشکلی که ممکن است توسط دارو ایجاد شود، محاسبه کنید. جزئیات در این باره نوشته شده است تا خلاصه ای از داروهای خاص مورد استفاده در حاملگی به شما ارائه دهد تا بتوانید همراه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود، دارویی را که برای شما و کودک شما مناسب است، انتخاب کنید.
هر بارداری منحصر به فرد است. تصمیم گیری برای شروع، توقف، ادامه دادن یا تغییر یک داروی تجویزی قبل یا در دوران بارداری باید با پزشک مشورت شود. بسیار مفید است تمام داروهایی را که در دوران بارداری استفاده می کنید در پرونده های مربوط به زایمان ثبت کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق  در تهران 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.6/5 - (8 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر،

    استاد گرامی سئوال من پیرو پرسش قبلی هست که به خوبی راهنمایی فرمودید:
    https://drhsnajafi.com/faq?read=t72eq183880

    نکته ای که هستش فشار ایشون بهبود نسبی ای پیدا کرده؛ فشار سیستولیک ایشون ابتدای مهر توی رنج ۹.۵ الی ۱۰ بود، از اواخر آذر ماه فشار به ۱۰.۵ و در اوسط دی تا زمان اون پرسش بالا فشارشون به ۱۰.۸ بهبود پیداد کرده بود؛ همچنین چند روز هستش که فشارشون به ۱۱ ارتقا پیدا کرده و در تمام فشار هایی که بالا اشاره کردم فشار به صورت استیبل دوره ای بوده؛ همچنین فشار سیستولیک ایشان از هشت الی هشت نیم به هفت نیم کاهش پیدا کرده که رنج مطلوبی به نظر میرسه.
    با توجه به اینکه پزشک ایشون برای معاینه دوره ای تا اواسط اردیبهشت ماه در دسترس نیستن؛ میخواستم بدونم این نرمال سازی فشار جنبه مثبتی داره یا خدایی ناکرده افزایش فشار ناشی از ریمودلینگ میتونه باشه؟ البته مجددا تاکید میکنم هیچگونه علائمی ندارن و کاملا از لحاظ بالینی استیبل هستند و نبض ایشون هم قبل استفاده دوز کاروادیلول ۶۰ الی ۷۶ هست و بعد از استفاده اون رنج ۵۴ الی ۶۵ هست.

    با سپاس فراوان از شما ????
    1. تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      فشار ۷.۵ مربوط به دیاستولیک بود به اشتباه سیستولیک عنوان شد
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
    3. تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سپاس از شما،
      ی سوال دیگه هم داشتم؛ ایشون علاقه بسیاری به دوچرخه سواری دارن، میخواستم بدونم با توجه به شرایطشون محدودیت نداره؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      خیر
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر طالبی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    با سلام :
    احدود سه ماه است که با مراجعه به پزشک متوجه فشار خون بالا شدم وفعلا قرص های متورال 50 و لوزار 25 وکاردیوسپرین 80 مصرف میکنم در ضمن حدود 10 روز است که سیگار راهم ترک کرده ام ولی هر بار که فشار خونم را میگیرم فشار بالا حدود 12.8 الی 14.5 وفشار پایین حدود 9.2 الی 10.5 میشود در ضمن کبد چرب هم به میزان گرید 2هم دارم .
    لطفا در صورت امکان راهنمایی بفرمایید58 ساله از تبریز
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من یک پسر ۲۵ ساله هستم ولی دچار وسواس فکری و اظطراب بالا هستم من تقریبا ۴ ساله هر زمان که فشار میگرفتم ۱۱.۸ تا ۱۴روی ۸.۵ ولی از وقتی که اطرافیانم بهم گفتن فشار بالا هست استرسم به اوج خودش رسیده حتی دیگه جرات گرفتن فشار خون ندارم چون هرچی فشار میگرم به جای این که بیاد پایین تر بدتر بالاتر میره ، حتی بیمارستان قلب تهران رفتم متتخص ازم اکو گرفت بعد بهم هولتر دادن ولی هولترم انقدر بالا شد که نزید ۱۶ روی ۹ بود میانگینش حتی تو حالت ورزش کردنم فشارم به ۲۰ روی ۱۱۵ رسید ،که دکتر این طور دید بهم روزی یکی وارسالتان ۳۲۰ و امدیپین ۵ داده ولی الان ۳ ماهه این قرص ها مصرف میشود اما وقتی فشار خون که میگیرم زمانی که استرس دارم بازم پایین تر از ۱۶ روی ۱۰ نیست از بچگی ترس و اظطراب زیادد بوده که هر زمان پیش دکتر میرفتم مگفت به خاطره استرس تپش قلب اضافی داری ، از استرس سردرد و چشم درد یا عرق یا سرخ میشم یک وقتایی تپشم انقدر میره بالا از ترسم ۲ عدد پراپانول ۲۰ میخورم میخواستم بدونم مشکلم جدیه از جهت فشار خون ؟ اگه مشکل فشار داشتم باشم از این سن تا اخر عمرم باید قرص فشار بخورم؟ همش باید ترس فشارخون تو وجودم داشته باشم ؟اگه بدونم یک دوره قرص فشار مصرف خوب میشم حداقل استرسم خیلی کمتر میشه ؟دو دستگاه فشارم جیوه و مچی ولی الان جیوه خراب شده با دستگاه مچی مارک فولیک میگیرم به نظر شما میشه بهش اعتماد کرد ؟هر زمان فشار خون میگرم فشار دست راستم یک عدد بیشتر طبیعی است ؟ دستگاه فشار خون مچی میشه برای دست راست گرفت چون شنیدم دستگاه مچی فقط برای دست چپ خوب میگرین چون هر زمان دست راستم با مچی گرفتم اختلاف ۲ الی ۳ بالاتر از چپ نشون داده ولی در جیوه این حالتی نبوده با اختلاف یک بالاتر نشون میده ؟ یا گاهی اوقات این اختلاف برعکعس میشه دست چپم یکی بالاتر نشون میده طبیعی است ؟
    تو اورژانش این دستگاه دیجتالی دقیق هستن چون حس میکنم هز زمان رفتم گرفتم بالاتر نشون داده ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر غلام سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام جناب اقای دکتر نجفی
    من با سن ۵۴ سال هر وقت به پزشک مراجعه می کنم فشارم ۱۵ روی ۹٬۵ است ولی در خانه با مصرف کردن قرص والزومیکس ۸۰-۵ هر صبح نصف به 13.8 روی 8.5 می رسد آیا این فشار نر مال است برای من یا نه .
    در ضمن شبها وقتی خوابیده ام در گوش سمت چپ ضربان قلبم را می شنوم مخصوصا وقتی که دقت می کنم.
    در ضمن این دوز با توجه به مدارک اسکن قلب ‌تست ورزش و نوار قلب و آزمایش که به پزشک ارائه داده ام در نظر گرفته شده است
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام اگر در منزل فشارتون کمتر از ۱۳ روی ۸ هست خوبه ولی اگر بالاتر از ۱۳ روی ۸ هست باید داروهاتون رو کمی زیادتر کنید میتونید متورال هر ۱۲ ساعت نصف اضافه کنیم

  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام مجدد اقاي دكتر همسرم جند روزه فشارش پايينه و با اينكه سرم زده بالا نميره ديروز ٨ رو ٥ بود و الان ٨ رو ٧ ،٤٠ سالشه
    لطفا راهنمايي م كنيد الان فشارش نرماله و لازمه متخصص بريم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر فشار خون به صورت مزمن پایین هست بهتر است فعلا کاری انجام نشود و بعدا جهت بررسی مراجعه کنند

      اگر فشار به صورت حاد افت کرده باشد حتماً علت مهمی دارد و بیمار باید فوراً به پزشک یا اورژانس مراجعه کنند

  • تصویر کاربر س.توکلی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    با سلام.اقای دکتر با توجه به اوضاع پیش امده.فعلا ترجیح دادیم دکتر نریم پدرم یک هفته است که دچار فشار شده نزدیک 14.و التهاب گوش و سرگیجه و کمی صدا در گوش .میخوام ببینم شما میتونید کمک کنید.به نظرتون التهاب گوش این مشکلاتو به وجود اورده یا واقعا دیگه دچار فشارخون شدن.60 سال دارن.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام احتمالا مشکل از گوش است بتاهیستین هر هشت ساعت یک عدد مصرف کنید و اگر بهتر نشد به پزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ایوب سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    فرق قرص لوزار 50، با لوزارتان50 چی میتونه باشه، ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      فرقی نداره

  • تصویر کاربر هادی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام خدمت آقای دکتر 40روز از قرص متوهگزال 23.75یکی صبح و یکی شب استفاده می‌کردم الان 4روز هست این قرص در صبح استفاده نمیکنم و فقط در شب میخورم بعضی مواقع سوزش و دردی در ناحیه قلب احساس میکنم. آیا این قرص در نوبت صبح باید میل کنم.باتوجه به اینکه مشکلی نداشتم قرص خودم در نوبت صبح قطع کردم. از صبر و شکیبایی شما متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      فعلا دارو رو به روال قبل مصرف کنید و بعدا جهت بررسی مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ناصر جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من حدود دوسال ایت قرص فشار لوزامکس نصف صبح نصف شب همراه با پرانول ده مصرف میکنم فشار بالام بین 11تا 13 نوسان دارد ولی فشار پایین به ندرت زیر 9 میشه بین 9تا10 نوسان دارد لطفا منو راهنمایی نمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام آملودیپین ۵ ظهرها نصف استفاده کنید

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر. بنده 76 ساله می باشم و مدتی است که بنا به تجویز پزشک قرص لوزاتان 25 دو بار در روز مصرف می کنم. متاسفانه چند روزی هست که فشار من حتی بعد از خوردن قرص ها افزایش ناگهانی از 15 تا 21 در طی روز دارد. پس از هر افزایش فشار بیش از 17 از قرص زیر زبانی کاپیتوپریل 25 استفاده می کنم که فشار به پشت سرم می آورد. با توجه به اینکه افزایش فشار خون من مداوم شده و هر روز متاسفانه فشار بالای 16 دارم لطفا من رو راهنمایی کنید برای ثابت کردن فشارم چه کاری انجام دهم و دارویی مصرف کنم. متاسفانه در حال حاضر دسترسی به پزشک متخصص ندارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      روزی یک عدد املودیپین به داروهاتون اضافه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر