دکتر محمد حسین نجفی

فشار خون، مقدار نیرویی ست که خون به دیواره های شریان ها وارد می کند. شریان ها، رگ هایی هستند که خون را از قلب به دیگر نقاط بدن حمل می کنند. با هر ضربان قلب، خون درون شریان ها پمپاژ می شود. اگر فشار درون شریان ها بسیار زیاد شود، شما دچار فشار خون بالا می شوید. که پرفشاری خون نیز نامیده می شود. فشار خون بالا می تواند فشار زیادی به اندام های بدن وارد کند و منجر به حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته و نارسایی کلیوی شود.برخی از زنان قبل از بارداری، فشار خون بالا دارند. برخی دیگر برای اولین بار در طول بارداری خود دچار فشار خون می شوند. 

خطرات فشار خون بالا در بارداری چیست؟ فشار خون بالا در بارداری مانند تمام بیماری ها تبعاتی برای مادر وجنین به همراه دارد. که در  این مقاله به بررسی این مشکلات میپردازیم. تقریباً از هر 100 زن (حدود 8 درصد)، در طول بارداری خود نوعی فشار خون بالا را تجربه می کنند. اگر فشار خون بالا دارید، با پزشک خود صحبت کنید. کنترل فشار خون می تواند به داشتن یک بارداری و نوزاد سالم کمک کند. همچنین پزشک شما می تواند راه هایی برای پایین  اوردن فشارخون بالا به شما  معرفی بکند.

عوارض فشار خون بالا بر جنین

خطرات فشار خون بالا در بارداری

فشار خون بالا می تواند در طول بارداری مشکلاتی را برای شما و فرزندتان به وجود آورد که عبارتند از:

مشکلاتی که برای مادر به همراه دارد:

_پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری. این شرایط زمانی به وجود می آید که زن باردار فشار خون بالا و علائمی دارد که برخی از اندام های بدن او مانند کلیه ها و کبد ممکن است به طور صحیح عمل نکنند. علائم و نشانه های مسمومیت بارداری شامل وجود پروتئین در ادرار، تغییرات بینایی و سردردهای شدید می شود. پره اکلامپسی می تواند یک مشکل پزشکی جدی باشد. حتی اگر شما پره اکلامپسی خفیف دارید، برای اطمینان از بدترنشدن آن نیاز به درمان دارید.

 پره اکلامپسی بدون درمان می تواند موجب مشکلات سلامتی جدی از جمله آسیب مغزی، آسیب کبد و کلیه شود. در موارد نادر این شرایط می تواند منجر به شرایط خطرناکی به نام اکلامپسی و سندرم HELLP شود. اکلامپسی می تواند موجب تشنج و در نهایت منجر به کما شود. سندرم  HELLP زمانی رخ می دهد که شما مشکلات جدی کبد و خون دارید.  HELLP مخفف همولیز (H)، آنزیم های کبد بالا رفته (EL) و تعدادپلاکت پایین (LP) می باشد.

_دیابت بارداری: نوعی از دیابت است که فقط در زنان باردار رخ می دهد و در آن کودک شما قند بسیار بالایی دارد. اکثر زنان در 24 تا 28 هفتگی بارداری خود باید آزمایش دیابت بارداری انجام دهند.

_حمله قلبی: (که انفراکتوس میوکارد نیز نامیده می شود).

_نارسایی قلبی: این شرایط خطرناک است و زمانی رخ می دهد که کلیه ها عملکرد درستی ندارند و اجازه می دهند مایعات در بدن جمع شوند.

_جداشدگی جفت: در این شرایط خطرناک، جفت قبل از زایمان از دیواره رحم جدا می شود. در این صورت، کودک شما ممکن است در رحم اکسیژن و مواد غذایی کافی دریافت نکند. همچنین شما دچار خونریزی جدی از واژن می شوید.

_خونریزی پس از زایمان (PPH): در این شرایط زن بعد از زایمان دچار خونریزی سنگین می شود. این شرایط خطرناک ولی نادر است و معمولاً 1 روز بعد از زایمان اتفاق می افتد، اما تا 12 هفته بعد از زایمان نیز امکان وقوع آن وجود دارد.

_اِدم ریوی: در این شرایط مایع در ریه ها جمع می شود و منجر به تنگی نفس می شود.

_سکته: در این شرایط خونرسانی به مغز متوقف می شود. سکته در صورتی اتفاق می افتد که رگی که وظیفه خونرسانی به مغز را بر عهده دارد، مسدود  بشود. یا زمانی رخ می دهد که رگ خونی در مغز پاره می شود.

_مرگ مرتبط با بارداری: در این شرایط زن در طول بارداری یا یک سال بعد از انتهای بارداری خود بر اثر مشکلات مربوط به بارداری می میرد.

پروتئین در ادرار

خطرات فشار خون بالا در بارداری برای جنین

_تولد زودرس: در این شرایط تولد کودک بسیار زود و قبل از 37 هفته بارداری اتفاق می افتد. زن باردار مبتلا به فشار خون بالای شدید یا پره اکلامپسی حتی با درمان نیز ممکن است برای جلوگیری از خطرات جدی برای خود و فرزندش نیاز به زایمان زودرس داشته باشد.

_محدودیت رشد جنین: فشار خون بالا می تواند رگ های خونی در بند ناف را تنگ کند. بند ناف نوزاد را به جفت وصل می کند و اکسیژن و مواد غذایی را از جفت به نوزاد می رساند. اگر فشار خون بالا دارید، جنین شما ممکن است اکسیژن و مواد غذایی کافی دریافت نکند و رشدش آهسته تر شود.

_وزن کم به هنگام تولد: در این شرایط وزن نوزاد کمتر از 2500 گرم می باشد.

_مرگ جنینی: در این شرایط جنین به طور ناگهانی در رحم می میرد.

_مرگ نوزادی. در این شرایط نوزاد در 28 روز اول زندگی خود می میرد.

درمان فشار خون در بارداری

انواع فشارخون در بارداری

فشار خون بالای مزمن:

 این فشار خون بالا قبل از بارداری یا قبل از هفته ی بیستم بارداری رخ می دهد و در زمان زایمان از بین نمی رود. تقریباً از هر 4 زن مبتلا به فشار خون مزمن (25 درصد) در طول بارداری خود دچار مسمومیت بارداری می شوند. اگر در معرض خطر پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری هستید، پزشک می تواند برای پیشگیری از آن برای شما دوز پایینی از آسپیرین را تجویز کند. اگر فشار خون بالای مزمن دارید، پزشک فشار خون شما را در هر معاینه مراقبت بارداری چک می کند. ممکن است لازم باشد فشار خون خود را در خانه نیز بررسی کنید. پزشک ممکن است از سونوگرافی و تست ضربان قلب جنین، رشد و سلامت نوزاد را بررسی کند. 

پزشک همچنین علائم مسمومیت بارداری را چک می کند. اگر قبل از بارداری، برای فشار خون بالای مزمن خود دارو مصرف می کردید، پزشک باید به شما اطمینان دهد که مصرف دارو در طول بارداری منعی ندارد و اگر داروی شما ایمن نباشد، آن را با یک داروی ایمن تر جایگزین می کند. برخی از داروهای فشار خون به نام مهارکننده های ACEو مسدودکننده های گیرنده ی آنژیوتانسین در طول بارداری می توانند به جنین آسیب برسانند.

 فشار خون اغلب در طول نیمه ی اول بارداری افت پیدا می کند. اگر شما قبل از بارداری فشار خون بالای خفیف دارید و برای آن دارو مصرف می کنید، پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را کم کند یا ممکن است مصرف دارو را در طول بارداری شما قطع کند. هیچگاه قبل از مشورت با پزشک، مصرف داروی خود را خودسرانه متوقف نکنید. حتی اگر در گذشته داروی فشار خون مصرف نکرده اید، ممکن است لازم باشد در بارداری مصرف آن را شروع کنید.

درمان فشار خون در بارداری با متیل دوپا

فشار خون بالای بارداری:

این نوع فشار خون فقط در زنان باردار اتفاق می افتد و بعد از هفته ی بیستم بارداری شروع می شود و معمولاً بعد از زایمان از بین می رود. این فشار خون بالا معمولاً موجب افزایش اندکی در فشار خون می شود، اما برخی از زنان دچار فشار خون بالای شدید می شوند و ممکن است دچار عوارض جدی تری مانند مسمومیت بارداری شوند. پزشک در طول بارداری شما فشار خون و ادرار شما را در هر معاینه مراقبت بارداری شما چک می کند. او ممکن است از سونوگرافی و تست ضربان قلب جنین برای بررسی رشد و سلامت جنین شما استفاده کند و همچنین شمارش حرکات جنین را برای بررسی زمان و تعداد دفعات حرکات جنین شما انجام دهد. 

روش  شمارش حرکات جنین 

  1. روزانه مدت زمانی را که طول می کشد جنین شما ده بار حرکت کند چک کنید. اگر بیشتر از 2 ساعت طول کشید به پزشک خود اطلاع دهید.
  2. تعداد حرکاتی را که در 1 ساعت احساس می کنید یادداشت کنید. این کار را سه بار در هفته انجام دهید. اگر تعداد حرکات تغییر کرد، به پزشک خود اطلاع دهید.

کنترل فشارخون بالا در بارداری

_تمام چکاپ های مراقبت بارداری خود را انجام دهید، حتی اگر احساس می کنید مشکلی ندارید.

_اگر برای کنترل فشار خون به دارو نیاز دارید، هر روز آن را مصرف کنید. پزشک می تواند در انتخاب داروی ایمن برای شما و جنینتان به شما کمک کند.

_فشار خون خود را در خانه چک کنید.

_غذاهای سالم بخورید. از مصرف غذاهای پرنمک مانند غذاهای کنسروی پرهیز کنید. این غذاها می توانند فشار خون شما را افزایش دهند.

_فعال بمانید. 30 دقیقه فعالیت در روز می تواند به کنترل وزن، کاهش استرس و پیشگیری از مشکلاتی مانند مسمومیت بارداری کمک کند.

_سیگار نکشید، الکل ننوشید و از مصرف داروهای مخدر خودداری کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

1.3/5 - (3 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رجبی دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    بعد یک هفته از بهبودی کرونا با تزریق شش دوز رمدسیور مادرم امروز فشار خونشون بالا رفته پانزده شده . بهترین راهکار رابفرمایید تا خدمت برسیم. دارو ها سون رو خوردن هم فشار هم قندشون بعد چند روز که متعادل شده بود مجدد بالا رفته.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      تا ویزیت شوند کاپتوپریل زیرزبانی بهشان بدهید
  • تصویر کاربر سیما پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام و صبح بخیر خانمی 50 ساله با فشار خون بالا 15سال است قرص فشار کاپیتاپریل 25 و گاهی 50 استفاده کرده ام و حدود دوماه است قرص لوزار 25 شروع کرده ام ( شب میخورم) در ضمن دوسال قرص 2.5 کنکور (بیزولول )صبح ها میخورم دیوار قلبم دوسالی است کمی ضخیم شده چربی خون و غلظت خون دارم ولی قرص مصرف نمیکنم وزنم بین 48 تا 50 متغیر است فردی بسیار استرسیی و بیشتر اوقات فشارم بالا است درضمن تنگ نفس نمی شوم ولی گاهی اوقات قلبم تیر میکشد و دست چپم گزگز میکند و گاهی فکر میکنم اکسیژن سرم کم میشود. درضمن کارمند هستم و درشهرستان ملایر زندگی میکنم.خواهشمندم بهترین راه حل برای درمان چیست ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش)
      فشارهایتان الان تا چند بالا می رود و اکو و تست ورزش ایا انجام داده اید یا خیر
    2. تصویر کاربر سیما یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام بله پارسال انجام دادم گفتند دیوار قلبتون ضخیم شده ولی تست ورزش انجام نداده ام فشارم در حالت عادی متغیر بین 14 تا 15و مینیموم فشارم بین 8 تا 10 متغیر است اگر ناراحت بشم بیشتر میشود .اگر نیاز است بفرمایید چه کارهای در شهرستان انجام بدم وبا جواب حضوری خدمت برسم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      لوزارتان را قطع کنید به جایش لوزارتان اچ نصف قرص صبح ها بخورید املوپرس ۵ هم نصف قرص اضافه کنید فشارهایتان پایین می آید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Un دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام من یه دختر ۳۳ ساله هستم. خیلی وقته که زیاد راه میرم مثل بازار گردی یا پیاده اومدن یه مسافت بلندی رو درگیر سردردهای شدیدی میشم که فقط با خوردن قرص فشار لوزار و متورال خوب میشه. آخرین بار از خیابان اقلیمی تا زیر پل کریمخانو پیاده رفتم برگشتم دو تا لوزار ۲۵ یه متورال یه آسپرین خوردم تا کمی سردردم آروم شد و تونستم تو نور اتاق چشممو کامل باز نگه دارم. خواهرم نبضمو گرفت گفت نبضت یه جوریه انگار تو خونت آب نیست .یعنی مال کم آبیه؟ من تیرویید هاشیموتو دارم به دکتر غدد هم گفتم گفتند شما مشکل روانی دارید که فکر میکنید این سردردها با خوردن قرص فشار خوب میشه و به این قرص ها از نظر روانی نیاز داری. بهتره بری دکتر مغز و اعصاب. مادرم تحت درمان فشار خون هستند.و تو خانواده سابقه غلظت خون و سکته مغزی و لخته هم داریم. نمیدونم بخورم قرص یا روانیم؟ فقط ترسم از اینه که سکته نکنم فلج بشم بیفتم رو دستم مادرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      اینها علایم اضطرابی است یک بار اکو بکنید و به نظرم نیاز به هیچ دارویی نیست
  • تصویر کاربر حسنی دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    احساس سنگینی در سر ناحیه پیشانی گوش ها دارم فشار نرمالم همیشه 11 بوده الان شده 13 الی 14 مسکن استامینوفن خوردم فلوکسیتین هم خوردم شبها کلردیاز پوگساید 10 هم میخورم میشه متورال50 نصفشو بخورم فشارم بیاد پایین
    45 سالمه پریود منظم دارم علایم یاسگی هم ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      اشکالی ندارد متورال نصف صبح و نصف شب بخورید
  • تصویر کاربر محمدی جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام علیکم ، با عرض ادب و احترام ،جناب آقای دکتر نجفی معزز به استحضار می رساند اینجانب مردی ۵۸ ساله هستم حدوداً دو سال است که فشار خون بالا 150،۱۴۰،۱۳۰،۱۲۰ ماکسیمم و۹۰،۸۵،۸۰مینیموم دارم و ابن نوسانات مدام بوده است و بیشتر دارو مصرفی لوزارتان ۲۵ شب یکی و ۵۰ صبح ها یکی تحت نظر متخصص قلب بودم و ایشان اخیراً از تهران رفته اند به پزشک فوق تخصص قلب بیمارستان خاتم الانبیا مراجعه و شر ح حال خود را توضیح دادم با توجه به اینکه هیچ گونه مشکل خاصی هم از نظر نوار قلب ,تست ورزش , اکو ،آزمایشات انجام شده ، اسکن هسته ای و... نداشته و ندارم و اصول ورزشی و تغذیه ای را به طور کامل رعایت می کنم اما مشکل هم چنان باقی است و هم اکنون ایشان برایم ابن داروهای را تجویز نموده است ، پروپرانولول 20 ساعت ۲۱ یکی لوزارتان اچ ۵۰ ساعت ۱۳، آتورواستاتین 10 یاعت۲۰ و بیزوپرولول ۲/۵ساعت ۶صبح مصرف می کنم آیا این داروها با هم تداخل ندارند چون با مصرف آنان کمی دچار سردرد و کز کز ناحیه جلوئی سر و سمت چپ صورت شده ام.ارادتمندم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      از بین پروپرانولول و بیزوپرولول یکی را باید استفاده کنید توصیه ی من مصرف بیزوپرولول و قطع پروپرانولول است باقس داروها را به روال سابق استفاده کنید
  • تصویر کاربر منصوری جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخر جناب دکتر بنده 2 روز طب حدود 38.5 دارم فشارم 14روی 9 هست طبق داروویی که زیر نظر شما میخورم لوزارتانH نصف قرص هر روز نصف قرص یه شب در میان ایا نیاز به بیشتر کردن دارو هست یا به صورت حضوری مراجعه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      نه فعلا نیازی به تغییر دوز دارو نیست
  • تصویر کاربر محمدرضا پنجشنبه ۱۳ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام
    مادر بنده ۷۲ ساله است و بیماری فشار خون دارد و با دارو تحت کنترل بود ولی از هفته پیش بعد از تزریق واکسن کرونا، فشار ایشان همواره بالای ۱۸۰ و ۱۷۰ است. داروها نیز تاثیری ندارد. لطفا راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      دارو چه می خورند
    2. تصویر کاربر محمدرضا چهارشنبه ۱۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام
      1- لوزار 50 صبح و شب یک عدد
      2- آسپریمکس 80 هر شب یک عدد
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      لوزارتان اچ بگیرید صبح و شب بهشان بدهید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدیان سه شنبه ۱۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام من بیمار دکتر بودم و به دلیل افت فشار به ایشان مراجعه کردم که قرص فلودوذکورتیزون به بنده دادن الان به دلیل مشکل پوستی به دکتر مراجعه کردم و قرص اسپیرونولاکتون به من دادن میخواستم ببینم این دو قرص تداخل دارویی دارن و اینکه اسپیرونولاکتون افت فشار من رو بدتر میکنه؟؟
    و اینکه من هنوز هم با اینکه قرص فلودورکورتیزون روزی یکی میخورم بازم یه روزایی فشارم پایینه و در محل کار به مشکل میخورم
    ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      بله اسپیرینولاکتون افت فشار میدهد از نظر ما فعلا استفاده نکنید
  • تصویر کاربر فرزاد شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    اقاي دكتر سلام وقت بخير
    بنده از چند هفته پيش فشار بالا دارم ١٣ روي ١٠ كه تقريبن در همه زمان ها ثابت است . بنده هميشه فشارم پايين بوده . استرس زيادي اين مدت داشتم و ٥ ماه پيش جراحي كيسه صفرا انجام دادم ، چكار بايد انجام بدم و دليل فشار مينيم بالا چه هست ؟ پارسال اكو و تست ورزش دادم كه مشكلي نبوده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      ممکن است اصلا موزد خاصی نباشد برای بررسی دقیق تر یکبار هولتر ۲۴ ساعته ی فشار بگذارید
  • تصویر کاربر شاهین شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    ببخشین اقای دکتر من چند وقتی بود که فشارم بی دلیل یهویی میرفت بالا و تااینکه بعضی وقتا قلبم درد میگرفت رفتم پیش دکتر قلب اکو کرد گفت دیواره قلبت ضخیم شده برام قرص بیزوپرونول نوشت گفت برو دو ماه بعد بیا چند هفته ای بود که داشتم مصرف میکردم این قرصو دوباره قلبم درد گرفت رفتم پیشش ازم تست ورزش گرفت گفت قلبت سالمه این فشار عصبیه که میاد بهت و عصب های بیرونی قلبت درد میگیره برام کلرودیاسپوکساید تو مواقع استرس نوشت بعدش بیزوپرونل گفت هر روز یکی صب یکی شب بخور بعد دوماه دوباره بیا ویزیت سوالم اینه که بهم گفتن که دیواره قلبم ضخیم شده جای نگرانی داره یا نه بعدش اینکه تا کی این دارو جواب میده به فشار خون یهویی من یا نه ممنون میشم جواب سوالم بدین با تشکر از شما اقای دکتر .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      نه ضخامت قلب خطری ندارد ولی باید درمان دارویی صورت بگیرد اگر فشارتان با دارو کنترل است یعنی زیر ۱۴ است جای نگرانی نیست
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر