دکتر محمد حسین نجفی

کارودیلول ۶/۲۵ از داروهای خانواده بتابلاکرهاست که عمدتا در درمان نارسایی قلبی به کار می رود. این دارو اندکی سبب کاهش فشار خون می شود؛ اما اثر عمده آن از طریق کاهش ضربان قلبی و کاهش مقاومت عروق محیطی است. از عوارض قرص کارودیلول ۶٫۲۵ کاهش شدید ضربان قلبی است که می تواند خطرناک باشد؛ در فاز حاد نارسایی قلبی استفاده از این دارو ممنوع می باشد.

عوارض مصرف کارودیلول

موارد مصرف کارودیلول

  • افزایش فشارخون ، CHF، آنژین صدری ، کاردیومیوپاتی ایدیوپاتیک کنترل هایپرتانسیون ، کنترل آنژین صدری ، کنترل نارسایی قلبی مزمن
  • سمپوماتیک (به همراه دیورتیکها یا دیگوگسین یا مهارکننده های ACE)

مکانیسم اثر کارودیلول ۶/۲۵

مکانیسم اثر قرص کارودیلول ۶/۲۵ را در ادامه بررسی می‌کنیم:

# اثر ضد هایپرتانسیون

دارو از طریق بلوک گیرنده های بتا سبب کاهش برون ده قلبی و تاکیکاردی، و نیز از طریق بلوک رسپتورهای آلفا سبب گشادی عروق و کاهش مقاومت محیطی می شود. همچنین دارو دارای خواص آنتی اکسیدانی نیز می باشد.

# اثر درمانی در نارسایی قلبی

دارو سبب کاهش فشار خون ، فشار شریان ریوی، مقاومت عروق سیستمیک و نیز ضربان قلب می شود.

موارد منع مصرف کارودیلول ۶/۲۵

در بیمارانی با نارسایی کبدی، آسم برونشیال، بلوک دهلیزی بطنی، شوک کماردیوژتیک، برادی کاردی شدید، آسم برونکواسپاسم، سابقه بیماری های انسدادی ریه، اسیدوز متابولیک ، برادیکاردی سینوسی ، نارسایی قلبی کنترل نشده، فئوکروموسایتوما( مگر همزمان با آلفا بلوکرها)  منع مصرف دارد.

تداخل های دارویی کارودیلول

مصرف همزمان داروهای ضد دیابت از نوع سولفونیل¬اوره یا انسولین با این دارو ممکن است اثر داروهای ضد دیابت را افزایش دهد. مصرف همزمان دیلتیازم یا وراپامیل با این دارو، ممکن است سبب بروز اختلالات در سیستم هدایتی قلب شود.

عوارض جانبی کارودیلول

از جمله عوارض این دارو می توان به سرگیجه، بلوک AV ، برادی کاردی، کاهش فشار خون وضعیتی، سنکوپ، بیهوشی، گیجی، اختلالات خواب و گرگرفتگی اشاره کرد.

توصیه های لازم

بیمارانی با سابقه دیابت ، هایپوگلیسمی، تیروتوکسیکوز، سن بالا، ضایعات کلیوی، ضایعات کبدی، سابقه حساسیت و آنافیلاکسی حتما تحت نظر پزشک قلب و عروق و با مشورت وی این دارو را مصرف نمایند.

مقدار مصرف کارودیلول

دوز داروی کارودیلول بر اساس نوع بیماری متفاوت است. پس حتما بر اساس تجویز دکتر، از این دارو استفاده کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (206 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر افسانه جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 109 مشاهده پرسش
    سلام.خسته نباشید
    من چهارماه قبل هولتر گذاشتم.فشارم حدود ۱۴ روی ۹ بود ولی ساعت ده صبخ فشارم هفده و نیم رسیذه بود و خدود دو ساعت در همین حالت بودم ولی متوجه نشده بودم.ذکتر برام کونکور داد که نفسم تنگ میشد.بجاش لوزار ۲۵ یکبار در روز میخوردم ولی یکبار حالم خیلی بد شد و ضربانم بشدت بالا رفت و فشارم هم همینطور.بعد قرصم را لوزامیکس ۲۵ یکبار در روز کردم ولی یک ماه بعد یکساعت بعد از خواب شبانه ناگهان فشارم ۲۰ شد و ضربانم هم بشدت بالا رفت.با قرص زیر زبونی بهتر شدم.و قرصهامو دو تا لوزامیکس ۲۵ هر ۱۲ ساعت کردم ولی باز هم هر چند روز بعد از خوالیدن موقع شب حالم بد میشه.هم فشارم بالاست و هم ضربانم.با اینکه قبل خواب با فشارسنج عقربه ای و گوشی فشارم رو میگیرم و طبیعی هست ولی بعد از خوابیدن فشارم و ضربان ناگهان زیاد میشه.بهم گفتن سیتالوپرام مصرف کنم ولی نمیخوام داروهای افسردگی بخورم.دفعه اخر که اینطوری شدم سعی کردم نترسم و فشارم از هجده بعد از نیم ساعت رسید به چهارده.بدون اینکه قرص خاصی بخورم.تست ورزش و اکو هم دادم خوب بوده.هموگلوبینم ۹.۸ هست و آزمایشهام خوب بوده.یکبار هم دکتر کوریوا ۶.۲۵داد که خیلی فشارم رو پایین اورد.به نظرتون چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکل اصطرابی همزمان دارید

      به روانپزشک مراجعه کنید

      اگر بهتر نشدید جهت بررسی از نظر علل ثانویه فشار و تنظیم دارو مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر افسانه دوشنبه ۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      متشکرم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      در ضمن کم خونی باید بررسی و درمان شود

      آپنه خواب هم ممکنه لذا برای بررسی آپنه خواب به دکتر ریه مراجعه کنید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رحیمی یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام 65 ساله ام . قبل از آنژیو پلاستی لوزارتان و متورال مصرف میکردم . و بعد از آنژیوپلاستی قرص نیتروکاردین و کاردیلول دکتر برایم نوشتند . الان سه ماه هست که هر چهار قرص را میخورم . میخواستم بدونم کاردیلول و نیترو رو باید برای همیشه ادامه بدم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      کارودیلول و متورال با هم نباید مصرف شود

      یکی از اینها قطع شود و به پزشک مراجعا کنید

  • تصویر کاربر میم چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    گشادی دریچه ئائورتم 4/40 میباشد استرس دارم نمی دانم چه کار کنم به تازگی دکتر قرص رز ورکسین 10 وقرص کاردیول 6/25 برایم پتجویز نموده لطفا راهنمییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      عکس گزارش اکو رو ارسال کنید

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    مورد 74137 هستم...
    ایشونو بردیم چند تا دکتر دیگه هم ببینن که همگی معتقد بودن دکتر اولی اشتباه تشخیص داده و حمله قلبی درکار نبوده و یه دکتر جراح(دکتر خدارحمی در شهر کرمان ) گفتن که حالا برا اینکه مطمئن شی برات ct آنژیو مینویسم ولی اون عکس رنگی رو بیخیالش شو..
    دوتا سوال داشتم اول اینکه آیا ct آنژیو می‌تونه با همون دقت اسکن هسته ای آترواسکلروز و.‌.‌‌. رو نشون بده و آیا مثبت و منفی کاذب نداره
    دوم اینکه اگه ممکنه یه توضیح راجع به اینکه عرق سرد به همراه درد بازوی چپ چه دلایلی بجز حمله قلبی می‌تونه داشته باشه بدید
    آخه هنوز این علائمشون وجود داره و بیشتر منو مجاب میکنه که تشخیص همون پزشک اولی صحیح بوده اما از این طرفم ۳ تا پزشک که حداقل از دید عموم پزشکای حاذقی هستن متفق القول بودن که نه حمله قلبی یا ایسکمی و‌... درکار نبوده و جالب اینکه هر سه پزشک تخصصای متفاوتی داشتن اما هم نظر بودن (یکی فوق کلیه و فشار خون بود یکی جراح قلب بود و... )
    موندیم به نظر یکسان این عزیزان اعتماد کنیم یا به علائمی که هنوز پایداره و علیرغم مصرف صحیح قرص ها هنوز برطرف نشده...
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله دقیقه

      مشکلات گوارشی و اضطرابی و ...

  • تصویر کاربر سمیه دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام پدرمن انژیو کردن سه سال پیش واینکه فشارخون بالا دارن الان مدتیه دچارسرگیجه شدن ایا امکان داره ازعوارض کاردیول باشه که استفادع میکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام احتمالا خیر

      به دکتر مغز و اعصاب و ent مراجعه کنید

  • تصویر کاربر محمدرضا دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    باسلام
    ۴۷سال دارم حدود ۳سال پیش MIشدم والان با EF45درحال درمان هستم داروهای آسپرین والسارتان ۴۰ کارودیلول ۶/۲۵روزی ۲عدد و رزرواستاتین ۵مصرف میکنم همچنین بدلیل اختلال اضطرابی فلوکستین ۱۰ نیز مصرف میکنم مشکلی که دارم تعریق زیاده به شکلی که درحالت عادی که توی فضای آزادم خیس عرق میشم سوالم اینه که احتمالا عوارض یکی از داروهاست ؟امکان جایگزین کردنش هست ؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      از نظر پرکاری تیرویی بررسی شوید 

      گاهی هم برخی افراد بطور طبیعی تعریق زیاد دارند و متاسفانه درمان قطعی وجود ندارد

      گاهی اعصاب غدد عرق را میتوان تا حدی بلوک کرد

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1892 مشاهده پرسش
    سلام مادر من ۵۲ سال سن داره و از حدود ۱۷ سال پیش و به دنبال زایمان ابتدا دچار افت فشار خون شدید (فشار سیستول ۵۰mmhg) میشه اما بعد از یک ماه دچار فشار خون بالا میشه که دفعه اول فشار خون سیستول ۲۰۰mmhg بوده و بعد از اون به مدت هفت سال با اینکه فشار خون بالا داشته درمان رو آغاز نکرده و بصورت خوددرمانی و با استفاده از گیاهان دارویی فشار خون رو کنترل میکرده ولی از ۱۰ سال پیش به دکتر مراجعه میکنه و دکتر براش متورال و لوزار BID تجویز میکنه و متاسفانه ایشون خودشون دوز رو تغییر میدن و daily استفاده می‌کنن و احتمالا به همین علت قرص ها تاثیر مناسبی نمی‌گذارن تا اینکه از ۲۰ روز پیش دچار عرق سرد و درد ریفرال دست چپ میشه و بعد از مراجعه به دکتر، دکترشون می‌گن که دچار حمله قلبی شده اما سکته نکرده و ۲ روز بستری میشن اما دکتر داروها رو به کارودیلول و والسارتان تغییر میدن همچنین آتورواستاتین هم تجویز میکنن اما حالا ایشون احساس میکنن این قرص ها بهشون نمی‌سازه و احساس خستگی مفرط ،دلشوره و کاهش شدید
    فشارخون (۱۰۰/۶۰ ) دارن و میخوان قرص های قبلی رو مصرف کنن منتهی به شیوه درست یعنی bid
    میخواستم بدونم این کار درسته یا با توجه به اینکه یک نارسایی مادرزادی mild دریچه میترال هم دارن بهتره که همین قرص های جدید رو استفاده کنن چون همونطور که خودتون می‌دونید کارودیلول برای نارسایی قلب هم مفیده
    همچنین اضافه کنم که با قرص های جدید نوسان فشار زیادی هم دارن بطوری که فشار در یک ساعت اول مصرف قرص حدود ۱۰۰ روی ۶۰ هست که طی ساعات آینده و نزدیک به دوز بعدی به ۱۲۵ روی ۹۰ میرسه همچنین درد خیلی خفیف و مبهمی در ناحیه قفسه سینه دارن حتی با وضعیت نرمال فشارخون و ضربان قلب که قبل از حمله قلبی سابقه نداشته و اینکه دکتر براشون عکس رنگی نوشتن که به دلیل ترس از عوارض ماده رادیواکتیو حاضر به انجام نیستن!
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ایشون باید به توصیه پزشک عمل کنند و اقدامات توصیه شده رو انجام بدن

      مسکلات اضطرابی دارند و به روانپزشک مراجعه کنند

      برای تنظیم دارو حضورا تشریف بیارند

  • تصویر کاربر پویا شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر همین که جواب بیماران رو میدید به صورت سایت یا تلگرام واقعا ازتون ممنونم و از خدا میخوام در دنیا و آخرت عزیز کنه شما را البته که بنده بیمار نیست به لطف خدا و فقط گذری سایت شما رو دیدم یاحق ❤️
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممنونم

  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 666 مشاهده پرسش
    با عرض سلام من مردی 67ساله هستم و قلبم با باطری کار میکنه و از قلب خودم فقط 25درصد کار میکنه دکتر این قرص اینوتیو6/25،12/5رو داده ولی خیلی عوارض داره آیا بخورم؟ برای من خوبه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بستگی داره که چه عوارضی داره چون از داروهای اساسی برای نارسایی قلبی هست

  • تصویر کاربر ماشالله سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    دوهفته قبل رگ rca فنرگذاشتم و قرص کاریدولول تاچه وقت استفاده کنم متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      در هر بیمار فرق میکند با پزشکتون مشورت کنید یا مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر