دکتر محمد حسین نجفی

تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب می تواند در تمام افراد رخ دهد. علت تیر کشیدن تیر کشیدن سینه سمت چپ کاملا مختلف است اما بدیهی است که تیر کشیدن قلب آن هم بدون دانستن علت سوزش قلب، می تواند افراد را عصبی کند. آیا می‌دانید کدام درد قلب خطرناک است؟

 

همیشه اولین چیزی که از تیر کشیدن قلب به ذهن افراد خطور می کند، ترس وجود یک انسداد یا گرفتگی قلبی است که می تواند نشان دهنده  ی یک مشکل بزرگ و به خطر انداختن زندگی فرد باشد. چنین تفکری نتیجه ای جز دلهره و استرس نخواهد داشت.

علت تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب در بسیاری از اشکال و ابعاد وجود دارد. سوزش قلب ممکن است به عنوان احساس پری، سنگینی سر دل، درد، تیر کشیدن سینه سمت چپ ، فشار، تکان، تیر کشیدن قلب هنگام نفس عمیق، لرزش و انواع بسیاری دیگر رخ دهد.

اما تمام بیماران یک علامت مشخص دارند و آن هم یک درد تیر کشنده در ناحیه قلبی می باشد. تیرکشیدن قلب می تواند به صورت فرو کردن یک جسم نوک تیز مثل چاقو درون قلب احساس شود.

🔔آیا شما تا به حال این نوع از درد قفسه سینه را داشته اید؟ احساس فرو کردن چاقو یا سوزش در قفسه سینه، تیر کشیدن قلب حتی در جوانان 

🔔از کجا بفهمیم که درد قلبی داریم یا درد معده؟ پاسخ در کلیپ زیر 

اگر پس از تیرکشیدن قلب حال شما بهتر شده اصلا جای نگرانی نیست و نیازی نیست به این فکر کنید که آیا مسئله عجیب و غریبی در شما اتفاق افتاده یا خیر؟ بسیاری از افراد در یک زمان از زندگی خود به دلایل مختف از جمله عصبی شدن و استرس مبتلا به سوزش قلب شدید می شوند.

چیزی که خوب است بدانید اینست که دردی که تیز یا تیر کشنده، مانند سوزن سوزن شدن باشد اغلب به دلیل انسداد قلبی نیست. به خصوص، اگر تیرکشیدن قلب با حرکت یا تنفس بدتر شود، به ندرت می تواند نشان دهنده بیماری عروق کرونر قلب باشد.

علت سوزش قلب که با یک تغییر در موقعیت یا حرکت فرد، اغلب بدتر و یا بهتر می شود، عموما نشان دهنده یک درگیری در دنده ها، ماهیچه ها، غضروف و یا ریه ها می باشد. به این علت است که می گویند چنین دردی مهم نیست اما درد شدید قفسه سینه بدون حالت تیر کشندگی می تواند نشان دهنده یک شرایط جدی باشد.

یک لخته خون در ریه می تواند درد شدیدی ایجاد کند. ذات الریه یا عفونت ریه ها می توانند تیر کشیدن قلب را به دنبال داشته باشند که با حرکت کردن بدتر می شوند. مایعی که در فضای اطراف قلب تجمع می باید (به نام پریکارد) می تواند در حالت طبیعی علت تیر کشیدن قلب باشد. اگر تیرکشیدن و سوزش قلب در شما شدید است، هرگز آن را نادیده نگیرید.

علائم خطرناکی که خانم‌ها باید مدام چک کنند

کدام درد قلب خطرناک است؟ در واقع انسداد قلبی در زنان گاهی اوقات با درد شدید تیر کشنده ای همراه است. به عنوان یک قاعده کلی، درد بر روی قفسه سینه که با حرکت و یا فشار دادن بدتر نمی شود می تواند خطرناک باشد.

در واقع زنان اغلب نشانه های مختلف دارند که بیان کننده بیماری های قلبی در آنان است. با این وجود اگر شما یک زن هستید و فکر می کنید مبتلا به بیماری قلبی باشید این علایم را در خود چک کنید.

علایم تیرکشیدن قلب که نشان دهنده ی انسداد قلبی نیستند!

– تیرکشیدن قلب که در مدت زمان بسیار کوتاهی و فقط در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد.

– درد فرو کردن جسم تیزی که با فشار آوردن بر روی قفسه سینه تان بدتر می شود.

– هنگامی که تحرک باعث تشدید سوزش قلب می شود.

بطور خلاصه دردهایی که در انتهای روز اتفاق بیفتند، عموما منشاء غیر قلبی دارند. معمولا در یک منطقه بیشتر هستند و معمولا به آسانی نقطه درد مشخص می گردد. این نوع تیر کشیدن قلب ممکن است بسیار سریع، زودگذر و فقط در عرض چند ثانیه باشد و یا ممکن است چند ساعت طول بکشند. در واقع این دردها با ورزش های هوازی بهبود می یابند و می توانید از مسکن های ساده مثل استامینوفن یا ایبوپروفن، کمپرس آب گرم و آنتی اسید ها استفاده نموده و همچنین روش های اطمینان بخشی برای پی بردن شما به منشاء غیر قلبی سوزش سر سینه تان باشند.

به یاد داشته باشید که در این مقاله این مطلب عنوان نمی شود که درد تیز یا تیر کشنده قلب جدی نیست. همانطور که اشاره شد برخی از شرایط نسبتا جدی هم می تواند یک درد تیر کشیدن قلب مانند فرو کردن جسم در قفسه سینه را ایجاد کند.

بنابراین در صورت مواجه با سوزش قلب طولانی و تشدید شونده در ناحیه قفسه سینه به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

پزشک پس از پرسیدن علایم اولیه و پرسیدن سابقه خانوادگی بیماری قلبی، در صورت صلاحدید اقدامات تشخیصی از جمله نوار قلب و اکو را تجویز خواهد کرد.

دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق

پرسش از دکتر قلب🔔

3.5/5 - (62 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عرفان یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    سلام من دیشب ساعت یازده شب بود که خیلی اتفاقی سمت چون قفسه سینم خیلی تیر کشید واین موضوع حدود بیست دقیقه طول کشید وکم کم بهتر شد ولی هنوز به حالت اولش برنگشته این علتش چی بوده
    آیا خطری داره یانه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      احتمالا دردغیر قلبیه

      ولی اگر ادامه داشت مراجعه کنید

  • تصویر کاربر علی جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام من 18 سالمه و یعضی مواقع و خیلی دیر به دیر مثلا یه ماه یکبار قلبم تیر میکشه و درد شدیدی داره و با گذر زمان بهتر میشه. تنفس عمیق باعث درد میشه و در حالت خوابیده درد بهتر میشه ولی توی ایستاده و نشسته شاید دردناک باشه. ورزشکارم و مشکل قلبی نداشتم. دوام درد شدید چند ثانیه هست ولی تا چند دقیقه در صورت تنفس عمیق درد ادامه دار هست.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      این نوع درد قلبی نیست 

      اگر ادامه داشت بهتره ویزیت شوید

  • تصویر کاربر Maryia جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام من 47سال دارم بنده فشار خونم بالاست
    و رماتیسم و پوکی استخوان هم دارم چند روزی هست که پشت شونه چپ و دست چپ و همینطور سینه چپم هم درد میکنه و سینم میسوزه ممنون میشم راهنماییم کنید که مشکل قلبی دارم یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      ممکنه درد قلبی یا عیر قلبی باشه

      باید جهت بررسی به پزشک قلب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر الهام جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام، وقت بخیر
    من حدود یک سالی هست که شب که میشه قلبم خیلی کند میزنه و محکم انگار تلاش میکنه برا ضربان زدن، و دست چپم تا انگشت کوچیک دستم سوزن سوزن میشه و همچنین روی کتف چپم سوزن سوزن میشه در طول روز و ی لکه بزرگ حالت کبودی هم روی کتفم افتاده، ایا نشانه مشکل قلبیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      ممکنه

      باید مراجعه کتید و هولتر ببندید

  • تصویر کاربر یاسین جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    جوان 24 ساله ای هستم
    دو سال پیش دچار تپش ناگهانی شدم که پس از تست های زیاد(اکو,نوار قلب) مشکلی جز کمی افتادگی دریچه میترال نداشته که با مصرف قرص متوپورولول توسط پزشک قلب بهبود یافتم. لازم به ذکر هست که بنده کم کاری تیروئید دارم و 13 سال هست که تحت کنترل هستم.
    بعد از دو سال این تپش ها(کوبشی و سریع)دوباره به سراغم امد که با تست های اکو,نوار قلب و حتی تست ورزش مشکلی نداشتم. تا یکی از متخصص ها متوجه شدند پانیک پیدا کردم.
    بعد از اگاهی از این موضوع اوضاع بهتر شد که با اشاره دکتر به مراجعه متخصص اعصاب بنده خود داری کردم.
    سوال بنده در این مورد هست که دیگر حملات وحشت در من ایجاد نمی شود. اما گاهی وقتی نشسته هستم با بلند شدن سریع یا سرفه کردن برای 10 تا 20 ثانیه تپش پیدا می کنم و پشت سرم احساس سنگینی پیدا می کنم و دوباره ریتم قلبم آرام می شود.
    تا همین الان که قصد خواب را داشتم ناگهان احساس بی حسی و مور موری روی سینه چپ و تپش ناگهانی پیدا کردم که مرا بسیار می ترساندِ که با خوردن متورال آرام شدمِ.
    آزمایش کامل هم داده ام به جز ویتامین dپایین, مشکلی نداشته ام حتی کم خونی.

    احساس بی حسی روی قفسه سینه و تپش ناگهانی, تپش هنگام بلند شدن از جا به صورت لحظه ای حتی با سرفه نه همیشه از مشکلات من هستند؟
    ایا مشکل حمله عصبی است باز؟
    در هنگام تپش قلب شدید ضربان من 130 تا 140 و فشارم به 14.5 می رسد.
    و ضربان قلب بالای 80 شرایط عادی رو برایم نسبتا بد(بعضی مواقع بعد از مصرف غذا) و بالای 100 از کنترل خارج می کند.
    اخرین آزمایش:
    Tsh: 0.5
    T4: 0.9
    R.b.c_w.b.c_hemogolbin_hematocrit_
    M.c.h _m.c.v -m.c.h.c-
    و vma:3.60
    همگی نرمالند
    بسیار ممنونم از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      در برخی افراد صربان به دنبال بلند شدن و عذا خوردن صربان بالا میره و جای نگرانی نداره و بی خطره

  • تصویر کاربر سهیل چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید آقای دکتر تقریبا دو روز پیش من دچار گاز گرفتگی شده بودم و رفتم دکتر اکسیژن و سرم زدن والان دو روز تنگی نفس دارم البته قبلا هم تنگی نفس داشتم ولی بعضی وقتا و الان احساس میکنم سینه سنگین و تنگی نفس دارم مشکل از چیه؟آیا خیلی جدی باید به پزشک مراجعه کنم متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      باید بررسی شوید

      هم به دکتر ریه و هم قلب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ش.م چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    برای اولین بار حدودا نیم ساعت پیش دری در زیر سینه وروی دنده هام احساس میکنم یکم سوزش هم دارم علت چیست وچه کار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      ممکنه قلبی یا عیر قلبی باشه

      باید به پزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر رها چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۰ سالمه . گاهی اوقات که تکان میخورم مخصوصا موقع راه رفتن که پاهایم تکان میخورد در دوطرف سرم به شدت درد میگیرد مثل اینکه از دوطرف یه چیز محکمی بزنن توسرم .‌و تازگیا درسمت چپ قفسه سینه ام تیرمیکشید بنظرتون مشکل خاصی دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      باید معاینه شوید

      به این شکل نمیشه نطر داد

  • تصویر کاربر شیوا جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام من یه چند وقتی تیر میکشه قلبم حس میکنم از کتف تا سینمه امروز هم یکم خس کردم انگشت و دست چپم بی حس شده
    ممکنه مشکل جدی باشه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      احتمالا درد عیر قلبیه

      ولی بهتره مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ارشك یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخير. آقاي ٣٤ ساله هستم. حدودا پارسال از ناحيه بالاي سمت چپ قفسه سينه احساس درد داشتم ( بالاي سينه سمت چپ) ، به دكتر مراجعه كردم و بعد از نوار و اكو، فرمودند مشكل اضطراب هست و بعد از چند وقت خوب شد، الان يك هفته هست استرس شديد دارم و اين درد مجددا برگشته و بيشتر شده، روزي چند بار حدود ٥ دقيقه ،ميخواستم بدونم مشكل قلبي شده؟ بايد چكار كنم.سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      باید برای درمان اصطراب به روانپزشک مراجعه کنید و اگر بهتر نشدید جهت تست ورزش مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر