دکتر محمد حسین نجفی

با هر ضربه قلب تقریبا ۶۰ سی سی خون وارد آئورت می شود تا مواد غذایی و اکسیژن را به تک تک سلول های بدن برساند. گاهی اوقات افراد از لمس نبض در شکم یا ضربان شکمی شکایت دارند و می پرسند که آیا چنین چیزی طبیعی است یا خیر؟

از نظر علمی اگر شخصی لاغر باشد، لمس نبض آئورت در فضای ناف طبیعی است ولی معمولا در افراد چاق چنین چیزی لمس و مشاهده نمی شود. اگر در فردی شک کنیم که نبض در شکم غیر طبیعی است از سونوگرافی استفاده می کنیم. یکی از بیماری هایی که باعث می شود به طور نامعمول نبض شکمی در فضای شکمی قابل مشاهده و لمس باشد، آنوریسم آئورت است.

قطر آئورت در فرد نرمال حدود ۲ سانتی متر است، اگر به هر دلیلی جداره آئورت نازک شود، این قطر می تواند افزایش پیدا کرده و به سه، چهار، پنج و یا شش سانتی متر برسد.

در چنین شرایطی آئورت در معرض پاره شدن قرار می گیرد. به همین علت اگر در فردی نبض آئورت لمس شود، پزشک از سونوگرافی استفاده می کند. اگر بعد از سونوگرافی قطر بیش از معمول آئورت تایید شود، برای مشخص کردن آناتومی و شکل انوریسم از عمل آنژیو قلب استفاده می شود. در مواردی که قطر بزرگ تر از معمول است، به دلیل اینکه احتمال پارگی وجود دارد از روش های جراحی و یا اینترونشن برای تعویض آن منطقه از آئورت استفاده می شود تا از پاره شدن آئورت و در نهایت مرگ ناگهانی جلوگیری گردد.

نبض در شکم در دوران حاملگی

بسیاری از خانم های باردار چیزی شبیه به نبض در زیر شکم خود حس می کنند. آیا نبض در شکم ربطی به جنین دارد؟

چنانچه شما فردی لاغر باشید و نتیجه سونوگرافی شما حاکی از سلامت جنین باشد، جای نگرانی وجود ندارد. نبض در شکم در واقع همان نبض شریان آئورت است که به سطح شکم منتقل می شود و وجود آن امری طبیعی است. البته در موارد نادری ممکن است قسمتی از شریان حالت بادکنکی پیدا کند که به آن انوریسم می گوییم.

آنوریسم آئورت چیست؟

آنوریسم برآمدگی غیر طبیعی و یا بالونی در رگ های خونی شما است. یک نوع از اشکال آنوریسم شریانی در آئورت شماست. آئورت خون را از قلب به اندام های حیاتی شما حمل می کند. شما ممکن است ندانید که آنوریسم دارید یا نه، چرا که انوریسم آئورت معمولا علامتی ایجاد نمی کند. حتی زمانی که بزرگ شود. با این حال، آنوریسم می تواند باعث ترکیدگی (پارگی) و یا شکافتن (تشریح) شود که در نهایت منجر به خونریزی داخلی و اغلب مرگ می شود.

انوریسم آئورتاورژانس آئورت

آنوریسم آئورت متفاوت از دایسکشن آئورت است. دایسکشن یا پارگی آئورت می تواند در همان محلی رخ دهد که بسیاری از آنوریسم ها در آنجا اتفاق می افتند. در دیسکسیون آئورت، پارگی در دیواره آئورت رخ می دهد. این اتفاق باعث خونریزی داخلی و در امتداد دیواره آئورت و در برخی موارد، به طور کامل خارج از آئورت (پارگی) می شود .

دایسکشن آئورت یک اورژانس تهدیدکننده زندگی است. درمان آنوریسم آئورت قبل از شکافتگی بسیار مهم است. اگر شکافتگی رخ دهد، افراد هنوزهم فرصت درمان شدن با عمل جراحی و درمانهای دیگری دارند، اما آنها بیشتر در معرض خطر عوارض قرار دارند.

برای مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:
آنوریسم آئورت شکم

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (134 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام من 15 سالم هست و تپش قلب دارم چند روز پیش لباسم تکون میخورد از تپش قلب بلند که میشم چشام سیاه میشه چیزی نمیبینم گوشم سوت میکشه و مشکل قلبی هم خانوادگی هم پدری داریم و عمه ام قلبش با باتری هست هفت ماه پیش اسهال گرفتم ظهرش حالم بد شد اظطراب و کمبود اب اوردم رفتم دکتر تست کرونا دادم منفی شد تازه یک ماه پیش فهمیدم بیماری سندروم روده تحریک پذیر دارم اما تپش قلب هم دارم احساس میکنم قلبم داره سنگینی میکنه و بدنم نمیتونه تحمل کنه و قلبم داره کَنده میشه از جاش اظطراب هم خیلی دارم ولی بی دلیله گاهی وقتا فکر میکنم دارم تَوَهُم میزنم و اصلا چیزی به نام جهان وجود نداره و خیلی اذیتم انگار بریدم از زندگی انگار راهی ندارم زود تر خودم و بکشم با اینکه زندگیم و دوست دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      اینها علایم استرسی هستند همگی و پیشنهاد من مشورت با یک روانپزشک هر چه سریع تر است
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام خداقوت آقای دکتر. من بعد از مریضی که نمیدونم عفونت بود حملات عصبی یا هرچیزی، الان به راست و یا چپ که میخوابم کل شکمم میفته به همون سمت و بیش از حد میزنه بیرون و سمت دیگه انگار که هیچی هم داخلش نیست و به پشت وقتی بخوابم انگار که کل شکمم اومده توسینه و حلقم و شکمم میره پایین و انگار که خالی خالیه و اگه طولانی مدت اینطور دراز بکشم برای تنفسم مشکل پیش میاد و دست ها و مخصوصا پاها شروع به بی حسی و و سرد شدن می‌کنند
    و در کل هم رفلاکس معده هم دارم و مشکل بلع هم پیدا کردم. مدام باید صدام رو صاف کنم وقتی غذا و آب میخورم
    وقتی غذای سنگین میخورم یا مثلا شب ها که دیگه هم چندوعده غذا خوردم هر دوروز یکبار یک درجه تب میکنم و شکمم مخصوصا سمت راست متورم میشه و کمی هم درد میگیره و باید استامینوفن بخورم تا تبم رفع بشه.
    این تورم البته این چندوقته همش بوده و کمی هم بیشتر شده و با این مواردی که فتم فقط کم و زیاد میشه فشار هم که میدم یا با به پشت خوابیدن نفسم تنگ میشه.
    توی سونوگرافی هم من صبح رفتم که باید ناشتا میبودم و چیزی هم نخورده بودم و این تورم در کمترین حالت خودش بود و برای آئورت نوشتن تا حدی که قابل بررسی بود نرمال است.
    آقای دکتر خدا خیرتون بده دوماهه که این مشکل رو دارم راهنمایی کنید که چکار کنم،سونگرافی جای دیگه برم؟ سی تی اسکن برم؟چکار کنم؟ و اینکه پیش چه متخصصی هم برم؟
    من حتی برای ام آر آی که برای سر و گردنم میخواستم بگیرم به زور تونستم تحمل کنم و پاهام بی حس و سرد شد و راستی دهانم هم خشک میشه و آب دهانم هم میره توی جریان تنفسیم، وقتی یه مدت اینطوری بخوابم و یا زمانی که با تورم تب میکنم.
    میتونه از پانکراس یا فتق شکمی هم باشه این علائم؟ لطفا یه نقشه راه بهم بدید لطفا
    مچکرم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      متخصص گوارش شما را دیده است؟ اینها عموما علایم گوارشی هستند و یک بار باید توسط متخصص گوارش ویزیت و بررسی بشوید
    2. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      نه متاسفانه ندیده هنوز. الان دیشب اینطور شدم که فشار و قندخونم می افتاد و اینکه جناغ سینم اینقدری به هم نزدیک میشه که دیگه هیچ حفره ای وجود نداره فشار میاره دیگه حتی وقتی به بغل میخوابم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)
      اینها در کل خیلی به علایم قلبی شباهت ندارد بهتر است حتما یک متخصص گوارش ببیند شاید اصلا انژیوگرافی بخواهد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر س پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .من خانمی ۴۲ ساله و شدیدا استرسی هستم .بعد از ابتلا به کرونا این حالت در من بدتر شده.احساس تپش قلب و سرگیجه دارم.مرتب ضربان قلبم رو اندازه میگیرم و گاها ضربان از ۱۰۰ بیشتر میشه.خیلی میترسم وقتی راه میرم آرامترهستم ولی وقتی میخوابم احساس تپش و دردمیکنم.هردکتری میرم میگند افسردگی و اضطرابه.نوارقلب و اکو هم رفتم.یعنی قلبم مشکل داره؟یه وقتا خیلی حالم بد میشه فکر میکنم قلبم نمیزنه و فکرای دیگه.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      اینها بیشتر علایم استرسی است و خطری برای قلب شما ندارد اما توصیه می شود پروپرانولول ۱۰ صبح و شب بخورید و یک روانپزشک شما رو بگیرید
    2. تصویر کاربر س پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      ممنون آقای دکتر
      نوار قلبهام سالمند؟
    3. تصویر کاربر س پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      ممنون آقای دکتر
      نوارهای قلبم سالمند؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      بله مورد خیلی خاصی جز طپش ندارد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر Hamta جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام ، هفته پیش عکس نوار قلب را ارسال کردم ب علت ضربان نامنظم قلب ( مکث ضربان ) با تعداد ضربان ۶۰،۷۰ یا ۸۰ هولتر ۲۴ ساعته وصل کردم
    نتیجه هولتر ارسال شد
    1. تصویر کاربر Hamta چهارشنبه ۳ آذر ۰( 2 سال پیش)
      نوار قبل ، قبل از هولتر
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      تصویر اصلا خوانا نیست اگر ممکن است به شماره ی ۰۹۱۲۴۷۱۳۹۱۳ بفرستید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر لادن پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    باسلام
    برادر ۱۷ ساله بسیار لاغر اندامی دارم که در ناحیه اپی گاستر ضربان مداوم بدون درد داره
    انگار ضربان قلبش هست .ضربان کاملا مشهود هست
    این نوغ حرکات و ضربان برای فرد جوان لاغر عادیه؟
    به پزشک مراجعه کردیم نوار قلب گرفتن و گفتن منشا عصبی داره
    با توجه به سن و لاغر بودنش آیا این ضربان همون ضربان آئورت هست که تو این ناحیه حس میشه و طبیعیه و یا جای نگرانی داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      در افراد لاغر این ضربان به طور طبیعی دیده می شود و جای نگرانی اصلا ندارد
  • تصویر کاربر نجمی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما،بنده بع علت تپش قلب و بی اطلاع از اینکه کرونا دارم به متخصص قلب مراجه کردم و اکو شدم،آیا جواب نرمال هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      در جدی که عکس قابل خواندن است بله سالم است
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر 48سالمه یه مدتی هست درد در قسمت راست شکم نزدیک ناف دارم چند روزی هم هست احساس ضربان تو همون قسمت دارم با خوردن آب و مواد غذایی بدتر میشه به نظر شما مربوط به آئورت میشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      احتمالن درد معده است دز این سن مشکل آیورت بعید است
  • تصویر کاربر ن چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من چند روزی هست که مدام غش میکنم باردارم هفته ۲۰. ضربان قلبم یهو بالا میره و تپش‌قلب‌شدید میگیرم سرگیجه میگیرم و میفتم. گوشام زنگ میزنه و دیگه هیچی متوجه نمیشم.دلیلش چیه؟افت فشار ندارم.فشارم۱۱ هست.تقریبا هرروز بیهوش میشم.حتی اگه دراز کشیده باشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      این خیلی علامت مهمی است باید فوری توسط متخصص ویزیت و اکو شوید چون برای شما و جنین خطرناک است
    2. تصویر کاربر ن شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      ببخشید دکتر خیلی خطرناکه؟ من‌الان تهران‌نیستم میتونم تا هفته بعدصبر کنم؟ میخوام بیام خدمت خودتون
    3. تصویر کاربر ن شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      میشه تا هفته بعد صبر کنم؟ تهران نیستم میخوام بیام‌پیش خودتون
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      اگر علایمتان بدتر شد ولی فوری باید ویزیت شوید اگر قابل تحمل است می توانید صبر کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر شهریار پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام دکتر . من مدتی هست که بین بالای تناسل و ناف نبض می‌زند ممتد نیست اما زیاد شده در طول روز دلیلش آنوریسم نیست ؟ ( درضمن من فتخ ضعیف دارم و تو سونو دکتر سونو گراف گفت التهاب کم داری در این ناحیه چیز خواستی نیست) حالا این نبض خطر ناک هست؟ یا اگه باید دکتر مراجعه کنم پیش چه دکتری باید بروم .؟ تشکر از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      یک بار سونوگرافی شکمی بکنید ولی احتمال انوریسم کم است
  • تصویر کاربر رسول پنجشنبه ۲۴ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من 45 سالمه دوسه شبه که وقتی میشینم روی شکمم از ناحیه روی معده یا کبد در آن ناحیه پوست شکم من حالت ا تعاش داره نگرانم چکار کنم یا علت چیه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی شکم کنید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر