دکتر محمد حسین نجفی

تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای (ناگهانی) یا PSVT دوره ای از ضربان قلب سریع است که در بخشی از قلب (بالای بطن ها) شروع می شود.  تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای به طور کلی تهدید کننده حیات نمی باشد، اما در صورت وجود اختلالات قلبی دیگر، می تواند به نارسایی احتقانی قلب یا آنژین منجر شود.

علت تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای

به طور معمول، حفره قلب (دهلیز و بطن) به شیوه ای هماهنگ انقباض می یابد. انقباضات توسط یک سیگنال الکتریکی، در منطقه ای از قلب به نام گره سینوسی (گره SA) آغاز می شود. سیگنال از طریق حفره های بالایی قلب (دهلیز) حرکت می کند و دهلیز شروع به انقباض کرده، سپس این سیگنال به طرف پایین قلب حرکت کرده و به حفره های پایینی (بطن) پیام انقباض را منتقل می کند. ضربان سریع قلب از PSVT ممکن است با اتفاقاتی شروع شود که در مناطقی از قسمت بالای حفره های پایینی قلب (بطن ها) رخ می دهد.

تاکی کاردی

زمانی که دوز داروهای قلبی مانند دیژیتالین بسیار بالا می رود امکان رخداد تاکی کاردی فوق بطنی بیشتر میشود. همچنین می تواند با یک بیماری شناخته شده به نام سندرم ولف پارکینسون وایت رخ دهد که اغلب در افراد جوان و نوزادان دیده می شود.

موارد زیر احتمال تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای را افزایش می دهند:

  • مصرف الکل
  • استفاده از کافئین
  • مصرف مواد مخدر
  • سیگار کشیدن

علایم تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای

علائم ضربان قلب سریع اغلب به طور ناگهانی شروع و متوقف می شوند. آنها می توانند برای چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشند. علائم تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای عبارتند از:

-اضطراب

-تنگی قفسه سینه

-تپش قلب (احساس تپش قلب)، اغلب با سرعت بالا و یا نامنظم

-نبض سریع

-تنگی نفس

سایر علائمی که می تواند با این شرایط رخ دهد عبارتند از:

  • سرگیجه
  • غش کردن

روش های تشخیص تاکی کاردی فوق بطنی

معاینه فیزیکی در طول یک دوره PSVT یک ضربان قلب سریع نشان خواهد داد. همچنین ممکن است پالس قوی در گردنتان را هم نشان دهد. ضربان قلب ممکن است بیش از ۱۰۰ و حتی بیش از ۲۵۰ ضربه در دقیقه (BPM) باشد و در کودکان به ضربان قلب بسیار بالا منجر می شود. ممکن است نشانه ای از گردش خون ضعیف مانند سبکی سر وجود داشته باشد. بین حملات تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای، ضربان قلب طبیعی است (۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه).

در طول نوار قلبی علایم، تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای را نشان می دهند. یک مطالعه الکتروفیزیولوژی (EPS) ممکن است برای تشخیص دقیق و جهت پیدا کردن بهترین درمان مورد نیاز باشد.

از آنجا که تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای گهگاه رخ می دهد، برای تشخیص آن افراد ممکن است نیاز به پوشیدن یک هولتر مانیتورینگ ۲۴ ساعته داشته باشند و برای مدت زمان طولانی تر، نوار دیگری از دستگاه ثبت ریتم ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

many-times-heart-beat-day_55e78b7fbeb0bff6

راه درمان psvt یا تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای

اگر تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای تنها یک بار رخ دهد و شما علائم و یا سایر مشکلات قلبی نداشته باشید ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. شما می توانید تکنیک های زیر را برای قطع ضربان قلب سریع در طول یک دوره تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای امتحان کنید:

۱- مانور والسالوا: حبس نفس در هنگام انجام ورزش های قدرتی از جمله بدنسازی و وزنه برداری باعث ایجاد این پدیده می شود. برای این کار، تا جایی که می‌توانید نفس خود را نگه دارید.

۲- در حالی که نشسته اید با خم کردن قسمت بالای بدن تان به سمت جلو سرفه کنید .

۳- آب یخ بر روی صورت خود بپاشید.

به یاد داشته باشید که شما باید از سیگار کشیدن، مصرف کافئین، الکل، و مواد مخدر اجتناب کنید. درمان اورژانسی برای به حالت عادی برگرداندن سرعت ضربان قلب شامل موارد زیر است:

  • شوک قلبی ( کاردیوورژن )، با استفاده از شوک الکتریکی
  • تزریق داروهای ورید

درمان طولانی مدت تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای مکرر

۱- فرسایش قلبی یا ابلیشن روشی است که برای از بین بردن مناطق کوچک در قلب تان که ممکن است باعث تند شدن ضربان قلب شده است، استفاده می شود. در حال حاضر درمان انتخابی برای تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای همین روش است.

۲- داروهای روزانه برای جلوگیری از تکرار دوره

۳- ضربان ساز یا پیس میکر به منظور برطرف کردن ضربان قلب سریع (در مواقعی که کودکان مبتلا به PSVT به هر درمان دیگری پاسخ ندهند، این روش مورد استفاده قرار می گیرد)

۴- جراحی برای تغییر مسیری در قلب که سیگنال های الکتریکی را ارسال می کند. این مورد ممکن است زمانی توصیه شود که افراد به جراحی های دیگر قلبی نیاز داشته باشند.

چه زمانی به یک متخصص پزشکی مراجعه کنیم؟

در صورت ابتلا هر یک از شرایط زیر به اورژانس یا پزشک مراجعه کنید:

-شما یک احساس ضربان قلب سریع داشته و علائم شما درطی چند دقیقه به پایان می رسند.

-اگر شما دارای سابقه تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای هستید و این دوره ها با مانور والسالوا و یا با سرفه بر طرف نمی شود.

-شما علائم دیگری با سریع شدن ضربان قلب داشته باشید.

-علایم اغلب باز می گردند.

-علایم جدیدی ظاهر گردد.

 دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

3.1/5 - (18 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر لیلا پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید من ورم معده دارم و نفغ معده که پیش متخصص درمان شدم ولی از ظهر که نهار خوردم بعد اون انگار یه چیزی تو شکمم بالا پایین می پره مثل ضربان قلب که احساس ناراحتی میکنم می خواستم. بدونم برای چی اینطوری شدم و چیکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه اریتمی قلبی باشه باید معاینه شوید به اورژانس مراجعه کنید

  • تصویر کاربر پریسا پنجشنبه ۲۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام و وقت به خیر
    من خواستگاری دارم که اخیرا ب بیماری اریتمی قلبی دچار بودن و میگن الان درمان شده
    پدر و مادر ایشون فامیل بودن. ایا ممکنه ارثی باشه ؟
    میخام بدونم درمان این بیماری قطعیه یا اینکه امکان برگشتش وجود داره ؟
    و اینکه چقدر خطرناکه ؟میتونن زندگی عادی و فعالیت های معمول رو داشته باشن یا خیر ؟
    و اینکه در صورت ازدواج ایشون ممکنه این بیماری ب فرزندشون منتقل بشه یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بستگی داره چه نوع اریتمی هست 

      مدارک بیمار باید دیده شود

  • تصویر کاربر سر جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من در اردیبهشت به خاطر استرس و مصرف کاکاوو زیاد با چای و دویدن ناگهانی مسیر بالایی دچار تپش قلب سریع شدم، بدون هیچ علائمی با پای پیاده به بیمارستان مراجعه کردم و ضربانم حدود ۲۰۰ بود و فشارم ۱۴، علائمی مثل تنگی نفس و سرگیجه نداشتم به من گفتن اریتمی psvt, اکو چیزی نشون نداد و گفتن افتادگی دریچه قلب دارم و نوار قلبم خدمتتون ارسال میکنم . و دکتر بهم دارویی نداد بعد از یکماه به خاطر عصبانیت ناگهان حس کردم ضربان قلبم عوض شد و دست و پام یخ کرد و درست شد در حد ۲ یا ۳ ثانیه، بعد از اون خودم قرص پراپرانول ۱۰ گرفتم و روزی نصف مصرف میکنم و تا الان مشکلی نداشتم جز بعضی وقتا که عصبانی میشم یه تپش حس میکنم و خوب میشه که اونم ماهی یکبار یا دوماهی یکباره، من بعد از این ماجرا پیاده روی سریع هروز میکنم روزی ۱ ساعت تا حد ۵، ۶ کیلومتر و در سربالایی ضربانم به ۱۲۰ و در مسیر مستقیم بلافاصله به ۸۰ میرسه، چندتا سوال داشتم خدممتون م" قراره به خدمت سربازی اعزام بشم به من گفتن این اریتمی مشکلی برات ایجاد نمیکنه میخواستم بدونم درسته و برای پیشگیری ازش چکار کنم غیر از عمل، و اینکه من اگه ورزش دویدن انجام بدم مشکلی برام به وجود نمیاد؟؟؟ که دوباره اونطوری بشم، و سوال دیگرم اینکه من امروز یه مسیر طولانی رو در گرمای ظهر پیاده روی کردم و یه سری بار سنگینم بلند کردم بلافاصله فشارم رو گرفتم ۱۴ بود و ضربانم ۸۷ و بعد از یک ربع استراحت فشارم به ۱۲ برگشت و ضربانم ۷۱ که همیشه همین طوریه میخواستم ببینم مشکلی ندارم از این بابت ، ممنون از پاسخگوییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      Psvt  معمولا خطرناک نیست ولی بهتره قبل سربازی ablate یا کانونش سوزانده بشه

      نه اینها طبیعیه

  • تصویر کاربر همرنگی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    من چندروزهست سمت چپم دردمی کنه نفسم وقفسه سینه ام دردشدیدداره دردازامروزبه گردنم وتب وعرق هم دارم فشارهم دارم چندروزپیش حالم خیلی بدشدرفتم بیمارستان فشارم بالازیرزبانی گذاشتن الان هم همان دردرادارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام باید از نظر علل عفونی و روماتولوژیک بررسی شوید حتنا به دکتر داخلی مراجعه نتید

  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    آقای دکتر ممنون از پاسخگوییتون من گفتم در نوار قلب مشخص شده که تپش قلب دارم وفشار بالا بوده ولی مطمئنم که بیماری فشار ندارم چون مدام چک میکنم خود تپش قلب برای جراحی بینی مشکل ساز نیست البته اکو نرمال بود آیا من قرص متورال که پزشکم تجویز کرده را بخورم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مشکل نبست اما بهتره به توصیه پزشکتون عمل کنید

  • تصویر کاربر هاشم یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت شما بخیر
    بنده 24 سال سن دارم
    حدودا 6 ساله pvc دارم
    5 ماه پیش تو باشگاه بودم که بعد انجام چند حرکت بدنسازی یه حمله عجبی بهم دست داد اول فک کردم حمله قلبی یا اریتمی هست 5 بار رفت دکتر قلب همه بهم گفتن مشکل نداری
    در نهایت رفتم دکتر اعصاب(روان) گفتن مشکل پانیک دارید قرص داد چند ماه خوب شدم اما دو ماهه الان قرصام قطع کردم و برگشتم ورزش بدنسازی
    نکته عجیب اینجاست که موقع بدنسازی این حمله به وجود میاد از اخرین باری که حمله رو تجربه کردم pvc که مدت ها بود تجربه نکردم دوباره برگشت
    اینجا من موندم که نکنه مشکل قلبی هست!
    من 4 بار اکو قلب و نوار قلب شدم هیچ مشکلی نداشتم
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بهتره هولتر ریتم ببندید تا مشخص شود ایا حین ورزش اریتمی دارید یا خیر

  • تصویر کاربر نگار شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.من 15 سالمه و تپش قلب تند دارم و دست چپم درد می گیره و به قفسه سینم میرسه وبدنم یخ میکنه و البته تنفسام کوتاه و سخته گاهی هم قلبم تیر میکشه وسابقه ارثی هم داریم وفشارم هم بالا میره به طوری که دفعه پیش روی 14 بوده به علاعمم جدیدا سرگیجه و سیاهی چشم هم اضافه شده وتپش قلبم اذیتم میکنه لطفاکمکم کنید باید چیکارکنم'؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اینها علایم اصطرابیه

      بهتره به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر امیر شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 450 مشاهده پرسش
    با سلام .
    جناب دکتر من پارسال تو سالن والیبال تپش قلب گرفتم حدودا 10 دقیقه . چند بار بعد ازون تپش گرفتم دکتر آریتمی گفت عصب اضافه داری ابلیشن کنی 99 درصد خوب میشی .
    یه ماه بعد عمل قرص آسپرین منو قطع کردن وگفتن مشکلی نیست میتونی ورزش کنی - دوباره سر سالن والیبال تپش گرفتم . مراجعه کردم خیلی راحت میگن بیا دوباره عمل کن .
    الان با عملی که کردم بهتر نشدم که ضربان قلبم تو آریتمی خیلی محکم و کوبنده تر شده .
    شما چی دستور میفرمایید عمل دوباره ؟
    من واقعا درمانده شدم نمیتونم دیگه راحت به دکترای آریتمی مشهد اعتماد کنم .
    ممنون میشم راهنمایی کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید هولتر ببندید که مشخص شود ایا علت اریتمی هست یا خیر

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید هولتر ببندید که مشخص شود ایا علت اریتمی هست یا خیر

      شاید اریتمی نباشه و فقط تعداد ضربان بالاست

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر د پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین من دوروزه طپش قلب دارم عرق میکنم پشت کتف چپ گیزگیزمیکنه ویه کم هم دست چپ در میگیره نفسم راحت بالانمیادنوارقلب گرفتم گفت مشکلی نیست حتی به گردنم سمت چپ هم میافته علت چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید جهت معاینه و اکو به متخصص قلب نراجعه کنید

      ممکنه اضطراب باشه ولی بهتره از نظر امبولی هم بررسی شوید

  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    باسلام. بنده دچار افسردگی مزمن هستم و بیماری فوبیا و گاهی قرص کلونوزپام مصرف میکنم، برای بیماری سینوزیت به دکتر مراجعه کردم و قرص تاوانکس برای من تجویز کردند. میخواستم بدونم مشکلی نداره استفاده کنم؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر