دکتر محمد حسین نجفی

 داروی کلیدینیوم سی از ترکیب از 2 داروی کلیدینیوم و کلردیازپوکساید به وجود آمده. و همراه با داروهای دیگر برای کمک به درمان اختلالات معده و روده مانند سندرم روده تحریک پذیر، زخم ها و عفونت های روده استفاده می شود. داروی کلیدینیوم سی مثل معجزه می ماند و به شما کمک می کند تا علائم گرفتگی معده و روده خود را کاهش دهید. این دارو با آهسته کردن حرکات طبیعی شکم و شل کردن عضلات معده و روده ها عمل می کند. مصرف این دارو به کاهش اضطراب نیز کمک می کند. کلیدینیوم سی روی مغز و عصب ها، تأثیری آرامش بخش دارد. کلردیازپوکساید نیز در گروهی از داروها به نام بنزودیازپین قرار می گیرد.

کلیدینیوم سی و معجزاتش

نحوه مصرف کپسول کلرودیازپوکساید پلاس

قبل از شروع مصرف داروی کلیدینیوم/کلرودیازپوکساید راهنمای دارو را بخوانید. در صورت داشتن هرگونه سؤال، از پزشک یا داروساز خود بپرسید. این دارو طبق تجویز پزشک معمولاً 3 تا 4 بار در روز، 30 تا 60 دقیقه قبل از غذا و در زمان خواب مصرف می شود. اگر در حال مصرف داروی ضداسید معده هستید، آن را بعد از غذا و این دارو را قبل از مصرف غذا مصرف کنید. مقدار مصرف دارو براساس سن، شرایط پزشکی و پاسخ به درمان می باشد. 

بزرگسالان مسن تر برای کاهش احتمال عوارض جانبی معمولاً با دوز کمتری شروع می کنند. بدون تأیید پزشک، دوز مصرفی و یا تعداد دفعات مصرف داروی خود را افزایش ندهید. با این کار شرایط شما زودتر بهبود پیدا نمی کند و احتمال بروز عوارض جانبی جدی بیشتر می شود. زمانی که این دارو به مدت طولانی مصرف می شود، ممکن است تأثیر خوبی نداشته باشد. بنابراین ممکن است لازم باشد که پزشک دوز مصرفی و یا داروی شما را تغییر دهد. اگر دارو دیگر تأثیری ندارد، این مسئله را با پزشک در میان بگذارید.

نکاتی که باید در حین مصرف این دارو بدانیم:

نکاتی درباره ی کلیدینیوم سی

برخی از عوارض جانبی این دارو

تمام داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. گرچه، بسیاری از افراد هیچ عارضه ی جانبی را تجربه نمی کنند یا فقط عوارض جانبی اندکی دارند. در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی یا برطرف نشدن آنها با پزشک تماس بگیرید:

این موارد تمام عوارض جانبی احتمالی نیستند. اگر سؤالی در مورد عوارض جانبی دارید با پزشک تماس بگیرید.

نکاتی درباره ی مصرف کلیدینیوم سی

کلیدینیوم سی حاوی مواد غیر فعالی می باشد که ممکن است موجب بروز واکنش های آلرژیک یا عوارض شود. بنابراین قبل از مصرف آن اگر به این دارو یا دیگر بنزودیازپین هایی مانند لورازپام حساسیت دارید، به پزشک اطلاع دهید. سوابق پزشکی خود را با پزشک درمیان بگذارید، به ویژه اگر هر یک از مشکلات را دارید:

از آنجا که کلیدینیوم سی ممکن است باعث تعریق بیشتر شود، از ورزش یا انجام کارهای سخت در هوای گرم خودداری کنید. همچنین در هنگام گرم بودن هوا، لباس سبک بپوشید و مقدار زیادی آب بنوشید و اگر بیش از حد احساس گرما می کنید، به دنبال جای خنکی برای استراحت باشید.  همچنین، کلیدینیوم کلرودیازپوکساید می تواند از نظر فیزیکی و روانی اعتیاد آور باشد. بنابراین اگر سابقه ی سوء مصرف دارو را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. با پزشک خود در مورد داروهای اضطراب مناسب صحبت کنید.

مصرف کلیدینیوم سی در بارداری

به یاد داشته باشید که در طول بارداری و به هنگام شیردهی نباید این دارو را مصرف کنید. این دارو علاوه بر اینکه ممکن است به جنین آسیب برساند، ممکن است تأثیر ناخوشایندی روی نوزاد شیرخوار شما داشته باشد.

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

3/5 - (6 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر