دکتر محمد حسین نجفی

واضح‌ترین علامت فیبریلاسیون دهلیزی تپش قلب است. در این حالت کاملا برای چند ثانیه یا حتی چند دقیقه احساس می کنید که که قلب در حال تپش، بال زدن یا ضربان نامنظم است. فیبریلاسیون دهلیزی همان ضربان نامنظم قلب و اغلب سریع می باشد که می تواند خطر سکته مغزی، نارسایی قلبی و سایر عوارض مربوط به قلب را افزایش دهد.

فیبریلاسیون دهلیزیدر طول فیبریلاسیون دهلیزی، دو حفره فوقانی قلب (دهلیز) ضربان نامنظم و آشفته – خارج از هماهنگی با دو حفره پایینی (بطن) از قلب دارند. علائم فیبریلاسیون دهلیزی اغلب شامل تپش قلب، تنگی نفس و ضعف است.

دوره های فیبریلاسیون دهلیزی می تواند گهگاه رخ دهد ، و یا شما ممکن است به فیبریلاسیون دهلیزی توسعه یافته که برطرف نمی شود و ممکن است به درمان نیاز داشته باشد مبتلا باشید. اگر چه فیبریلاسیون دهلیزی به خودی خود تهدید کننده زندگی نیست، این یک وضعیت پزشکی جدی است که گاهی اوقات نیاز به درمان اورژانسی دارد که ممکن است به عوارضی منجر شود. فیبریلاسیون دهلیزی می تواند به لخته شدن خون در قلب منجر شود که ممکن است به اندام های دیگر گردش کرده و باعث انسداد جریان خون (ایسکمی) شود.

درمان برای فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است شامل داروها و دیگر مداخلات گردد که در تلاش برای تغییر سیستم الکتریکی قلب میباشد.

علائم فیبریلاسیون دهلیزی

برخی از افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بدون علائم بوده و از وضعیت خود آگاهی ندارند تا آن که در طول یک معاینه فیزیکی پیدا میشود. افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است علائم و نشانه هایی داشته باشند ، از قبیل:

– تپش قلب که احساس یک ضربان قلب نامنظم ، ناراحت کننده، با سرعت بالا یا یک ریزش دل در قفسه سینه تان میباشد.

– ضعف

– توانایی کاهش یافته برای فعالیت

– خستگی

– سبکی سر

– سرگیجه

– گیجی

– تنگی نفس

– درد قفسه سینه

علائم فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است:

۱- گاه به گاه باشد.

در این مورد فیبریلاسیون حمله ای دهلیزی نامیده می شود. ممکن است نشانه های آن گهگاه رخ دهند ، به مدت چند دقیقه تا چند ساعت و سپس بطور خود به خودی متوقف گردد .

۲- مداوم باشد.

با این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی، ریتم قلب شما به حالت عادی خود باز نمی گردد . اگر شما به فیبریلاسیون دهلیزی مداوم مبتلا هستید، شما به درمان هایی مانند شوک الکتریکی یا داروهایی به منظور بازگرداندن ریتم قلب شما به حالت عادی نیاز خواهید داشت .

۳- مداوم برای مدت طولانی باشد.

این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی پیوسته است و بیش از ۱۲ ماه طول می کشد.

۴- دائم باشد.

در این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی، ریتم غیر طبیعی قلب را نمی توان اصلاح کرد . شما فیبریلاسیون دهلیزی به طور دائمی دارید، و اغلب به دارو برای کنترل ضربان قلب خود نیاز خواهید داشت.

عوارض فیبریلاسیون دهلیزی چیست؟

گاهی اوقات فیبریلاسیون دهلیزی می تواند به عوارض زیر منجر شود:

— سکته مغزی

در فیبریلاسیون دهلیزی ریتم آشفته ممکن است علت ریزش خون به حفره بالایی قلب شما (دهلیز) و شکل گیری لخته باشد . اگر لخته خون، بتواند از قلب شما به بیرون رانده شود و به مغز شما حرکت کند . این امکان وجود دارد که جریان خون را مسدود و باعث سکته مغزی گردد .

خطر ابتلا به سکته مغزی در فیبریلاسیون دهلیزی به سن شما (از لحاظ سنی شما در معرض خطر بالاتری قرار داشته باشید ) و در مورد اینکه آیا شما دچار فشار خون بالا، دیابت، سابقه نارسایی قلبی یا سکته مغزی قبلی، و عوامل دیگر باشید بستگی دارد . برخی داروها، مانند رقیق کننده خون، تا حد زیادی می تواند خطر سکته مغزی یا آسیب به اندام های دیگر که ناشی از لخته شدن خون است را کاهش دهد.

— نارسایی قلبی

فیبریلاسیون دهلیزی، به خصوص اگر کنترل نشود، ممکن است قلب را ضعیف و منجر به نارسایی قلبی گردد – وضعیتی که در آن قلب شما نمی تواند خون کافی را برای رفع نیازهای بدن شما به گردش درآورد .

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر شما هر گونه علائم فیبریلاسیون دهلیزی دارید، یک وقت ویزیت با پزشک خود تنظیم کنید. پزشک شما ممکن است یک نوار قلبی به منظور تعیین اینکه آیا نشانه های شما به فیبریلاسیون دهلیزی یا یکی دیگر از اختلالات ریتم قلبی (آریتمی) مربوط می شود از شما بخواهد.

اگر شما درد قفسه سینه دارید، بلافاصله از اورژانس پزشکی کمک بخواهید. درد قفسه سینه می تواند سیگنالی باشد از اینکه که شما یک حمله قلبی دارید.

درمان فیبریلاسیون دهلیزی

شما ممکن است به ایجاد تغییرات در شیوه زندگی برای بهبود سلامت کلی قلب تان، به ویژه برای جلوگیری و یا درمان بیماری هایی مانند فشار خون بالا و بیماری های قلبی نیاز داشته باشید. پزشکتان ممکن است چند راهکار برای تغییر در شیوه زندگی، به شما نشان دهد ، از جمله:

– غذاهای سالم قلبی بخورید: یک رژیم غذایی سالم که در نمک و چربیهای جامد کم و در میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار غنی میباشد .

– به طور منظم ورزش کنید: بصورت روزانه ورزش کرده و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید .

– سیگارنکشید: اگر سیگار می کشید و نمی توانید خودتان آن را ترک کنید ، با پزشک خود در مورد استراتژی یا برنامه ای بتواند به شما کمک کند تا عادت سیگار کشیدن را ترک کنید صحبت نمایید .

– یک وزن سالم حفظ داشته باشید: داشتن اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

– سطح فشار خون و کلسترول خود را تحت کنترل نگه دارید: تغییرات شیوه زندگی و مصرف دارو مواردی هستند که برای اصلاح فشار خون بالا (هایپرتانسیون) و یا کلسترول بالا تجویز میشوند .

– برنامه مراقبت خودی را پیگیری کنید: داروهای خود را به صورتی که تجویز شده مصرف کنید و قرار ویزیت خود را با پزشک تان بصورت منظم پیگیری کنید . بدتر شدن علایمتان را با پزشک خود مطرح کنید .

پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی

برای پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی، این مهم است که یک شیوه زندگی قلب سالم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی داشته باشید . یک شیوه زندگی سالم ممکن است شامل:

  • یک رژیم غذایی سالم برای سلامت قلب خود انتخاب کنید.
  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.
  • از سیگار کشیدن اجتناب کنید.
  • یک وزن مناسب حفظ کنید.
  • مصرف کافئین و الکل را محدود و یا ترک کنید.
  • استرس، استرس شدید و خشم می تواند باعث مشکلات ریتم قلبی شود.
  • استفاده خودسرانه دارو را با احتیاط انجام دهید، همچنین برخی از داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه حاوی محرک هایی هستند که سبب ضربان سریع قلب شوند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

1/5 - (2 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کوثر یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    من حدودا یک سال میشه که ضربان شدیدی در ناحیه معده و شکم دارم و نمی توانم به خودم زور بدم در واقع با زور زدن حرف میزنم و بازدم عمیق مشکل شده است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید معاینه شوید

      بهتره یک سونو شکمی  انجام دهید و با جواب سونو جهت معاینه مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت سرور گرامی بنده ۲۲ ساله پسر هستم بعد از یک آنفولانزا شدید دو روز بعد از بهبودی تپش قلب و ناراحتی در قفسه سینه ام احساس میکردم به دکتر مراجعه کردم که نوار قلبی از من گرفت و گفت مشکل داری بنده این را خدمت شما میفرستم عنایت فرمایید تشخیص خودتان را بفرمایید با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      نوار نرمال هست

      ولی برای بررسی علت باید معاینه شوید

      گاهی به دنبال عفونت پریکاردیت یا التهاب پرده دور قلب اتفاق می افته

  • تصویر کاربر متی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام.بنده 24ساله هستم.گاهی اوقات تنگی نفس و تپش قلب دارم.خیلی مواقع هم درگیر سرگیجه میشوم.اخیرا آزمایش دادم که فریتین از سطح نرمال خیلی پایین تر بود.و قرص سرترالین هم مصرف میکنم.الآن نزدیک به سه روز است که تنفس سختی دارم و گاها درد های خفیفی حس میکنم بلا هم به پزشک مراجعه کردم افتادگی دریچه تشخیص دادن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      افتادگی دریچه چیز مهمی نیست

      کم خونی باید درمان بشه

      اگر اضطراب دارید درمان کنید

      اگر بهتر نشدید جهت بررسی بیشتر تست ورزش تنجام دهید

  • تصویر کاربر داوود جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر آیا مصرف طولانی مدت قرص پراپرانولول مشکلی پیش میاره؟ مثلا تا آخر عمر. چون خودتون میدونید اگه قطع کنیم دوباره تپش قلب برمیگرده.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر مشکلی نداره

  • تصویر کاربر محمود یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید .تنگی دریچه میترال
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      سواتون چیه

  • تصویر کاربر امیرحسینم پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان...مادرم بافشار بالا بیمارستان بستری شد...لوزارتان اچ قطع شد والسارتان 80...کنکور 2.5 دادن...متاسفانه باکنکور نوسان فشار شدید دارن...افت قند وافت فشار ....یه دکتر دیگه کنکور قطع کرد ومتورال داد که متاسفانه فشار بالا وضربان بالای داشتن...دکتر دیگه پروپانول داد..که جواب نداد به فشارخون...الان دکتر داخلی بردیم وقرص والپامیل40روزی سه تا...قرص قندشونم کم کردن...شده دوتا متفورمین...ایا این قرص جایگزینه خوبی میتونه باشه؟؟؟ایا داغی قلب مادرم ازبین میره...اصلا نمیتونن فعالیت داشته باشن...باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میتونن املودیپین مصرف کنند و اکر اضطداب دارند به روانمزشک مراجعه کنند

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میتونن املودیپین مصرف کنند و اکر اضطداب دارند به روانمزشک مراجعه کنند و اگر بهتر نشدند جهت بررسی بیشتر مراجعه کنند

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    با سلام بنده 39 سال دارم و دچار افتادگی دریچه میترال هستم طی 4 سال گذشته 3 مرتبه دچار تپش قلب شدید شدم که بار اول نزد دکتر ضربان به 230رسیده بود
    بار آخر حدود 2 هفته قبل بود که تپش قلب گرفتم که مدام متوقف میشد و سریع میزد و سریعا پیش دکتر رفتم دکتر حین اکو تپش سریع و نامنظم قلب رو دید و هولتر 24 سلعته نصب کردند
    پس از دیدن نتایج هولتر گفتن احتمال داره نیاز به ابلیش داشته باشم چون این تپش مربوط به افتادگی میترال نیست و برام قرص کونکورد 2.5 تجویز کردند
    و اینکه قلب من در حالت عادی حدود 60 تا میزنه آیا مصرف کونکورد باعث‌کمتر شدن ضربان عادی قلب نمیشه و
    بنظر شما تپش قلبم مربوط به جریان اضافی الکتریسته قلب هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ریتم af هست 

      میتونید ابلیشن انجام دهید که نیاز به مصرف دارو نباشه

  • تصویر کاربر مريم سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر،
    من ساكن خارج از كشور هستم.از سه ماه پيش، گاهي وقتا احساس هري ريختن دل به همراه نفس تنگي داشتم. به اوژانس مراجعه كردم و ازمايش خون و نوار قلب دادم. كه بهم گفتن مشكلي ندارم. منم مصرف كافيين و چاي رو قطع كردم. تا دوهفته قبل واقعا مشكلي نداشتم. از دوهفته قبل دوباره اين تپش ها شروع شدند. اما به شدت قبل نيستند. در حد يك ثانيه احساس هري ريختن قلب دارم. به متخصص قلب مراجعه كردم و ازم نوار قلب و اكو گرفت و با قاطعيت تاكيد كه مشكلي ندارم و حتما به خاطر فشارهاي رواني كه به خودم وارد ميكنم. همش ميترسم كه يه مشكل قلبي داشته باشم. من خيلي ادم استرسي هستم. به نظرتون بايد دوباره به متخصص قلب مراجعه كنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه ضربان های نابجا باشه که معمولا در زمینه اضطرابه

      برای درمان اضطراب به روانمزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر پاکروان دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    با درود
    مدت ۸ ماه پیش پدرم( ۶۸ ساله) به ناگهان دچار درد شدید در ناحیه کشاله ران شد که به یک اورژانس انتقالش دادیم از انجایی که مدت ۴ سال پیش عمل جراحی فتق انجام داده بودند این درد را با جراحی و عوارض احتمالی ان مرتبط دانستیم. علایم درد بسیار شدید و استفراغ بود. در اورژانس پزشک اورژانس نبض وی را چک کرده و از پایین بودن بسیار نبض تعجب کرد و از پرستار خواست تا دستگاه را چک و از درست بودن ان اطمینان حاصل کنند و حتی ان را یکبار بر روی انگشت خود قرار داد و گفت دستگاه اشکال ندارد اما نبض خیلی خیلی پایین است. پدرم بی حال بود و از درد بسیار شدید شکایت داشت و در همان زمان نیز استفراغ کرد. پزشک بدون انجام سونوگرافی و یا سی تی اسکن یا رادیولوژی تنها از روی نشانه های ظاهری و درد شدید تشخیص سنگ مثانه داد و ۲ عدد سرم، امپول مسکن کتورولاک، ۲ عدد امپول هیوسین و یک عدد امپول برای دفع سنگ در مدت ۴ ساعتی که پدرم در اورژانس بستری بود برای وی تجویز و یه وی تزریق کردند. پس از انکه با مسکن کمی درد ارامتر شد او را به کلینیک تخصصی که در روبروی ان مرکز اورژانس واقع بود فرستاد برای انجان ازمایش خون و ادرار. حتی زمانیکه خواستم پدرم را انتقال دهم برای انتقال وی هیچ گونه کمکی به من نشد و من خود به سختی پدرم را که بی حال هم بود به کلینیک روبروی اورژانس که در سمت دیگر خیابان واقع شده بود منتقل کردم. ابتدا به حیاط محوطه اورژانس سپس با خودرو به کلینیک رفتیم. شدت بی حالی ایشان چنان بود که من بهرازمایشگاه رفتم و از انها درخواست کردم که نمونه گیری را در خودرو انجام دهند که انها نیز نمونه خون را در خودرو انجام دادند و زمانیکه من به همراه انها به داخل کلینیک رفتم نگهبان کلینیک با شتاب به مندخبر داد که پدرم حال خوبی ندارد و زمانیکه برگشتم پدرک را در حال شک دیدم که پرسنل کلینیک به کمک من امده و وی را به داخل کلینیک انتقال دادند و پس از مدتی که عملیات احیا را انجام دادند بی فایده بود و متاسفانه پدرم فوت شدند. لازم به ذکر است پزشک اورژانس پس از تجویز امپولهای مسکن و دفع سنگ و ضد اسپاسم و سرمها به من دلداری میداد که هیچ مشکل خاصی نیست، و اینکه سنگ مثانه است و پدرم به زودی بهبود پیدا میکنند. پس از درگذشت پدرم درخواست پزشکی قانونی و کالبد شکافی دادم که علت فوت شوک، خونریزی داخلی و پارگی انوریسم ایورت شکمی اعلام شد. من از پزشک اورژانس شکایت کردم و هم اکنون پرونده در حال اجرا میباشد. پرسشی که از شما دارم این است که اگر پدرم را به یک مرکز تخصصی ارجاع داده بودند با توجه به داشتن چندین ساعت زمان امکان نجات وی بود؟ و اینکه داروهای تجویز شده تا چه اندازه در بدتر کردن حال ایشان دخالت داشت و پزشک از این نظر مقصر است؟ هرچند که قصور ایشان کاملا واضح میباشد.
    در اینجا باد یاد اوری شوم که پدرم در حال سرما یه گذاری و انجام یک پروژه صنعتی در یک شهر کوچک بود و از انجایی که من به ان شهر اشنایی نداشتم به اولین اورژانس ایشان را انتقال دادم و از کلینیک روبرو اورژانس هم بی اطلاع بودم و حتی از پزسک اورژانس درخواست انتقال وی با امبولانس به یک مرکز تخصصی را دادم که نتیجه ندان و زمانیکه پس از مطرح کردن شکایت هم با ایشان یک گفتگو داشتم ایشان اعلام کرد اگر من بخواهم هر بیماری را با امبولانس انتقال دهم باید یک تاکسی تلفنی باز کنم که این نهایت سهل انگاری و درک پایین این پزشک میباشد!
    با ارزوی پیروزی و بهروزی برای شما
    س. پاکروان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      متاسفانه بدون دیدن مدارک اصلا نمیشه اظهار نظر کرد

  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام من16سالمهو بعظئ موقعها هر یک یا دو ماه تپش قلب یکم به مدت 30-40سانیه دارم و یکم حالت سرفه منو میگیره چکار کنم و علتش چیه!؟؟ممنون میشم جوابمو بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید معاینه شوید و نوار قلب بگیرید تا بشه علت را مشخص کرد

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر