دکتر محمد حسین نجفی

فشار خون، مقدار نیرویی ست که خون به دیواره های شریان ها وارد می کند. شریان ها، رگ هایی هستند که خون را از قلب به دیگر نقاط بدن حمل می کنند. با هر ضربان قلب، خون درون شریان ها پمپاژ می شود. اگر فشار درون شریان ها بسیار زیاد شود، شما دچار فشار خون بالا می شوید. که پرفشاری خون نیز نامیده می شود. فشار خون بالا می تواند فشار زیادی به اندام های بدن وارد کند و منجر به حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته و نارسایی کلیوی شود.برخی از زنان قبل از بارداری، فشار خون بالا دارند. برخی دیگر برای اولین بار در طول بارداری خود دچار فشار خون می شوند. 

خطرات فشار خون بالا در بارداری چیست؟ فشار خون بالا در بارداری مانند تمام بیماری ها تبعاتی برای مادر وجنین به همراه دارد. که در  این مقاله به بررسی این مشکلات میپردازیم. تقریباً از هر 100 زن (حدود 8 درصد)، در طول بارداری خود نوعی فشار خون بالا را تجربه می کنند. اگر فشار خون بالا دارید، با پزشک خود صحبت کنید. کنترل فشار خون می تواند به داشتن یک بارداری و نوزاد سالم کمک کند. همچنین پزشک شما می تواند راه هایی برای پایین  اوردن فشارخون بالا به شما  معرفی بکند.

عوارض فشار خون بالا بر جنین

خطرات فشار خون بالا در بارداری

فشار خون بالا می تواند در طول بارداری مشکلاتی را برای شما و فرزندتان به وجود آورد که عبارتند از:

مشکلاتی که برای مادر به همراه دارد:

_پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری. این شرایط زمانی به وجود می آید که زن باردار فشار خون بالا و علائمی دارد که برخی از اندام های بدن او مانند کلیه ها و کبد ممکن است به طور صحیح عمل نکنند. علائم و نشانه های مسمومیت بارداری شامل وجود پروتئین در ادرار، تغییرات بینایی و سردردهای شدید می شود. پره اکلامپسی می تواند یک مشکل پزشکی جدی باشد. حتی اگر شما پره اکلامپسی خفیف دارید، برای اطمینان از بدترنشدن آن نیاز به درمان دارید.

 پره اکلامپسی بدون درمان می تواند موجب مشکلات سلامتی جدی از جمله آسیب مغزی، آسیب کبد و کلیه شود. در موارد نادر این شرایط می تواند منجر به شرایط خطرناکی به نام اکلامپسی و سندرم HELLP شود. اکلامپسی می تواند موجب تشنج و در نهایت منجر به کما شود. سندرم  HELLP زمانی رخ می دهد که شما مشکلات جدی کبد و خون دارید.  HELLP مخفف همولیز (H)، آنزیم های کبد بالا رفته (EL) و تعدادپلاکت پایین (LP) می باشد.

_دیابت بارداری: نوعی از دیابت است که فقط در زنان باردار رخ می دهد و در آن کودک شما قند بسیار بالایی دارد. اکثر زنان در 24 تا 28 هفتگی بارداری خود باید آزمایش دیابت بارداری انجام دهند.

_حمله قلبی: (که انفراکتوس میوکارد نیز نامیده می شود).

_نارسایی قلبی: این شرایط خطرناک است و زمانی رخ می دهد که کلیه ها عملکرد درستی ندارند و اجازه می دهند مایعات در بدن جمع شوند.

_جداشدگی جفت: در این شرایط خطرناک، جفت قبل از زایمان از دیواره رحم جدا می شود. در این صورت، کودک شما ممکن است در رحم اکسیژن و مواد غذایی کافی دریافت نکند. همچنین شما دچار خونریزی جدی از واژن می شوید.

_خونریزی پس از زایمان (PPH): در این شرایط زن بعد از زایمان دچار خونریزی سنگین می شود. این شرایط خطرناک ولی نادر است و معمولاً 1 روز بعد از زایمان اتفاق می افتد، اما تا 12 هفته بعد از زایمان نیز امکان وقوع آن وجود دارد.

_اِدم ریوی: در این شرایط مایع در ریه ها جمع می شود و منجر به تنگی نفس می شود.

_سکته: در این شرایط خونرسانی به مغز متوقف می شود. سکته در صورتی اتفاق می افتد که رگی که وظیفه خونرسانی به مغز را بر عهده دارد، مسدود  بشود. یا زمانی رخ می دهد که رگ خونی در مغز پاره می شود.

_مرگ مرتبط با بارداری: در این شرایط زن در طول بارداری یا یک سال بعد از انتهای بارداری خود بر اثر مشکلات مربوط به بارداری می میرد.

پروتئین در ادرار

خطرات فشار خون بالا در بارداری برای جنین

_تولد زودرس: در این شرایط تولد کودک بسیار زود و قبل از 37 هفته بارداری اتفاق می افتد. زن باردار مبتلا به فشار خون بالای شدید یا پره اکلامپسی حتی با درمان نیز ممکن است برای جلوگیری از خطرات جدی برای خود و فرزندش نیاز به زایمان زودرس داشته باشد.

_محدودیت رشد جنین: فشار خون بالا می تواند رگ های خونی در بند ناف را تنگ کند. بند ناف نوزاد را به جفت وصل می کند و اکسیژن و مواد غذایی را از جفت به نوزاد می رساند. اگر فشار خون بالا دارید، جنین شما ممکن است اکسیژن و مواد غذایی کافی دریافت نکند و رشدش آهسته تر شود.

_وزن کم به هنگام تولد: در این شرایط وزن نوزاد کمتر از 2500 گرم می باشد.

_مرگ جنینی: در این شرایط جنین به طور ناگهانی در رحم می میرد.

_مرگ نوزادی. در این شرایط نوزاد در 28 روز اول زندگی خود می میرد.

درمان فشار خون در بارداری

انواع فشارخون در بارداری

فشار خون بالای مزمن:

 این فشار خون بالا قبل از بارداری یا قبل از هفته ی بیستم بارداری رخ می دهد و در زمان زایمان از بین نمی رود. تقریباً از هر 4 زن مبتلا به فشار خون مزمن (25 درصد) در طول بارداری خود دچار مسمومیت بارداری می شوند. اگر در معرض خطر پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری هستید، پزشک می تواند برای پیشگیری از آن برای شما دوز پایینی از آسپیرین را تجویز کند. اگر فشار خون بالای مزمن دارید، پزشک فشار خون شما را در هر معاینه مراقبت بارداری چک می کند. ممکن است لازم باشد فشار خون خود را در خانه نیز بررسی کنید. پزشک ممکن است از سونوگرافی و تست ضربان قلب جنین، رشد و سلامت نوزاد را بررسی کند. 

پزشک همچنین علائم مسمومیت بارداری را چک می کند. اگر قبل از بارداری، برای فشار خون بالای مزمن خود دارو مصرف می کردید، پزشک باید به شما اطمینان دهد که مصرف دارو در طول بارداری منعی ندارد و اگر داروی شما ایمن نباشد، آن را با یک داروی ایمن تر جایگزین می کند. برخی از داروهای فشار خون به نام مهارکننده های ACEو مسدودکننده های گیرنده ی آنژیوتانسین در طول بارداری می توانند به جنین آسیب برسانند.

 فشار خون اغلب در طول نیمه ی اول بارداری افت پیدا می کند. اگر شما قبل از بارداری فشار خون بالای خفیف دارید و برای آن دارو مصرف می کنید، پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را کم کند یا ممکن است مصرف دارو را در طول بارداری شما قطع کند. هیچگاه قبل از مشورت با پزشک، مصرف داروی خود را خودسرانه متوقف نکنید. حتی اگر در گذشته داروی فشار خون مصرف نکرده اید، ممکن است لازم باشد در بارداری مصرف آن را شروع کنید.

درمان فشار خون در بارداری با متیل دوپا

فشار خون بالای بارداری:

این نوع فشار خون فقط در زنان باردار اتفاق می افتد و بعد از هفته ی بیستم بارداری شروع می شود و معمولاً بعد از زایمان از بین می رود. این فشار خون بالا معمولاً موجب افزایش اندکی در فشار خون می شود، اما برخی از زنان دچار فشار خون بالای شدید می شوند و ممکن است دچار عوارض جدی تری مانند مسمومیت بارداری شوند. پزشک در طول بارداری شما فشار خون و ادرار شما را در هر معاینه مراقبت بارداری شما چک می کند. او ممکن است از سونوگرافی و تست ضربان قلب جنین برای بررسی رشد و سلامت جنین شما استفاده کند و همچنین شمارش حرکات جنین را برای بررسی زمان و تعداد دفعات حرکات جنین شما انجام دهد. 

روش  شمارش حرکات جنین 

  1. روزانه مدت زمانی را که طول می کشد جنین شما ده بار حرکت کند چک کنید. اگر بیشتر از 2 ساعت طول کشید به پزشک خود اطلاع دهید.
  2. تعداد حرکاتی را که در 1 ساعت احساس می کنید یادداشت کنید. این کار را سه بار در هفته انجام دهید. اگر تعداد حرکات تغییر کرد، به پزشک خود اطلاع دهید.

کنترل فشارخون بالا در بارداری

_تمام چکاپ های مراقبت بارداری خود را انجام دهید، حتی اگر احساس می کنید مشکلی ندارید.

_اگر برای کنترل فشار خون به دارو نیاز دارید، هر روز آن را مصرف کنید. پزشک می تواند در انتخاب داروی ایمن برای شما و جنینتان به شما کمک کند.

_فشار خون خود را در خانه چک کنید.

_غذاهای سالم بخورید. از مصرف غذاهای پرنمک مانند غذاهای کنسروی پرهیز کنید. این غذاها می توانند فشار خون شما را افزایش دهند.

_فعال بمانید. 30 دقیقه فعالیت در روز می تواند به کنترل وزن، کاهش استرس و پیشگیری از مشکلاتی مانند مسمومیت بارداری کمک کند.

_سیگار نکشید، الکل ننوشید و از مصرف داروهای مخدر خودداری کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

1.3/5 - (3 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    بنده 45 سال دارم دو ماه پیش آزمایش دادم
    خونم کمی غلیظ.مامورانشان بین 14و15 هستش.برای تنظیم فشار خونم چی کار باید بکنم خون بدم .یا قرص SASبخورم.
    لطفا راهنمایی بفرمائید.
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر فشارتان بالای چهارده است راه درستش مصرف داروهای فشارخون است می توانید روزی نصف قرص لوزارتان بخورید و بعد بر اساس پاسخ فشارخونتان. تنظیم دارو را انجام بدهیم
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید که سوالم طولانیه
    خانمم ۴۴ سال سن داره زود عصبی میشه وحتی سال قبل که حالت داغ شدن گوش پیدا کردند وفکر کردند که دارن میمیرن بعد ۱ دقیقه همه چیز به حالت عادی برگشت دکتر اعصاب وروان رفتیم نوار مغز گرفتن گفتند دچار حمله پانیک شدن وبوسپیرون و آسنترا وگاباپانتین وکلرو دیاز پوکساید دادند. وچونکه فشارشون ۱۴٫۵ روی ۱۰ بود به همین علت رفتیم دکتر قلب اکو کردند وگفتند که قلبشون مشکلی نداره بعد آزمایش خون وتیرویید نوشتن که انجام دادیم که تیرویید نرمال بود. از هفته قبل مجدد فشارشون ۱۴٫۵ روی ۱۰ هست باز رفتیم دکتر اکو کردند قلب مشکلی نداشت و مجدد آزمایش تیرویید نوشتند که انجام دادیم TSH=6.3 بوددیروز دکتر قلب براشون والساکور ۸۰ صبح نصفی تجویز کرد.در حال حاضر هیچ دارویی مصرف نمیکنند نه داروی اعصاب و نه فشارخون وبرای تیرویید هم چک مجدد نوشتندکه باید دوباره انجام بدیم الان چند سوال از حضور محترم شما داشتم ممنون میشم که همه رو جواب بدهید خدا به شما خیر بدهد و عمر با لذت .
    ۱-آیا فشار ایشان میتونه عصبی باشه وبوسیله داروهای اعصاب وروان کنترل شه یا اینکه نه بیماری فشار خون دارند.وباید قرص والساکور رو شروع بخوردن کنند.
    ۲٫آیا شما پیشنهاد میکنید که مجدد پیش پزشک اعصاب وروان ویزیت شوند .
    ۳٫آیا امکان داره که با توجه به اینکه سابقه تیرویید درخانواده ندارند وپارسال هم آزمایش تیرویید دادند ومنفی بوده الان دچار کم کاری تیرویید شده باشند.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      با این فشارها احتمالن فشارخون دارند و باید دارو استفاده کند، حتمن باید زیر نظر متخصص اعصاب باشند و ان هم درمان شود چون روی هم تاثیر دارند. کم کاری تیروییدشان هم فعلن در حد خفیف است و کار بیشتری نمیخواهد
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    بنده 45 سال دارم.پاک برا فشارم بین14و15می باشد.درحالی که نه اهل سیگار ونه چیز دیگه.اهل ورزش هم هستم
    فقط کمی غلظت خون دارم
    لطفا راهنمایی بفرمائید.
    دوست ندارم قرص فشار بخورم.
    خون بدم خوبه ؟یا قرص ASAمصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر فشارهایتان در این حد است هیچ راه درمان درستی جز مصرف داروی فشار ندارد، بدانید که مصرف داروی فشار نیست که خطر دارد عدم مصرف دارو و فشارهای بالا در بلند مدت می تواند عامل بروز عوارض زیادی باشد
  • تصویر کاربر قادرمحمدی پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    مدارک پزشکی ارسال شده س
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      تصاویرتان قابل رویت نیست
  • تصویر کاربر قادر پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    مشکل فشار خون بالا همراه با تنگی نفس واحساس خفگی بخصوص حین خوابیدن در اول وقت خواب و فشار بر رگهای گردن و احساس فشردگی در سر و گردن
    لرزش دست چپ که مدت دوسال هست در حال حاضر بنده اکو شدم ودکتر بنده نظرشان این است که دوتا از رگهای قلبم گرفتگی خفیف دارد ومشکل دریچه هم دارم برایم دارو تجویز کرد الان موقع خواب تنگی نفس دارم و دچار فشردگی از ناحیه سر دارم حالا کلیه مدارک خدمتتان ارسال می‌گردد ممنون میشم که بنده را راهنمایی بفرمایید طبق نظر دکتر بنده باید آنژیوگرافی بشوم آیا نظر حضرت عالی چیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      مدارکتان را دوباره بفرستید
  • تصویر کاربر Sndb پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام من پسر ۱۵ ساله هستم فشار خونم ۱۲۰ روی ۶۰ هست با ضربان ۵۱ خواستم ببینم طبیعی هست یا ن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بله مشکل خاصی ندارد
  • تصویر کاربر مقدم جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    با سلام
    دكتر زنان به دليل داشتن كيست تخمدان براي من چهار دوره قرص دزوسپتيو همراه با قرص آسپرين ٨٠ ميلي گرم تجويز كرده كه اين قرص ازشب دوم عادت ماهيانه مصرف ميشه تا يك بسته تمام شود بعد به مدت يك هفته مكث دوباره بسته بعديكه شامل يك ورق است شروع ميشود تا چهار ورق قرص دزوسپتيو تمام شود سوال من اين است كه در فواصلي كه قرص دزوسپتيو مصرف نميشود يعني اون يك هفته ميتونم آسپرين رو مصرف كنم و بعد از اتمام قرص دزوسپتيو اگر بلافاصله آسپرين را قطع كنم خطرناك نيست؟
    با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اسپرین را در تمام طول ماه استفاده کنید بهتر است
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام من یک ماه است که بخاطر نوسان در فشارخون قرص والسارتان ۴۰ مصرف میکنم ولی سردرد دارم میشه خودسرانه قرص را عوض کنم ولوزارتان مصرف کنم شماره چه داروی کم عارضه دیگری جانشبن والسارتان معرفی میکنید؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اصلن سرخو دارو را تغییر ندهید، فشارهایتان در مواقع سردرد چند است؟
    2. تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ۵۲ ساله هستم.موقع سردرد فشارم نرماله ولی به شدت سردرد دارم.اگر ممکنه یه دارو کم عارضه و موثر به من معرفی کنید ممنون میشم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سردردتان پس احتمالن منشاش ناشی از فشار نیست با این اوصاف داروی فشاررا ادامه دهید و یک متخصص نورولوژی ببیند شاید میگرن باشد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با عرض سلام من از سال 1372 فشار خون دارم و الان چند سال است که آملودپین 5 ولوزارتان25واسپرین80وآتورواستاتین20+سیتالوپرام20 از هر کدام روزی یکعددمیخورم از 3 سال پیش که دکترم را بخاطر تغییر شهرعوض شد قرص نیتروکاردین 2/6هم روزی 2عدد اضافه شده البته هیچگاه درد قفسه سینه نداشتم در 3روز اخیر مه فشار گدفتم قبل از موعدقرص خوردن142/92و154/93و134/90و131/87و132/80و152/100مدتی بعد از مصرف قرص124/74و127/80و125/75 بود قبل از شیوع کرونا جهت عمل جراحی ساده دکتر اخیر نوار قلب و اکو +آزمایش خون و سونو گرفتم مشکلی نداشتم و از ترس ابتلا به کرونا یک سال بیرون از خانه نرفتم وزن 80 و سن 79 لطفأ جهت ادامه درمان راهنمایی بفرمایید پیشایش تشکر میکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      فشارهایتان که با مصرف دارو بسیار عالی است، همین داروها را فعلن ادامه دهید تا فشارتان طبق معمول کنترل شود
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    دکتر عزیز من قبلا ی سوال پرسیده بودم به شماره پیگیری mvzBw94826
    حدود 20 روز پیش به کرونا مبتلا شدم
    تازه یک ازمایش سورلوژی دادم igm 27.5 و igg45 بوده لازم هست قرص آسپرین بخورم حالا
    و فشار دیاستولم بین 8.5 تا 9.5 هست ولی فشار سیستول 12تا 13 هست
    ژل رویال
    سیر و عسل
    پیاز و عسل
    چای ترش
    بخورم یا دارو باید مصرف کنم
    برای سوال قبلی فرموده بودین به روانپزشک مراجعه کنم قبلا رفتم ی مشت دارو داده من استفاده نکردم ترسیدم وابسته بشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر بیماریتان برطرف شده و علامت ندارید نیاز به هیچ دارویی اعم از اسپرین و غیره ندارید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر