دکتر محمد حسین نجفی

متفورمین و سیتاگلیپتین داروهای خوراکی دیابت هستند که با نام

تجاری Janumet , Janumet XR شناخته می شوند.

 گلوکوفاژ نام متفورمین خارجی است. متفورمین باعث کاهش تولید گلوکز (قند) در کبد و کاهش جذب گلوکز در روده می شود. سیتاگلیپتین هم باعث تنظیم سطح تولید انسولین بدن پس از خوردن غذا می شود. متفورمین و سیتاگلیپتین یک داروی ترکیبی است که همراه با رژیم غذایی و ورزش برای بهبود کنترل قند خون در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ ( ملیتوس یا شیرین ) استفاده می شود. این دارو برای درمان دیابت نوع ۱ نیست.

هشدارهای دارویی متفورمین

اگر مبتلا به بیماری های کلیوی شدید یا کتواسیدوز دیابتی هستید نباید از این دارو استفاده کنید (برای درمان با انسولین به پزشکتان مراجعه کنید). این دارو ممکن است باعث یک بیماری جدی به نام اسیدوز لاکتیک شود. اگر علائمی همچون: درد عضلانی و یا ضعف، احساس بی حسی و یا سردی در بازوها و پاها، اشکال در تنفس، درد معده، تهوع همراه با استفراغ، ضربان قلب آهسته و یا ناهموار، سرگیجه و یا احساس ضعف یا خستگی را داشتید، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید.

هم‌چنین نارسایی احتقانی قلب، حمله ی قلبی یا سکته ی مغزی، عفونت شدید، کم آبی و یا مصرف الکل نیز از دیگر عوامل موثر هستند.

اگر به عمل جراحی نیاز دارید و یا قرار است هر نوع اشعه ایکس و یا سی تی از شما گرفته شود، حتما باید به طور موقت مصرف متفورمین و سیتاگلیپتین را متوقف کنید. مطمئن شوید که این آزمایشات با مصرف دارو هایتان تداخل نداشته باشند.

این دارو نباید توسط افراد زیر ۱۸ سال مصرف شود.

نحوه مصرف متفورمین و سیتاگلیپتین

# دستورالعمل های بر روی نسخه ی خود را دنبال کنید. این دارو را با مقادیر بیش تر و یا کم تر برای مدت طولانی مصرف نکنید. متفورمین و سیتاگلیپتین را همراه با غذا استفاده کنید.

# قرص را نجوید و آن را قورت دهید.

# ممکن است قرص سیتاگلیپتین به طور کامل در بدن شما حل نشود. بخشی از قرص ممکن است در مدفوع ظاهر شود که یک تاثیر جانبی طبیعی این قرص است و باعث کاهش تاثیر آن نمی شود.

# اگر قرص را چند بار در مدفوع خود مشاهده کردید، به پزشکتان اطلاع دهید.

# قند خون پایین (هیپوگلیسمی) می تواند برای هر کسی دیابت دارد اتفاق بیافتد. علائم این بیماری شامل سردرد، گرسنگی، تعریق، تحریک پذیری، گیجی، تهوع، ضربان قلب سریع، و احساس اضطراب و لرز است. برای درمان سریع قند خون پایین، همیشه یک منبع سریع الاثر قند مانند آب میوه، آب نبات سخت، کراکر، کشمش، و یا نوشابه غیر رژیمی همراه خود داشته باشید.

# مراقب نشانه هایی از قند خون بالا (هیپرگلیسمی) مانند افزایش تشنگی و یا ادرار، تاری دید، سردرد و خستگی باشید.

# سطح قند خون می تواند از استرس، بیماری، جراحی، ورزش، استفاده از الکل، یا وعده های غذایی تاثیر بپذیرد . قبل از تغییر دوز یا برنامه دارویی حتما با پزشکتان مشورت کنید.

# متفورمین و سیتاگلیپتین تنها بخشی از یک برنامه ی درمانی کامل است که شامل رژیم غذایی، ورزش، کنترل وزن، تست قند خون به طور منظم و مراقبت های پزشکی خاص است. دستورالعمل پزشک خود را دقیقا دنبال کنید. دارو را در دمای اتاق و دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.

اگر یک دوز متفورمین فراموش شود چه اتفاقی می افتد؟

دوز از یاد رفته را به محض اینکه به یاد آوردید مصرف کنید ( حتما دارو را همراه با غذا مصرف کنید ). اگر تقریبا موقع نوبت بعدی برنامه ی داروییتان است دوز قبلی را فراموش کنید. برای جبران دوز مصرف نشده هرگز داروی اضافی مصرف نکنید.

اگر بیش از حد مصرف شود چه اتفاقی می افتد؟

به یک مرکز درمانی مراجعه کنید. ممکن است نشانه های قند خون پایین، مانند ضعف شدید، تاری دید، تعریق، اشکال در صحبت کردن، لرزش، درد معده، گیجی، و تشنج را تجربه کنید.

در حال مصرف متفورمین و سیتاگلیپتین از چه چیز هایی باید اجتناب کرد؟

از نوشیدن الکل اجتناب کنید چرا که باعث کاهش قند خون و افزایش خطر بروز اسیدوز لاکتیک می شود.

عوارض قرص متفورمین و سیتاگلیپتین چیست؟

– اگر نشانه هایی از واکنش های آلرژیک مثل کهیر، اشکال در تنفس، تورم صورت، لبها، زبان یا گلو داشتید به پزشک مراجعه کنید.

– اگر علائم پانکراتیت مانند: درد شدید در قسمت فوقانی معده و گسترش به پشت، تهوع و استفراغ، از دست دادن اشتها، یا ضربان قلب سریع دارید، مصرف این دارو را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید.

– بعضی افراد با مصرف متفورمین دچار اسیدوز لاکتیک می شوند. علائم اولیه ی آن ممکن است با گذشت زمان بدتر شوند و این وضعیت می تواند کشنده باشد. اگر علائمی مانند: درد های عضلانی و ضعف، احساس بی حس و یا سردی در بازوها و پاها، مشکلات تنفسی، احساس سرگیجه، ضعف، معده درد، تهوع همراه با استفراغ و یا ضربان قلب کند و یا ناهموار، ادرار کم و یا عدم ادرار، مشکلات قلبی، افزایش وزن سریع، تورم (به خصوص در پاها )؛ یا واکنش شدید پوست مانند تب، گلو درد، تورم صورت و زبان ، سوزش چشم، کهیر قرمز یا بنفش (به خصوص در صورت و یا قسمت بالای بدن) را داشتید، مصرف این دارو را متوقف کنید و به یک مرکز درمانی مراجعه کنید حتی اگر خفیف باشند.

دوز معمول متفورمین و سیتاگلیپتین

* دوز متفورمین برای بزرگسالان برای درمان دیابت نوع ۲

دوز مصرفی باید بر اساس خصوصیات اثربخشی و تحمل فردی بیمار فعلی باشد. حداکثر دوز: متفورمین ۲۰۰۰ میلی گرم- سیتاگلیپتین ۱۰۰ میلی گرم روزانه به صورت خوراکی

* بیمارانی که از قبل با متفورمین درمان می شدند.

سیتاگلیپتین ۵۰ میلی گرم و دوز متفورمینی که مصرف می کردند (۵۰۰ میلی گرم یا ۱۰۰۰ میلی گرم) به صورت خوراکی دو بار در روز. متفورمین ۱۰۰۰ میلی گرم-سیتاگلیپتین ۵۰ میلی گرم خوراکی دو بار در روز برای بیمارانی که در حال حاضر متفورمین ۸۵۰ میلی گرم خوراکی دو بار در روز مصرف می کنند، توصیه می شود.

* کسانی که از متفورمین استفاده نکرده اند.

یک بار در روز متفورمین ۱۰۰۰ میلی گرم-سیتاگلیپتین ۱۰۰ میلی گرم خوراکی

* بیمارانی که در حال حاضر با متفورمین درمان می شوند.

سیتاگلیپتین ۱۰۰ میلی گرم و دوز متفورمینی که قبلا مصرف می کردند (۵۰۰ میلی گرم یا ۱۰۰۰ میلی گرم) یک بار در روز. برای بیمارانی که متفورمین ۸۵۰ میلی گرم یا ۱۰۰۰ میلی گرم ( رهایی وسیع) دو بار در روز مصرف می کردند ، دوز مصرفی توصیه شده دو قرص متفورمین سیتاگلیپتین ۱۰۰۰ میلی گرم و ۵۰ میلی گرم سیتاگلیپتین با هم یک بار در روز می باشد

لاغری و کاهش وزن با متفورمین

این دارو ممکن است بتواند در خانم‌های چاقی که دچار ناباروری هستند، شانس باروری را با کاهش وزن، افزایش دهد، اما در کسانی که مشکلی ندارند و همچنین بیمارانی با ناراحتی شدید قلبی یا مشکلات تنفسی، می‌تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد.

تفاوت متفورمین خارجی و ایرانی؟

تفاوت متفورمین با گلوکوفاژ (متفورمین خارجی) در میزان سازگاری افراد با آنهاست برخی با مصرف متفورمین ایرانی دچار عوارضی مثل سردرد و ضعف و تهوع می شوند که با مصرف نوع خارجی آن که کمی هم گرانتر است این عوارض در آنها کاهش می یابد.

متفورمین و کیست تخمدان

متفورمین یک داروی خوراکی است که برای درمان دیابت تیپ ۲ و سندرم تخمدان پلی کیستیک مورد استفاده قرار می گیرد. دیابت تیپ ۲ یک بیماری است که سطح قند خون را افزایش می دهد. سندرم تخمدان پلی کیستیک یک اختلال غدد درون ریز است که در زنان در سن باروری رخ می افتد.

متفورمین و تنظیم قاعدگی

بعضی از زنان (اما نه همه) مبتلا به تخمدان پلی کیستیک که متفورمین مصرف می کنند، دوره های قاعدگی آن ها تنظیم شده و بهبود یافته است. دانشمندان در حال تحقیق برای اثبات اثر متفورمین در القای تخمک گذاری هستند.

تاثیر متفورمین بر بارداری

زگیل تناسلی در بارداریمتفورمین به عنوان درمان در بسیاری از مطالعات ناباروری همراه با سندرم تخمدان پلی کیستیک مورد استفاده قرار گرفته است. متفورمین به طور خاصی به باعث تغییرات شاخص توده بدنی (BMI)، بهبود چرخه ی قاعدگی و تاثیر بر میزان تخمک گذاری و حاملگی می شود.

استفاده از متفورمین در دوران بارداری در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ، میزان ابتلا به زایمان زودرس، دیابت بارداری و فشارخون در دوران بارداری را کاهش می دهد و از محدودیت رشد جنین جلوگیری می کند.

خبر خوب این است که اگر شما متفورمین را برای درمان دیابت تیپ ۲ یا سندرم تخمدان پلی کیستیک مصرف می کنید، این دارو در دوران بارداری ایمن است و با افزایش خطر ابتلا به نقص یا عوارض زایمانی همراه نیست.

زیپتین ®Ziptin

داروی سیتاگلیپتین با نام تجاری زیپتین برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می شود. داروی جدید زیپتین به دلیل اینکه باعث افت قند خون نمی شود، برای بیماران دیابتی مسن و افرادی که دارای دیابت ملایم هستند، موثر است. درمان های دارویی دیابت که از قدیم رایج بوده در کنار کنترل قند خون و کمک به بهبود بیماری، عوارض خاص و ناخواسته ای را برای بیماران به همراه دارند اما درمان های جدید دیابت تحولی تازه در مدیریت این بیماری مزمن به وجود آورده است.

داروی زیپتین مهار کننده آنزیم هایی است که هورمونی موسوم به «جی ال پی ۱» – GLP 1 – را از بین می برند و از این طریق باعث افزایش ترشح انسولین می شوند و می تواند در درمان دیابت موثر باشد. هیچ دارویی در دیابت درمان صد درصد نیست و تمام درمان ها تا حدی کمک کننده هستند و داروی زیپتین نیز می تواند به عنوان داروی مکمل مورد استفاده قرار گیرد.

قیمت قرص زیپتین چقدر است؟

هر بسته ۲۸ تایی نوع خارجی داروی زیپتین حدود ۲۷۰ هزار تومان در بازار عرضه می شد و هیچ شرکت وارداتی نیز مسوولیت واردات این دارو را به عهده نداشت و زیپتین خارجی به صورت تک نسخه ای و قاچاق در دسترس مردم قرار می گرفت و این در حالیست که قیمت نوع داخلی این دارو یک نهم تا یک دهم مشابه خارجی آن است و یک بسته ۳۰ تایی آن به قیمت حدود ۳۰ هزار تومان عرضه می شود.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.6/5 - (24 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حمیدی پنجشنبه ۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    سلام و شب بخیر
    جناب آقای دکتر
    دیابت دارم کنترل شده است قبل ناشتا از 100 تا 120 و دوساعته حدود 140الی 180 است
    قرص متفورمین صبح و شب بعد از غذا می خورم و خیلی لاغر شدم
    آیا میتوانم قرص زیپتین بجای متفورمین مصرف کنم
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام...چک قند خون مخفی یا قند خون ۳ ماهه
  • تصویر کاربر افشین دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    بیماری هست با عارضه شدید کلیوی و درحال دیالیز.اخیرا با شکایت از درد شدید در پا به پزشک عروق مراجعه و پس از سونوگرافی از پا به گربتگی عروق پا ناشی از کاتتر پی برده اند و داروی آکسابین20میلی گرمی تجویز شده است. بلافاصله پس از مصرف دوز اول دارو، خون در ادرار مشاهده شده است. باتوجه به مشکل عفونت کلیه پزشک نفرولوژیست دلیل خونریزی را عفونت می داند و داروی آنتی بیوتیک تزریقی تجویز کرده.
    بنظرشما خونرزی بدلیل دارو بوده یا عفونت
    آیا باتوجه به مشکل کلیه تجویز آکسابین صحیح است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      با توجه به مشکل کلیه اکسابین خیلی داروی خوبی است و احتمالا خونریزی هم به همین علت رخ داده است
    2. تصویر کاربر افشین پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      البته خدمت آقای دکتر عرض می کنم آکسابین برای بیمار کلیوی خوب نیست و باید جایگزین آن آپیکسابین تجویز شود
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      چون دیالیز می شوند مشکلی از نظر ما ندارد صحبت شما زمانی درست است که بیمار هنوز به مرحله ی دیالیز نرسیده باشد ان موقع اپیکسابان بهتر است
    4. تصویر کاربر افشین چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام آقای دکتر. لطفا بیماران را به درستی مشاوره دهید.
      خودمشاوران شرکت تولیدکننده این توصیه را دارند.
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      نظر پزشک ارجح است نسبت به نظر مشاور شرکت تولید کننده. ما به تمام بیمارانمان این نظر را می دهیم. انتخاب به عهده ی شماست
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام بنده یکساله دیابت دارم سنم 64ساله تنگی خفیف کرونل دارم داروی کونکور 2.5مصرف میکنم و دیگر داروهای لووتیروکسین و آسپرین و اترواستاتین و فیناسترایدوسرترالین مصرف میکنم ای وان سی 7و ناشتا 130میباشدیکماه روزی دوتا متفورمین 500خارجی خوردم تاثیر نداشت و بعد زیپتین خوردم حساسیت گرفتم ومتاسفان چاقی شکم هم دارم ای میتوانم سینوریپا مصرف کنم ممنون از راهنمائی شما سرور گرامی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      بله سینوریپا داروی بسیار خوبی هم هست حتما استفاده کنید
  • تصویر کاربر علیپور دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    سلام مرسی ک هستید
    من پیامک پاسخ پرسش را دریافت کردم ولی هرچی کد را میزنم میگه یافت نشد
    ممنون ک وقت میگدارید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      پنل کاربری خود را جست و جو کنید
  • تصویر کاربر هدایتی چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من شهریور آزمایش دادم قندم ۱۲۶ بود الان برای اولین بار الان توی خونه قندمو میگیرم رفته بالاتر ۱۳۲ هر روز که میگیرم کمی بیشتر یا کمتر آیا من دیابت دارم میتونم خودم قرص متفورمین استفاده کنم ای وان سی هم ۷ر۵ بود لطفا راهنمایی کنید اگر قرارقرص بخورم چقدر روزی چند عدد بخاطر کرونا میتر سم برم دکتر ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر ای وان سی این است هنوز دیابت ندارید و دارو لازم نیست ولی در مرحله ی پیش دیابت هستید حتمن رژیم غذایی رعایت کنید و ورزش و هر سه ماه قند ناشتا در ازمایشگاه چک کنید
  • تصویر کاربر Eli چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 317 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر عزیز
    من قبلا هم مزاحمتون شده بودم برای پریکاردیت بعد از کرونا که سه ماه پیش مبتلا شده بودم و عوارضش هنوز ادامه داره و به خاطر تشخیص پریکاردیت الان کلشیسین مصرف میکنم. و فرمودین ازمایش crp انجام بدم که هنوز نتونستم. حتما بعد از ازمایش مزاحمتون میشم.
    تو کامنتها در مورد دارو برای تری گلیسیرید بالای ۳۰۰ و کلسترول بالای ۲۰۰ پرسیده بودم که فرموده بودین باید دارو مصرف کنم. البته خیلی وقته این مشکل رو دارم ولی قبل از کرونا پیاده روی میکردم ولی الان بخصوص بعد از مبتلا شدن به کرونا برام اصلا مقدور نیست. ممنون میشم اگه راهنماییم کنین که چه دارویی استفاده کنم که با کشیسین و پروپرانولول و فلوکسیتین و مونته لوکاس و یه عالمه ویتامین و لنسو پرازول و لووتیروکسین در تضاد نباشه ????.
    واقعا شرمنده و ممنون از راهنماییتون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      لیست کامل داروهایتان را بنویسید
    2. تصویر کاربر Eli سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      لووتیروکسین و ملاتونین
      لنسو پرازول ویتامین دی ۲۰۰۰
      فلوکسیتین ویتامین سی۱۰۰۰
      پروپرانولول زینک ۳۰
      کلشیسین ویتامین ب۱۲
      مونته لوکاس گاهی کلسیم و مولتی ویتامین
      اسپرین ۸۱ و گاهی کیوتن ...
      هر ماه هم ده روز دوفاستون

      جدیدا هم بعد از کرونا اینقدر جوش زدم داکسی سایکلین بهم تجویز کردن. چند روزه اونم میخورم. کلا خودم و معده ام داغون شدیم. سابقه ی کمکاری تیرویید و هلوکوباکتر و مشکلات معده رو هم از قبل داشتم. چربی خون هم بود ولی خیلی پیاده روی میکردم و تنیس بازی میکردم . الان بعد کرونا نمیتونم. دکتر ریه گفت تا ۶ ماه ممنوع الورزش فقط پیاده روی اروم . کبد چرب هم گرید یک. فریتین هم اومده رو ۲۰.
      واقعا شرمنده و ممنون از اطف و‌کمکتون.
    3. تصویر کاربر Eli چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      و یک هفته است کمی گوش چپ درد میکنه و داکسی رو به خاطر جوش و گوش مصرف میکنم. که نمیدونم واقعا این گوش درد هم به کرونا مربوطه یا نه. چون گاهی چشم چپ هم کمی درد و سوزش میگیره????????????
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      قرص اتورواستاتین 20 را برای چریی سه ماه استفاده کنید و مجددا تست بدهید، به نظرم با این حجم دارو ویتامین سی را قطع کنید ویتامین د را هم اول ازمایش بدهید اگر لازم بود ادامه بدهید، کیوتن هم فایده ندارد مصرف نکنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رسولی جمعه ۲۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    من سالها است که دیابت نوع ۲ دارم اکنون روزانه زعد از نهار یک عدد قرص زیپ مت ۵۰/۵۰۰ میخورم و قند ناشتا معمولا باین 100 الی 125 - 130 میباشد آیا میتوانم بجای این قرص از قرص ریپ تین استفاده کنم لطفا در صورت استفاده باید بفرمایید روزانه چند قرص وبا چه دزی مصرف کنم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      نه نمی شود جایگزین کرد، زیپ مت ترکیب دو دارو است که قندتان را خیلی خوب کنترل کرده ولی زیپتین فقط یک داروست و ممکن است قندتان را نتواند کنترل کند
  • تصویر کاربر باران چهارشنبه ۲۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 342 مشاهده پرسش
    مادرم 60ساله و فشار خون چربی خون و‌کبدو دیابت دارن.الان ب قدری دیابتشون زیاد شده ک دیگ‌ روزی دوامتفورمین اثرنداره.دکترگفته 3تابخپرن امادکتردیگ ای گفتن انسولین باید مصرف کنن.مادرم دوبار حمله قلبی مانند بهش دست داده مثل عرق شدید همراه با حالت تهوع و بی حسی ..شدید کم استهاشدن و هرچندماه یکبار کاهش وزن دارن.فوق تخصص گوارش گفتن باید به غددمراجعه کنن.دکترقلبم براشون اسکن هسته ای نوشتن امامادرم بخاطر فشار و دیابت و..که داره میترسه و نرفته.خاستم بدونم الان 3متفورمین بهتره یا انسولین؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      اینکه سه متفورمین بهتر است یا انسولین را باید متخصص غدد اظهارنظر کند، چیزی که هست طبعا عدم کنترل قند اسیبهای بیشتری به همراه دارد، پس هر چه تجویز میکنند حتی اگر شما تمایل ندارید انجام دهید از نظر قلبی مهم کنترل فشار خون ایشان است، فشارهایشان معمولا چند است؟ ایا اصلا به طور منظم دارو میخورند؟
    2. تصویر کاربر باران سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      بله عکس داروهایشان رابرایتان فرستادم.تاجایی که من میدونم مرتب میخورند.اما گاهی اوقات بااینکه قرص فشارمیخورند ممکنه بازم بالابره.
      قرص های مصرفی بیمار=متفورمین 500روزی 2عدد
      آکاریور تازه مصرف میکنندبخاطر زیادشدن دیابت صبح‌و ظهرنصف
      پنتوس برای ناراحتی معده
      Osteo caltex mg & vit d برای آرتروز و پوکی استخوان
      آتورواستاتین20 برای چربی خون همچنین کبد چرب هم دارند.
      متورال 50 برای تپش قلب روزی 1عدد
      لوازاتن 25 روزی دوعدد.و درصورت فشارزیاد نیتروکاردین 2/6 هم نصرف میشود.
      بیمار بخاطر همه این مشکلات تغذیه درست و اشتهاندارن .هیچی نمیتونن بخورن دیابت معده دردهمش باهمه.یک‌مدت معده اذیت شد و حالت تهوع داشتن و طبق علایم پزشک‌گفتن هلیکوباکتری دارن و آندوسکوپی نوشتن که نرفتن متاسفانه.
    3. تصویر کاربر باران سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      مثلا پریروز بااینکه قرص فشارم خورده بودن دکترقلب فشارشونا چک کردن بازم ۱۵بود
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      داروی فشار کافی نیست، اولا نیتروکانتین را برای کنترل فشار ندهید اصلا اثر ندارد، ولی به جای لوزارتان لوزارتان اچ صبح و شب نصف قرص بدهید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر نرگس پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    سلام، مادرم 71 ساله و دچار نارسایی قلبی است و چندبار به علت ادم ریه و تنگی نفس شدید یا احتباس ادرار بستری شده است. داروهای مفصلی مصرف می کند، شامل کنکورکور، آپیکسابان، انترستو، دیگوکسین، اسپیرونولاکتون، سرترالین، آلوپورینول، گلوریپا... اخیرا دچار سرفه های شدید می شود و آن قدر سرفه می کند تا ترشحات کف آلود سفیدی از گلویش خارج شود. گلویش حالت سوزن سوزن شدن دارد. گاهی شبها حمله سرفه سراغش می آید و از خواب بیدارش می کند. بر اثر مصرف داروهای مختلف با اثر کاهش فشار، فشار خونش در حد 8 روی 6 است. وزنش طی یکسال اخیر کاهش زیادی داشته و حدود 47-48 کیلو با قد 168 است. سؤالم این است که از چه میوه ها و سبزیجاتی استفاده کند تا فشارش از این بیشتر پایین نیاد و دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی هم نشود، با توجه به این که بیشتر میوه ها و سبزیجات پتاسیم و منیزیم بالایی دارند؟ مخصوصا برای تأمین آهن و کلسیم بدنش چه رژیم غذایی توصیه می کنید؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام مصرف ميره محدوديت ندارد ، اب بايد محدود شود، هنگام خواب دير سرشان بلند باشد
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۱ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 364 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    پسر من 16 سال دارد
    اول بهمن آنفولانزا گرفت و دارو مصرف کرد و خوب شد .الان حدود دو ماه هست تک سرفه داره .شاید هر 20 دقیقه یه تک سرفه میزنه .هنگام خواب کلا سرفه نداره ..هیچ علایم دیگه ای هم نداره
    آیا از نظر کرونا جای نگرانی داره ؟
    ببخشید که سولات این دسته هم مزاحم شما میشیم
    دارو خاصی مصرف کند ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۱ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر