دکتر محمد حسین نجفی

سندرم بروگادا یک اختلال ریتم قلب (آریتمی قلبی) بالقوه مرگبار است که گاها به ارث می رسد. افراد مبتلا به این سندرم خطر بالای ابتلا به ریتم غیر طبیعی قلب از حفره های پایینی قلب را دارند. بسیاری از مردم مبتلا به سندرم بروگادا هیچ نشانه ای ندارند و از وضعیت خود آگاه نیستند. تنها راه تشخیص این سندروم، الکتروکاردیوگرام (ECG) یا نوار قلب است.

سندرم بروگادا با اقدامات پیشگیرانه مانند عدم مصرف داروهای تشدید کننده، پایین آوردن تب و در صورت لزوم استفاده از دفیبریلاتور کاشتنی قلب (ICD) قابل درمان است.

علائم سندرم بروگادا در نوار قلب

سندرم بروگادا در بسیاری از افراد دیر تشخیص داده می شود؛ چرا که این وضعیت اغلب هیچ نشانه قابل توجه ای ایجاد نمی کند.

مهمترین نشانه سندرم بروگادا یک الگوی غیر طبیعی در نوار قلب (ECG) به نام الگوی ECG نوع ۱ بروگادا است. شما نمی توانید علائم بروگادا را احساس کنید؛ چرا که تنها بر روی نوار قلب شناسایی می شود. با این حال برخی از علایم سندرم بروگادا عبارتند از:

بنابراین اگر شما تپش قلب و یا ضربان قلب نامنظم (آریتمی) دارید، اگر شما دچار غش شدید و مشکوک هستید، اگر پدر و مادر، خواهر و برادر یا فرزند شما با سندرم بروگادا تشخیص داده شده اند، حتما به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.نوار قلب سندرم بروگادا

علت ابتلا به سندرم بروگادا

سندرم بروگادا یک اختلال ریتم قلب است. هر ضربان قلب شما با پالسی الکتریکی توسط سلول های ویژه ای در محفظه فوقانی راست قلب تولید می شوند. در منافذ کوچکی، به نام کانال، هر یک از این سلول ها فعالیتی الکتریکی که باعث ساخته شدن ضربان قلب تان می شود را هدایت می کنند.

در سندرم بروگادا، نقص در این کانال می تواند باعث ضربان غیر طبیعی قلب و چرخش الکتریکی خارج از کنترل در یک ریتم غیر طبیعی سریع و خطرناک (فیبریلاسیون بطنی) شود.

به عنوان یک نتیجه، قلب به طور موثر پمپاژ نمی کند و به اندازه کافی خون به سایر قسمت های بدن تان گردش نمی کند که ایجاد کننده غش خواهد بود و اگر این ریتم تنها برای مدت زمان کوتاه طول بکشد و یا اگر قلب در همین ریتم غیر طبیعی باقی بماند، مرگ ناگهانی قلبی رخ خواهد داد.

سندرم بروگادا اغلب به ارث می رسد، اما ممکن است در نتیجه شناسایی دشوار ناهنجاری ساختاری در قلب، عدم تعادل در مواد شیمیایی که به انتقال سیگنال های الکتریکی از طریق بدن تان (الکترولیت) کمک می کنند و یا اثرات داروهای تجویزی خاص یا مصرف کوکائین نیز ایجاد شود.

عواملی که خطر ابتلا به سندرم بروگادا را افزایش میدهد؟

1_ سابقه خانوادگی سندرم بروگادا

 اگر یکی از اعضای خانواده سندرم بروگادا داشته اند، در شما خطر ابتلا به این شرایط افزایش میابد .

2_ مرد بودن

مردان بالغ نسبتا بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند. با این حال در کودکان و نوجوانان، پسران و دختران تقریبا به همان میزان تشخیص داده می شود.

3_ نژاد

سندرم بروگادا در آسیایی ها نسبت به سایر نژادها بیشتر رخ می دهد.

4_ تب

در حالی که داشتن تب به خودی خود ایجاد کننده سندرم بروگادا نیست، اما تب می تواند قلب را تحریک و تحریک شروع کننده غش ناشی از این سندرم و یا ایست ناگهانی قلبی، به ویژه در کودکان می شود.

تب

عوارض سندروم بروگادا

عوارض سندرم بروگادا عبارتند از:

۱- ایست ناگهانی قلبی

اگر بلافاصله درمان نشوید، از دست دادن ناگهانی عملکرد قلب، تنفس و هوشیاری که اغلب در حال خواب رخ می دهد، کشنده خواهد بود. با اقدامات مناسب و سریع اورژانس پزشکی، ادامه حیات امکان پذیر خواهد بود.

احیاء قلبی ریوی (CPR)، ماساژ سریع قفسه سینه و شوک خارجی از دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) می تواند شانس زنده ماندن تا زمانی که پرسنل اورژانس برسند را بهبود بخشد. برای جلوگیری از ایست قلبی و مرگ بهترین کار انجام  عمل آنژیو  قلب می باشد.

۲- غش کردن (سنکوپ)

 اگر شما مبتلا به سندرم بروگادا و ضعف می باشد، نیاز به مراقبت های پزشکی خواهید داشت.

تشخیص سندرم بروگادا

علاوه بر یک معاینه معمولی، گوش دادن به صدای قلب با گوشی پزشکی و ۱۲ لید استاندارد ECG، آزمایشات دیگری که برای مشاهده وجود سندرم بروگادا در شما استفاده می شوند عبارتند از:

1- نوار قلب (ECG) با دارو

در این آزمون غیر تهاجمی، یک تکنسین پروب هایی را بر روی قفسه سینه شما قرار می دهد که تکانه های الکتریکی ضربان قلب تان را ثبت می کند . نوار قلب این سیگنال های الکتریکی را  ثبت و می تواند به پزشکتان در شناسایی بی نظمی در ریتم و ساختار قلب کمک کند.

با این حال، به دلیل اینکه ریتم قلب شما می تواند تغییر کند، یک نوار به خودی خود ممکن نیست ریتم غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد. پزشکتان ممکن است به شما دارویی دهد که می تواند الگوی نوع ۱ ECG بروگادا در افرادی که مبتلا به این سندرم هستند را آشکار نماید . دارو، معمولا توسط یک (IV) خط وریدی تزریق می شود.

2- تست الکتروفیزیولوژی (EP)

اگر ECG نشان دهنده سندرم بروگادا در شما باشد، پزشکتان همچنین ممکن است یک تست EP در تلاش برای مشاهده آسان ریتم غیر طبیعی بروگادا در درون یک ریتم قلبی توصیه نماید.

در یک آزمایش EP، یک کاتتر از طریق ورید در کشاله ران شما به سمت قلب تان وارد می شود که شبیه به کاتتریزاسیون قلبی است. الکترودها سپس از طریق کاتتر به نقاط مختلف به قلب تان منتقل می شود. الکترودها طرحی از هر ضربان قلب نامنظم ایجاد می کنند و سیگنال های الکتریکی اجرایی از طریق قلب تان را تشخیص می دهند.

3_ آزمایش ژنتیک

در حالی که آزمایش ژنتیکی برای تشخیص سندرم بروگادا مورد نیاز است، پزشکتان ممکن است آزمایش ژنتیک برای دیگر اعضای خانواده اگر شما با سندرم بروگادا تشخیص داده شوید ، توصیه نماید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون و قلب و عروق در تهران

3.7/5 - (9 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نسترن یکشنبه ۱۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    گاهی اوقات دچار تپش شدید قلب می شوم در مواقع عصبی بودن و هیجان .نارسایی دریچه میترال دارم و دست چپم مدتی است درد می کند و هنگام استراحت نیز گاهی اوقات به خواب می رود .البته آرتروز گردن هم دارم .آیا مشکل قلبی است یا آرتروز
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      تكراري
  • تصویر کاربر Maryyyykamali پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام احساس تکون بیشتر سمت چپ شکمم میکنم و شکمم نبض داره یه آمپول سه ماهه پیشگیری از بارداری چهار ماه پیش زدم بعدش لکه بینی داشتم یه ماه و بعد پریود نشدم آزمایش بتا دادم باردار نیستم و آزمایش هورمون دادم نرمال بود پسرم هیجده ماهشه و شیر مادر میخوره لطفا کمکم کنید مشکل چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    آرمیتا:
    سلام دکتر نجفی من خانمی 23 ساله ام یه دختر دارم الانم دوقلو باردارم تقریبا 7سال پیش قبل ازدواج خیلی دچار سوزش وتیر کشیدن قلب میشدم که دکتر گفت افتادگی دریچه میتراله چیزی نیست اکثر زنان ایرانی دچارشن 5سال شده بود که کامل خوب شده بودم تاهمین دوسال اخیر که دچار تپش قلب شدم وقتی هم که باردار شدم بدتر شد موقع انجام کاری خیلی زود خسته میشم افت فشارم گرفتم یه بارم غش کردم یه دقیقه طول کشید اب پاشیدن به هوش اومدم وتنگی نفسم گاهی اوقات سراغم میاد تپش قلبم 134 میشه وخیلی بی حال میشم دکتر قلب قرص کاوریل یه نصفه موقع حمله داد ولی دکتر زنان پرانول روزی دوتا داد نمیدونم کدومو بخورم اکو کردم دریچه م شلی وبرگشت خون دارم علتشو بگید وموقع سزارین و بی حسی یا بیهوشی مشکلی پیش نمیاد چیکار کنم تپش قلب به هر بهانه ای سراغم میاد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر جوادزاده دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    با سلام. تقريبا يك ماه است كه ضربان قلب بنده در يك لحظه بيشتر ميشه بعد ريتم طبيعي داره كه در طول روز بيشتر اتفاق ميفته.اكو از قلبم انجام دادم ريتم طبيعي نشان داد. كه دكتر متخصص مصرف 2 عدد پروپرانولول 20 رو در طول 24 ساعت تجويز كرده. ميخواستم بدونم مصرف اين دارو با ورزش شنا تناقضي ايجاد ميكنه يا نه؟ با توجه به اينكه بنده 3 روز در هفته شنا ميكنم. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر هاشم پنجشنبه ۲۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    آقای دکتر ممنون که پاسخ دادید
    بنده شهرستانم متاسفانه به شما دسترسی ندارم
    آقای دکتر من هیچ علامتی از بیماری قلبی ندارم فقط گاها pvc دارم
    و موردی که دیشب انفاق افتاد این بود که pvc رخ داد که همراه با pvc حال خفگی بهم دس داد وبعد از دو سه ثانیه رفع شد
    همانطور که گفتم بیشتر نگرانی ها pvc را برایم ایجاد میکنن یعنی فک کردن به این که بیماری قلبی دارم خود باعث این شده
    قبلا به دکتر مراجعه کردم قرص اعصاب داد که اصلا جواب نداد البته الان خیلی pvc ها نسبت به قبل کم شده تقریبا قطع شده
    فقط آقای دکتر میشه بگید چرا سکته در جوانان شایع شده چون سخت زهنم درگیر کرده همش فک میکنم نکنه خودم هم برام این اتفاق بیفنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نرگس جمعه ۲۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با سلام دو ساله درد های شدید و ضربانی در ناحیه سمت چپ شکم زیر قفس سینه و هم در سمت راست شکم هم در قسمت کمر سمت چپ دارم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ساحل جمعه ۱۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    گاهی اوقات دچار سوزش قلب می شدم اما امروز از صبح دچارسوزش قلب شدم و قطع نمی شود چی کار کنم این سوزشم قطع شود و یه احساس درد عصبی هم در پای چپم دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ثریا شنبه ۸ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    دکتر نجفی عزیز من واستون شرح داده بودم که بعد از عمل ابلیشن طپشهای خفیف هنگام دراز کشیدن مخصوصا خواب ظهر دارم تنگی نفس هم دارم تا جایی که باید خمیازه بکشم تا ریه هام پرشه اضافه وزن دارم ورزش میکنم ولی نفس تنگی موقع ورزش اذیتم میکنه تست ورزش و اکو و نوار قلبمم هم سری قبل نرمال بوده خدمتتون عرض کردم ترسیدم این طپش ها و تنگی نفس از گرفتگی عروق قلبم باشه و خواستم منو راهنمایی کنید که اسکن قلب بشم یا احتیاجی نیست با سن 38 سال
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر ليلا پنجشنبه ۳۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    با سلام
    5٠سال سن و سابقه انژيو در 5سال گذشته بعلت گرفتگي خفيف (كه اين گرفتگي با انژيو برطرف شد)، و داراي فشار خون بالاو تپش قلب
    در حال مصرف قرص فشار و پرانول
    اخيرا به مدت ٢ماه است كه لرزش ويبره مانند چند ثانيه اي در ناحيه قلب احساس ميكنم
    تشخيص جنابعالي چيست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدیه یکشنبه ۲۶ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    هفته 14 بارداری هستم. ضربان شدیدی در ناحیه شکم مشاهده میکنم. ابتدا فکر می کردم ضربان قلب جنین باشد، اما چون احساسی از درون نداشتم پیگیر مساله شدم که به آنوریسم آئورت رسیدم. بسیار نگرانم، باید چکار کنم؟ آیا ممکن است جنین مشکل داشته باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۶ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر