دکتر محمد حسین نجفی

با هر ضربه قلب تقریبا ۶۰ سی سی خون وارد آئورت می شود تا مواد غذایی و اکسیژن را به تک تک سلول های بدن برساند. گاهی اوقات افراد از لمس نبض در شکم یا ضربان شکمی شکایت دارند و می پرسند که آیا چنین چیزی طبیعی است یا خیر؟

از نظر علمی اگر شخصی لاغر باشد، لمس نبض آئورت در فضای ناف طبیعی است ولی معمولا در افراد چاق چنین چیزی لمس و مشاهده نمی شود. اگر در فردی شک کنیم که نبض در شکم غیر طبیعی است از سونوگرافی استفاده می کنیم. یکی از بیماری هایی که باعث می شود به طور نامعمول نبض شکمی در فضای شکمی قابل مشاهده و لمس باشد، آنوریسم آئورت است.

قطر آئورت در فرد نرمال حدود ۲ سانتی متر است، اگر به هر دلیلی جداره آئورت نازک شود، این قطر می تواند افزایش پیدا کرده و به سه، چهار، پنج و یا شش سانتی متر برسد.

در چنین شرایطی آئورت در معرض پاره شدن قرار می گیرد. به همین علت اگر در فردی نبض آئورت لمس شود، پزشک از سونوگرافی استفاده می کند. اگر بعد از سونوگرافی قطر بیش از معمول آئورت تایید شود، برای مشخص کردن آناتومی و شکل انوریسم از عمل آنژیو قلب استفاده می شود. در مواردی که قطر بزرگ تر از معمول است، به دلیل اینکه احتمال پارگی وجود دارد از روش های جراحی و یا اینترونشن برای تعویض آن منطقه از آئورت استفاده می شود تا از پاره شدن آئورت و در نهایت مرگ ناگهانی جلوگیری گردد.

نبض در شکم در دوران حاملگی

بسیاری از خانم های باردار چیزی شبیه به نبض در زیر شکم خود حس می کنند. آیا نبض در شکم ربطی به جنین دارد؟

چنانچه شما فردی لاغر باشید و نتیجه سونوگرافی شما حاکی از سلامت جنین باشد، جای نگرانی وجود ندارد. نبض در شکم در واقع همان نبض شریان آئورت است که به سطح شکم منتقل می شود و وجود آن امری طبیعی است. البته در موارد نادری ممکن است قسمتی از شریان حالت بادکنکی پیدا کند که به آن انوریسم می گوییم.

آنوریسم آئورت چیست؟

آنوریسم برآمدگی غیر طبیعی و یا بالونی در رگ های خونی شما است. یک نوع از اشکال آنوریسم شریانی در آئورت شماست. آئورت خون را از قلب به اندام های حیاتی شما حمل می کند. شما ممکن است ندانید که آنوریسم دارید یا نه، چرا که انوریسم آئورت معمولا علامتی ایجاد نمی کند. حتی زمانی که بزرگ شود. با این حال، آنوریسم می تواند باعث ترکیدگی (پارگی) و یا شکافتن (تشریح) شود که در نهایت منجر به خونریزی داخلی و اغلب مرگ می شود.

انوریسم آئورتاورژانس آئورت

آنوریسم آئورت متفاوت از دایسکشن آئورت است. دایسکشن یا پارگی آئورت می تواند در همان محلی رخ دهد که بسیاری از آنوریسم ها در آنجا اتفاق می افتند. در دیسکسیون آئورت، پارگی در دیواره آئورت رخ می دهد. این اتفاق باعث خونریزی داخلی و در امتداد دیواره آئورت و در برخی موارد، به طور کامل خارج از آئورت (پارگی) می شود .

دایسکشن آئورت یک اورژانس تهدیدکننده زندگی است. درمان آنوریسم آئورت قبل از شکافتگی بسیار مهم است. اگر شکافتگی رخ دهد، افراد هنوزهم فرصت درمان شدن با عمل جراحی و درمانهای دیگری دارند، اما آنها بیشتر در معرض خطر عوارض قرار دارند.

برای مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:
آنوریسم آئورت شکم

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (134 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    وقت بخیر
    خانم 37 ساله ام که سابقه بیماری میگرن و رفلاکس معده دارم... چند سال پیش حس می کردم گاهی برای نفس کشیدن نفس کم میارم و طرف چپ بدنم درد شدید می گرفت و گاهی تو قفسه سینه ام سوزش حس می کردم رفتم دکتر و دکتر گفت تپش قلب داری و حتما پیش یک متخصص قلب برو و برام پرانول نوشت. خوردم و بهتر شدم و دیگه پیگیر نشدم و دکتر نرفتم اما حالا بعد چند سال وقتی فعالیت دارم دست چپم و پای چپم خیلی سنگین میشه به حدی که منجر به درد شدید میشه و حتما باید دراز بکشم و استراحت کنم تا اروم بشه.... و بیشتر اوقات وقتی روی دست چپم می خوابم سمت گردن و شانه چپم فوق العده دردناک میشه .... و گاهی طرف چپ قفسه سینه ام سوزش و با نفس کشیدن دردناک میشه و به تازگی سمت راست قفسه سینه ام هم گاهی درد می کنه....
    درضمن من جزو دست چپ های جامعه ام...
    میخواستم ببینم نیاز به متخصص قلب دارم یا نه؟؟؟؟
    ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      پاسخ شما داده شد

    2. تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      میشه پاسخ رو اینجا برام بگید؟؟؟
      من کد رهگیری سوال قبلم رو ندارم. ..
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      این علایم بیشتر اضطرابیه

      به روانپزشک مراجعا کنید و اگر علایم ادامه داشت جهت بررسی بیشتر شامل اکو و تست ورزش مراجعا کنید

    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      این علایم بیشتر اضطرابیه

      به روانپزشک مراجعا کنید و اگر علایم ادامه داشت جهت بررسی بیشتر شامل اکو و تست ورزش مراجعا کنید

      در ضمن ممکنه عصب دست یا پا درگیر باشه

      برای نوار عصب عضله به دکتر مغز و اعصاب مراجعا کتید

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر خسته نباشید . بنده ٢٥ سال دارم متاهل هم هستم از ارومیه .سوال داشتم راجب خودم ٧ سال هست بدن درد دارم در قسمت شکمم زیر معده ام نبض شدید روده دارم که خیلی اذیتم میکنه تا حالا به ده تا دکتر داخلی و مغز اعصاب رفتم انواع ازمایشات و اندوسکوپی و کولونوسکوپی رفتم هیچی ندارم واسم داروی استرس و اعصاب هم نوشتند فرق نکرد که هیچ وضعیتم بدتر هم شد تا حالا که چند بار به دکتر داخلی رفتم به همشون هم گفته ام که نبض شکمم اذیت میکنه ولی تا حالا هیچ کدومشون نگفتند که اون نبض اسمش ائورت هستش به سونوگرافی هم ننوشتند که ببینن خطر پارگی داره یا نه . سوال من اینه که این نبض شکم من خیلی محکم میزنه سه برابر تپش قلب تپش داره یعنی با چشم به راحتی میشه دید تپشش را . خواستم از شما بپرسم که اینکه تپشش زیاده یعنی انگار میخواد از شکمم بیاد بیرون البته من با دستم جابجا میکنم خطرناک هست یا میتونه خطر پاره شدگی داشته باشه . بخدا دیگه خسته شدم از این درد که کل تنظیمات بدنم را به هم زده و افسرده هم کرده .دیگه نمیدونم چبکار کنم به کدوم دکتر برم لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم از لطفتون .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      از نظر کم خونی و پرکاری تیرویی بررسی شوید

      سونو شکم انجام د۶ید 

      اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

      اگر بهتر نشدید با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر نگین شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من یه مدته که سر معده م تپش احساس میکنم و همش با اینکه احساس سیری میکنم و معده م پره ولی رنگم پریده س.دکترم رفتم میگن که معده م عصبی شده ولی من استرس یا ناراحتی ندارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به این شکل نمیشه نظر داد

      باید ویزیت شوید

      با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من دوتا سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید 18ساله هستم1. من چند وقتیه ک صدای تپش قلیمو کاملا حس میکنم و میشنوم ب طور مداوم نیست ولی چندباری درروز اتفاق میوفته و گاهی اوقات هم در قفسه سینه احساس درد و تیر کشیدن دارم علت چی میتونه باشه؟
    2.قسمت کتفم بین دو تا شانه چندین سال هست ک حالت خواب رفتگی داره و حس خیلی کمی داره و گاها شدید درد میگیره با کارهای خیلی سبک ک مشکوک ب دیسک گردن بودن ک نبود میتونه ب قلب ارتباط داشته باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این نوع علایم بعیده که ناشی از مشکل قلبی باشه

      اگر مشکل اضطرابی دارید به روانپزشک مراجعه کنید و اگر بهتر نشدید جهت بررسی بیشتر مراجعه کنید

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    با سلام مادرم 50 ساله هیپرتیروئیدیسم و دیابتی میباشد بخاطز پرکاری تیروئیدش یک ماه پیش ید درمانی شد و چند روز پیش احساس تپش قلب و گیجی پیدا کرد ECG گرفتیم PVC داشت در ضمن ایندرال نیز مصرف میکنند Ef 55{1fe22811c44eeb4340ca7f164dcd4c10c4c6eaafec5561350cde1b3ae318381b} میباشد دستور چیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دوز ایندرال رو افزایش بدید و اگر بهتر نشدید جهت درمان قوی تر نراجعه کنید

  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام چند روزی هست که زیر شکمم بعضی مواقع مثل ضربان میزند ومن با گذاشتن دست ان راحس میکنم یه کم اذیتم میکنه چون عادت به چنین چیزی نداشتم علت چیست...عادت ماهانه هم شده ام
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید معاینه شوید به این شکل نمیشه نظر داد

  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۱۶ سالمه و خیلی لاغرم دوسال پیش چون بدم کوچیک بود لاغریم معلوم نبود الان ک قدم بلند شده لاغر بنظر میام و ۲ سال نبض سمت چپ بدنم احساس میکنم بعدش طبیعیه؟ هیچ دردی هم ندارم ولی لاغرم که خیلی اذیتم میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا علایمتون قلبی نیست 

      اما بهتره معاینه شوید

  • تصویر کاربر احمدرضا دوشنبه ۲۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام. پسری هستم 20 ساله با 67کیلو وزن. از وقتی که لاغر شدمه همش نبضمو تو همه جای بدنم حس میکنم. همه آزمایشاتم چه خون چه ریه چه قلب نرمال بودن. اما همین احساس نبض تو شکم و قفسه سینه که تکونم میده اذیتم میکنه. اکو هم مشکلی نداشت. وقتی پروپانول میخورم، تکون دادن بدنم کمتر میشه. علت چیه؟ ضربان قلبم هم نرماله. اما همین ضربان نرمال منو تکون میده. البته اینو بگم که قبلا 83 کیلو وزن داشتم. ورژیم گرفتم و طبیعی لاغر شدم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه مشکل اضطرابی داشته باشید

      اگر اضطراب دارید درمان کنید و اگر بهتر نشدید جهت بررسی بیشتر نراجعه کنید

  • تصویر کاربر نیاز یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    دکتر تشخیص داده که باید باتری بزارم
    میخواستم بدونم چجو عملیه
    کجا برش میخوره و چقدر بخیه میخوره ؟
    و اینکه معلومه باتری زیر پوست ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      لیدها از طریق ورید دست وارد قلب میشه

       و ژنراتور زیر پوست قرار می گیره

  • تصویر کاربر سوما جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده یک هفته ای است که سمت چپ تخمدان ورحمم احساس ضربان پشت سرهم میکنم واسترس واضطراب میگیرم دلیلش چیه ؟دایم دست میزنم چیزی حس نمیکنم ولی باز دوباره برمیدارم شروع میشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به متخصص زنان مراجعه کنید

      باید معاینه شوید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر