دکتر محمد حسین نجفی

ریواروکسابان، یک داروی نسخه ای است که به صورت قرص خوراکی عرضه می شود. قرص خوراکی ریواروکسابان، با نام تجاری Xarelto موجود می باشد و به صورت ژنریک وجود ندارد. از ریواروکسابان 10 یا زالربان، برای درمان و پیشگیری از ترومبوز ورید عمقی (DVT- ایجاد لخته در عروق خونی پا) استفاده می گردد. 

این لخته های خونی، با حرکت به سمت ریه و قرارگیری در رگ های آن، باعث ایجاد بیماری آمبولی ریوی (PE) می شوند؛ این دارو همچنین تا چند روز پس از جراحی تعویض مفصل ران یا زانو، و برای افرادی که پس از انجام این عمل ها، قادر به راه رفتن نیستند و احتمال ایجاد لخته خونی در آن ها زیاد است، تجویز می گردد. ریواروکسابان، همچنین می تواند خطر ایجاد مجدد لخته خونی را در بیمارانی که پس از دریافت درمان به مدت حداقل 6 ماه، هنوز در معرض بروز DVT یا PE قرار دارند، کاهش دهد.

موارد استفاده قرص ریواروکسابان

ریواروکسابان، یک داروی رقیق کننده خون است اما برای درمان و پیشگیری از مشکلات زیر نیز مورد استفاده قرار می گیرد:

Side effects of Rivaroxaban 10 or Zalrban tablets

مقدار دوز مصرفی ریواروکسابان

دوز مصرف این دارو در بیماران مختلف، متفاوت است. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب دارو را دنبال کنید. اطلاعات زیر، فقط شامل دوزهای متوسط این دارو می باشد. اگر دوز مصرفی شما با آنچه در این مقاله بیان شده است، متفاوت بود، به هیچ وجه آن را بدون دستور پزشک تغییر ندهید.

مقدار داروی مصرفی شما، به قدرت دارو وابسته است؛ همچنین، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می کنید، فاصله زمانی مجاز بین دوزها و مدت زمان مصرف دارو، به شرایط پزشکی فرد مصرف کننده بستگی دارد.

1_ برای پیشگیری از ترومبوز ورید عمقی (جراحی تعویض مفصل ران):

بزرگسالان – 10 mg (میلی گرم) یک بار در روز، به مدت 35 روز. دوز اولیه باید حداقل 6 تا 10 ساعت پس از عمل مصرف شود.

2_ برای پیشگیری از ترومبوز ورید عمقی (جراحی تعویض مفصل زانو):

بزرگسالان – 10 mg (میلی گرم) یک بار در روز، به مدت 12 روز. دوز اولیه باید حداقل 6 تا 10 ساعت پس از عمل مصرف شود.

3_ برای پیشگیری از بروز مجدد ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه:

بزرگسالان – 10 mg (میلی گرم) یک بار در روز، با یا بدون غذا، پس از حداقل 6 ماه درمان با داروی رقیق کننده خون.

4_ برای پیشگیری از ایجاد لخته خونی، در افراد مبتلا به یک بیماری حاد:

بزرگسالان – 10 mg (میلی گرم) یک بار در روز، در بیمارستان. پس از ترخیص از بیمارستان، مصرف این دارو به طور کلی برای مدت 31 تا 39 روز، با یا بدون غذا توصیه می گردد.

ریواروکسابان را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید. این دارو را به مقدار بیشتر، در فاصله زمانی کوتاهتر و برای مدت زمانی بیشتر از آنچه که پزشک توصیه نموده است، مصرف نکنید زیرا در غیر این صورت، احتمال بروز عوارض جانبی افزایش می یابد.

قرص های 2.5 و 10 میلی گرمی ریواروکسابان را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. قرص های 15 و 20 میلی گرمی این دارو باید همراه غذا مصرف شوند. این دارو را حتما هر روز در زمان مشخصی مصرف نمایید.

اگر قادر به بلع کامل قرص ها نیستید، می توانید قرص های 10، 15 یا 20 میلی گرمی را خرد کرده و با مقدار کمی پوره سیب مخلوط نمایید. این ترکیب باید بلافاصله بعد از غذا خورده شود.

اگر از لوله نازوگاستریک یا لوله تغذیه معده ای استفاده می کنید، پیش از وارد کردن قرص به لوله تغذیه، می توانید قرص های 10، 15 یا 20 میلی گرمی را در 50 میلی لیتر آب خرد و مخلوط نمایید. این عمل باید با تغذیه روده ای همراه باشد.

عوارض جانبی قرص ریواروکسابان ۱۰ یا زالربان

قرص خوراکی ریواروکسابان، می تواند عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کند. توجه کنید که آنچه در ادامه می خوانید، لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نیست. شایع ترین عوارض جانبی که ممکن است با ریواروکسابان ایجاد شوند عبارتند از:

  • خونریزی با علائمی مانند ایجاد کبودی راحت در بدن
  • خونریزی که مدت بیشتری طول می کشد تا متوقف شود

عوارض جانبی جدی ریواروکسابان

خونریزی غیرمنتظره یا خونریزی طولانی مدت، مانند خونریزی مکرر از بینی، خونریزی غیرمعمول از لثه، خونریزی قاعدگی شدیدتر از حد معمول یا سایر خونریزی های واژینال نموه ای از عوارض جانبی جدی این داروست در صورتی که به پزشک دسترسی تداشتید سریعا با 115 تماس حاصل نمایید:

  • شدید یا غیرقابل کنترل بودن خونریزی
  • تغییر رنگ ادرار به قرمز، صورتی یا قهوه ای
  • تغییر رنگ مدفوع به قرمز روشن یا سیاه که شبیه قیر باشد
  • سرفه خونی یا لخته شدن خون
  • استفراغ خونی یا استفراغ شبیه به قهوه
  • درد، تورم یا ترشح جدید در محل زخم
  • لخته شدن خون نخاعی یا اپیدورال
 

افرادی که از ریواروکسابان استفاده می کنند و داروی دیگری نیز به ناحیه ستون فقرات و اپیدورال خود تزریق می کنند یا سوراخ نخاعی دارند، در معرض خطر جدی ایجاد لخته خون هستند. این امر می تواند باعث فلج طولانی مدت یا دائمی گردد. علائم این عارضه شامل موارد زیر است:

  • درد، سوزن سوزن شدن یا بی حسی
  • ضعف عضلانی، به ویژه در پاها
  • بی اختیاری (از دست دادن کنترل روده یا مثانه)

قرص ریواروکسابان (rivaroxaban) یا همان قرص زارلتو (XARELTO®) دارویی برای جلوگیری از لخته شدن خون می باشد که اندازه های ۱۰، ۱۵ و ۲۰ میلی گرم می باشد. ما در این مقاله به بررسی این قرص پرداخته ایم.

قرص ریواروکسابان

✔ تمام رقیق کننده های خون، از جمله قرص ریواروکسابان (rivaroxaban) یا همان قرص زارلتو (XARELTO®) می تواند سبب خونریزی شود، که می تواند جدی باشد و به ندرت می تواند تهدید کننده حیات باشد زیرا رقیق کننده های خون توانایی خون برای رقیق شدن را کاهش می دهند.

✔  بعد از مصرف بدن شما به آسانی کبود خواهد شد.

✔ زمان لازم برای توقف خون ریزی افزایش پیدا می کند

✔ اگر  قرص زارلتو و دیگر مواد دارویی که خطر خون ریزی را افزایش می دهد نظیر آسپرین ، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، وارفارین، هپارین، کلوپیدوگرل (Plavix®)، مهار کننده های بازجذب سروتونین انتخابی (SSRIs)، مهارکننده های بازجذب سرواپین نوراپی نفرین (SNRI ها)، داروهای دیگر برای جلوگیری یا درمان لخته شدن خون مصرف می نمایید، خطر خون ریزی افزایش پیدا می کند

همانند سایر رقیق کننده های خون، با مصرف این دارو خطراتی وجود دارد. اگر شما و پزشکتان قرص زارلتو را انتخاب کنید، به این دلیل است که مزیت حفاظت شما در برابر آن خطرها را دارد.

اگر AFib دارید و قرص ریواروکسابان مصرف می کنید، ریواروکسابان را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید. زیرا اگر زارلتو ۲۰ را متوقف کنید، خطر ابتلا به سکته افزایش می یابد.

نکته: مشورت با پزشکتان از اهمیت برخوردار است

زارلتو 20

✅ درصورتی که داروهای دیگری مصرف می‌کنید

      پزشک شما باید در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، از جمله داروهای تجویزی و غیر تجویزی، ویتامین ها، و مکمل های گیاهی مطلع شود. به ویژه اگر شما کتوکونازول، آنتیکونازول، رتونور، لپنین وییر / رتونور، وینینوویر، کاربامازپین، فنیتوین، فنوباربیتال، ریفامپین یا مخمر St.John را مصرف می‌کنید.

✅ قبل از عمل جراحی، مراحل پزشکی یا دندانپزشکی

      قرص زارلتو را به تمام پزشکان خود، از جمله دندانپزشکان بگویید. آن ها باید قبل از انجام عمل جراحی، پزشکی یا دندانپزشکی، با پزشکی که  قرص زارلتو را تجویز  کرده صحبت کنند. پزشک شما ممکن است مدت زمان کوتاهی زارلتو ۲۰ را متوقف کند و پس از عمل جراحی یا نیاز پزشکی خود مصرف آن را ادامه دهید.

✅ مصرف قرص زارلتو را قبل از مشورت با پزشک خود قطع نکنید

      شما باید قرص زارلتو را دقیقا همان طور که پزشک شما تجویز می کند، مصرف کنید. دکتر شما تصمیم می گیرد چه مدت زمانی باید قرص زارلتو را مصرف کنید.

داشتن یک مکالمه صمیمی و صادقانه با دکترتان به شما کمک خواهد کرد که بهترین مراقبت را دریافت کنید. اگر به هنگام درمان توسط دارو قرص زارلتو هرکدام از اثرات جانبی را داشتید با پزشک خود تماس بگیرید یا به موقع به پزشک مراجعه نمایید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق درتهران

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4/5 - (11 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عظیم پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    ضمن سلام وخسته نباشید خدمت شما دکتر عزیز من 5سال هست استنت دارم ودارو های مختص را استفاده میکنم خواستم بفهمم آیا خوردن والسارتان 40 برایجنسیت مردانگی اثر گذارهست یا نه ممنونتم یعنی کلا برای نزدیکی اثر دارد یا نه درصورت اثر گذاری بی زحمت راهنمایی لازم را بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر

      تاثیر ندارد

  • تصویر کاربر سامان جمعه ۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام.جناب دکترنجفی.درمورد تداخل دارویی اکسابین با داروی نفروییت جای نگرانی هست.واینکه خطر ضربه به سر بیمار بامصرف این نوع داروی ۱۵اکسابین چه اقدامی بایسی انجام شود.ایا لازمه که جدی گرفت وچه باید کرد.ممنون.باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      تداخل نداره

      ولی اگر کسی داروی صد انعقاد میخوره باید مراقب ضربه های احتمالی باشه

  • تصویر کاربر sanaaa سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشین
    دکتر خواستم ازتون بپرسم که آیا اسپرین میتونه جای ریواروکسابانو بگیره؟
    مادر من ۹ ماه از ریواروکسابان ۲۰استفاده میکنه چون لخته خون توی پای چپش داشته. الان نمیشه جای این داروی گران قیمت،اسپرین مصرف کنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر

  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام فشارخون سیستول بنده روی 122 وفشارخون دیاستول روی 92 این یعنی فشارخونم بالا؟خطرناکه؟گفتید باید درمان بشم آیا باپرهیز خوب میشه یانیاز به دارو هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میتونید سه ماه پرهیز غذایی و ورزش داشته باشد و مجدد بررسی شوید

  • تصویر کاربر رسته چهارشنبه ۱۴ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت بخیر همسر بنده ب مدت 7 سال که عادت به استعمال سیگار دارند واین موضوع هم من و هم خودشون رو بشدت ناراحت کرده و به دنبال یک راه قطعی و بی خطر واسه ترک سیگار ایشان هستیم ازونجایی که تیرویید پرکار دارند و تپش قلبشون بالاست میخواستم ببینم میتونن از درمان با داروی وارنکلین استفاده کنند؟خطری واسشون نداره؟اگر لازم باشه حضوری هم میتونیم خدمتتون برسیم ممنون میشم راهنماییمون کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      میتونید

      ولی بهتره به روانپزشک مراحعه کنید و تحت نظر پزشک باشه

    2. تصویر کاربر رسته جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      دکتر زیر نظر خودتونم میتونن باشن؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۴ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      بله حتما
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر کریمی جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    استرس دارم و مدت شش ماه است و گاها خیلی شدید می شود و ضمنا حدود ده سال است که آریتم دارم به تبریز و تهران رفتم تنها راه چاره را ابلیشن پیشنهاد کردن و من ۵۴ ساله هستم واز این ابلیشن هم مطمین نیستم و از طرفی هم داره قلبم بزرگ میشه لطفا بنده را راهنمایی فرمایی من در شهرستان زندگی می کنم با تشکر کریمی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      به این شکل نمیشه نظر دهد

      باید با مدارک مراجعه کنید

      میتونید در شهر خودتون به پزشک قلب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر Zahra2426 سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر اگ بیماری حدودا 7روزه از قرص ریوارو اکسابان استفاده کنه این قرص به دلیل تنگی تنفس توسط بیمارستان قلب تجویز شده ولی پزشکی که تحت نظر بودن قرص آس آ دادن مصرف کنه الان بیمار تا چندروز دیگ فرصت مراجعه به پزشکو نداره یعنی دکترش وقت نداره تااون تاریخ که ویزیت بشه حس میکنه این قرص داره اذیتش میکنه الان که 7روزه مصرف کرده ومشکل تنگی نفسشم مربوط به ریه هاش بود اگ قرص قطع کنه آ اس آ رو ادامه بده تاروزی که به پزشک خودش مراجعه میکنه وبااون مشورت کنه مشکلی پیش نمیادبراش؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      من چون بيار رو نديدم و معاينه نكردم و وضعيت رو نميدونم نميتونم نظر بدم
      بهتره دارو قطع نشه
  • تصویر کاربر Zahra24246 چهارشنبه ۲۶ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    باسلام وضمن تشکر ازشما مادرمن 63سال سن دارندوازقرص آس اس آاستفاده میکردن که الان حدود 5روزه دکتر بهشون قرص ریوارواکسابان 20دادن مصرف کنن؛الان بعد3روز استفاده ازقرصدچار خلط خونی شدن آیا از عوارض این قرصه؟خطرناک میتونه باشه؟؟حداقل دوباردرروز به صورت کم البته این مشکل براشون پیش میاد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله
      بهتره فورا به پزشكتون مراجعه كنيد
    2. تصویر کاربر Zahra24246 سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنون از پاسخ گوییتون????
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۶ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      خواهش ميكنم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر پوریا سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 1468 مشاهده پرسش
    سلام.حدود یک ماهه بدلیل وجود لخته خون در پا قرص زالربان بیست میلی مصرف میکنم .مدتیه دچار نبض شدید در شقیقه سمت راست شدم .علت چی میتونه بشه جناب دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد به دكتر مغز و اعصاب مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر کرم شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    با سلام واحترام فراوان
    اقای دکتر پدرم 85 سال سن دارد مدتی تحت درمان با وارفارین بود اما ورم پا وایجاد کبودی زیاددر پوست باعث شد دکترشان زالربان را تجویز نمایند ....حدودایک ماه است این دارورا مصرف می کنند اما چهار روز است که احساس گرما ی زیاد می کنند وخارش بدن هم دارند بطوری که از خواب بیدار میشوند ممکنه از عوارض زالربان باشد؟
    ایشان حدود 20 سال است که باتری دارندوسنگ زیادی هم در هردوکلیه دارند که تحت مراقبت پزشک هستند باتشکر فراوان از پاسخگویی شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      جز عوارض شايع نيست
      ولي ميتواند اين عوارض را بدهد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر