دکتر محمد حسین نجفی

آسپرین، رایج ترین دارو برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی است که روزانه میلیون ها نفر از آن استفاده می کنند. در مطالعات انجام شده روی بیماران مبتلا به فشار خون بالا که از قرص آسپرین استفاده می کنند، نشان داده شده است که مصرف اسپرین در شب و قبل از خواب می تواند فشار خون را بهتر از مصرف آن در صبح کنترل کند. اما، متاسفانه تحقیقات مشابه‌ای روی بیماران مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی انجام نشده است.

 از آنجایی که مطالعات نشان داده اند که بیشترین میزان بروز بیماری ها و حملات قلبی و عروقی و واکنش های پلاکتی در ساعات اولیه روز است؛ از این رو، مصرف آسپرین در شب و قبل از خواب ممکن است واکنش های پلاکتی صبحگاهی را کاهش دهد.

اسپرین در شب

تاثیر استفاده مصرف اسپرین در شب

برای اثبات این فرضیه، که آیا مصرف اسپرین در شب بهتر است یا نه؟ دکتر توبیاس بونتن، متخصص قلب و عروق از مرکز پزشکی دانشگاه لیدن هلند، آزمایشی را انجام داد. در این آزمایش، تاثیر مصرف آسپرین قبل از خواب در مقایسه با مصرف آن در صبح، بر روی اندازه گیری ۲۴ ساعته فشار خون سرپایی (ABPM) و واکنش های پلاکتی صبحگاهی در بیمارانی که از داروی آسپرین برای پیشگیری از CVD(سکته ی قلبی و مغزی) استفاده می کنند، بررسی شد.

 دکتر بونتن، نتایج آزمایش را تحت عنوان «آیا مصرف آسپرین هنگام خواب فشار خون و اوج واکنش پلاکت ها را در صبح کاهش می دهد؟ یک آزمایش تصادفی متناوب» را طی کنفرانس علمی انجمن قلب آمریکا در سال ۲۰۱۳ گزارش کرد. و نتیجه ی این آزمایش به ما میگویید: مصرف آسپرین در شب بهتر است زیرا موجب جلوگیری از سکته قلبی می شود.

آزمایش مصرف اسپرین در شب

این آزمایش طی دو دوره سه ماهه انجام شد و ۲۹۰ بیمار برای مصرف ۱۰۰ میلی گرم آسپرین در صبح یا شب، قبل از خواب به طور تصادفی انتخاب شدند. در پایان هر دوره سه ماهه، مقدار ABPM و واکنش پلاکتی صبحگاهی به طور دقیق اندازه گیری شد. این مطالعه بر روی بیماران ۱۸ تا ۷۵ ساله (با میانگین سنی ۶۵ سال)، که برای فشار خون بالا و سایر بیماری های قلبی دارو مصرف می کردند، انجام شد. در این مطالعه دکتر بونتن، بیمارانی که در سه ماه گذشته داروی فشار خون خود را تغییر داده بودند، زنان باردار و کارمندان با شیفت های چرخشی را از مطالعات خود حذف کرد.

مصرف اسپرین برای جلوگیری از سکته قلبی

کاهش خطر حمله ی قلبی با مصرف اسپرین در شب

جمعیت تحلیل اصلی شامل ۲۶۳ بیمار با اندازه گیری فشار خون ۲۴ ساعته (ABPM ) و ۱۳۳ بیمار اندازه گیری واکنش پلاکتی صبحگاهی بود. دکتر بونتن می‌ گوید: «فعالیت پلاکت ها در صبح در بالاترین میزان خود قرار دارد و همچنین حملات قلبی و سکته های مغزی بیشتر در صبح رخ می دهند؛ بنابراین، اگر فعالیت پلاکت ها در صبح کاهش پیدا کند، ممکن است حملات قلبی و سکته در این زمان کاهش یابد».

آیا مصرف آسپرین در شب فشارخون را کاهش می دهد؟

او گزارش داد که مصرف اسپرین در شب قبل از خواب در مقایسه با مصرف آن در صبح، نتوانست فشار خون را کاهش دهد. به عبارت دیگر، تفاوت معنی داری در فشار سیستولی یا دیاستولیک مشاهده نشد (بازه اطمینان ۹۵%: ۰.۱ تا ۰.۹ میلیمتر جیوه برای فشار سیستولی و ۱.۲- تا ۰.۰ میلیمتر جیوه برای فشار دیاستولیک). اما، تحلیل داده ها نشان داده مصرف آسپرین قبل از خواب منجر به کاهش واکنش پلاکت ها در صبح می شود.

براساس این نتایج، بونتن گزارش داد که مصرف آسپرین قبل از خواب در مقایسه با مصرف آن در صبح و پس از بیدار شدن، فشار خون بیماران مبتلا به CVD را کاهش نمی دهد. با این حال، مصرف آسپرین قبل از خواب، واکنش پلاکتی صبحگاهی را کاهش می دهد؛ از این رو، ممکن است حملات قلبی عروقی را در ساعات پر خطر صبح کاهش دهد.

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

3.6/5 - (8 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر