دکتر محمد حسین نجفی

تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای (ناگهانی) یا PSVT دوره ای از ضربان قلب سریع است که در بخشی از قلب (بالای بطن ها) شروع می شود.  تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای به طور کلی تهدید کننده حیات نمی باشد، اما در صورت وجود اختلالات قلبی دیگر، می تواند به نارسایی احتقانی قلب یا آنژین منجر شود.

علت تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای

به طور معمول، حفره قلب (دهلیز و بطن) به شیوه ای هماهنگ انقباض می یابد. انقباضات توسط یک سیگنال الکتریکی، در منطقه ای از قلب به نام گره سینوسی (گره SA) آغاز می شود. سیگنال از طریق حفره های بالایی قلب (دهلیز) حرکت می کند و دهلیز شروع به انقباض کرده، سپس این سیگنال به طرف پایین قلب حرکت کرده و به حفره های پایینی (بطن) پیام انقباض را منتقل می کند. ضربان سریع قلب از PSVT ممکن است با اتفاقاتی شروع شود که در مناطقی از قسمت بالای حفره های پایینی قلب (بطن ها) رخ می دهد.

تاکی کاردی

زمانی که دوز داروهای قلبی مانند دیژیتالین بسیار بالا می رود امکان رخداد تاکی کاردی فوق بطنی بیشتر میشود. همچنین می تواند با یک بیماری شناخته شده به نام سندرم ولف پارکینسون وایت رخ دهد که اغلب در افراد جوان و نوزادان دیده می شود.

موارد زیر احتمال تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای را افزایش می دهند:

  • مصرف الکل
  • استفاده از کافئین
  • مصرف مواد مخدر
  • سیگار کشیدن

علایم تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای

علائم ضربان قلب سریع اغلب به طور ناگهانی شروع و متوقف می شوند. آنها می توانند برای چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشند. علائم تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای عبارتند از:

-اضطراب

-تنگی قفسه سینه

-تپش قلب (احساس تپش قلب)، اغلب با سرعت بالا و یا نامنظم

-نبض سریع

-تنگی نفس

سایر علائمی که می تواند با این شرایط رخ دهد عبارتند از:

  • سرگیجه
  • غش کردن

روش های تشخیص تاکی کاردی فوق بطنی

معاینه فیزیکی در طول یک دوره PSVT یک ضربان قلب سریع نشان خواهد داد. همچنین ممکن است پالس قوی در گردنتان را هم نشان دهد. ضربان قلب ممکن است بیش از ۱۰۰ و حتی بیش از ۲۵۰ ضربه در دقیقه (BPM) باشد و در کودکان به ضربان قلب بسیار بالا منجر می شود. ممکن است نشانه ای از گردش خون ضعیف مانند سبکی سر وجود داشته باشد. بین حملات تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای، ضربان قلب طبیعی است (۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه).

در طول نوار قلبی علایم، تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای را نشان می دهند. یک مطالعه الکتروفیزیولوژی (EPS) ممکن است برای تشخیص دقیق و جهت پیدا کردن بهترین درمان مورد نیاز باشد.

از آنجا که تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای گهگاه رخ می دهد، برای تشخیص آن افراد ممکن است نیاز به پوشیدن یک هولتر مانیتورینگ ۲۴ ساعته داشته باشند و برای مدت زمان طولانی تر، نوار دیگری از دستگاه ثبت ریتم ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

many-times-heart-beat-day_55e78b7fbeb0bff6

راه درمان psvt یا تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای

اگر تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای تنها یک بار رخ دهد و شما علائم و یا سایر مشکلات قلبی نداشته باشید ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. شما می توانید تکنیک های زیر را برای قطع ضربان قلب سریع در طول یک دوره تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای امتحان کنید:

۱- مانور والسالوا: حبس نفس در هنگام انجام ورزش های قدرتی از جمله بدنسازی و وزنه برداری باعث ایجاد این پدیده می شود. برای این کار، تا جایی که می‌توانید نفس خود را نگه دارید.

۲- در حالی که نشسته اید با خم کردن قسمت بالای بدن تان به سمت جلو سرفه کنید .

۳- آب یخ بر روی صورت خود بپاشید.

به یاد داشته باشید که شما باید از سیگار کشیدن، مصرف کافئین، الکل، و مواد مخدر اجتناب کنید. درمان اورژانسی برای به حالت عادی برگرداندن سرعت ضربان قلب شامل موارد زیر است:

  • شوک قلبی ( کاردیوورژن )، با استفاده از شوک الکتریکی
  • تزریق داروهای ورید

درمان طولانی مدت تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای مکرر

۱- فرسایش قلبی یا ابلیشن روشی است که برای از بین بردن مناطق کوچک در قلب تان که ممکن است باعث تند شدن ضربان قلب شده است، استفاده می شود. در حال حاضر درمان انتخابی برای تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای همین روش است.

۲- داروهای روزانه برای جلوگیری از تکرار دوره

۳- ضربان ساز یا پیس میکر به منظور برطرف کردن ضربان قلب سریع (در مواقعی که کودکان مبتلا به PSVT به هر درمان دیگری پاسخ ندهند، این روش مورد استفاده قرار می گیرد)

۴- جراحی برای تغییر مسیری در قلب که سیگنال های الکتریکی را ارسال می کند. این مورد ممکن است زمانی توصیه شود که افراد به جراحی های دیگر قلبی نیاز داشته باشند.

چه زمانی به یک متخصص پزشکی مراجعه کنیم؟

در صورت ابتلا هر یک از شرایط زیر به اورژانس یا پزشک مراجعه کنید:

-شما یک احساس ضربان قلب سریع داشته و علائم شما درطی چند دقیقه به پایان می رسند.

-اگر شما دارای سابقه تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای هستید و این دوره ها با مانور والسالوا و یا با سرفه بر طرف نمی شود.

-شما علائم دیگری با سریع شدن ضربان قلب داشته باشید.

-علایم اغلب باز می گردند.

-علایم جدیدی ظاهر گردد.

 دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

3.1/5 - (18 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امید دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده چند روزه ته حلقم همزمان با دلم ضربان میزنه و بعدش احساس مکث ضربان میکنم و دلم یک جوری میشه هول میکنم کمی بنده قرص اعصاب هم بخاطر بیماری پانیک مصرف میکنم میشه بگین مشکل منو به دکترم هم گفتم گفت اگه برای دارو باشه به مرور رفع میشه من از لحاظ اکو هم مشکلی نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه صربان نابجا باشه

      بهتره به پزشک قلب مراجعه کنید و نوار بگیرید

  • تصویر کاربر hadis شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر نجفی.دکتر مادرم 50 سالشه و بصورت مادرزادی دریچه چپ قلبش گشاده که حدودا 3 سال پیش بخاطر تپش قلب تست ورزش و اکو داد و براش قرص متورال50 میل نوشتن و مصرف کرد و مدتها خوب بود تا اینکه تو سن 49 و 50 وارد یائسگی شدن و بدلیل کم خونی شدید آمپول فرینجکت یا همون ونوفر تجویزکردن و تزریق شد که با حساسیت دارویی مواجهه شد و چندبار بدلیل تپش قلب زیاد و تنگی نفس و بیقراری و گرگرفتکی به بیمارستان مراجعه کردیم و تحت نظر بودن و نوارقلب هم گفت که ضربانش منظمه و فقط به دلیل فشارداروهاس.بعد این دوره که تحت درمان بود و بهتر شد حالا دوماه یکبار یا یک ماه یکبار حالت تپش قلب و تنگی نفس و گرگرفتگی و اضطراب بهش دست میده که با خوردن نصف قرص متورال در صبح و شب آروم میشه.البته مادرم معده درد شدید و رفلاکس شدیدم داره که تحت درمان دکتره.حالا میخواستم بدونم وقتی با خوردت متورال آروم میشه قرص رو ادامه بده یا قطع کنه و اینکه این علایم بخاطر یائسگیشه یا همون گشادی دریچه قلب و باید چه کارهایی براش انجام بدیم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این علایم به دریچه ارتباط نداره و میتونه مرتبط به یایسگی و اضطراب باشه

      دارو رو میتونند ادامه بدن

  • تصویر کاربر مهران شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام ضمن تشكر از شما طبيب گرامي بنده ظهرها هنگام دراز كشيدن ضربان قلب خود را احساس ميكنم و اين موجب ميشود كه نتوانم بخوابم يا چند لحظه پس از خواب با تپش بيدار شوم اين موضوع باعث ميشود من با وجود خستگي نتوانم استراحت كنم اكثرا هم وقتي دستم را روي قلبم ميگذارم سرعت در ضربان را احساس نميكنم و شبها موقع خواب تقريبا اين احساس خيلي كمتر رخ ميدهد در سوالي كه قبلا از شما پرسيدم فرموديد قرص پروپرانول نيم ساعت قبل غذا خوردن هنگام ظهربخورم با توجه به اينكه بنده آسم خفيف دارم مشكلي جهت استفاده از اين قرص ندارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دوز ۱۰ مشکلی ایجاد نمیکنه

  • تصویر کاربر M سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر . حدود دوماه هست که کنکور و ونلافکسین میخورم برای اضطراب . ولی تو این دوماه همش سرفه میکنم اب دهنم میپره تو گلوم . و کمی تنگی نفس خفیف . میخواستم بدونم عوارض دارو هست ؟خطرناک هستش و پیشنهاد شما چیه . ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      در مورد این دارو بهتره با روانپزشک مشورت کنید

      اگر بهتر نشدید جهت معاینه مراجعه کنید

  • تصویر کاربر سالار دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر من پارسال مردادماه psvt شدم بعداز آزمایشات و نوار قلب وغیره رفتم EPSکردم امسال اردیبهشت ماه دوباره تپش گرفتم خیلی ناراحت شدم ضربانم ۲۰۱بود دوبارpsvtشدم ۱۱روز ccuبودم اکو استرس انجام دادم جوابش آپ نرمال بوده‌است و گفت اسکیما داری بعدش عکسه سی تی آنژیوگرافی انجام دادم گفتن یه رگ گرفتگی ساده هست تورو خدا کمکم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      گزارش،سی تی کامل نیست

      گزارش کانل رو بفرستید

  • تصویر کاربر مخلص سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر عزیز
    بنده چند ماهی میشه pvc قلب دارم در هولتر ۲۴ ساعته تعداد ۶۷۲۲ عدد حدودا ۷ درصد ظاهر شده سنم ۴۵ سال می باشد مشکل بنده اینست که کلا انرژی انجام کاری ندارم و زود خسته میشم و کلا نفس کم میارم گرفتگی عروق ندارم. فقط از زمانی که pvc شدید دارم عروق دست و پا هام ورم میکنه و بعدش ورم کم میشه دقیقا زمانی که بی نظمی قلبم زیاد میشه رگهام باد میکنن ظمنا قرص متورال مصرف میکنم نگرانیم بیشتر تورم عروقه چون پوستم براق شده و ریزش مو هم داره ممنون میشم راهنماییم کنید با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید اکو و تست ورزش شوید

      اگر اینها نرمال باشه برای pvc باید دارو استفاده بشه

      اگر هم اصطراب دارید حتما به روانپزشک مراجعه کنید چون این ریتم در زمینه اصطراب بیشتر رخ میده

      تست تسرویید هم انجام دهید

  • تصویر کاربر فائزه پنجشنبه ۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب
    پدر من ۷۸ ساله هستند و حدودا سالی ۴،۵ مرتبه دچار تپش های قلب ناگهانی میشدند که بعد از چند دقیقه رفع میشد. مرتبه اخیر با طولانی شدن تپش و مراجعه به پزشک و تشخیص آریتمی و تزریق آمپول هپارین، داروی دیگوکسین برای شبی یک عدد تجویز شد. این در شرایطی است که ضربان قلب ایشان معمولا بین ۵۰ و ۶۰ است. آیا نیاز به تجدید نظر در میزان مصرف دیگوکسین میباشد؟
    ضمنا پیشنهاد دکتر انجام عمل ابلیشن بود. خواستم در صورت امکان، نظر جنابعالی را هم در این مورد بدانم.
    ضمن اینکه سه عدد از رگ های ایشان ۸ سال پیش آنژیوپلاستی شده است.
    با تشکر فراوان.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دیگوکسین رو نصف مقدار قبلی مصرف کنند

      در مورد ابلیشن مدارک باید دیده شود

      اگر ریتم af هست باید داروی ضد انعقاد هم مصرف شود

  • تصویر کاربر سیامک سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 3200 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام من دو سالی میشه بخاطر فشار خون و تپش قلب قرص کونکور 2.5 می خورم ولی جدیداً این قرص پیدا نمیشه و من نمونه ایرانیش رو مصرف می کنم آیا این نمونه ایرانی خوبه یا چکاری درسته من انجام بدم. خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میتونید ایرانیشو مصرف کنید

  • تصویر کاربر داودى یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    سلام آقاى دكتر، ٣٧ سالمه، چند وقتى ميشه كه دور ناخن پاى چپم قرمز شده و درد گرفته و همچنين ناخنش هم رشد نكرده، ضربان قلبم هم بين ٩٠ تا ١١٨ نوسان پيدا كرده و بعضى وقتها طورى ميشه كه حس ميكنم قلبم توى گلوم داره ضربان ميزنه، اگه ميشه راهنماييم كنيد ممنون ميشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید جهت معاینه مراجعه بفرمایید

  • تصویر کاربر Shiva پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام من مدتی است که با تپش قلب درگیرم حتی در زمان استراحت،جدیدا همراه تپش قلب درد قلب میگیرم،در موقع پیاده روی تند درد قلب میگیرم و گاهی مچ پای چپ ام هم ورم میکند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه نارسایی قلب باشه

      باید مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر