دکتر محمد حسین نجفی

با هر ضربه قلب تقریبا ۶۰ سی سی خون وارد آئورت می شود تا مواد غذایی و اکسیژن را به تک تک سلول های بدن برساند. گاهی اوقات افراد از لمس نبض در شکم یا ضربان شکمی شکایت دارند و می پرسند که آیا چنین چیزی طبیعی است یا خیر؟

از نظر علمی اگر شخصی لاغر باشد، لمس نبض آئورت در فضای ناف طبیعی است ولی معمولا در افراد چاق چنین چیزی لمس و مشاهده نمی شود. اگر در فردی شک کنیم که نبض در شکم غیر طبیعی است از سونوگرافی استفاده می کنیم. یکی از بیماری هایی که باعث می شود به طور نامعمول نبض شکمی در فضای شکمی قابل مشاهده و لمس باشد، آنوریسم آئورت است.

قطر آئورت در فرد نرمال حدود ۲ سانتی متر است، اگر به هر دلیلی جداره آئورت نازک شود، این قطر می تواند افزایش پیدا کرده و به سه، چهار، پنج و یا شش سانتی متر برسد.

در چنین شرایطی آئورت در معرض پاره شدن قرار می گیرد. به همین علت اگر در فردی نبض آئورت لمس شود، پزشک از سونوگرافی استفاده می کند. اگر بعد از سونوگرافی قطر بیش از معمول آئورت تایید شود، برای مشخص کردن آناتومی و شکل انوریسم از عمل آنژیو قلب استفاده می شود. در مواردی که قطر بزرگ تر از معمول است، به دلیل اینکه احتمال پارگی وجود دارد از روش های جراحی و یا اینترونشن برای تعویض آن منطقه از آئورت استفاده می شود تا از پاره شدن آئورت و در نهایت مرگ ناگهانی جلوگیری گردد.

نبض در شکم در دوران حاملگی

بسیاری از خانم های باردار چیزی شبیه به نبض در زیر شکم خود حس می کنند. آیا نبض در شکم ربطی به جنین دارد؟

چنانچه شما فردی لاغر باشید و نتیجه سونوگرافی شما حاکی از سلامت جنین باشد، جای نگرانی وجود ندارد. نبض در شکم در واقع همان نبض شریان آئورت است که به سطح شکم منتقل می شود و وجود آن امری طبیعی است. البته در موارد نادری ممکن است قسمتی از شریان حالت بادکنکی پیدا کند که به آن انوریسم می گوییم.

آنوریسم آئورت چیست؟

آنوریسم برآمدگی غیر طبیعی و یا بالونی در رگ های خونی شما است. یک نوع از اشکال آنوریسم شریانی در آئورت شماست. آئورت خون را از قلب به اندام های حیاتی شما حمل می کند. شما ممکن است ندانید که آنوریسم دارید یا نه، چرا که انوریسم آئورت معمولا علامتی ایجاد نمی کند. حتی زمانی که بزرگ شود. با این حال، آنوریسم می تواند باعث ترکیدگی (پارگی) و یا شکافتن (تشریح) شود که در نهایت منجر به خونریزی داخلی و اغلب مرگ می شود.

انوریسم آئورتاورژانس آئورت

آنوریسم آئورت متفاوت از دایسکشن آئورت است. دایسکشن یا پارگی آئورت می تواند در همان محلی رخ دهد که بسیاری از آنوریسم ها در آنجا اتفاق می افتند. در دیسکسیون آئورت، پارگی در دیواره آئورت رخ می دهد. این اتفاق باعث خونریزی داخلی و در امتداد دیواره آئورت و در برخی موارد، به طور کامل خارج از آئورت (پارگی) می شود .

دایسکشن آئورت یک اورژانس تهدیدکننده زندگی است. درمان آنوریسم آئورت قبل از شکافتگی بسیار مهم است. اگر شکافتگی رخ دهد، افراد هنوزهم فرصت درمان شدن با عمل جراحی و درمانهای دیگری دارند، اما آنها بیشتر در معرض خطر عوارض قرار دارند.

برای مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:
آنوریسم آئورت شکم

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (134 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من چند روزه حس میکنم ضربان قلبم‌تغیر کرده تا اینکه امروز خیلی بدتر شدم با گوشی پزشکی صدای قلبمو شنیدم چندین مرتبه ک فهمیدم قلبم یه لحظه کوتاه نمیزنه بعد شروع به تپیدن میکنه من واقعا ترسیدم‌
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا ضربان نابجا دارید

      باید جهت معاینه و احیانا بستن هولتر مراجعه کنید

  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام دکترجان،دوهفته هست ک درقسمت بالای شکمم سمت چپ تقریباهمونجاکه طحال قرارداره احساس ضربان قوی میکنم وگاهی اوقات مثل تپش قلب تندمیزنه جوری ک احساس میکنم زیرپوستم ضربه واردمیشه،نوارقلبم هم مشکلی نداره،میترسم آئورت شکمی باشه خواهش میکنم راهنمایی کنیین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      سونو شکم انجام دهید و جهت معاینه مراجعه کنید

  • تصویر کاربر amir.k پنجشنبه ۱۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام و خداقوت
    دختری 23 ساله هستم. حدود 5 ماه پیش دچار حمله (تپش قلب- تنگی نفس- گزگز صورت،سر ،پا ها) به اورژانس مراجعه کردم نوار قلب گرفتن که نرمال بود و تشخیص ایشان استرس بود این علائم با کمی تغییرات جزئی تا دو هفته به صورت شدید و خفیف ادامه داشت بعد از این به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کردم و نوار مغز و ام آر آی هم نرمال بود به روانپزشک هم در طی همین مدت مراجعه نمودم.
    حدود سه هفته پیش برای مشکل معده ام که به دکتر مراجعه کردم قرصی تجویز کرد و بعد خوردن اولین قرص علائم تنگی نفس همراه با تپش قلب و سرد شدن قفسه سینه در سمت چپ را احساس کردم و متوجه شدم که من قبلا هم این قرص را مصرف کردم و علائم گذشته هم ناشی از خوردن همین قرص بوده.
    الان قرص مصرف نمیکنم و بعد از اون تا به حال 3 بار وقتی از حالت نشسته بلند میشوم احساس خفگی و تپش قلب دارم. یا زمانی که از پله ها بالا میرم نفس کم میارم. همچنین دو هفته ای هست که درد در دست چپ و بازو در تایم کم ، درد در دست راست ، در در پشت و گردن و البته درد مچ پا که به صورت مدت کوتاه اما پشت سر هم. در روز 12 بار این درد ها سراغم میاد. سمت چپ قفسه سینه هم گاهی تیر میکشه و احساس درد دارم اما خیلی گذرا .
    هم اکنون هم احساس شلی ، بی حالی و گرفتگی دست چپم از بالا تا پایین را دارم. احساس خوبی ندارم اینگار درست نمیتونم نفس بکشم گاهی نفس عمیق میکشم.
    مشکل از کجاست؟
    دکتر چی مراجعه کنم؟
    چرا اینطوری شدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مششکل شما بیشتر پانیک و اضطرابه

      به روانپزشک مراجعه کنید و اگر بهتر نشدید با مدارک مراجعه کتید

  • تصویر کاربر فرزانه دوشنبه ۱۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما .من یه مدته تپش قلب میگیرم نه همیشه . این سری قلبم تیرکشید چندتا نفس عمیق کشیدم مشکل حل شد اما بعدش احساس کردم قلبم خیلی سنگین شده . رفتم متخصص نوار قلب گرفت گفت مشکلی نداره برام اکو نوشت که برم انجام بدم و قرص متورال 50 و تری فلوئوپرازین برام نوشته که بصورت موقتی مصرف کنم تا اکو رو انجام بدم . میخواستم بپرسم این قرصا که بهم دادن با قرص سیپروهپتادین 4 تداخل دارویی داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر

      مشکل شما احتمالا اصطرابه

      به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر م دوشنبه ۱۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ببخشید مزاحم شدم فقط خاستم بابت پاسخ هایی که لطف میکنید تشکر کنم
    موفق باشید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممنونم

  • تصویر کاربر ،،،،،، شنبه ۱۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    منچندروزی دورنافم چرخش احساس میکنم قبلایعنی ۳-۴ماه پیش هم داشتم خیلی ضعیف بودالان۲۳روزه پریودیم عقب افتاده سونگرافی گفت کیست تخمک به ابعاد۳۵*۴۷م.م داری۸ساله نازایی دارم آی یوآی وآی وی اف هم باشکست مواجعه شدم شبوروزم شده گریه لطفاکمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکل اصطرابی دارید

      این علامت دلیل بیماری خاصی نیست

      به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر محسن جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر بنده یک مدتی هست در قسمت شکم تپش احساس میکنم طوری که با چشم دیده میشه تکونم میده کلا تپش قلبم با قدرت انجام میشه و دستم رو هرجای بدنم میزارم داخلش نبض ایجاد میشه.صبح ها هنگام بیدار شدن تپش بالایی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید از نظر پر کاری تیرویید بررسی شوید و اکو انجام دهید

  • تصویر کاربر سیاوش یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی
    من پسر ۲۷ ساله هستم که از حدود۲ سال قبل بطور اتفاقی متوجه ضربان کوبنده با pr=۷۵-۸۰و درد خفیف سمت چپ هنگام دراز کشیدن به پهلوی چپ شدم که بعد از گرفتن اکو و نوار قلب گفتن که مشکلی ندارم ...
    ولی هنوز من مشکلم حل نشد و درگیرش هستم و اینکه دچاری بیماری ocd نیز هستم...
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید مدارک قلبتون دیده شود

      در مورد وسواس هم به روانپزشک مراجعه کنبد

  • تصویر کاربر یاسی پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید حدودیکسال و نیم پیش جراحی شکمی داشتم و تخمدان چپم خارج شده حدود ۳ماهه داخل شکمم از محدوده همون تخمدان چپ به سمت ناف و پائین نافم دچار ضربان شدیدی شدم بطوری که ذهنم شدیدا درگیر این ضربان هست..سونوگرافی انجام دادم و به پزشکی که جراحی کرده بودن مراجعه کردم همه چیز طبیعی بود...علت رو جناب دکتر میخواستم بدونم...پیشایش از پاسخگویتون سپازگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا علایم اضطرابی باشه

      با اینحال با بک جراح دیگر هم مشورت کنید

  • تصویر کاربر لونا پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    با سلام جناب دکتر همسر من 1 هفته اس رژیم گرفتن و ضمن اینکه فشار خون دارن و دارو مصرف میکنن بمدت چند ساله . ولی چند روزه که از ضربان سر معدشون میگن . علت چیست؟ و اینکه ایا خطر ناکه؟ وزنشونم 130 هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتنالا درد معده هست

      بهتره به دکتر گوارش مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر لونا پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      خیلی ممنون از راهنماییتون. پس اینکه توی گوگل نوشته شده پارگی ائورت و درد شکمی داره ، مربوط به مشکل همسر من نیست؟؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      پارگی ایورت درد بسیار شدید و بدحالی شدید میده

    4. تصویر کاربر لونا پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون از راهنماییتون آقای دکتر
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      خوا۶ش میکنن

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر