دکتر محمد حسین نجفی

لخته شدن خون در پا یا همان لخته وریدی که به نام ترومبوز سیاهرگی عمقی یا DVT شناخته می شود یکی از مشکلات وریدهای پا می باشد.

لخته شدن خون در پا نشانه چیست؟

‎DVT‏ نوعی بیماری است که در اثر لخته شدن خون در پاها به وجود آمده و جریان خون در رگ ‏های آسیب دیده را کند می کند. اغلب بیماران به دلیل ورم پا ناشی از لخته خون به دکتر واریس یا اورژانس بیمارستان مراجعه می نمایند. در نگاه اول علت لخته شدن خون در پا ممکن است مصرف قرص های ضد بارداری طی چند روز قبل یا شاید مسافرت طولانی هوایی یا ماشینی بیمار باشد.

گاهی بیماران پس از جراحی و یا سرطان نیز دچار لخته شدن خون در پا یا لخته وریدی می شوند. نکته مهم در بیماران مبتلا به لخته وریدی با ورم پا یک طرفه آنست که هر چه سریعتر به متخصص واریس پا مراجعه نمایند.

 لخته خون در پا و ورم پا

نشانه های وجود لخته خون در پا

۱- قرمزی پا

تغییر رنگ خفیف در پوست ناحیه لخته خون یکی از نخستین نشانه های ایجاد لخته خون در پا است. در صورت مشاهده وصله های قرمز رنگ پوست در پاهای خود، باید این مساله را با پزشک متخصص واریس در میان بگذارید.

۲- تورم پا

تورم دردناک ممکن است در محل لخته خون شکل بگیرد، مخصوصا اگر لخته در ناحیه قوزک یا ساق پا باشد. این نوع تورم ناشی از لخته خون به روش های درمانی مانند استفاده از کمپرس های گرم یا سرد واکنشی نشان نمی دهد.

۳- افزایش ضربان قلب

با بزرگ شدن اندازه لخته خون ، بدن تلاش خود را برای از بین بردن لخته بیشتر می کند که نتیجه آن افزایش ضربان قلب است. افزایش ضربان قلب می تواند موجب نشانه های روانی از جمله اضطراب و هراس شود.

۴- سیاهرگ های متورم (خون مردگی در ساق پا)

گاهی اوقات، یک لخته خون سرسخت خود را از طریق تورم در سیاهرگ های سطحی نشان خواهد داد. اگر چنین پدیده ای را در دیگر قسمت های بدن مشاهده نکردید، حتما باید توجه ویژه ای به این نشانه داشته باشید.

تشخیص لخته خون در پا

پزشک متخصص واریس اغلب برای تشخیص لخته شدن خون در پا یا لخته وریدی ،از سونوگرافی داپلر برای بررسی ورید پای متورم استفاده می کند.

عکس لخته خون

عکس لخته خون

لخته شدن خون در ریه

بیمار دچار لخته پا در اولین اقدام از حرکت روی پای مبتلا به لخته وریدی و دچار ورم اجتناب نمایید؛ زیرا خطر حرکت لخته شدن خون در پا و شانس وارد شدن آن به ریه در بیماران دچار لخته وریدهای عمقی چندین برابر می شود. این در واقع همان چیزی است که آمبولی ریوی و یا لخته ریوی نامیده می شود و تهدید کننده حیات است.

لخته شدن خون در پا چه خطراتی دارد؟

در صورت عدم درمان لخته وریدی یا همان ترومبوز سیاهرگی عمقی ( DVT ) خطرات بالقوه لخته شدن خون در پا عبارتند از: گسترش لخته، رها شدن لخته و ورود به ریه، مشکلات پس از لخته مانند احساس خستگی و سنگینی مداوم پا و ورم پا در اثر لختگی خون و زخم های مزمن روی پا

درمان لخته شدن خون در پا

۱- بستری کردن بیمار مبتلا به لخته وریدی و شروع داروهای تزریقی و همزمان خوراکی وارفارین. در مجموع مصرف وارفارین مشکلات خاص خود را دارد؛ اول اینکه میزان وارفارین در افراد گوناگون متفاوت است. مثلا: ممکن است بیمار دچار لخته خون در پا تنها با مصرف قرص به هدف درمانی برسد ولی بیماری دیگر با مصرف روزانه ١٠ میلی گرم به دوز درمانی لخته وریدی نرسد.

مشکل دیگر وارفارین آنست که در هفته های اول بصورت هفتگی لازم است، بیمار مبتلا به لخته رگ های پا آزمایش دهد تا از تاثیر میزان دارو مطمئن شود. پس از رسیدن به دوز مناسب درمانی، تکرار ماهیانه آزمایش پی تی و ای ان آر لازم می باشد.

۲-به برکت معرفی داروهای جدید امروزه جایگزین مناسبی برای وارفارین بنام ریواروکسابان پیدا شده که برای شروع دارو نیاز به بستری بیمار دچار لخته شدن خون در پا یا همان بیماری لخته وریدی نیست. حتی لازم نیست طی دوره درمان آزمایش خاصی از بیمار گرفته شود.

در بیمارانی با لخته شدن خون در پا که بنا به دلایلی از قبل وارفارین مصرف می کنند نیز می توان به راحتی ریواروکسیبان را جایگزین نمود تا نیاز نباشد ماهیانه پی تی و ای ان آر آن ها بررسی شود.

حتی در بیمارانی که ریواروکسابان مصرف می کننند، آماده سازی ایشان برای جراحی نیز نسبت به مصرف وارفارین ساده تر است و فقط یک روز قطع دارو کافی است؛ در حالیکه وارفارین حدود پنج روز باید کنار گذاشته شود.

 آمبولی ریه

بیمارانی که برای آریتمی قلبی و یا بدلیل آمبولی ریوی یا سابقه لخته شدن خون در پا مکرر تحت درمان با وارفارین هستند، می توانند با متخصص قلب و عروق جهت تغییر دارو به این داروی جدید مشورت نمایند.

داروی از بین بردن لخته خون

برند اصلی داروی درمان لخته خون، زالرتو با قیمت بیش از هشت هزار تومان برای هر قرص است. اما برند ایرانی داروی درمان لخته خون قرص زالربان از شرکت عبیدی است که قیمتی مشابه با اکسابین دارد.

برای رقیق شدن خون در پا چه بخوریم؟

با افزایش سن به یک رژیم غذایی سالم اتکا کنید و وزن خود را کنترل کنید. کنترل فشار خون و نگهداری یک سیستم قلبی عروقی سالم بسیار مهم است. غذاهایی که سرشار از ویتامین K ، پتاسیم و منیزیم هستند برای تنظیم جریان خون بسیار مفیدند. سبزیجات برگ سبز، آوکادو، سیب زمینی شیرین و موز سرشار از این مواد مغذی هستند.

با این حال، در نظر داشته باشید که ویتامین K می تواند با داروهای رقیق کننده ی خون تداخل داشته باشد، بنابراین از تداخلات دارویی و غذایی اطمینان حاصل نمایید.

همچنین مطمئن شوید که آب کافی و مایعات دیگر می نوشید. فقط از نوشیدنی های حاوی قند اضافه شده و کافئین بیش از حد اجتناب کنید.

درمان خانگی لخته شدن خون در پا

بهتر است برخی از مواد و مکمل ها ی گیاهی را برای درمان یا پیشگیری از ایجاد لخته در پا و افزایش بهبودی سلامت قلبتان در رژیم غذایی بگنجانید. مواد غذایی، گیاهی و مکمل هایی که می توانند اثرات ضد انعقادی و ضد التهابی طبیعی داشته باشند عبارتند از:

زردچوبه– مواد غذایی با ویتامین E و ویتامین D موجود در میوه ها، سبزیجات، تخم مرغ و انواع خاصی از قارچ ها
– ادویه جات و گیاهانی مثل سیر، زردچوبه، پونه، فلفل و زنجبیل
– شکلات تلخ اصلی
– میوه هایی مانند پاپایا، انواع توت ها و آناناس
– عسل
– سرکه
– چای سبز
– روغن ماهی و اسیدهای چرب امگا ۳

درمان گیاهی لخته ی خون در پا

۱- زنجبیل

زنجبیل نقش شگفت انگیزی در درمان لخته ی خون در پا ایفا می کند. فعالیت ضد پلاکتی آن برای افرادی که از ترومبوز ورید عمقی رنج می برند یک مزیت محسوب می شود. علاوه بر این، در شکستن فیبرین که موجب بیماری می شود موثر است. زنجبیل می تواند گردش خون در عروق را افزایش دهد. می توانید چای ریشه ی زنجبیل را ۳ الی ۴ بار در روز بنوشید، و یا از زنجبیل در وعده های غذاییتان به منظور پیشگیری و درمان لخته ی خون در پا استفاده کنید.

۲- سرکه ی سیب

سرکه ی سیب یک درمان سنتی است که فواید بسیاری در درمان ترومبوز ورید عمقی دارد. سرکه ی سیب می تواند جریان خون را افزایش دهد و گردش خون را بهبود دهد. بنابراین، می تواند لخته شدن، تورم و درد پا را کاهش دهد. ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری سرکه ی سیب را در یک لیوان آب حل کنید و دو بار در روز از آن بنوشید.

درمان لخته خون با سرکه سیب

۳- چای سبز

برخی از انواع چای سبز حاوی کومارین هستند که دارای بوی خوبی است. کومارین هم به عنوان یک عنصر در عطر و هم به عنوان افزودنی های غذایی استفاده می شود . این ترکیب دارای چندین مشتق شیمیایی است که به طور طبیعی و یا سنتز شده در آزمایشگاه یافت می شود. مشتقات کومارین، آنتاگونیست های قوی ویتامین K هستند، به این معنی که اثرات ضد انعقادی خود را با تداخل در نقش ویتامین K در تشکیل لخته می گذارند. آنتاگونیست های ویتامین K برای جلوگیری از لخته های وریدی و شریانی مناسب هستند.

۴- سیر

اگر مطالعه داشته باشید، حتما می دانید که سیر مزایای بسیاری دارد. سه ترکیب موجود در سیر (آدنوزین، سولفید پارافین، و آلیسین) خواص ضد پلاکتی قوی دارند. اما، اگر دارو های ضد انعقاد مصرف می کنید بهتر است مراقب باشید که باعث خونریزی نشود.

۵- فلفل قرمز

درمان لخته خون با فلفل قرمزفلفل قرمز فشار خون را متعادل و هم چنین از گردش خون در بدن پشتیبانی می کند. کاپاساسین موجود در فلفل قرمز می تواند سطح تری گلیسیرید و کلسترول در خون را کاهش دهد. این ماده می تواند از تجمع پلاکت جلوگیری کند و در نتیجه به حل شدن فیبرین در بدن که در شکل گیری لخته ی خون بسیار مهم است کمک کند. فلفل قرمز همچنین می تواند سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند و عملکرد قلب را بهبود بخشد.

چند نمونه از لخته خون و زخم پا

۱-مرد ۳۷ ساله که در ۲۶ سالگی به دنبال تصادف دچار لخته شده است. ادامه توضیح در عکس

عکس لخته خون

۲-زن ۳۵ ساله که ۳ سال قبل در موقع انجام ورزش تنیس مشکل تاندون در مچ پا پیدا کرده است. ادامه توضیح در عکس

عکس لخته خون

۳-زن ۴۳ ساله که ۷ سال قبل پس از سفر هوایی لندن به باکو دچار لخته عمقی شده است. ادامه توضیح در عکس

فیلم لخته شدن خون در پا یا لخته وریدی

نویسنده دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران
اینترونشنالیست

3.7/5 - (40 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سحر سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    چهارسال پیش دچار گرفتگی عروق پا شدم مدت دوماه وارفارین استفاده کردم بعد از اون تابه الان زیلت استفاده میکنم تا کی باید این قرص رو ادامه بدم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      بستگی به اقدام انجام شده برای عروق پای شما دارد...تا رویت مدارک مصرف کنید
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام همسر من ۴۸ سال سن دارند که با زانو درد و ورم یکدفعه ای بدون دلیل به دکتر مراجعه کرد و بعد از آزمایش غلظت خون و بالا بودن اسید اوریک تشخیص دادند و امپول متیل پردنیزولسه بار در طول هفته تزریق کردو قرص آلپرینولمصرف کردند
    یه مقدار بهتر شد ولی دوباره ساق پا ورم کرد و درد داشت و هی بیشتر شد دوباره دکتر رفت و با سونو گرافی داپلر پا متوجه لخته خون شدند و ۸ آمپول هپارین و قرص ریوورکسابان مصرف میکنه و ورم پاش خوب شد ولی بعد از پایان آمپول ها دوباره داره پاش ورم میکنه
    به نظر شما دلیلش چی هست و کجا مراجعه کنیم؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...باید منظم دارو مصرف کنن ...مراجعه به بخش عروق کلینیک
  • تصویر کاربر ناصر پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام.سابقه گرفتگی یک رگ قلب وپاوآنژیو وفنرگذاری ولخته خون درپادارم.ساق پازخم وریدی دارم.تازگی دچارآمبولی پا وریه شدم وده روزبستری واکسابین 15دوبار در روز وازقبل مصرف آسپرین80روزی یک عدد دارم.زخم پام تقریباخوب شده ولی قرمزشده...درمانگرگفت احتمالابخاطرمصرف آکسابین هست.انگارخون زیرپوسته وعوارض آکسابین.چکارکنم این قرمزی زخم که خوب شده برطرف بشه تا بشه جوراب واریس بپوشم.وعوارض نداره آکسابین وآسپرین80 در روز میخورم؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      زخم در حال بهبودی است...پس از بهبود جوراب واریس مصرف نمایید
  • تصویر کاربر بابائی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 72 مشاهده پرسش
    سلام و خداقوت دو سال پیش بعد از ضربه به پای چپم بوسیله سونو تشخیص dvt داده شد ۵ روز بستری شدم و یکسال داروی ریواروکسابان مصرف کردم ورم پام خییلی کمتر شده اما زمان پیاده روی و نشستن و ایستادن متورم میشه آیا درمان قطعی و برگشت بحالت عادی وجود داره ؟ و لخته ی خون مشکلی در گردش خون بدنم ایجاد نمیکنه با توجه به اینکه خون در پا جمع میشه و درست جریان پیدا نمیکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام درمان قطعی که ورم پا کامل از بین بره خیر و هرگز این لخته دیگر خرکت نخواهد کرد
  • تصویر کاربر سمیه سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 98 مشاهده پرسش
    من پام لخته داره طی عمل گرفت که شدم این لخته تو پام ایجاد شده بعضی وقتها هم بستری شدم برای رقیق شدن لخته وارفارین استفاده میکردم کم مونده بود خونریزی داخلی کنم که 10روز بستری شدم الان میخوام راهنماییم کنین کدوم دکتر برم خوبه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      یک جراح عروق شما را ببیند
  • تصویر کاربر اراد پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب خدمت آقای دکتر من ۴ماه پیش لخته خون پا زدم وبعد آمبولی ریه زدم ۱۱روز بیمارستان بستری بودم احتمال داره با مصرف قرص الاکوئیت بازهم لخته خون بزنم اگه لخته خون مجدد بزنم باید چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)
      احتمالش بسیار کم است ولی اگر با مصرف دارو دوباره لخته تشکیل شود داروی دیگری تجویز می شود
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۳ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    عرض ادب خدمت جناب دکتر عزیز. ۵۴ سالمه، دوسال پیش با درد و گرفتگی شدید گودی پشت زانو و دمای بالای پای راستم ناگهان آمبولی کرده و به بیمارستان منتقل شدم. پزشکان مشکل قلبی تشخیص دادند، هرچه خواهش کردم پایم را معاینه کنید، زیربارنرفتند تا خودم پس از مرخصی با گرفتن سونوگرافی داپلر از پای راستم مجددا به پزشک مراجعه نمودم. تازه متوجه شدند که ترومبوز سیاهرگی دارم. بهرحال از آنزمان آکسابین ۲۰ و پنتوپرازول ۴۰ مصرف میکنم. خواستم بدونم این تجویز باید برای همیشه با من باشه؟ و اینکه چرا پنتوپرازول تجویز شده؟ ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      علت بروز لخته چه بوده؟ اگر علتش پیدا شود مصرف دارو برای ۶ ماه کافی است اگر بی علت بوده باید دایمی استفاده کنید پنتاپرازول را هم داده اند که دارو به معده تان اسیب نزند
  • تصویر کاربر میترا پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    سلام .پدرم ۷۴سالشه حدودیک سال ونیم پیش دچارامبولی ریه شدن که دربیمارستان یک ماه بستری بودن .الان قرص زالربان ده مصرف میکنن بادستورپزشک اماقرص های اعصاب مثل هالوپریدول وقرص های پروستات وقرص قندنیزمصرف میکنن.الان معده درددارن ایامیشه هرروزامپرازول مصرف کنن یابرای معده دردچه دارویی مصرف کنن یامجازه که مصرف زالربان قطع شود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)
      قرص پنتاپرازول ۴۰ را ناشتا برای معده بخورند اگر دردها ادامه دار شد یک متخصص گوارش بیند
  • تصویر کاربر نگار دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام دردپاوبندانگشتان دست دارم شبها بیشتراست دوهفته هست شروع شده واینکه سه قبل پلاکتم پایین بوددرحدصفرولی باکمک پزشکان وخواست خداطی درمانی سخت درمان شدم وتاکنون پلاکتم زیردویست هزارنیامده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      یک بار اکو و تست ورزش برای بررسی این دردها انجام دهید ولی اجتمالا مساله قلبی نیست
  • تصویر کاربر امین پنجشنبه ۱۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 334 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدر من چند ماه قبل عمل جراحی انجام دادند و از حدود بیست روز پیش یکی از پاهاشون ورم کرد کمی سهل انگاری کردند و ۸ام تیر دکتر رفتند و دکتر براشون سونوگرافی نوشت که نتیجه سونوگرافی dvtحاد بود بعد مراجعه به پزشک داشتند که گفتند که احتیاجی به بستری نیست و قرص آکسابین رو گفتند بیست روز مصرف کنید بعد دوباره بیایید میخواستم از خدمتتون سوال کنم لازم به بستری نیست .در ضمن یک هفته هم استراحت دادند. خطر آمبولی ریه پدرم رو تهدید نمیکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      نه دیگر با مصرف این داروها خطر امبولی بسیار ناچیز می شود. درمان به درستی صورت گرفته است
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر