دکتر محمد حسین نجفی

واضح‌ترین علامت فیبریلاسیون دهلیزی تپش قلب است. در این حالت کاملا برای چند ثانیه یا حتی چند دقیقه احساس می کنید که که قلب در حال تپش، بال زدن یا ضربان نامنظم است. فیبریلاسیون دهلیزی همان ضربان نامنظم قلب و اغلب سریع می باشد که می تواند خطر سکته مغزی، نارسایی قلبی و سایر عوارض مربوط به قلب را افزایش دهد.

فیبریلاسیون دهلیزیدر طول فیبریلاسیون دهلیزی، دو حفره فوقانی قلب (دهلیز) ضربان نامنظم و آشفته – خارج از هماهنگی با دو حفره پایینی (بطن) از قلب دارند. علائم فیبریلاسیون دهلیزی اغلب شامل تپش قلب، تنگی نفس و ضعف است.

دوره های فیبریلاسیون دهلیزی می تواند گهگاه رخ دهد ، و یا شما ممکن است به فیبریلاسیون دهلیزی توسعه یافته که برطرف نمی شود و ممکن است به درمان نیاز داشته باشد مبتلا باشید. اگر چه فیبریلاسیون دهلیزی به خودی خود تهدید کننده زندگی نیست، این یک وضعیت پزشکی جدی است که گاهی اوقات نیاز به درمان اورژانسی دارد که ممکن است به عوارضی منجر شود. فیبریلاسیون دهلیزی می تواند به لخته شدن خون در قلب منجر شود که ممکن است به اندام های دیگر گردش کرده و باعث انسداد جریان خون (ایسکمی) شود.

درمان برای فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است شامل داروها و دیگر مداخلات گردد که در تلاش برای تغییر سیستم الکتریکی قلب میباشد.

علائم فیبریلاسیون دهلیزی

برخی از افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بدون علائم بوده و از وضعیت خود آگاهی ندارند تا آن که در طول یک معاینه فیزیکی پیدا میشود. افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است علائم و نشانه هایی داشته باشند ، از قبیل:

– تپش قلب که احساس یک ضربان قلب نامنظم ، ناراحت کننده، با سرعت بالا یا یک ریزش دل در قفسه سینه تان میباشد.

– ضعف

– توانایی کاهش یافته برای فعالیت

– خستگی

– سبکی سر

– سرگیجه

– گیجی

– تنگی نفس

– درد قفسه سینه

علائم فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است:

۱- گاه به گاه باشد.

در این مورد فیبریلاسیون حمله ای دهلیزی نامیده می شود. ممکن است نشانه های آن گهگاه رخ دهند ، به مدت چند دقیقه تا چند ساعت و سپس بطور خود به خودی متوقف گردد .

۲- مداوم باشد.

با این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی، ریتم قلب شما به حالت عادی خود باز نمی گردد . اگر شما به فیبریلاسیون دهلیزی مداوم مبتلا هستید، شما به درمان هایی مانند شوک الکتریکی یا داروهایی به منظور بازگرداندن ریتم قلب شما به حالت عادی نیاز خواهید داشت .

۳- مداوم برای مدت طولانی باشد.

این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی پیوسته است و بیش از ۱۲ ماه طول می کشد.

۴- دائم باشد.

در این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی، ریتم غیر طبیعی قلب را نمی توان اصلاح کرد . شما فیبریلاسیون دهلیزی به طور دائمی دارید، و اغلب به دارو برای کنترل ضربان قلب خود نیاز خواهید داشت.

عوارض فیبریلاسیون دهلیزی چیست؟

گاهی اوقات فیبریلاسیون دهلیزی می تواند به عوارض زیر منجر شود:

— سکته مغزی

در فیبریلاسیون دهلیزی ریتم آشفته ممکن است علت ریزش خون به حفره بالایی قلب شما (دهلیز) و شکل گیری لخته باشد . اگر لخته خون، بتواند از قلب شما به بیرون رانده شود و به مغز شما حرکت کند . این امکان وجود دارد که جریان خون را مسدود و باعث سکته مغزی گردد .

خطر ابتلا به سکته مغزی در فیبریلاسیون دهلیزی به سن شما (از لحاظ سنی شما در معرض خطر بالاتری قرار داشته باشید ) و در مورد اینکه آیا شما دچار فشار خون بالا، دیابت، سابقه نارسایی قلبی یا سکته مغزی قبلی، و عوامل دیگر باشید بستگی دارد . برخی داروها، مانند رقیق کننده خون، تا حد زیادی می تواند خطر سکته مغزی یا آسیب به اندام های دیگر که ناشی از لخته شدن خون است را کاهش دهد.

— نارسایی قلبی

فیبریلاسیون دهلیزی، به خصوص اگر کنترل نشود، ممکن است قلب را ضعیف و منجر به نارسایی قلبی گردد – وضعیتی که در آن قلب شما نمی تواند خون کافی را برای رفع نیازهای بدن شما به گردش درآورد .

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر شما هر گونه علائم فیبریلاسیون دهلیزی دارید، یک وقت ویزیت با پزشک خود تنظیم کنید. پزشک شما ممکن است یک نوار قلبی به منظور تعیین اینکه آیا نشانه های شما به فیبریلاسیون دهلیزی یا یکی دیگر از اختلالات ریتم قلبی (آریتمی) مربوط می شود از شما بخواهد.

اگر شما درد قفسه سینه دارید، بلافاصله از اورژانس پزشکی کمک بخواهید. درد قفسه سینه می تواند سیگنالی باشد از اینکه که شما یک حمله قلبی دارید.

درمان فیبریلاسیون دهلیزی

شما ممکن است به ایجاد تغییرات در شیوه زندگی برای بهبود سلامت کلی قلب تان، به ویژه برای جلوگیری و یا درمان بیماری هایی مانند فشار خون بالا و بیماری های قلبی نیاز داشته باشید. پزشکتان ممکن است چند راهکار برای تغییر در شیوه زندگی، به شما نشان دهد ، از جمله:

– غذاهای سالم قلبی بخورید: یک رژیم غذایی سالم که در نمک و چربیهای جامد کم و در میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار غنی میباشد .

– به طور منظم ورزش کنید: بصورت روزانه ورزش کرده و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید .

– سیگارنکشید: اگر سیگار می کشید و نمی توانید خودتان آن را ترک کنید ، با پزشک خود در مورد استراتژی یا برنامه ای بتواند به شما کمک کند تا عادت سیگار کشیدن را ترک کنید صحبت نمایید .

– یک وزن سالم حفظ داشته باشید: داشتن اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

– سطح فشار خون و کلسترول خود را تحت کنترل نگه دارید: تغییرات شیوه زندگی و مصرف دارو مواردی هستند که برای اصلاح فشار خون بالا (هایپرتانسیون) و یا کلسترول بالا تجویز میشوند .

– برنامه مراقبت خودی را پیگیری کنید: داروهای خود را به صورتی که تجویز شده مصرف کنید و قرار ویزیت خود را با پزشک تان بصورت منظم پیگیری کنید . بدتر شدن علایمتان را با پزشک خود مطرح کنید .

پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی

برای پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی، این مهم است که یک شیوه زندگی قلب سالم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی داشته باشید . یک شیوه زندگی سالم ممکن است شامل:

  • یک رژیم غذایی سالم برای سلامت قلب خود انتخاب کنید.
  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.
  • از سیگار کشیدن اجتناب کنید.
  • یک وزن مناسب حفظ کنید.
  • مصرف کافئین و الکل را محدود و یا ترک کنید.
  • استرس، استرس شدید و خشم می تواند باعث مشکلات ریتم قلبی شود.
  • استفاده خودسرانه دارو را با احتیاط انجام دهید، همچنین برخی از داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه حاوی محرک هایی هستند که سبب ضربان سریع قلب شوند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

1/5 - (2 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Neda دوشنبه ۸ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 68 مشاهده پرسش
    سلام ۱۹سالمه
    سابقه پانیک اتک
    الان دوروز که به نقطه از سمت چپ نزدیک به قلبم درد میکنه هی نقطه به نقطه درد میگیره هی اون خوب میشه بعدی
    بعد که اون خوب شد شانه درد میگیریم پشت لبم هم میسوزه
    پوکساید و نورتریپیلن و پوسپیرون استفاده میکنم
    دوماه قبل نوار قلب و اکو دادم مشکلی نداشتم ایا چه مشکلیه؟
    1. تصویر کاربر Neda سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      با تغییر وضعیت خوب میشم و درد میگیره
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      توصیه به اکو و تست ورزش
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Ro یکشنبه ۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من ۱۶سالمه یه مدتیه اطراف قلبم تیر می‌کشه و درد می‌کنه خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام يك نوار قلب بگيريد
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    من درحالی که ورزش میکنم قلبم وشانه ام و کلیه ی سمت چپم درد میکند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...معاینه و اکو و تست ورزش توصیه می شود
  • تصویر کاربر سعیدی سه شنبه ۵ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشین من از سال 96 تا پارسال برج 6 استرس کشیدم بت میزدم و اصلا متوجه نبودم ک چ ضربه ای ب خودم میزنم معتاد شده بودم پولام میرفت و من هس استرس بیشتر میکشیدم ک پارسال تپش قلب و تنگی نفس پیدا کردم الانم با کوچکترین استرس حالم بد میشه و تپش و سوزش قلب دارم چیکار کنم راهنمایی کنید یکم تریاک یا شیره بکشم حالم بد میشه قلبم ضعیف میشه معتاد نیستم ولی هر دو سه ماه هم بکشم حالم بد میشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام سوال دقیق نیست
  • تصویر کاربر سعدی دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 88 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بند 37 سالم جنسیت زن هست حدود 3 روز سردرد شدید گرفتم میگرن دارم بعد از سردرد قلبم وپشت شونه میسوزه نوار قلب آزمایش قلبم دادم ولی هنوز خوب نشدم پا هر از گاهی بخصوص شبا تیک میخوره راه کاری هست؟ ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      قرص پروپرانولول 10 بخورید و یک بار متخصص قلب اکو بکند
  • تصویر کاربر نظیریان دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 105 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر، حدود دو ماه پیش بخاطر فشار خون مطب خدمتتون رسیدم و ویزیت کامل شدم و داروهای کارودیلول ۶.۲۵ روزی نصف و سواوالتان ۸۰ روزی نصف و املوپرس روزی نصف همکارتون نوشتن
    دو تا داروی دیگه رو قبلا استفاده میکردم و مشکلی نداشتم ولی کارودیلول رو از وقتی استفاده کردم حدود دو هفته بعدش بعضی ساعتها تپش قلب دارم و احساس میکنم ضربان قلبم پایین اومده و با دستگاه فشار خون دیجیتالیم همون لحظه فشارم رو گرفتم نشون میده ضربان قلبم ۵۶ هست برای چند ثانیه اینحوری میشم و بعدش خوبم
    ممکنه بخاطر قرص کارودیلول باشه؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      بخاطر قرص کارودیلول است ولی توصیه نمی کنم دارو را کم کنید با همین میزان ادامه بدهید
  • تصویر کاربر ارش سه شنبه ۳ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    با سلام و درود خدمت شما
    اقایی ۴۰ساله هستم من پارسال تست ورزش دادم که نرمال بود فقط گفتند یه مقدار pvc داری و اکو هم خوب بود و اندکی افتادگی دریچه میترال داشتم مشکلی نداشتم سیتی انژیو هم همان سال انجام دادم که یه گرفتگی خفیف داشتم که دکتر گفت مشکلی ایجاد نمیکند تا اینکه ۴روز از قرص ترادامیکس (که برای افزایش نعوظ و کیفیت جنسی هست طبق دستور خود دارو هر ۱۲ساعت یکی استفاده کردم بمدت ۴روز باید تا ۶۰روز استفاده میکردم) مشکلی نداشتم ولی رفتم مزونیدلینگ مو انجام دادم دکتر ۵میلیگرم درماهیل hl توسط میکرونیدلینگ به پوست سرم تزریق کرد از فردای اونروز حالم بد شد و دچار درد قفسه سینه و طپش قلب زیاد شدم به طوری که در بیمارستان بستری شدم در نوار قلبم pvc زیاد شده بود و بررسی شدم خوشبختانه اکو خوب و انزیمهای تروپونین من منفی بود و با رویت سیتی انژیو پارسال من دکتر گفت احتمال زیاد با این سیتی این گرفتگی باعث این اریتمی نشده است قرار هست هولتر ۴۸ساعته ببندم در ضمن موقع راه رفتن به ذره احساس سنگینی تو سینم و پشت کتفم درد میگیره که نسبت به قبل از بستری کمتر شده است میخواستم نظر شما را بدونم ایا مشکل قلبی هست یا ممکن هست از داروی ترادامیکس یا مزونیدلینگ موی سر من بوده است .عکس داروی ترادامیکس و نتیجه سیتی انژیو پارسالم را برایتان ارسال میکنم درضمن TG من 151 و chol 108و ldl من ۶۸ و fbs ۱۰۵ بود طبق ازمایش ۷ماه پیش من
    تصاویر ازمایش و سیتی و داروی ترادامیکس را ارسال کردم
    لطفا مرا راهنمایی بفرمایید خیلی نگرانم و استرس دارم با تشکر
    1. تصویر کاربر ارش دوشنبه ۱۱ مهر ۱( 1 سال پیش)
      لطفا پرسش ۱۱۳۹۳۴ را پاسخ دهید الان ۴روز هست سوال را ثبت کردم
      با عنوان ارتباط بین داروهای نعوظ و مزونیدلینگ موی سر با ایجاد یا تشدید pvc قلبی
      با تشکر
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳ آبان ۱( 1 سال پیش)
      بعید است مشکل قلبی مهمی وجود داشته باشد و با این حال جواب هولتر به تشخیص خیلی کمک می کند . در کل از بابت گرفتگی عروقی نگرانی وجود ندارد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عبدالله پنجشنبه ۷ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر درمواقع استرس و اضطراب پی وی سی طبیعی هست و احیانا خطری داره ..ودرضمن بنده ایندرال ۱۰ صبح و شب میخورم بخاطر اضطراب و افسردگی همراه با لاموترژین و کلونازپام موقع اضطراب فشار خون من تا ۱۸ بالا میره که معمولا با کاپتو زیر زبانی پایین میاد واین فشار فقط معمولا از هفته‌ای یکبار تا یک ماه یکبار بالا میره توسط متخصص قلب هم معاینه شدم گفت نوار چیزی نشون نمیده نمیدونم چرا بصورت طبیعی اغلب اوقات فشارم ۱۰ یا ۹ روی ۶ هست ویه احساس تپش یا همون pvc را دارم خیلی خیلی شرمنده طولانی شد سن ۵۲ و مرد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۷ مهر ۱( 1 سال پیش)
      پی وی سی هیچ خطری ندارد و اصلا جای نگرانی نیست به جای ایندرال از قرص متازیرو ۴۷.۵ نصف صبح و نصف شب استفاده کنید
  • تصویر کاربر مرادی شنبه ۱۱ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دوسال پیش عمل قلب باز انجام دادم مشکلم asdبود الان سینه چپم زیرش خیلی سوزش داره به طوریکه که کامل از صبح تا شب درد داره کم میشه باز سوزش داره از بعد از عمل تنگی نفس داشتم بهتر شدم اما تنگی نفس بعد از عمل بامن‌ مونده.البته گاهی با استرس و بی دلیل دوسه روز تنگی نفس دارم چ‌خوب میشه مشکل من الان سوزش سینه چپم هست اورژانس رفتم نوار قلب آزمایشات اکسیژنم همه نرمال بود پزشکم اکو و نوار قلب گرفتن گفتن نرماله این سوزش ممکنه از قلبم باشه دارو فقط پروپرانول 20 میخورم سی سالمه خانم هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۱ تیر ۱( 1 سال پیش)
      یک نوبت تست ورزش انجام بدهید
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر من ۲۸ سالم هست ۸ ساله پرانول ۲۰ میخورم. یه مدت تپش قلبم خوب شده بود ۳ روز درمیون میخوردم بار آخر ۵روز نخوردم نصفه شب با تپش قلب شدید از خواب بیدار شدم و رفتم اورژانس . من چطوری میتونم قرص رو قطع کنم؟ نیازی هست برم متخصص قلب به خاطر این که چند سال هست پرانول میخورم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      نه نیازی به مراجعه به متخصص نیست دارو را ابتدا نصف روزانه بعد دو هفته تصف یک روز در میان و بعد دو بار در هفته استفاده کنید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر